Gå til innhold

I7 2600k vs. i7 3820


Anbefalte innlegg

Hva som er vanvidd får være opp til hver enkelt å avgjøre, om du mener det, så skal du absolutt få lov til å mene det. Jeg spiller per nå kun BF3 og CS:S, ja, men nå er kortene fremdeles ferske, å jeg har andre ting å drive på med enn å spille, så derfor går det i BF3 akkurat nå, det er ikke dermed sagt att jeg KUN skal spille BF3.

 

Om du klarer deg med ET 7970 i BF3, kjempefint, men det fungerte ikke bra på mine øyne. Men nå har jo du klokket ditt høyere enn mine.

Forresten, om du har en skjerm på 120hz og har låst FPS til 90 så mister du kanskje litt av hensikten med å ha en skjerm som oppdaterer seg 120 ganger i sekundet?

 

Å låse til 120 er ingen vits, det faller uansett under det med mange nok spillere på en server. 90 er et bra kompromiss, å det fungerer bra.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva er fordelene med sokkel 2011 over 1155?

 

1. Quad channel memory, 8 spor

2. Flere PCI-e lanes, 3 16x spor i CFX/TriSLI

3. Mulighet for dyre hexa-core prosessor

 

-

 

1. Min personlige mening, ut i fra hva jeg har lest av tester, er at det skiller lite i ytelse mellom en 2600k og 3820. Begge er fire kjerner med HT, men 3820 har noe høyere minnebåndbredde, som i praktisk betydning har lite å si.

 

2. Hvem kjører CFX/SLI uansett? Man skal ha et ganske heftig 7680x1600 oppsett og et ønske om MSAA/16xAA om man kjøper noe mer enn ètt 7970 eller 580 kort. Har man dessuten behov for tre PCI-e 16x lanes er det stort sett skrytefaktor og/eller for å slå rekorder i 3d mark som gjelder.

 

3. Her blir det jo en avveing av bruksformål. Om man jobber mye med bilde- og videoredigering (filter på 5-600mb psd-filer eller h.264 encoding) så er det jo meget relevant med flere kjerner.

 

 

My 2 cent :)

 

 

Hvem kjøper CFX eller SLI? lever du i 1998?

 

Har du hørt om BF3 og 120Hz skjermer?

 

Skal man ha god flyt i BF3 på Ultra med 120Hz skjerm, holder ikke ET GTX580 eller 7970. Basta.

Jeg burde selvsagt utdypet litt mer enn jeg gjorde i mitt forrige innlegg.

 

Socket 2011 er ikke noe pre-requisite for å få god ytelse i CF/SLI. Men såklart, kanskje det er et par frames eller poeng å hente med 3- eller 4-veis CFX/SLI på X79 kontra Z68.

 

Det jeg vil frem til er at om man bruker så mye penger på hardware, spør man ikke om hjelp her på forumet. Trådstarter lurte på om det var noe å hente ved å gå for 3820 kontra 2600k.

Selv om man kjører CF/SLI ser jeg ikke for meg at det er verdt de ekstra tusenlappene, men såklart, det finnes et solid marked der. Selv er jeg på 1366, og i så måte er jeg jo i samme båt som dem som kjøper entusiast-hardware. Men, min neste oppgradering blir 1155 med Ivy, da det uten tvil kommer til å gi mest bang/buck.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg nok ventet på neste ivybride sokkel 2011.

Hvis den ikke dukker opp, håper jeg på 6 kjernene til intel falle minst 1000 kr i pris når muligens 8 kjernen kommer, om den ikke gjør det, får jeg vurdere ivybrigde til 1155.

 

Personlig syns jeg det er dårlig å gå fra 1366 til 1155 om det er kun prosessoren som er grunnen.

Lenke til kommentar

Hvem kjøper CFX eller SLI? lever du i 1998?

 

Har du hørt om BF3 og 120Hz skjermer?

 

Skal man ha god flyt i BF3 på Ultra med 120Hz skjerm, holder ikke ET GTX580 eller 7970. Basta.

Om du legger ut 9 000 kr for å spille et spill har du ærlig talt et problem, særlig når du fortsatt vil slite med frame drops uansett om CFX/SLI er i bruk eller ikke.

 

At man legger ut noen tusen for å spille et spill er man selvsagt ikke gal og har et problem, men en entusiasme for spill. Jeg bruker årlig 10-15k i året på oppgraderinger på samme rigg bare for å spille et par titler, for meg er det himmelsk! Trenger ikke å hetse folk for deres engasjement for spill etc.

 

Diskusjoner rundt skjermkort, cpuer eller fotballkamper går alltid ut av perspektiver. Stakkars trådstarter ville ha et enkelt svar fra folk.

 

Tror nok kanskje en 2600k ville vært ypperlig for deg om du vil klokke, siden den er åpen (K). Den andre er bedre på om du vil kjøre crossfire og sli, i og med den klarer fult ut 2x16 på skjermkortene. På 1155 klarer de bare 2x8 på skjermkortene.

