Gå til innhold

Hvilke nettverkskort skal jeg kjøpe?


HGTtec

Anbefalte innlegg

pci-e.jpg

Gult er hvor skjermkortet mitt er plassert, og de to slottene der er opptatt, mens grønn er hvor det nåværende nettverkskortet er.

 

Nåværende kort

DWL-G510_right.png

 

står mellom

http://prisguide.tek.no/produkt/d-link-dwa-556-127989 og

http://prisguide.tek.no/produkt/d-link-dwa-547-60203

 

men står ovenfor et problem... går det an å plassere D-Link DWA-556 der hvor det nåværende nettverkskortet er?

vil helst kjøpe D-Link DWA-556, men siden den har en annen PCI- enhet så er jeg ikke sikker på om det går (?)

 

kom gjerne med forslag, sitter og gamer to etasjer under routeren...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den svarte kontakten er PCI. De røde er PCI-E. Den lille svarte er en liten PCI-E (PCI-E 1x anntar jeg, som typisk brukes til nettop nettverkskort og denslags som bruker PCI-E men ikke trenger så mye båndbredde).

 

For å svare direkte på det du spør - D-Link DWA-556 er i følge specs et PCI-E kort, så du kan ikke koble det i den svarte kontakten, da den svarte er PCI. De nvil ikke passe.

 

Den andre du linker til er et PCI-kort så det vil fungere.

 

Det er verdt å bemerke seg at det skal også fungere å bruke et PCI-E 1x kort slik som D-Link DWA-556 i en full PCI-E kontakt. Den vil fremdeles passe selv om slotten egentig er for stor.

 

Så - kort sagt kan du egentlig bruke begge som du linker til - enten ved å bytte ut kortet du allerede har i PCI porten (stor svart), eller ved å bruke PCI-E 1x kortet i en av de ledige PCI-E kontaktne (rød).

 

Håper det besvarte problemstillingen?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

DWA-556 og 547 er i utgangspunktet samme kort med forskjellig tilkobling til hovedkortet. Kjøp det som passer best for deg. Det Stigma sier er i utgangspunktet korrekt, med unntak at det lille sorte sporet rett under skjermkortet ditt er et PCI-E x4 spor, ikke x1. Men det er flisespikkeri.

 

DWA-547 kan erstatte det kortet du har i dag.

DWA-556 krever et PCI-E spor, x1 eller større. Kan være greit å sjekke konfigurasjonen av x16 sporene hvis du ender opp med å bruke et av disse. Noen hovedkort har flere spor enn man fysisk kan bruke samtidig.

Lenke til kommentar

Det skader ikke å bruke et PCI-E x1 kort i et x2/4/8/16 spor. Det eneste du "taper" er at du ikke får brukt de resterende PCI-E kanalene som er koblet til dette sporet.

 

Når det er sagt så har jeg tatt meg den frihet å laste ned manualen til hovedkortet ditt og skjermkortet ditt står strengt tatt i feil spor. Korrekt spor når du bruker ett skjermkort er det øverste røde sporet. Hvis du flytter skjermkortet ditt har du dermed fritt fram til den sorte PCI-E x4 sporet for nettverkskortet.

 

Dette er fordi det er røde spor 1 og 3 som er full hastighet, PCI-E x16. 2 og 4 "stjeler" kanaler fra 1 og 3 hvis disse brukes slik at hver får 8 kanaler.

Lenke til kommentar

pci-e.jpg

Gult er hvor skjermkortet mitt er plassert, og de to slottene der er opptatt, mens grønn er hvor det nåværende nettverkskortet er.

 

Nåværende kort

DWL-G510_right.png

 

står mellom

http://prisguide.tek.no/produkt/d-link-dwa-556-127989 og

http://prisguide.tek.no/produkt/d-link-dwa-547-60203

 

men står ovenfor et problem... går det an å plassere D-Link DWA-556 der hvor det nåværende nettverkskortet er?

vil helst kjøpe D-Link DWA-556, men siden den har en annen PCI- enhet så er jeg ikke sikker på om det går (?)

 

kom gjerne med forslag, sitter og gamer to etasjer under routeren...

 

 

 

hehe wireless.

nic fra dealextreme.com

og ny wireless router.

:)

Lenke til kommentar

Det skader ikke å bruke et PCI-E x1 kort i et x2/4/8/16 spor. Det eneste du "taper" er at du ikke får brukt de resterende PCI-E kanalene som er koblet til dette sporet.

 

Når det er sagt så har jeg tatt meg den frihet å laste ned manualen til hovedkortet ditt og skjermkortet ditt står strengt tatt i feil spor. Korrekt spor når du bruker ett skjermkort er det øverste røde sporet. Hvis du flytter skjermkortet ditt har du dermed fritt fram til den sorte PCI-E x4 sporet for nettverkskortet.

 

Dette er fordi det er røde spor 1 og 3 som er full hastighet, PCI-E x16. 2 og 4 "stjeler" kanaler fra 1 og 3 hvis disse brukes slik at hver får 8 kanaler.

 

skal si at du tok meg på senga der! grunnen til at jeg har det der nede er at da blir det truffet av sideviften til mitt HAF X kabinett!

 

Og siden det er et 480' kort og jeg må drive litt med overclocking så trenger det mye kjøling (...)

Endret av HGTtec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...