Gå til innhold

[Løst] MP/Sensor/Crop diskusjon. Canon vs Nikon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å kunne se detaljer på ett buesekund må du ha et lite teleskop. For å kunne skille to stjerner som er like kraftige, så må du ha et teleskop med objektiv med diameter på rundt 11cm og selvfølgelig rimelig stor forstørrelse, tipper 150-200X. :)

Min feil. Jeg tenkte på det engelske begrepet "1 minute of arc" og oversatte det av uforståelige grunner til buesekund.

http://en.wikipedia.org/wiki/Minute_of_arc#Human_vision

In humans, 20/20 vision is the ability to resolve a spatial pattern separated by a visual angle of one minute of arc. A 20/20 letter subtends 5 minutes of arc total.

Lenke til kommentar

Og siden jeg annses for å være en idiot som kan være så hakka dum å spørre om noe så dumt så får jeg bare linke til noen som åpenbart er like dum som meg ::::

 

Sitat

 

Exactly how good the D800's image quality turns out to be is something that we're very keen to establish. On balance, increased pixel count generally counts as a good thing in everyday photography. The most important 'headline' benefits, all other things being equal, are that you get more detail in your images and greater scope for cropping. But there are potential downsides, too. The D3X, Nikon's current flagship, makes very high demands on lenses at 'only' 24MP and we wouldn't be surprised if some of the optics which D700 owners love so much don't shine quite so brightly at 100% on screen when bolted on front of a 36.3MP sensor...

 

http://www.dpreview....ews/nikonD800/6

 

Utifra dette er det vel stadfestet at dpreview ikke vet hva de prater om når de er dumme nok til å stille spørsmål med slikt :whistle::whistle::whistle:

Lenke til kommentar

Utifra dette er det vel stadfestet at dpreview ikke vet hva de prater om når de er dumme nok til å stille spørsmål med slikt :whistle::whistle::whistle:

 

Tror ingen oppfatter deg som dum, men kanskje litt sta?

 

Jeg leser forøvrig ikke det samme i sitatet som deg. Jeg oppfatter at han skriver at D800 er mer kresen på linser enn D700 for å utnytte potensialet i sensoren og det er vel alle enige om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
...we wouldn't be surprised if some of the optics which D700 owners love so much don't shine quite so brightly at 100% on screen when bolted on front of a 36.3MP sensor...

Dette er ikke i strid med det noen har sagt til deg i denne tråden.

 

Nå har du hatt ganske lang tid på deg. Har du funnet et eneste bilde/motiv du kan vise oss hvor du tror at 36 MP vil gi deg dårligere bilder enn 12 MP? Hvis ikke så er det vel bare tidtrøyte du driver med?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Utifra dette er det vel stadfestet at dpreview ikke vet hva de prater om når de er dumme nok til å stille spørsmål med slikt :whistle::whistle::whistle:

 

Tror ingen oppfatter deg som dum, men kanskje litt sta?

 

Jeg leser forøvrig ikke det samme i sitatet som deg. Jeg oppfatter at han skriver at D800 er mer kresen på linser enn D700 for å utnytte potensialet i sensoren og det er vel alle enige om?

 

Ja man er vel sta om man ikke vil goda stae påstander :tease:

 

Jo du leser det samme men prøver å vri litt på det og det du sier er egentlig en bekreftelse på det jeg har spurt om hele tiden, nemmelig om objektivene vil utnytte potensialet og gi sensorn full rettferdighet og her kommer selvsagt også forskjellen mellom hjørne/senter inn med full tyngde .

Nettop dette er det jeg og faktisk mange med meg som ønsker klarhet i bla fordi jeg planlegger å kjøpe dette og vil ha mulighet til å ytnytte det maks, da er det avgjørende at en velger den best tilgjengelie optikken . Til nå har det bare vært avfeid med nedsamling, cropping og gud vet hva, ingen av de gir sensorn mulighet til å vise hva den duger til ....

Lenke til kommentar

Ja man er vel sta om man ikke vil goda stae påstander

Jeg ser poenget ditt, men det er frustrerende å føre en diskusjon med deg. Ikke fordi du har knakende gode argumenter, men fordi du gir inntrykk av at det er veldig viktig for deg å:

1) få homogen skarphet over hele bildeflaten

2) å "utnytte sensoren fullt ut", dvs at objektivet skal være skarpt nok til at bare sensoren begrenser oppløsning

 

Når vi gir deg velmente svar på hvordan du kan oppnå 1) og 2), og samtidig stiller oss tvilende til om dette er veien til bedre bilder, så svarer du avvikende, surrer litt rundt, later til å ikke lese/svare på postene våre, og er så tilbake på samme krav en side eller to senere.

