Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor gi vekk om man kan selge? Hinsides pris, men windowslisensen har vel en viss verdi...? Både PSU, HK og CPU-kjøler er slik jeg ser det verdt en liten slant også (les: over en hundrings/stk, om ikke annet).

I løsvekt er den nok verdt ca 1500kr totalt, avhengig av lisensen. Hadde selv gitt 200kr for HK, fordi det har AGP-slot, og kan brukes til å klokke eldre GPUer.

Det som er skrot for noen, er verdier for andre :)

Lenke til kommentar

Da har man over snittet god timelønn, når en maskin som er verdt over tusen kroner bare kan gis bort/kastes.

Ikke nødvendighvis. Hvis den ligger der i 8 uker til 1000kr blir jo timeslønnen 1.34kr hvis du regner lønnen per time den ligger ute

Du mener han skal be seg ubetalt fri fra jobb sitte og nistirre på skjermen i 8 uker? :p

 

Det koster ikke mye tid å legge ut en annonse og følge med på telefon/epost. Saken er nok heller at det er unødvendig sløsing å gi bort noe som er verdt 1000 kr til ukjente når man kan få glede av å bruk den skattefrie tusenlappen til noe gøy.

 

Jeg synes det er helt greit å legge den ut til 1000 kr og se om han får napp. Markedet bestemmer. Får han ikke solgt den er det jo bare å senke prisen og legge den ut på nytt. Men å starte på 4000 kr er bortkastet tid.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da har man over snittet god timelønn, når en maskin som er verdt over tusen kroner bare kan gis bort/kastes.

Ikke nødvendighvis. Hvis den ligger der i 8 uker til 1000kr blir jo timeslønnen 1.34kr hvis du regner lønnen per time den ligger ute

 

Her kan en regne 6000kr /timen i innekt, hvis en bare lar vær å bare kaste slike ting :)

Lenke til kommentar

ikke alle ville tatt imot en slik maskin (med mindre de ikke hadde råd til noe annet)

 

Har en folde maskin med Q6700, 4gb ddr3 og et HD7970 (Gpu, kabinett 650D og psu er verdt noe) men hvem vil ha gammal 775 hw idag?

 

Han sier den er god til rediering men ikke spilling, HA, skulle likt og se en redigere med den .P

Greit med tanke på hva annonsen sier, men hvis en skal kjøpe seg windows like vel? så får en jo med "resten" på kjøpet. Tenkte da at hvis prisen lå på rundt 1000kr, er det ikke noe dårlig kjøp

Lenke til kommentar

 

ikke alle ville tatt imot en slik maskin (med mindre de ikke hadde råd til noe annet)

 

Har en folde maskin med Q6700, 4gb ddr3 og et HD7970 (Gpu, kabinett 650D og psu er verdt noe) men hvem vil ha gammal 775 hw idag?

 

Han sier den er god til rediering men ikke spilling, HA, skulle likt og se en redigere med den .P

Greit med tanke på hva annonsen sier, men hvis en skal kjøpe seg windows like vel? så får en jo med "resten" på kjøpet. Tenkte da at hvis prisen lå på rundt 1000kr, er det ikke noe dårlig kjøp

 

Til 1000Kr så er det en helt grei maskin, bare os koster jo det, så du har rett :)

Lenke til kommentar

Avhengig av innmaten ville en slik 1156-maskin kunne generert endel mer penger, og at noen velger å selge den rimelig er selvsagt greit - men man bør holde seg for god til å oppfordre selgere til å gi bort det de ønsker å SELGE, eventuelt bedrive prisdumping til familie/venner.

Kall meg gjerne en slask, men jeg selger heller HW enn å gi den vekk. Kan dog donere bort mer eller mindre usalgbare deler, som f.eks. en 939 singlecore-maskin sammen med 2x512mb minne og en 7000-serie Geforce lowend-sak av en GPU. Disse takler vanlig nettsurfing vil jeg tro, og det holder sikkert for en som ikke gidder bruke egne penger på HW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ikke alle ville tatt imot en slik maskin (med mindre de ikke hadde råd til noe annet)

 

Har en folde maskin med Q6700, 4gb ddr3 og et HD7970 (Gpu, kabinett 650D og psu er verdt noe) men hvem vil ha gammal 775 hw idag?

