Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV vil stoppe Arbeidsavklaringspengene mine - Advokat?


screenman

Anbefalte innlegg

Idag var jeg sammen med mine foreldre på et møte hos NAV der det ble diskutert hovedsakelig over det at jeg ønsker å si opp en spareavtale jeg inngikk med de for ca. 2 uker siden.

 

Dama hos NAV ville ikke si opp denne spareavtalen før hun iallefall også hadde fått snakket med min fastlege, og høre hva han synes da jeg bruker mye penger på røyk og alkohol for å fungere normalt i hverdagen.

Det er ikke sikkert hun vil etterfri mitt ønske om å si opp denne spareavtalen etter å ha snakket med min fastlege heller, som skal bli gjort i et nytt møte Torsdag neste uke.

 

Da hun nevnte at dette ikke vil bli avklart iallefall ikke før Torsdag neste uke så sa jeg med en litt aggresiv tone at jeg ville ha oppklart og sagt opp denne avtalen idag, og da fortalte hun meg at de da kan stoppe Arbeidsavklaringspengene mine.

 

Kan de dettte?

Kan de stoppe arbeidsavklaringspengene mine bare fordi jeg ikke lenger ønsker denne spareavtalen lenger, og bruker litt overdrevent mye penger på røyk og alkohol for å fungere normalt i hverdagen, noe som i deres øyne sier at jeg ikke kan styre så mye penger selv?

 

Burde jeg eventuelt ha med meg en advokat ved neste møte?

 

Takker for hjelpfulle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke hjemmel i folketrygdloven for å stanse eller avslå en ytelse basert på søkerens dårlige økonomiforvaltning eller manglende ønske om å ha en "spareavtale" med NAV-kontoret. "Samarbeidsplikten" oppstilt i folketrygdloven § 11-8 omfatter det å medvirke i egen sak, ikke det å medvirke til egen bedret økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da er vi inne på:

hva er det egentlig som står i avtalen som TS ikke lengre er enig i.

og hva var det som ble sagt av NAV

 

Så bør vi (noe ikke jeg gjorde første gangen) se denne tråden i sammenheng med en tidligere tråd fra TS: Arbeidsavklaringspenger - Får ikke utbetalt hele beløpet til min brukskonto

 

Fritt oppfattet fra den andre tråden:

Siden TS der sier han bor hjemme og nå ser ut til å ikke lengre samtykke i en avtale som sannsynligvis omhandler frivillig forvaltning, kan det da være slik at saksbehandleren til NAV har (forenklet) truet med å få fattet et vedatl om at TS ytelse ikke skal utbetales direkte til TS, med hjemmel i folketrygdloven § 22-6?

 

SOm TS selv sier:

Dama hos NAV ville ikke si opp denne spareavtalen før hun iallefall også hadde fått snakket med min fastlege, og høre hva han synes da jeg bruker mye penger på røyk og alkohol for å fungere normalt i hverdagen.

Min utheving

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Her er det sosialkontoret på NAV kontoret som bruker har snakket med. De som har kompetanse til å fatte vedtak om tvungen forvaltning er forvaltningsenheten. Normalt er det sosialkontoret som fremsetter en begjæring.

 

For å fatte vedtak om tvungen forvaltning må man kunne dokumentere en årsakssammenheng mellom rusmisbruket og manglende evnen til å disponere sin økonomi. At det er prøvd ut frivillig forvaltning som i dette tilfellet, er et moment i saken. Det kan også fattes vedtak hvis ytelsen benyttes til skade for brukeren. Risikerer man å miste primærbehov som strøm, bolig, livsviktige medikamenter etc. vil dette falle under sistnevnte.

 

Som nevnt tidligere kan du disponere ytelsen fritt.

 

En annen ting er om du fortsatt fyller vilkår for å ha rett på stønaden. I tillegg til de bestemmelser krikkert viser til, drar jeg fram §21-8 også. Er man skjødesløshet egen helse, kan dette få konsekvenser for ytelsen.

 

Når dette er nevnt, kan det virke som du har rusproblemer, også sett i forhold til din sykdom som du oppgir. Kort fortalt er ikke alkohol en medisin, ei heller løsningen på din sykdomsproblematikk. Anbefaler at du snakker med din lege, eller andre i hjelpeapparatet dette og eentuelt får behandling for dette.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke hjemmel i folketrygdloven for å stanse eller avslå en ytelse basert på søkerens dårlige økonomiforvaltning eller manglende ønske om å ha en "spareavtale" med NAV-kontoret. "Samarbeidsplikten" oppstilt i folketrygdloven § 11-8 omfatter det å medvirke i egen sak, ikke det å medvirke til egen bedret økonomi.

