Gå til innhold

Hva er kravene for å eie Pistol?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pistol har ikke noe i jaktsammenheng å gjøre. Det er et konkurransevåpen. Man skal ha vært aktiv i en skytterorganisasjon i minst seks måneder, og være fylt 21 år.

 

Betyr det at man må ha ''trent'' aktivit på f.eks en skytebane?

 

Edit: Hvor finner man de forskjellige banene eller orginisasjonene? Hvordan får man kontakt med dem? Sier man at man har lyst til å begynne med skytetrening?

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Man skal ha vært aktivt medlem av en godkjent organisasjon, og må få anbefaling fra organisasjonen. Det vil jo da si at det ikke bør holde å melde seg inn og møte opp et par ganger, men hvor strengt dette praktiseres er jeg usikker på.

 

Da jeg startet i en skytterklubb, møtte jeg bare opp første gangen og fikk låne våpen og kjøpe ammunisjon.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

§ 7. [...] Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år.

 

"Søker du om pistol eller revolver for første gang, må pistolklubben du er medlem av bekrefte at du er aktiv medlem."

https://www.politi.no/tjenester/vapen/

 

Så du må være 21 år, medlem i pistolklubb som gir deg denne bekreftelsen etter en stund. Husker jeg riktig så må man være et aktivt medlem for også å kunne beholde våpenet.

 

Buffy:

http://barbala.no/oversikt_klubber.html

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?t=6448&f=33

 

Vet ikke hvor oppdaterte de er, men det stemmer nok rimelig godt.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hallo :)

 

Er det nokon som veit kva krav det er for at eg skal kunne kjøpe pistol??

 

Rullebladet ditt kommer og inn i bildet, bare tilknyttning til organisert kriminalitet kan resultere i at du ikke få tillatelse fra politiet til å eie pistol, samme gjelder om du har noen fengselsdommer, men det vil komme ann på hva du evt. har sittet inne for, (skattesnusk for eks. viol nok ikke påvirke en søknad om tillatelse til å eie pistol). men på skytebane under oppsyn kan alle skyte, så medlemskap i skyteklubb er ofte nok hvis man vil ha det litt gøy med en pistol.

 

-frank

Lenke til kommentar

Så man må søke til politiet? Har man egne søknader om dette?

 

Kan alle være med i en skyteklubb? Hvor finner man skyteklubbene? Hvor mye koster det sånn ca?

Se innlegget mitt litt ovenfor, der linket jeg til oversikt.

 

Ja - selvsagt må man søke til politiet. De sjekker rulleblad og behovet ditt. Behovet ditt i dette tilfellet vil være skyting på bane (som sport). Jeg ser ikke bort i fra at alle kan være med i en skyteklubb. Selv er jeg det, og det var bare å skrive seg på en liste da jeg dukket opp på skytebana - og jeg ble medlem.

 

Pris vet jeg ikke, men dette er nok noe klubbene kan informere deg på forhånd om. Skyteklubber (i dette tilfellet pistolklubber) finner man over hele landet. Se link.

Lenke til kommentar

Anbefaling fra orginisasjonen? Kva meiner du med det?

Det blir mest en bekrefelse på at du er aktivt medlem. Forhør deg med din skytterklubb.

Jeg tipper også at det er en form for bekreftelse at du er et skikket menneske til å inneha en pistol.

 

 

Nei! Det er politiets jobb!

 

Det er noen klubber som ikke synes Norges lover er strenge nok og har laget eget opplegg, men etter loven skal klubbene kun bekrefte medlemskap, at de har program for aktuelt våpen og aktivitet.

 

 

For å kjøpe håndvåpen i Norge:

1. Være over 21 år

2. Være aktivt medlem i over 6mnd

3. POD har definert "aktivt" i denne sammenhengen til å være minimum 2-3 oppmøter på trening i måneden.

(4.) Klubber forlanger (i bortimot alle tilfeller) i tillegg ett nybegynnerkurs for nye skyttere

 

 

Hva det koster er helt opp til hver enkelt klubb. Det er feks en klubb i Oslo som tar en blodpris i årlig kontigent og så krever de i tillegg penger for baneleie (hvis du ikke øker "blodprisen" enda mer med ett såkalt "VIP" medlemskap). Dvs der er tydeligvis målet å fylle lommeboka til eieren....

 

Det vanlige er vel opptil 500-700 i året (eller noe slikt) i medlemskap.

 

Nye skyttere uten eget våpen låner som regel ett av klubben (eller evt andre medlemmer) og kjøper ammo på banen.

Endret av Cardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pistol har ikke noe i jaktsammenheng å gjøre. Det er et konkurransevåpen. Man skal ha vært aktiv i en skytterorganisasjon i minst seks måneder, og være fylt 21 år.

Nei i Norge har vi ikke lov å bruke enhåndsvåpen til jakt.

 

Men du kan bruke det til avlivning av dyr i feller.

 

§ 35. Avliving av fanget vilt

 

Ved tilsyn med fangstredskap som fanger viltet levende, plikter brukeren straks å avlive innfanget vilt. Avlivingen skal skje sikkerhetsmessig forsvarlig og på en slik måte at viltet ikke utsettes for unødig lidelse.

 

For avliving av gaupe, jerv, rødrev, grevling og villmink som er fanget i bås eller fangstbur kan salongrifle, revolver eller pistol i kaliber 22 LR nyttes.

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant en fin link:

http://www.oslopk.com/kravtilmedlemskap.htm

 

Men det jeg lurer på er hvor mye det koster å dra dit. Hva må man betale for? Bare kulene? Bruk av banen? Lån av pistol (til man får lov til å kjøpe sin egen)?

 

 

Prisen er ca. 2000kr for sikkerhets kurs, som vanligvis varer over 2 kvelder, med de 2000kr får du et kurs samt skyting med .22 pistoler,

 

Du har da to valg, du kan ta et grov kurs, koster 800-2000kr varierer fra klubb til klubb.

Eller du kan skyte 15 ganger med .22 pistoler, etter det kan du skyte med "grov" kaliberde våpen, som 9mm, .38, .40, .44, .45, .357 magnum, .44 magnum.

 

Før du får dit egent våpen må du betale for leie av våpen, dette er 50-100kr for et våpen, pluss ammo, pluss bane leie(bane leie kan noen ganger være gratis viss du er medlem av klubben som driver den banene du er på)

 

Så du bruker kanskje 50kr på leie av pistol, 50kr på 50 skudd med .22 ammo og kanskje kanskje ikke bane leie,

 

Ammo for grov kaliber er mye mye dyrere enn .22,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har da to valg, du kan ta et grov kurs, koster 800-2000kr varierer fra klubb til klubb.

Eller du kan skyte 15 ganger med .22 pistoler, etter det kan du skyte med "grov" kaliberde våpen, som 9mm, .38, .40, .44, .45, .357 magnum, .44 magnum.

 

Før du får dit egent våpen må du betale for leie av våpen, dette er 50-100kr for et våpen, pluss ammo, pluss bane leie(bane leie kan noen ganger være gratis viss du er medlem av klubben som driver den banene du er på)

 

 

For ordens skyld så varierer dette fra klubb til klubb.

Og jeg synes ditt eksempel høres dyrt ut.

Noen klubber har vel kanskje "grov kurs" men for meg høres dette ut som en ekstra måte å fylle lommeboka til eieren.

Vår klubb har feks ikke noe slikt.

Feks hadde ikke jeg giddda å vært med i en klubb med dyr baneleie vær gang man skyter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...