Gå til innhold

Hva er kravene for å eie Pistol?


Anbefalte innlegg

Bli våpensamler

 

og vær nødt til å søke til politiet hver gang du skal avfyre ett av dine våpen etter at du har blitt medlem i Norsk Våpenhistorisk Selskap som krever at du anbefales av ett eller to medlemmer og er aktiv i ett par år.. Det fins vel enklere måter å få lov til å kjøpe pistol for å si det sånn..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bli våpensamler

 

15368.jpg

 

:thumbup:

Få tillatelse som våpensamler er vel hakket mer vrient en å anskaffe seg en tillatelse til innkjøp av et par pistoler.

 

Dessverre mener Norske stat at vi Nordmenn de av oss som er lovlydige er for dumme til å eie våpen, så egentlig vil de ha et total forbud men de veit det blir kaos hvis de prøver seg på noe slikt..

 

Mulig Nordmenn er såpass dumme, jeg begynner egentlig lure når vi lar oss bli såpass rævkjørt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mulig Nordmenn er såpass dumme, jeg begynner egentlig lure når vi lar oss bli såpass rævkjørt..

Problemet er at alle interesseorganisasjonene som jobber for denne type saker, enten er for små til å bli hørt eller har tunga til lederen så langt oppi ræva på regjeringen at det ikke skjer noe..

 

Edit: Det finnes jo selvfølgelig enkelte store organsisasjoner som prøver å utrette noe, men de blir jo glatt overkjørt av regjeringens/POD sin propaganda..

Endret av ChristianL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant en fin link:

http://www.oslopk.com/kravtilmedlemskap.htm

 

Men det jeg lurer på er hvor mye det koster å dra dit. Hva må man betale for? Bare kulene? Bruk av banen? Lån av pistol (til man får lov til å kjøpe sin egen)?

 

 

Prisen er ca. 2000kr for sikkerhets kurs, som vanligvis varer over 2 kvelder, med de 2000kr får du et kurs samt skyting med .22 pistoler,

 

Du har da to valg, du kan ta et grov kurs, koster 800-2000kr varierer fra klubb til klubb.

Eller du kan skyte 15 ganger med .22 pistoler, etter det kan du skyte med "grov" kaliberde våpen, som 9mm, .38, .40, .44, .45, .357 magnum, .44 magnum.

 

Før du får dit egent våpen må du betale for leie av våpen, dette er 50-100kr for et våpen, pluss ammo, pluss bane leie(bane leie kan noen ganger være gratis viss du er medlem av klubben som driver den banene du er på)

 

Så du bruker kanskje 50kr på leie av pistol, 50kr på 50 skudd med .22 ammo og kanskje kanskje ikke bane leie,

 

Ammo for grov kaliber er mye mye dyrere enn .22,

 

 

vil bare si at det går over langt mere en 2 kvelder. Jeg går Nybegynner kurs nå og det koster som du sa 2000 kr og det er litt over en månede med kurst 1 gang i uken og noen ganger er det 2 ganger i uken .

 

Ja man er medlem i en pistolklubb men i tilleg må du være medlem av en skyttegruppe som for eks : Western,Metalstilluet,Felt,Praktisk eller presisjon. DU får ikke lov og ha våpen om du ikke er medlem av en av de undergruppene og for og kunne bli medlem i praktisk skyting så må man først være medlem i noen av de andre så så lenge. . for og få våpen må man i tilleg må du være medlemm av en "underklubb" du har ikke bare en pistolklubb. ( PS: prisen for en medlemskap i en av de overnenvete gruppene ligger på ca 200-400 i året spørs hvilken du velger, + 600 ca i året for selve pistolklubben, MEN om du har fått tilatelse til og kjøpe pistol og du glemmer og betale kontigenten til en av gruppene er våpenet ditt plutslig ulovlig og ha og det hjelper ikke og bare unskylde seg og betale, det blir bot og evt straff for da har du nemlig oppbevart ulovlig våpen)

 