 

Så med andre ord så kan de ikke stoppe Arbeidsavklaringspengene mine på grunn av det jeg bruker pengene på og det at jeg ønsker å si opp en frivillig spareavtale?

 

Det skal sies at jeg ikke har noe stort alkoholproblem.

Jeg drikker kanskje 1-3 ganger i uken, og da er det små mengder.

Det er det at jeg drikker om dagen og før møter som dette som bekymret dama hos NAV.

 

Jeg har med dette bestemt meg for å ta med meg en advokat ved neste møte, men hvordan advokat har man med seg til slike møter?

Forsvarsadvokat?

Lenke til kommentar

Du har inngått an avtale, hva sier denne avtalen?

 

og ja, hvis du ikke følger planer som du og NAV har blitt enig om kan de trekke støtten din.

 

Har du lest alle papirene du har fått rundt AAP?

 

Denne avtalen sier ikke noe annet enn at 2500,- av pengene jeg får annenhver uke skal gå til min sparekonto mens 2000,- skal gå til min vanlige brukskonto.

 

Jeg leste selvfølgelig alle papirene jeg fikk av NAV nøye.

Lenke til kommentar

NAV sier de kan stoppe Arbeidsavklaringspengene mine dersom jeg sier opp en frivillig spareavtale jeg har inngått med de noe jeg har funnet ut ikke stemmer.

De skal absolutt også blande seg inn i hva jeg bruker pengene på.

Jeg har derfor bestemt meg nå for å snakke med en advokat, for å finne ut hvilke rettigheter jeg faktisk har, og dra til NAV SAMMEN med en advokat.

 

Men hvilken type advokat passer til en slik anledning? Forsvarsadvokat?

Lenke til kommentar

burde jo ikke være noe problem å kutte ut den drikkingen på dagtid vis du ikke har alkoholproblemer, da er det jo et problem til som er ute av verden å da kan ikke nav bruke det i mot deg.

 

Problemet er at jeg må drikke noe for å klare å dukke opp på møter.

Eller så er det dessverre umulig for meg å gjøre noe som helst sosialt.

 

Planlegger å dra til sentrum idag for å snakke med en advokat, men hvilken type advokat burde jeg snakke med når det kommer til slike ting som dette?

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en "trygdeadvokat" som driver med slikt.

 

Men det virker som en svært kostbar overreaksjon å betale en advokat for å bli med deg til NAV. Skal du komme noen vei (hvis NAV er vrange) må det antakelig gjøres skriftlig uansett. Så kan du eventuelt be en advokat om hjelp med å skrive en skriftlig klage eller anke eller hva som nå skal til.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at trådstarter har forpliktelser som må holdes for at han skal få avklaringspenger. Og om han ikke innfrir kravene, så har han to valg: enten drite i pengene, eller være litt mer smart og følge det nav forventer.

En advokat vil nok bare gjøre lommeboken enda tommere.

Men trådstarter kan selvsagt klage på avgjørelsen.

 

Men drikker man så mye som trådstarter, så har man problemer. Og alkohol gjør ikke at problemene forsvinner. Man bare ser dem ikke selv når man er påvirket. Så problemene blir værende uansett.

 

Jeg ville da heller snakket med fastlegen om problemet, for det finnes helt sikkert andre medisiner som er bedre egnet enn alkoholvarer.

Lenke til kommentar

Hvorfor har du laget ny tråd?

 

Spørsmålet er heller hva nav forlanger av deg. Er det pga at du ikke vil spare penger, eller at du evt bruker pengene feil, som kanskje og gjør helsen din verre?

Hvis man f.eks bruker pengene på alkohol som benyttes i ukedagene, så vil det bare gjøre vondt verre. Har man problemer, så går man heller til fastlegen. Det er mye bedre hjelp å få der.

Når man har slike problemer som du har, og ikke hører på hva nav forteller deg, da blir det sånn.

Det første du må gjøre: Ta tak i problemene! Det har du ikke gjort. Du gjemmer deg heller med alkohol.

En advoktat vil nok uansett bare gjøre lommeboken din enda tommere.

 

Men klagemulighet om avslag på pengene, det har du selvsagt mulighet til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var idag på et møte hos NAV angående å oppsi en frivillig spareavtale jeg inngikk med de angående arbeidsavklaringspengene mine for noen uker siden.

Jeg fikk heller ikke oppsi avtalen denne gangen heller, og så kom saksbehandleren med noe annet nytt hun visstnok hadde "glemt" å nevne på forrige møte.

 

Følgende var det hun sa: "Det kan ta opp til 3 måneder å få oppsagt en frivillig spareavtale".

Stemmer dette, eller lyver hun?

Dette kan umulig stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...