Gå til innhold

Oppgradere minne i PCen (fra 8GB)


Nyph

Anbefalte innlegg

For rundt 10 måneder siden kjøpte jeg ny PC jeg bygde selv med minnebrikkene Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB. Jeg har funnet ut nå at jeg trenger mer RAM, men vil oppgradere på mest gunstig måte. Vil oppgradere til 16 GB men kan jeg velge noen andre RAM-brikker en de jeg har installert (de nye brikkene blir selvfølgelig i tillegg til de gamle). Kan jeg for eksempel kjøpe én 8 GB RAM brikke? Hvilken da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For rundt 10 måneder siden kjøpte jeg ny PC jeg bygde selv med minnebrikkene Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB. Jeg har funnet ut nå at jeg trenger mer RAM, men vil oppgradere på mest gunstig måte. Vil oppgradere til 16 GB men kan jeg velge noen andre RAM-brikker en de jeg har installert (de nye brikkene blir selvfølgelig i tillegg til de gamle). Kan jeg for eksempel kjøpe én 8 GB RAM brikke? Hvilken da?

 

Er vell en fordel å fortelle hvordan hovedkort du har?

Lenke til kommentar

Av nysgjerrighet, hva er det du holder på med på maskinen din når du bruker så mye RAM, dette er ikke ment som støtende, er bare interresert.

Personlig bruker jeg 19-20 Gb med RAM og skulle hatt mer :D

Men jeg driver med virtualisering og testing av nettverksoppsett og da går RAMen fort i virtuelle maskiner.

Lenke til kommentar

Har du nokon gang brokt 8gb ram :hmm: ....

 

Kjører det på 90% hele tiden. Hovedkortet mitt er ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155, i5 2005k cpu.

Eg meint he maskinå di brokt 8gb ram nogen gang

 

Var jo det jeg svarte på? Jeg bruker rundt 90% av mine 8GB nesten hele tiden. Hvis det ikke var det du mente å spørre om setter jeg pris på at du skriver vanlig norsk så jeg forstår hva du spør om.

 

Av nysgjerrighet, hva er det du holder på med på maskinen din når du bruker så mye RAM, dette er ikke ment som støtende, er bare interresert.

Personlig bruker jeg 19-20 Gb med RAM og skulle hatt mer :D

Men jeg driver med virtualisering og testing av nettverksoppsett og da går RAMen fort i virtuelle maskiner.

 

Jeg har flere virtuelle maskiner kjørende til en hver til med guest OS. Har samtidig andre oppgaver kjørende som også trenger RAM. Gidder ikke breie ut mer om det her.

 

Har jeg forstått det riktig hvis det er slik at jeg må kjøpe de samme RAM-brikkene jeg har installert fra før av? Jeg kan ikke kjøpe én 8GB brikke men må ha 2x4GB?

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det riktig hvis det er slik at jeg må kjøpe de samme RAM-brikkene jeg har installert fra før av? Jeg kan ikke kjøpe én 8GB brikke men må ha 2x4GB?

 

Ja - det er det beste . Er det noen grunn til å 'ikke' velge det opplagte og det som garantert ikke vil gi noe komapilitets problem.

 

Dagens systemer kjøre minnekontroller og dens buss i 128bit width (såkalt dual channel).

2x4GB + 1x8GB vil da redusere bus width til 64bit , samt at du "kan" få problemer med å blande density. Hvorfor ønsker du å prøve på det.

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det riktig hvis det er slik at jeg må kjøpe de samme RAM-brikkene jeg har installert fra før av? Jeg kan ikke kjøpe én 8GB brikke men må ha 2x4GB?

 

Ja - det er det beste . Er det noen grunn til å 'ikke' velge det opplagte og det som garantert ikke vil gi noe komapilitets problem.

 

Dagens systemer kjøre minnekontroller og dens buss i 128bit width (såkalt dual channel).

2x4GB + 1x8GB vil da redusere bus width til 64bit , samt at du "kan" få problemer med å blande density. Hvorfor ønsker du å prøve på det.

 

For muligheten til å sette inn enda 8 GB om det skulle være nødvendig senere. Takker for svar, RAM er såpass billig uansett at det hvis jeg absolutt skulle trenge mer får jeg heller bytte ut de jeg har.

Lenke til kommentar

Da bør du i såfall kjøpe et 16gb kit a 2x8gb moduler.

Får du kjørt det sammen med ditt 2x4gb xms kit har du 24gb. Hvis ikke har du 16gb og kan om ønskelig utvide med et til 2x8gb kit av samme type senere til 32gb.

 

Men det er ingen 2x8gb moduler som du vet funker med de jeg har fra før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...