 

...det du sier er egentlig en bekreftelse på det jeg har spurt om hele tiden, nemmelig om objektivene vil utnytte potensialet og gi sensorn full rettferdighet og her kommer selvsagt også forskjellen mellom hjørne/senter inn med full tyngde .

Du argumenterer mot stråmenn. Du gir inntrykk av at resten av deltakerne sier noe annet enn de sier, for så å komme triumferende med motargumenter.

Nettop dette er det jeg og faktisk mange med meg som ønsker klarhet i bla fordi jeg planlegger å kjøpe dette og vil ha mulighet til å ytnytte det maks, da er det avgjørende at en velger den best tilgjengelie optikken . Til nå har det bare vært avfeid med nedsamling, cropping og gud vet hva, ingen av de gir sensorn mulighet til å vise hva den duger til ....

En gang for alle: en 36 MP sensor vil _aldri_ bli "utnyttet like fullt" som en 12 MP sensor alt annet likt. Du vil _aldri_ bli fornøyd dersom det er målet.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Exactly how good the D800's image quality turns out to be is something that we're very keen to establish. On balance, increased pixel count generally counts as a good thing in everyday photography. The most important 'headline' benefits, all other things being equal, are that you get more detail in your images and greater scope for cropping. But there are potential downsides, too. The D3X, Nikon's current flagship, makes very high demands on lenses at 'only' 24MP and we wouldn't be surprised if some of the optics which D700 owners love so much don't shine quite so brightly at 100% on screen when bolted on front of a 36.3MP sensor...

Stikkordet er 100%. Eller sagt på en annen måte: At man skriver ut bildet fra D700 i f.eks 1,5x1 meter og bildet fra D800 i 2,6 x 1,7 meter og studerer de på like nært hold. Eller siden ingen har skjermer med stor nok oppløsning til å vise hele bildet i 100%, så kan vi si 1,66x ganger forstørrelse med D700 vs 2,87 ganger forstørrelse med D800. Begge deler skulle gi 100% på en skjerm med 2560 piksler i bredden.

 

En 30-tommer med 2560x1600 piksler har totalt ca 4,1 Mp. Ved 100% visning på skjermen vil den dermed vise ca 34% av bildet fra D700 (4,1Mp/12Mp) og 11% av bildet fra D800 (4,1Mp/36Mp).

 

Problemet er bare at man sammenligner epler med bananer (ulike forstørrelser). Hvis man klarer å løsrive seg fra tanken om 100% og heller konsentrere seg om like forstørrelser så kommer man langt på vei.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

...det du sier er egentlig en bekreftelse på det jeg har spurt om hele tiden, nemmelig om objektivene vil utnytte potensialet og gi sensorn full rettferdighet og her kommer selvsagt også forskjellen mellom hjørne/senter inn med full tyngde .

Du argumenterer mot stråmenn. Du gir inntrykk av at resten av deltakerne sier noe annet enn de sier, for så å komme triumferende med motargumenter.

Nettop dette er det jeg og faktisk mange med meg som ønsker klarhet i bla fordi jeg planlegger å kjøpe dette og vil ha mulighet til å ytnytte det maks, da er det avgjørende at en velger den best tilgjengelie optikken . Til nå har det bare vært avfeid med nedsamling, cropping og gud vet hva, ingen av de gir sensorn mulighet til å vise hva den duger til ....

En gang for alle: en 36 MP sensor vil _aldri_ bli "utnyttet like fullt" som en 12 MP sensor alt annet likt. Du vil _aldri_ bli fornøyd dersom det er målet.

 

-k

 

Det er vel heller andre her som føler behov for å må triumfere,:whistle: jeg trenger ikke det, jeg er kunn ute etter mest mulig konkrete fakta om hvorhvidt disse problemene blir å oppstpå og hvor høyt en eventuelt må i mp før de oppstår , årsaken til at jeg lurer er fordi jeg har planer om å kjøpe D800 og optikk til dette, så nei jeg trenger ikke triumfer her på forumet, jeg spurte etter sikker viten for å unngå et potensielt problem da optikk koster penger .