 

Han sier den er god til rediering men ikke spilling, HA, skulle likt og se en redigere med den .P

 

Tar gjerne imot CPUen din mot fraktkostnad :) Slipper jeg handle en på ebay. Godt mulig jeg kunne tenkt meg HK, også, litt avhengig av merke/modell. Kjekt å ha til litt overklokkingsmorro ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Avhengig av innmaten ville en slik 1156-maskin kunne generert endel mer penger, og at noen velger å selge den rimelig er selvsagt greit - men man bør holde seg for god til å oppfordre selgere til å gi bort det de ønsker å SELGE, eventuelt bedrive prisdumping til familie/venner.

 

Kall meg gjerne en slask, men jeg selger heller HW enn å gi den vekk. Kan dog donere bort mer eller mindre usalgbare deler, som f.eks. en 939 singlecore-maskin sammen med 2x512mb minne og en 7000-serie Geforce lowend-sak av en GPU. Disse takler vanlig nettsurfing vil jeg tro, og det holder sikkert for en som ikke gidder bruke egne penger på HW.

"Holde seg for god..."

Voldsomt så dramatisk da. Man kan ikke være for god for sin egen mening. Subjektivitet mann...

 

Tilbud og etterspørsel bestemmer. Alle er enige om det.

Spørsmålet er om man gidder å legge ned arbeid for en lusen tusenlapp. Det blir subjektivt

Endret av Strato
Lenke til kommentar

 

 

ikke alle ville tatt imot en slik maskin (med mindre de ikke hadde råd til noe annet)

 

Har en folde maskin med Q6700, 4gb ddr3 og et HD7970 (Gpu, kabinett 650D og psu er verdt noe) men hvem vil ha gammal 775 hw idag?

 

Han sier den er god til rediering men ikke spilling, HA, skulle likt og se en redigere med den .P

Tar gjerne imot CPUen din mot fraktkostnad :) Slipper jeg handle en på ebay. Godt mulig jeg kunne tenkt meg HK, også, litt avhengig av merke/modell. Kjekt å ha til litt overklokkingsmorro ved en senere anledning.

Er dessverre en folde pc :)

trenger noe Hardware til og fra et 7970 ved fah :)

 

Hk er vel et asus p5k3 deluxe elns, noe i den susen :p

 

Q6700 klokker dårlig, får den ikke over

2.8Ghz, sammenliknet med en annen cpu i hus (q6600) klokker til 3.4Ghz "lett" ihvertfall da farmin gjorde for noen år siden.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

 

Avhengig av innmaten ville en slik 1156-maskin kunne generert endel mer penger, og at noen velger å selge den rimelig er selvsagt greit - men man bør holde seg for god til å oppfordre selgere til å gi bort det de ønsker å SELGE, eventuelt bedrive prisdumping til familie/venner.

 

Kall meg gjerne en slask, men jeg selger heller HW enn å gi den vekk. Kan dog donere bort mer eller mindre usalgbare deler, som f.eks. en 939 singlecore-maskin sammen med 2x512mb minne og en 7000-serie Geforce lowend-sak av en GPU. Disse takler vanlig nettsurfing vil jeg tro, og det holder sikkert for en som ikke gidder bruke egne penger på HW.

"Holde seg for god..."

Voldsomt så dramatisk da. Man kan ikke være for god for sin egen mening. Subjektivitet mann...

 

Tilbud og etterspørsel bestemmer. Alle er enige om det.

