Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 7850 og HD 7870


Anbefalte innlegg

Ja det vet jeg.

 

Ja når man overklokker en 7850 så vil den jo være noe kraftigere. Men så spørs det om prisen vil være verdt det da.

 

EDIT: Selv om dette ASUS kortet er overklokket out of the box, så kan jeg fortsatt overklokke kortet enda en god del.

 

Så Default hastighet på Core er jo 900 MHz mens jeg har klokket den til 980 MHz nå. Default hastighet på Shader er 1800 MHz mens jeg har den på 1960 MHz nå. Og Default Memory hastighet er 2100 (4200 MHz effektiv) MHz mens jeg har klokket den til 2300 MHz (4600 MHz effektiv).

 

Jeg måtte dog sette opp spenningen på skjermkortet (Core Voltage) i fra 1025 mV til 1075 mV for å kunne kjøre med denne overklokkingen. Og jeg kan sikkert kjøre på en enda høyere overklokk om jeg setter opp spenningen litt til.

HD 7000-kortene presser ikke på pris/ytelse, men de er en god del bedre enn Nvidias GT 500-serie.

 

560 Tis 822 til ~1000MHz (de fleste topper ut her med litt spenning) er en del, 7850s 860MHz stock til 1100+ MHz (stock voltage) er bedre og 7870s 1000 til ~1200MHz (stock voltage igjen) er også meget bra.

Minnehastighet er typisk ikke særlig bra på GT 500-kort, og kan i mange tilfeller senke maksimal core clock.

 

Et 7850 klokket til 1100/1400 vil kort sagt rundjule et 560 Ti @1000/1150

 

 

7800-kortene erstatter HD 6800-kortene forresten, ikke 5800-kortene. Et 7850 legger seg 5-10% foran et HD 5870.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD 7870 plasserer seg fint mellom GTX 570 og GTX 580,

HD 7850 plasserer seg mellom GTX 560 Ti og GTX 570.

Det eneste jeg kommer på å utsette på de må være et hint stiv pris, men det ordner seg nok.

Dere Linux-brukere bør holde dere unna disse kortene, vær også oppmerksom på at offisiell XP-støtte kommer tidligst i Catalyst 12.4(slutten av april).

 

Jeg er fristet til å bytte ut mitt varme HD 4870 i sekundærmaskinen min.

 

Når er det nividias konkurrenter kommer? Disse modellene er i høyeste grad aktuelle, men greit å få ett visst inntrykk av nvidias nye kort før kjøp.

 

AtW

Tilgjengelig innen tidlig april.
Lenke til kommentar

Er da 7950 at se som et kjempedårligt kjøp? 7870 er vel så gott som like bra?

Kommer an på oppløsningen din. 7950 drar fra 7870 på høyere oppløsninger.

Ingen av 7900-kortene er dog ment å gi "mye for penga," men vil du ha toppytelse får du det.

 

Er da 7950 at se som et kjempedårligt kjøp? 7870 er vel så gott som like bra?

 

Er vel på tide at noen gir ut en bios så du kan få 7970 ut av 7950 for å gjøre 7950 til ett godt kjøp igjen ja.

 

Men spørsmålet er vel om det egentlig er mange deffekte tahiti brikker som må bli til 7950 eller om de bare behøver å ha noe der for å forsvare den høye prisen til 7970. Hvis det er overflod av reduserte tahiti brikekr så vil vi vel se en godt prisreduksjon om litt.

Hvorfor skal det være mulig å flashe 7950 til 7970? Ikke at det ikke er prøvd allerede, og flashingen fra 6950 til 6970 ga deg 2-3% ekstra ytelse som egentlig ikke var noe poeng uansett.

 

Grunnen til at 28nm er dyrt nå er fordi etterspørselen for brikker er høy og konkurransen er lav. Prisreduksjoner vil komme når etterspørselen går ned og konkurransen går opp.

 

Tviler også på at vi får toppkort til under 4000 kr denne generasjonen, verken AMD eller Nvidia er tjent med dette.

Lenke til kommentar

(....)Hvorfor skal det være mulig å flashe 7950 til 7970? Ikke at det ikke er prøvd allerede, og flashingen fra 6950 til 6970 ga deg 2-3% ekstra ytelse som egentlig ikke var noe poeng uansett.

 

(...)

Ikke noen bedre grunn enn det var ved sist generasjon. Dvs. de hadde fjernet de ekstra shaderene via firmware og ikke fysisk kuttet dem.

 

Hvor mye man får igjen for det spiller ikke så stor rolle, for en av de gode salgsargumentene til 6950 var nettopp at den kunne flashes til 6970, og for meg virker det som om 7950 trenger ett slikt argument for å forsvare prisforskjellen siden 7870 kom såpass nærme i ytelse.

 

 

Men om det er mulig eller ikke har jeg jo ingen anelse om. Var bare mitt forslag til å gjøre 7950 mer attraktiv :).

 

 

Lenke til kommentar

Shaderne på HD 6950 var deaktiverte fordi de ikke oppfylte AMDs stabilitetskrav og/eller effektkrav. Å aktivere disse er forbeholdt entusiaster som vil ta en slik risiko. Personlig synes jeg ikke at datamaskiner er for stabile fra før av, og synes absolutt ikke at det er verdt dårligere stabilitet.

Lenke til kommentar

(....)Hvorfor skal det være mulig å flashe 7950 til 7970? Ikke at det ikke er prøvd allerede, og flashingen fra 6950 til 6970 ga deg 2-3% ekstra ytelse som egentlig ikke var noe poeng uansett.

 

(...)

Ikke noen bedre grunn enn det var ved sist generasjon. Dvs. de hadde fjernet de ekstra shaderene via firmware og ikke fysisk kuttet dem.