Istedenfor å enten svare på det konkrete jeg spurte om i starten eller la være å svare om en ikke viste, så har det florert med svar som ikke har med saken å gjøre , joda noen av dem som feks croppe et bilde har noe for seg, men ikke i de gitte forutsetninger som jeg spurte om og blir derfor aldri et svar på spørsmålet ....

Lenke til kommentar

Det er vel heller andre her som føler behov for å må triumfere,:whistle: jeg trenger ikke det, jeg er kunn ute etter mest mulig konkrete fakta

Du tror kanskje det, men postene dine tilsier noe annet. Hvor mange andre her inne bruker whistle-ikonet jevnlig??

om hvorhvidt disse problemene blir å oppstpå og hvor høyt en eventuelt må i mp før de oppstår

"Problemet" oppstår i prinsippet når du går fra 1 pixel til 2. Du har hatt problemet med alle digitalkamera du noensinne har hatt. En dobling av sensorens oppløsning gir ikke en eksakt dobling av systemets oppløsning så lenge man bruker et objektiv skapt av mennesker. Slike objektiver er vanligvis skarpere i senter enn i hjørnene.

 

Vi kan rive oss i håret over at verden ikke tilfredsstiller ett eller annet filosofisk ideal, eller så kan vi gjøre det beste ut av verden som den er. I ditt tilfelle vil det kanskje være å låne en D800 med et par gode objketiver når den kommer, og se om den funker til ditt bruk?

Istedenfor å enten svare på det konkrete jeg spurte om i starten eller la være å svare om en ikke viste, så har det florert med svar som ikke har med saken å gjøre

Jeg har prøvd å konkret svare på det du spør om men det later ikke til at du vil vite av svaret.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

jeg er kunn ute etter mest mulig konkrete fakta om hvorhvidt disse problemene blir å oppstpå og hvor høyt en eventuelt må i mp før de oppstår

Helt ærlig, gi opp å be om enkle, konkrete svar. De finnes ikke. Det er så mange variable ute og gå at du er nødt til å vurdere selv hvilke krav du stiller og hva som kan oppfylle dem.

 

Om det blir "problemer" med et objektiv på D800 kommer an på alt mulig fra hva du definerer som et problem til hvilken dag objektivet er produsert på.

 

jeg spurte etter sikker viten for å unngå et potensielt problem da optikk koster penger .
I så fall er mitt råd: test det objektiveksemplaret du vurderer å kjøpe på ditt kamera med et stativ og en testplansje før du bestemmer deg. Det er faktisk den eneste måten du kan sikre deg om at en gitt kombinasjon av kamera og optikk oppfyller dine krav.

 

Spørsmålet ditt er for generelt til at du kan få konkrete svar på det.

Lenke til kommentar

Det er vel heller andre her som føler behov for å må triumfere,:whistle: jeg trenger ikke det, jeg er kunn ute etter mest mulig konkrete fakta

Du tror kanskje det, men postene dine tilsier noe annet. Hvor mange andre her inne bruker whistle-ikonet jevnlig??

om hvorhvidt disse problemene blir å oppstpå og hvor høyt en eventuelt må i mp før de oppstår

"Problemet" oppstår i prinsippet når du går fra 1 pixel til 2. Du har hatt problemet med alle digitalkamera du noensinne har hatt. En dobling av sensorens oppløsning gir ikke en eksakt dobling av systemets oppløsning så lenge man bruker et objektiv skapt av mennesker. Slike objektiver er vanligvis skarpere i senter enn i hjørnene.

 

Vi kan rive oss i håret over at verden ikke tilfredsstiller ett eller annet filosofisk ideal, eller så kan vi gjøre det beste ut av verden som den er. I ditt tilfelle vil det kanskje være å låne en D800 med et par gode objketiver når den kommer, og se om den funker til ditt bruk?

Istedenfor å enten svare på det konkrete jeg spurte om i starten eller la være å svare om en ikke viste, så har det florert med svar som ikke har med saken å gjøre

Jeg har prøvd å konkret svare på det du spør om men det later ikke til at du vil vite av svaret.

 

-k

 

Vel,det er en forskjell på å bruke et whistle-ikon og å påstå at andre har behov for noe, vi ser det mange ganger, når noen bare må ha rett .....

jeg har ikke sett konkrete svar på om/ når slike problem som det i utgangspunktet oppstår , ingen har heller påstått at en dobling av sensorns oppløsning gir en eksakt dobling av systemets oppløsning, det er ikke det spørsmålet dreier seg om.