Spørsmålet er om man gidder å legge ned arbeid for en lusen tusenlapp. Det blir subjektivt

 

 

Når tråden stort sett inneholder poster som "disser" selgere som tar seg for godt betalt bør man vel som "overprisjegere" ha et EDRUELIG forhold til salgsobjektet, og å hinte om at denne bør gis bort er høl i hue - spesielt når den helt ÅPENBART er verdt en grei sum. Dette er ikke et dusin brukte floppykabler, tross alt. Ingen legger ut noe for salg fordi de vil gi det bort for kr. 0, evt mot henting/frakt. Det er helt greit at en PC med innmat X har blitt gitt bort av noen, men hva er relevansen for denne tråden?

 

Tilbud og etterspørsel gjelder jo overprisede varer også, og har lite med om en maskin rent objektivt er verdt pengene eller ikke.

Lenke til kommentar

Gitt den PSUen så tipper jeg den eksploderer i et flammehav første gang man skrur den på. Hadde aldri livet gitt mer enn toppen 200kr i sympatikronasje.

Den burde vel kanskke bli gitt bort med tanke på at det er ca. slike maskiner du finner i containere/EL-retur og som faktisk blir gitt bort. For all del, man må da gjerne prøve å selge, og satse på at det er tørke på gi-bort markedet. Men tror faktisk ikke folk er villige til å gi noe i nærheten av 1000kr.

Den var i klassen "ultra crap" når den var ny, og bare bortkastet tid i disse dager. Dyr i drift, høy sjanse for brann/defekthet (dårlig utstyr brukt over lang tid), og selvsagt uendelig tregt system som knapt klarer å kjøre et moderne OS selv om de har blitt mindre krevende.

Men CPU kjøleren er ikke SÅ dårlig da. Var en gang en god luftkjøler. Derav de 200 kronene. ^^

Endret av Andrull
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

Avhengig av innmaten ville en slik 1156-maskin kunne generert endel mer penger, og at noen velger å selge den rimelig er selvsagt greit - men man bør holde seg for god til å oppfordre selgere til å gi bort det de ønsker å SELGE, eventuelt bedrive prisdumping til familie/venner.

 

Kall meg gjerne en slask, men jeg selger heller HW enn å gi den vekk. Kan dog donere bort mer eller mindre usalgbare deler, som f.eks. en 939 singlecore-maskin sammen med 2x512mb minne og en 7000-serie Geforce lowend-sak av en GPU. Disse takler vanlig nettsurfing vil jeg tro, og det holder sikkert for en som ikke gidder bruke egne penger på HW.

"Holde seg for god..."

Voldsomt så dramatisk da. Man kan ikke være for god for sin egen mening. Subjektivitet mann...

 

Tilbud og etterspørsel bestemmer. Alle er enige om det.

Spørsmålet er om man gidder å legge ned arbeid for en lusen tusenlapp. Det blir subjektivt

Når tråden stort sett inneholder poster som "disser" selgere som tar seg for godt betalt bør man vel som "overprisjegere" ha et EDRUELIG forhold til salgsobjektet, og å hinte om at denne bør gis bort er høl i hue - spesielt når den helt ÅPENBART er verdt en grei sum. Dette er ikke et dusin brukte floppykabler, tross alt. Ingen legger ut noe for salg fordi de vil gi det bort for kr. 0, evt mot henting/frakt. Det er helt greit at en PC med innmat X har blitt gitt bort av noen, men hva er relevansen for denne tråden?

 

Tilbud og etterspørsel gjelder jo overprisede varer også, og har lite med om en maskin rent objektivt er verdt pengene eller ikke.

Trenger ikke ta sånn på vei.

 

JEG mener den er verdig el-retur/gi bort.

 

Vi MÅ ikke være enige vet du :) jeg nevnte noe om subjektivitet tidligere. Du trenger ikke ta helt av bare fordi noen mener noe annet enn deg :)

 

Jeg har vanskelig å tro at noen betaler 1000 kroner for noe så gammelt/dårlig. Den er tross alt ikke "verdt" så mye før noen punger ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

ikke alle ville tatt imot en slik maskin (med mindre de ikke hadde råd til noe annet)

 

Har en folde maskin med Q6700, 4gb ddr3 og et HD7970 (Gpu, kabinett 650D og psu er verdt noe) men hvem vil ha gammal 775 hw idag?