Du må ha værdt medlem i 6 måneder med 10-12 oppmøter på skyting i tilleg så må du få papirer fra "underklubben" på at du skal få lov og kjøpe samnt politiets tilatelse. Kurset jeg er på nå skyter vi veldig mye med 22. og vi skal etterhvert få prøve alt annet av håndvåpen. Vi får også en inføring i hver enkelt gruppe western,stilluet etc men det koster da altså 100 kr per gang etter kurset. så da kan man heller betale for de man er interesert i og se på selv. Det er mye teroi men også mye skyting. Det blir for det meste kurset i presisjon da dette er utgangspunktet for all annen skyting :)

 

PS: Hvis de nye "lovene" om bruk og anskaffelse av våpen kommer igjenom kan det hende at en normal klubbkontigent på 600 kr i året havener på 6.000 kr i året. staten vil ødelege for oss som skyter for det sosiale og konkurangser, Jakter du er det greit men skyter du med pistol er du sinsyk i følge mange i staten, Dette kan gjøre så mange pistolklubber må legge ned eller ta skyhøye priser, dette er fordi det skal bli vanskligere og anskaffe våpen, uansett en kriminell person tar seg ikke bry i og gå et kurs for og få våpen, ta med deg 1-3.000 kr inn i oslo og møt riktig folk og du har våpen+ammo)

 

( Masse skrivefeil sikkert men ork og rette:) )

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar

vil bare si at det går over langt mere en 2 kvelder. Jeg går Nybegynner kurs nå og det koster som du sa 2000 kr og det er litt over en månede med kurst 1 gang i uken og noen ganger er det 2 ganger i uken .

 

Det varierer fra klubb til klubb!!

F.eks. første del i løpet av en helg og så x-antall oppfølgingskvelder i løpet av y mnd.

Pris står jo også klubbene helt fritt til å bestemme selv.

har sett priser på 3-500 på bygda og oppover til enkelte "firmaer" på østlandet som tar 2500+

 

 

og kunne bli medlem i praktisk skyting så må man først være medlem i noen av de andre så så lenge. . for og få våpen må man i tilleg må du være medlemm av en "underklubb" du har ikke bare en pistolklubb. ( PS: prisen for en medlemskap i en av de overnenvete gruppene ligger på ca 200-400 i året spørs hvilken du velger, + 600 ca i året for selve pistolklubben, MEN om du har fått tilatelse til og kjøpe pistol og du glemmer og betale kontigenten til en av gruppene er våpenet ditt plutslig ulovlig og ha og det hjelper ikke og bare unskylde seg og betale, det blir bot og evt straff for da har du nemlig oppbevart ulovlig våpen)

 

Du må ha værdt medlem i 6 måneder med 10-12 oppmøter på skyting i tilleg så må du få papirer fra "underklubben" på at du skal få lov og kjøpe samnt politiets tilatelse. Kurset jeg er på nå skyter vi veldig mye med 22. og vi skal etterhvert få prøve alt annet av håndvåpen. Vi får også en inføring i hver enkelt gruppe western,stilluet etc men det koster da altså 100 kr per gang etter kurset. så da kan man heller betale for de man er interesert i og se på selv. Det er mye teroi men også mye skyting. Det blir for det meste kurset i presisjon da dette er utgangspunktet for all annen skyting :)

 

PS: Hvis de nye "lovene" om bruk og anskaffelse av våpen kommer igjenom kan det hende at en normal klubbkontigent på 600 kr i året havener på 6.000 kr i året. staten vil ødelege for oss som skyter for det sosiale og konkurangser, Jakter du er det greit men skyter du med pistol er du sinsyk i følge mange i staten, Dette kan gjøre så mange pistolklubber må legge ned eller ta skyhøye priser, dette er fordi det skal bli vanskligere og anskaffe våpen, uansett en kriminell person tar seg ikke bry i og gå et kurs for og få våpen, ta med deg 1-3.000 kr inn i oslo og møt riktig folk og du har våpen+ammo)

 

( Masse skrivefeil sikkert men ork og rette:) )

 

 

her var det mye rart...

For å skyte praktisk, må man kunne behandle våpen på en sikker måte og ha gjennomført sikkerhetskurset. Forbundet har ikke noe formelt krav om at du må ha skutt pistol så så lenge. Men trenger heller ikke formelt sett ha eget våpen selv om det er vanligst. Men det er feks mange foreldre som har barn som skyter med deres våpen.