 

Hvor mye man får igjen for det spiller ikke så stor rolle, for en av de gode salgsargumentene til 6950 var nettopp at den kunne flashes til 6970, og for meg virker det som om 7950 trenger ett slikt argument for å forsvare prisforskjellen siden 7870 kom såpass nærme i ytelse.

 

 

Men om det er mulig eller ikke har jeg jo ingen anelse om. Var bare mitt forslag til å gjøre 7950 mer attraktiv :).

Problemet ditt er at du kune ser på BF3 og at du totalt overser hver mye større overklokkingspotensiale 7950 har, mange grunner til å kjøpe 7950 framfor 7870, hoppet opp i ytelse er omtrent det samme som GTX 580 hadde over 6970 og det stoppet ikke folk fra å kjøpe GTX 580.

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7850_HD_7870/7.html

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7850_HD_7870/9.html

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7850_HD_7870/12.html

http://www.guru3d.com/article/amd-radeon-hd-7850-and-7870-review/11

http://www.guru3d.com/article/amd-radeon-hd-7850-and-7870-review/16

http://www.guru3d.com/article/amd-radeon-hd-7850-and-7870-review/19

http://www.guru3d.com/article/amd-radeon-hd-7850-and-7870-review/22

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Selv om det kanskje ikke er en så veldig stor oppgradering så frister det veldig å oppgradere fra 4890 til 7850. Sapphire sin versjon er i tillegg 3cm kortere (21cm), enn mitt nåværende som er ypperlig i det lille kabinettet mitt.

Får se om jeg klarer å være tålmodig nok til å se hva nVidia har å by på når den tid kommer om halvannen måneds(?) tid.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
(...)

Problemet ditt er at du kune ser på BF3 og at du totalt overser hver mye større overklokkingspotensiale 7950 har, mange grunner til å kjøpe 7950 framfor 7870, hoppet opp i ytelse er omtrent det samme som GTX 580 hadde over 6970 og det stoppet ikke folk fra å kjøpe GTX 580.

(....)

Jeg har ikke noen problemer i det hele tatt, jeg gjør bare noen observasjoner.

 

 

For det første er ikke overklokking noe alle gjør, selv om det virker som idioti å ikke gjøre det på 7xxx kortene.

 

Og så observerer jeg at det ikke er så mange tilfeller hvor 7950 yter så mye bedre som økt minnebuss og antall shadere skulle tilsi. Dvs avstanden i ytelse blir mindre enn prisforskjellen skulle tilsi.

Men det er jo opp til hver enkelt å vurdere hva en skal ha, dette er bare mine tanker rundt disse kortene.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg såg litt på de her, skal oppgradere fra GTX 275 som har holdt seg vanvittig bra etter min mening, men nå er det virkelig på tide, så fant jeg GTX 570Ti 448 Cores på Dustin home for 1699,-

 

Vil tro det er et enda bedre kjøp. Med litt overklokking så slår den GTX 570 sin referansemodell.

Lenke til kommentar

Jeg såg litt på de her, skal oppgradere fra GTX 275 som har holdt seg vanvittig bra etter min mening, men nå er det virkelig på tide, så fant jeg GTX 570Ti 448 Cores på Dustin home for 1699,-

 

Vil tro det er et enda bedre kjøp. Med litt overklokking så slår den GTX 570 sin referansemodell.

 

Tja, 200-serien har vært kasteklart i lengere tid. Først og fremst på grunn av den evindelige hviningen såkalt "kondensator skring" under belastning. Det er også en rekke ytelsesproblemer på en del spilltitler selv om forskjell i framerate kan være overraskende lav.

 

Det er en god stund siden jeg gikk fra et EVGA GTX 285 FTW edition til Zotac GTX 480 AMP! og forskjellen og det var som dag og natt selv om det forrige kortet hadde grei ytelse. Jeg har ikke ord for hvor godt det var å slippe hviningen i 285 kortet som også var i 280-kortet jeg hadde før det igjen. StarCraft II gikk for eksempel utrolig mye glattere på GTX 480 selv om det ikke var store forskjeller i framerate.

 

Man kan greie seg med noe lenge og tro at det er bra, men man innser ikke hva man går glipp av før man prøver noe nytt.

 

Du bør kjøpe kort på 28nm prosess. Det er en kortvarig glede på grensen av idioti å investere i kort på 40nm prosess når AMD er ute med 6 GPU varianter i 7000-serien og Kepler er like rundt hjørnet. Klart det virker med GPU på 40nm men det er innefektivt og baklengs å investere i det når 28nm er tilgjengelig med mindre du har tenkt å bruke PCen til oppvarming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med PCIe 3.0 vs PCI 2.1

Ser i artikkelen at "Skjermkortene støtter nå PCIe 3, men de kjører foreløpig bare på hastigheter tilsvarende PCIe 2.1-standarden".

 

Hvilken ytelsesforskjell representerer overgangen til 3.0.?

 

Og hva menes med foreløpig for HD7850/7870 ? Kan man "senere" oppgradere til 3.0 ved f.eks oppgradering av drivere ?

Lenke til kommentar

representerer ikke noe ytelsesforskjell, for nå er det vel bare få den nye standarden ut på banen og at det selger sikkert bedre, for alle vil jo ha ett grafikkort med den nye standarden, og da tror også mange at de trenger ett hovedkort med den standarden, og så en CPU med mulighet til å utnytte den standarden

Lenke til kommentar

Begrensningen ligger nok i brikkesett på hovedkort. Uansett vil jeg påstå at du som kunde kan bare overse dette. Til nå har jeg til gode å se PCIe-hastigheten som begrensning for spilling. Jeg skal aldri si aldri, men frem til spill begynner med med trafikk over PCIe så er ikke dette et reelt problem.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...