 

Han sier den er god til rediering men ikke spilling, HA, skulle likt og se en redigere med den .P

Tar gjerne imot CPUen din mot fraktkostnad :) Slipper jeg handle en på ebay. Godt mulig jeg kunne tenkt meg HK, også, litt avhengig av merke/modell. Kjekt å ha til litt overklokkingsmorro ved en senere anledning.

Er dessverre en folde pc :)

trenger noe Hardware til og fra et 7970 ved fah :)

 

Hk er vel et asus p5k3 deluxe elns, noe i den susen :p

 

Q6700 klokker dårlig, får den ikke over

2.8Ghz, sammenliknet med en annen cpu i hus (q6600) klokker til 3.4Ghz "lett" ihvertfall da farmin gjorde for noen år siden.

 

Nå tror jeg nok ikke det er fordi Q6700 er noen dårlig klokker, men heller fordi man har vært svært uheldig. 2,8GHz tror jeg ikke har noe med CPUen å gjøre, men heller vært noe annet underliggende. Q6700 er jo lik Q6600, bare at den klarte seg litt bedre i stabilitetstesting hos Intel, eller bare tilfeldig utvalgt.

 

Anyways. asus p5k3 deluxe var jo ganske solid sak. :)

 

Litt mer spesifikt rundt diskusjonen som er verdt å bite seg fast i.:

 

  • "Problemet" med E6600 var at den havnet så veldig i skyggen i Q6600 som kom noen måneder senere, og rett og slett knuste den sønder og sammen på ytelse. Deretter kom det krymping og lavere strømforbruk med enda bedre ytelse med E8000-serien og T9x00-serien for samme pris.
  • I tillegg var DDR3 på full vei inn, og hovedkort som f.eks Asus P5K3 Deluxe gjorde slett bord. Asrock var også langt fra like gode på den tiden. Og maskiner på den tiden burde ha (om du skulle kjøre mer enn Win 2000/XP) minst en 3-4 GB med minne, da 2GB var for lite. Når du da kjører på med tregt og billig DDR2-minne, så var den steinalder dagen han fikk den.
  • Harddisken er standard billig-HDD. Ikke spesielt stor, og ikke spesielt holdbar. 8-9 år i drift bør nok byttes. Og så IDE-kabler og diskettstasjon i tillegg... DET hadde jeg vært kvitt i flere år allerede. Også noe man anså som gammeldags på tiden den var ny.
  • Og så har du "MIST PSU døden" like etter det, hvor MIST som merke gikk under på grunn av skandale etter hvor dårlige PSUene viste seg å være. For å toppe av det hele så bruker han det billigste og dårligste skjermkortet av budsjettserien. Ikke noe galt bort sett fra at det er "dead cheap", og klarte knapt å overgå interne løsninger på den tiden.

 

Altså:

Opp til 9 år gamle komponenter, hvor alle delene er bygget av det vi i ettertid kan kategorisere som noe av de dårligste kjøpene du kunne gjøre på den tiden. Godt gjort bare det. :green:

 

Så selv om maskinen kanskje kostet en 4-5000kr, så var ikke budsjettmaskinen verdt halvparten av hva han kjøpte den for etter et års tid, og dagen den var "ny", så var den nok en gammel sak. Mistenker at dette kan være noe han har skrapet sammen fra div. EL-retur eller andre maskiner opp gjennom årene, siden det er litt "all over the place".

 

Skal man betale en lite nslump penger så kjøper man seg noe som er en 5-6 år gammelt. Når det blir SÅ gammelt som 8-9 år, med teknologi som er godt over 11-12 år. Så synger det helt klart på siste verset, og uansett hvor lite man betaler så er det ikke sikkert noe får noe valuta for pengene.

 

Og derfor mine kjære meddebatanter, er hvorfor jeg mener det er skrot. :wee:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...