 

For å kjøpe våpen må man være medlem i klubb som er tilknyttet ett godkjent forbund. Det er ikke nødvendigvis noen "undergruppe", det kommer igjen helt ann på klubben. Noen klubber er bare tilknyttet ett forbund og da er det ikke noen "undergruppe". ANdre klubber er feks tilknyttet NSF, NFPS og SWS. Da er det ofte slik at man må være medlem av "praktisk-gruppa" for å kjøpe våpen til NFPS. Dette slik at folk som skyter SWS men ikke praktisk, ikke skal måtte betale kontigent til NFPS.

 

Det er riktig at man skal være medlem av forbund for å fortsatt ha behov for våpnet, men det er ikke slik at hvis du glemmer å betale så dukker politiet opp ett par dager etter forfall og oppretter sak! Det er jo helt avhengig av hva klubben gjør og når dem evt sender de oppdaterte medlemslistene til Politiet. Og når evt Politiet gidder å gå igjennom dem og sjekke mot våpenregisteret.

 

 

Som nybegynner må man ha 2-3 oppmøter i mnd i de første 6mnd før man kan kjøpe våpen. Dvs 12-18 ikke 10-12.

Du skal heller ikke ha noen tillatelse som sådann fra klubben for å kjøpe våpen. Etter våpenloven/forskriften/rundskriv skal klubben utale seg om hvor lenge du har vært medlem og aktivitet. De skal ikke ha noe som "vi synes han skal få kjøpe våpen" selv om enkelte klubber ikke synes norges lover er strenge nok og har dette. Men det er ikke hjemlet i loven. NFPS har i tillegg nå egen instruks på om det våpen som det søkes på er egnet til bruken. Men merk det går kun på våpen og ikke personen som søker. Dette da enkelte i forbundet har brukt det som ett våpensamler-forbund.

 

 

I forslaget til ny våpenlov var det lagt opp til ett nytt sentralt våpenregister og at dette skulle være selvfinansierende. Dvs skyttere må må betale en årlig avgift. De spesifiserte at de la opp til at det også skulle gå i null, dvs ikke være en melkeku for staten. Tar man deres utregninger på kostnader og deler på våpeneiere i Norge, ender man på ca 250-300kr per skytter.

Og det gjaldt uansett om det var jaktvåpen eller til konkurranse.

Forslaget regulerer IKKE klubbkontigenter....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I forslaget til ny våpenlov var det lagt opp til ett nytt sentralt våpenregister og at dette skulle være selvfinansierende. Dvs skyttere må må betale en årlig avgift. De spesifiserte at de la opp til at det også skulle gå i null, dvs ikke være en melkeku for staten. Tar man deres utregninger på kostnader og deler på våpeneiere i Norge, ender man på ca 250-300kr per skytter.

Og det gjaldt uansett om det var jaktvåpen eller til konkurranse.

Forslaget regulerer IKKE klubbkontigenter....

 

Kan du vennligst ringe Are Fosjord på tlf 63812547 og fortelle ham at det han sier og lærer bort er feil ? han som holder kurset og har vært medlem i LOP i mange mange år. Han har også vært i stortinget osv når den nye våpenloven har vært sagt og snakket om og holdt mye på med kontakt mellom de forskjellige klubbene om hva de skal gjøre for og forhindre den nye våpenloven, Mest pga at klubbkontigenten kommer til og stige.

 

Beklager så meget om jeg stoler på og har blit feilinformert av en person som faktisk har titalls år erfaring fra alt som har med skyteklubber,lover og regler rundt våpenlov o.l =)

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

I forslaget til ny våpenlov var det lagt opp til ett nytt sentralt våpenregister og at dette skulle være selvfinansierende. Dvs skyttere må må betale en årlig avgift. De spesifiserte at de la opp til at det også skulle gå i null, dvs ikke være en melkeku for staten. Tar man deres utregninger på kostnader og deler på våpeneiere i Norge, ender man på ca 250-300kr per skytter.

Og det gjaldt uansett om det var jaktvåpen eller til konkurranse.

Korriger meg gjerne men lovet ikke staten når den innførte registringsplikt at den IKKE skulle ta betalt for denne bjørne-tjenesten?

 

Forslaget regulerer IKKE klubbkontigenter....

