Gå til innhold

Kan idrettslag forby energidrikker?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går på et idrettslag som er veldig imot at utøverne drikker energidrikker pga koffein. Per i dag er ikke koffein på dopinglisten, men på overvåkningslisten. Så det vil vel da uansett ikke ha noe å si dersom det er kontroller.

 

Har idrettslaget rett til å forby at man drikker energidrikker på trening og arrangementer?

Slik jeg ser på det er det jo det samme som å forby hvilken som helst annen ingrediens som er lovlig. Noen som har noe svar på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og kun koffeinen i den har noen form for beviselig effekt på ytelsen.

 

Det er faktisk maksimumsverdier for hvor mye koffein man kan ha i kroppen under professjonelle idrettsarrangementer. Å drikke en energidrikk gir deg ikke en mengde koffein som er betydelig større enn en kopp sterk kaffe. Dersom idrettslaget ditt ikke forbyr kaffe, så kan de ta seg en bolle.

 

Du sier at idrettslaget ditt "er veldig imot det". Så, er det forbudt eller er det ikke forbudt?

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier at idrettslaget ditt "er veldig imot det". Så, er det forbudt eller er det ikke forbudt?

 

De sier det er forbudt, men det gjør jo bare at folk drikker det rett før trening istedenfor å kunne ha det å drikke på underveis selvsagt i tillegg til vann. Det er oppfriskende med energidrikk etter en lang dag på jobb når man er trøtt og sliten. Føler det er å tråkke litt på våre rettigheter. Vi må da kunne inta akkurat det vi selv ønsker av det som er lovlig av næring. Det er jo en idrett som er for alle og de burde da ha de samme reglene som alle andre klubber syns da jeg.

 

Det ligger jo under NIF og følger de bestemmelsene som er satt der, så da burde de forholde seg til at det som er lov, det er lov, og det som ikke er lov, det er ikke lov. Ikke finne på egne regler bare fordi dem i styret ikke liker det.

Lenke til kommentar

Og kun koffeinen i den har noen form for beviselig effekt på ytelsen.

 

Det er faktisk maksimumsverdier for hvor mye koffein man kan ha i kroppen under professjonelle idrettsarrangementer. Å drikke en energidrikk gir deg ikke en mengde koffein som er betydelig større enn en kopp sterk kaffe. Dersom idrettslaget ditt ikke forbyr kaffe, så kan de ta seg en bolle.

 

Du sier at idrettslaget ditt "er veldig imot det". Så, er det forbudt eller er det ikke forbudt?

Nei, det å drikke energidrikker gir deg en betydelig mindre mengde koffein, gitt at du drikker like mye av hver.

 

1 liter kaffe = 1 000 milligram koffein

1 liter energidrikk = 320 milligram koffein

1 liter cola = 100 milligram koffein

Lenke til kommentar

Greit nok, men det gjør jo energidrikkforbudet enda mer latterlig.

 

Forøvring så blir mitt tidligere utsagn fremdeles ikke "teknisk sett" feil :p. En "betydelig mindre mengde" er også ikke "betydelig mye større" :), men jeg skal innrømme at jeg trodde koffeinnivået i enkelte energidrikker var høyere enn 320mg/l.

 

Så, trådstarter, neste gang du blir fortalt at du ikke kan drikke energidrikker såkan du jo konfrontere de med dette. Si at kaffe har over tre ganger så mye koffein i seg enn energidrikker, og at det utover koffeinen kun er sukkernivået i energidrikkene som har en betydelig innvirkning på "energien" man får av det. Alle de andre raritetene som de putter i drikkene har få bevisete effekter. For taurin har man for eksempel både studier som påstår at det gir deg mer energi, og studier som viser at det er beroligene. Mange av de andre stoffene er simpelthen vitaminer som du hadde fått i deg andre steder uansett.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Høres litt kjedelig ut med denne regelen ja, men jeg vet ikke den er tiltenkt mest for barn eller for profesjonelle utøvere. Problemet ofte er at barn ikke kjenner til grensene sine og propper i seg energidrinker med masse koffein, både fordi det er godt og skal angivelig hjelpe dem på treningen. Men koffein i store mengder er skadelig for kroppen, i værste fall dødelig. Du kan høre med styret angående begrunnelsen for reglemagnet men hvis en kopp kaffe skal være forbudt for voksne mennesker er det litt drøyt.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke en reell fare for at noen får dødelig koffeinforgiftning av energidrikker. Du måtte ha drukket 3 liter av det på styrten for det. Riktig nok vil et barn trenge mindre koffein for å bli forgiftet, men så er magesekken til et barn mindre også, så jeg tror de vil føle seg kvalm før de når stor nok mengde.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg går på et idrettslag som er veldig imot at utøverne drikker energidrikker pga koffein. Per i dag er ikke koffein på dopinglisten, men på overvåkningslisten. Så det vil vel da uansett ikke ha noe å si dersom det er kontroller.

 

Har idrettslaget rett til å forby at man drikker energidrikker på trening og arrangementer?

Slik jeg ser på det er det jo det samme som å forby hvilken som helst annen ingrediens som er lovlig. Noen som har noe svar på dette?

Private arrangement har lov til å sette regler, og klubber kan ha regler for sine medlemmer som de vil, at noe ikke er ulovlig betyr ikke at det er en rettighet å kunne ha/innta noe.

 

Kampsport- klubber/arrangement har store regler på medlemmer/deltakere, (det er noen jeg har mye kjennskap til så bruker det som eksempel). I Shorin Ryu Forbundet er det forbudt for alle klubbmedlemmer å være voldelig av noe slag utenfor trening, (utenom selvforsvar), også viderlæring er forbudt. Min klubb hadde for eks. røykeforbud for ALLE medlemmer på arrengement, (et medlem i gi eller uten som ble opservert røykende ble sendt vekk fra arrengementet/trening og disket fra alle konkurranser, tre slike på 1 år resulterte i 1 år karantene fra alle shorin ryu klubber i Norge.

 

Men nå er koffein temmelig vanlig, men det er bare å drikke kaffe istede for energidrikker ;). Men energidrikker er forbudt i mange store arrangement nede på kontinentet, så det er ikke uvanlig. Begrunnelsen er kanskje tåpelig, men slike arrangement kan altså gjør som de vil innenfor segselv.

 

Må bare legge til at til og med å ta en stor dose koffein, sukker eller creatin før aktiviteter innen sport er mild juks, det handler jo om mennesklig ytelse, så forsterker man det som er det naturlige er det uetisk av en utøver.

 

-frank

Lenke til kommentar

Derfor er det forbudt med mer enn en viss mengde koffein i professjonelle arrangementer. Kreatin derimot, er det begrenset hvor mye man kan dra nytte av uansett. Du lagrer ikke 4 ganger så mye kreatin i musklene dine selv om du tar 20 gram en dag i stedet for 5. Så og si alle toppidrettsutøvere bruker kreatin uansett, og jeg tror ikke det er en faktisk grense for hvor mye som er lovlig.

 

Forskjellen er uansett at koffein er (om svakt) et sentralnervestimulerende middel, mens kreatin kun er en type drivstoff. Det er heller ikke forbudt å "karbolade" før en lang øvelse, som innebærer å lagre store mengder energi i leveren.

 

Tross alt, man kan få "for store" kreatinnivåer ved å spise en stor mengde biff også. 5 kg biff så har man vel ca tilsvarende en "scoop" kreatintilskudd.

 

Jeg synes ikke det er juks å "fylle opp bensintanken" før et løp.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...