 

Fra anandtech:

 

1. You need PCIe 3.0 today and/or you need more PCIe lanes than a Core i7 2600K can provide,

 

2. You need tons of memory bandwidth for a particular application,

 

3. You want a 2600K but you need a platform that can support more memory (32GB+).

 

Kanskje du kan lese deg klok på linken :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

PCIe 3.0 handler heller om fremtidsrettet, selv et overklokket Asus Radeon HD 7970 DirectCU II Top vil aldri klare å gi merkbare forskjeller i spill per dags dato. Men er godt argument for å vente lengere med å oppgradere maskinen, samme gjelder 6 kjerne prosessor selv om disse ikke er så gode i spill på single skjermkort hvis de ikke er overklokket.

 

Poenget her blir heller om man kan vente noen månedere eller ta det LGA 1155 tilbyr.

 

Er enig med Bentus noen folk har jo penger så da er det helle prisen og hva man vil ha det gå på. Men så må man tenke på invistering.

 

Å kjøpe 3 crossfire skjermkort kun for å få 30% bedre ytelse er tåplig. Men har lyst å slite med drivere og problemet.

Men for de som har lyst må gjerne gjøre det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
At man legger ut noen tusen for å spille et spill er man selvsagt ikke gal og har et problem, men en entusiasme for spill. Jeg bruker årlig 10-15k i året på oppgraderinger på samme rigg bare for å spille et par titler, for meg er det himmelsk! Trenger ikke å hetse folk for deres engasjement for spill etc.

 

Det er alltid en løk som skal fortelle andre hvor dumt det er å bruke mye penger på HW, en ting er å anbefale en som skal kjøpe noe nytt/oppgradere som kansje ikke har så mye peiling, til han trenger man så klart ikke å anbefale skjermkort til 9000kr, ei heller CFX/SLi. noe annet er det å fortelle en som som faktisk er entusiast om hvor dumt det er, å samtidig fortelle att man da har et problem..

 

Virker som enkelte desverre har veldig store problemer med akkurat dette.

Endret av FiveInline
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ville byttet ut Asus HK'et med et Gigabyte X79UD5 kort - Asus lager helt topp high end kort, men så fort de skal levere noe "enklere" har de lett for kastrere kortene litt for mye eller gjøre mye annet rart - som regel blir det OK, men ikke alltid.

 

Med Gigabyte UD kort så vet man hva man får.

 

Gigabyte sine X79-kort er slettes ikke imponerende. Funker kanskje til basisbruk, men de klokker vesentlig dårligere enn Asus sine. Om jeg skulle valgt X79-UD5 eller P9X79-PRO ville jeg valgt sistnevnte.

 

Når det gjelder spørsmålet til trådstarter så burde han kjøpe seg S1155+2700K. 3820 er liten vits i å kjøpe, da burde man heller legge et par tusen ekstra og kjøpe seg en 3930K.

 

En siste ting, det å kjøpe hardware er aldri en lønnsom investering. Ser dette har blitt et tema i mange tråder på dette forumet i det siste. Ja, om man er ute etter mest mulig ytelse for pengene så finner man jo det (1155+2700K i dette tilfellet), men en lønnsom investering vil det aldri bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet til trådstarter så burde han kjøpe seg S1155+2700K. 3820 er liten vits i å kjøpe, da burde man heller legge et par tusen ekstra og kjøpe seg en 3930K.

 

3930K er jo bedre: Hvis man skal overklokke og drive med multitasking/videoredigering.

Eller er vel denne ikke optimal til spilling, med mindre man har SLI/crossfire.

 

Faktisk koster:

Intel Core i7 3820 (lavest pris 2116,-)

 

INTEL CPU Intel 1155 i7-2700K Ci7 Box(3,50G) 2 375 kr

 

Så nå 2600k er litt billigere men prosessoren er fornufig priset syns jeg.

 

Intel Core i7 3930K 4091 kr

 

Hvis man se den prisforskjellen er det ikke mye man får for nesten 2000 kr mere i pris.

Er enig 3930k er best hvis man først skal ha det råeste. Men man betaler jo mye for lite.

 

En siste ting, det å kjøpe hardware er aldri en lønnsom investering. Ser dette har blitt et tema i mange tråder på dette forumet i det siste. Ja, om man er ute etter mest mulig ytelse for pengene så finner man jo det (1155+2700K i dette tilfellet), men en lønnsom investering vil det aldri bli.

 

Sånn er det alltid, men hvor mye morro har man med maskinvare i 2-3 år?

Den gleden kan ikke måles i penger. Er verdt pengene syns jeg vertfall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet til trådstarter så burde han kjøpe seg S1155+2700K. 3820 er liten vits i å kjøpe, da burde man heller legge et par tusen ekstra og kjøpe seg en 3930K.

 

3930K er jo bedre: Hvis man skal overklokke og drive med multitasking/videoredigering.