Dog økt regulering og krav til installasjoner kan fort føre til økte utgifter som klubben må dekke via kontigenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Styret i Svartkrutt XXXX

Anbefaler at man unnlater legge ut navn og nummer til folk på ett offentlig tilgjengelig forum medmindre vedkommende har gitt tillatelse til dette.

 

Det er et nummer som har med jobben hans og gjøre så det er et offentlig tlf nr , hvor de har fått det fra spiller ingen rolle det ligger fortsatt ute på nette på siden dems og. ikke et personlig tlf nr

Lenke til kommentar

[...]Beklager så meget om jeg stoler på og har blit feilinformert av en person som faktisk har titalls år erfaring fra alt som har med skyteklubber,lover og regler rundt våpenlov o.l =)

Her finner du NOU 2011:19, også kjennt som "forslag til ny våpenlov". Hundrevis av sider med alle detaljer om den nye våpenloven (som sikkert blir endret "litt" før den trer i kraft, og som garantert ikke trer i kraft på en 2-3 år enda...). Ingenting der sier at klubbkontigenten for pistolskyttere skulle bli så mye høyere. En avgift for å ha våpen kan jo bli dyrt for noen, men det er altså ikke en klubbkontigent. (du regner vel ikke årsavgiften på bilen som "NAF-kontigent" heller?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]Beklager så meget om jeg stoler på og har blit feilinformert av en person som faktisk har titalls år erfaring fra alt som har med skyteklubber,lover og regler rundt våpenlov o.l =)

Her finner du NOU 2011:19, også kjennt som "forslag til ny våpenlov". Hundrevis av sider med alle detaljer om den nye våpenloven (som sikkert blir endret "litt" før den trer i kraft, og som garantert ikke trer i kraft på en 2-3 år enda...). Ingenting der sier at klubbkontigenten for pistolskyttere skulle bli så mye høyere. En avgift for å ha våpen kan jo bli dyrt for noen, men det er altså ikke en klubbkontigent. (du regner vel ikke årsavgiften på bilen som "NAF-kontigent" heller?)

 

som sagt...... Det er ikke jeg som har sagt det men jeg fortalte det jeg hadde hørt fra en som sitter langt inn i verden av pistolskyting og alt om lover rundt dette og derfor stoler jeg på han og skreiv det, som du selv quotet av meg. Men om du ikke selv sitter i styret i en pistolklubb kan jeg ikke tenke meg at du har så mye insikt i hva utgifter osv blir etter denne loven, Spesifikk hvorfor kontigenten skulle gå opp sa han ikke men dette var bare en kort prat om i pausen i ett av kursene når vi pratet om regler osv. Beklager enda en gang for at jeg er feilinformert. Men ja,Sitter du ikke i et styre selv har jeg liten tro på at noen av oss evt vet hvorfor han sa dette. Var det noe mer du vil påpeke ? Og nei klubbkontigenten blir ikke satt opp av den nye våpenloven det sa han jo selv, og har heller aldri sagt det at den bestemmer en høyere pris. Men pga ny våpenlov så var det vist noe i den som gjorde at de måtte dekke utgifter som den medfører via høyere klubbkontigent.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hva er reglene rundt eie av våpen? Kan man oppbevare det i bilen, f.eks. hvis man skal på tur eller må det være oppbevart i skap hjemme 24/7? Kan man skyte på egen eigendom eller kan man kun skyte på verifiserte baner? Hvor mye koster en moderne 45 kaliber pistol? Edit: Overså visst hvor gammel tråden var.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hva er reglene rundt eie av våpen? Kan man oppbevare det i bilen, f.eks. hvis man skal på tur eller må det være oppbevart i skap hjemme 24/7? Kan man skyte på egen eigendom eller kan man kun skyte på verifiserte baner? Hvor mye koster en moderne 45 kaliber pistol? Edit: Overså visst hvor gammel tråden var.

Du har lov til å skyte på privat grunn, enten du eier den, eller du har tillatelse av grunneier. Men en må passe på at stedet egner seg og at bakgrunn er sikker! Husk også rikosjettfare! Dette gjelder både jaktvåpen og konkuransevåpen. Men skal du skyte ofte og regelmessig (på samme sted), bør du nok få stedet godkjent som skytebane.

 

Du har lov til å frakte våpen i bil, men vær forsiktig med å gå våpnet, i fra bilen.

 

Priser på våpen, kan du finne selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...