Spørsmålet dreier seg om at det er på det rene at det er forskjell mellom skarpheten i senter og hjørnene på et objektiv, denne forskjellen øker med flere MP på sensorn, når vil eventuelt denne forskjellen bli så stor at den er direkte plagsom for helheten i bildet der du ikke ønsker å croppe,sample ned eller annet, vi den oppstå med 25 MP, 30MP 50MP 100MP eller aldri, så enkelt er spørsmålet , det er dermed ikke sagt at det er noen som har svaret her på det, men da er det bare å si det og ikke strø ut masse løsninger som ikke er aktuelle for spørsmålet.

Og nei jeg fatter ikke at det skal være vrient å gjøre . Vet jeg ikke så vet jeg ikke verre er ikke det og da bør det ikke være verre for andre heller ...

Lenke til kommentar

jeg er kunn ute etter mest mulig konkrete fakta om hvorhvidt disse problemene blir å oppstpå og hvor høyt en eventuelt må i mp før de oppstår

Helt ærlig, gi opp å be om enkle, konkrete svar. De finnes ikke. Det er så mange variable ute og gå at du er nødt til å vurdere selv hvilke krav du stiller og hva som kan oppfylle dem.

 

Om det blir "problemer" med et objektiv på D800 kommer an på alt mulig fra hva du definerer som et problem til hvilken dag objektivet er produsert på.

 

jeg spurte etter sikker viten for å unngå et potensielt problem da optikk koster penger .
I så fall er mitt råd: test det objektiveksemplaret du vurderer å kjøpe på ditt kamera med et stativ og en testplansje før du bestemmer deg. Det er faktisk den eneste måten du kan sikre deg om at en gitt kombinasjon av kamera og optikk oppfyller dine krav.

 

Spørsmålet ditt er for generelt til at du kan få konkrete svar på det.

 

Neivel, og det er greit og faktisk et av få sikkelige svar i denne tråden.

Jeg har spurt om noen vet og oppgitt innenfor det området jeg tenker det kan oppstå, istedenfor å gå rett på sak som du gjør her så har det kommet massevis av "visvas" som sikkert kan være greit i andre siuasjoner, men ikke har noe med opprinelig problemstilling å gjøre .

Lenke til kommentar

Det går ikke an å gi et teoretisk riktig svar på spørsmålet ditt - fordi det kommer an på øyet som ser.

 

ALLE mine bilder nedsamples i en ellerannen form før de studeres. Den eneste gangen jeg noen sinne ser på mine bilder i 100% er ved feks. maskering eller lignende i etterbehandlinga. Så personlig gir jeg litt faen i hvordan resultatet ser ut i 100% på skjermen. Det er hvordan det ser ut i ønsket størrelse som betyr noe for meg. Om du liker å se på bilder i 100% - så vil du helt sikkert finne problemer uansett oppløsning og objektivkvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

når vil eventuelt denne forskjellen bli så stor at den er direkte plagsom for helheten i bildet der du ikke ønsker å croppe,sample ned eller annet, vi den oppstå med 25 MP, 30MP 50MP 100MP eller aldri, så enkelt er spørsmålet

Det er faktisk ikke et enkelt spørsmål for oss å svare på hva du vil oppfatte som plagsomt. Det kan bare du vite.

 

Hvor mange linjepar per mm forskjell i oppløsningsevne mellom senter og hjørne er akseptabelt for deg på hvilken visningsstørrelse?

Lenke til kommentar
Spørsmålet dreier seg om at det er på det rene at det er forskjell mellom skarpheten i senter og hjørnene på et objektiv, denne forskjellen øker med flere MP på sensorn, når vil eventuelt denne forskjellen bli så stor at den er direkte plagsom for helheten i bildet der du ikke ønsker å croppe,sample ned eller annet, vi den oppstå med 25 MP, 30MP 50MP 100MP eller aldri, så enkelt er spørsmålet

Svaret er aldri. Stikkordet er "helheten". For å se på helheten må du gå bort fra tanken om å sammenligne ulike forstørrelser på skjerm (100% vs 100% er ulik forstørrelse når pikseltallet er ulikt). Du må også gå bort i fra å tenke ulik størrelse på utskriftene for så å studere de på like nært hold.

 

Sammenlign bildene skrevet ut i like store format, eller ha samme forstørrelse på de på skjermen så kan jeg enkelt og greit svare aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...