Eller er vel denne ikke optimal til spilling, med mindre man har SLI/crossfire.

 

Faktisk koster:

Intel Core i7 3820 (lavest pris 2116,-)

 

INTEL CPU Intel 1155 i7-2700K Ci7 Box(3,50G) 2 375 kr

 

Så nå 2600k er litt billigere men prosessoren er fornufig priset syns jeg.

 

Intel Core i7 3930K 4091 kr

 

Hvis man se den prisforskjellen er det ikke mye man får for nesten 2000 kr mere i pris.

Er enig 3930k er best hvis man først skal ha det råeste. Men man betaler jo mye for lite.

 

En siste ting, det å kjøpe hardware er aldri en lønnsom investering. Ser dette har blitt et tema i mange tråder på dette forumet i det siste. Ja, om man er ute etter mest mulig ytelse for pengene så finner man jo det (1155+2700K i dette tilfellet), men en lønnsom investering vil det aldri bli.

 

Sånn er det alltid, men hvor mye morro har man med maskinvare i 2-3 år?

Den gleden kan ikke måles i penger. Er verdt pengene syns jeg vertfall.

 

Såklart kan ikke gleden av hardware måles i penger, du snakker jo til en som har LGA2011 oppsett :D

Lenke til kommentar

jeg ville gjort det enkelt:

 

2 skjermkort eller mer? < LGA2011 + 3820

 

videoredigering eller andre tunge applikasjoner på cpuen? < LGA 2011

 

alt annet? < LGA 1155

 

EDIT: ellers så er det en gyllen regel å ha TESTET ting før man anbefaler/fraråder. de av dere som ikke har testet CF 7970 - la være å fraråde til BF3!

Endret av **dp**
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge Tomshardware så sliter i7 Sandy Bridge-E 3960x overklokket når det gjelder effektivitet.

The results speak for themselves. While Intel’s Core i7-3960X is certainly the fastest processor money can buy, and although it offers plenty of overclocking headroom, its efficiency suffers tremendously when you push it beyond its stock specifications. Given its complexity and target market, there's simply no way for the LGA 2011-based chips to compete against the fast, yet relatively lower-power LGA 1155-based models like Core i5-2500K and -i7-2600K.
Lenke til kommentar

I følge Tomshardware så sliter i7 Sandy Bridge-E 3960x overklokket når det gjelder effektivitet.

The results speak for themselves. While Intel’s Core i7-3960X is certainly the fastest processor money can buy, and although it offers plenty of overclocking headroom, its efficiency suffers tremendously when you push it beyond its stock specifications. Given its complexity and target market, there's simply no way for the LGA 2011-based chips to compete against the fast, yet relatively lower-power LGA 1155-based models like Core i5-2500K and -i7-2600K.

 

det der høres helt merkelig ut...

Lenke til kommentar

Du får ta en titt på testen og lese litt på resultatene.

Hovedsakelig så kan det vel oppsumeres på at i7 39xx ikke er likeeffektiv ved høyere frekvens i forhold til i7 2600k og at strømforbruket i forhold til klokkefrekvens og ytelse går raskt rett opp i himmelen.

 

Because power consumption is affected by both frequency and voltage, even turning up the clock rate without manipulating voltage impacts efficiency. The effect isn't pronounced under 4.5 GHz. However, each step of the way, efficiency does drop, as power use goes up faster than performance. Things get worse once voltage needs to be added, and our index tanks even faster.

 

Klokk for klokk er det faktisk en overklokket i7 2600K som vil være mest effektiv som jeg forstår det , men ikke misforstå dette med ren syntetisk ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg ville byttet ut Asus HK'et med et Gigabyte X79UD5 kort - Asus lager helt topp high end kort, men så fort de skal levere noe "enklere" har de lett for kastrere kortene litt for mye eller gjøre mye annet rart - som regel blir det OK, men ikke alltid.

 

Med Gigabyte UD kort så vet man hva man får.

 

Gigabyte sine X79-kort er slettes ikke imponerende. Funker kanskje til basisbruk, men de klokker vesentlig dårligere enn Asus sine. Om jeg skulle valgt X79-UD5 eller P9X79-PRO ville jeg valgt sistnevnte.

 

Når det gjelder spørsmålet til trådstarter så burde han kjøpe seg S1155+2700K. 3820 er liten vits i å kjøpe, da burde man heller legge et par tusen ekstra og kjøpe seg en 3930K.

 

En siste ting, det å kjøpe hardware er aldri en lønnsom investering. Ser dette har blitt et tema i mange tråder på dette forumet i det siste. Ja, om man er ute etter mest mulig ytelse for pengene så finner man jo det (1155+2700K i dette tilfellet), men en lønnsom investering vil det aldri bli.

Sikker på at ud7 klokker dårligere enn asus. jeg har både ud7 og asus ws. ikkje merket at ud7 klokker dårligere. har du linker som viser dette, eller er det antakelser ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...