Gå til innhold

10 ting du bør vite om Nikon D800


Anbefalte innlegg

Ville vel tro at Nikon hadde lansert 23 nye objektiver hadde tilfelle vært at eksisterende ikke er "bra" nok for D800.

 

Finnes det en måte å sammenligne feks en 25 ISO film med MP ? Har bare ikke hørt om denne problemstillingen tidligere derfor lyst å finne ut mer om dette, ved eventuelt fremtidig oppgradering av hus.

 

Trenger vel neppe ligge søvnløs for at "Holy Trinity" f.2.8 zoomene blir utdatert med det første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Nikon D800 starter set, the Nikon Holy Trinity.

 

Her er en som vet hva han prater om :thumbup: Obs: Ikke for Canon fanboys, men de er vel ikke her i tråden om Nikon D800 allikevel.

 

 

Dummeste film jeg noengang har sett, dette er jo en fanatiker til de grader .

Han sier bla at ingen kommer i nærheten av 70-200 , hva med Canon sin den er minst like bra om ikke bedre, det samme gjelder 24-70 . ang 14-24 så vet jeg bare at den er god, men uttalelsene til personen i filmen er uansett så teite at det blir vanskelig å ta seriøst :D

Lenke til kommentar

Ville vel tro at Nikon hadde lansert 23 nye objektiver hadde tilfelle vært at eksisterende ikke er "bra" nok for D800.

Canon har fremdeles enkelte 20 år gamle objektiver, og lanserer bare noen få hvert år. Jeg tror at hverken Nikon eller Canon er i stand til å lansere 23 nye, høykvalitets SLR-objektiver på kort tid. Forholdet mellom antall solgte, fortjeneste og utviklingskostnader har antagelig stor betydning.

 

-k

Lenke til kommentar

The Nikon D800 starter set, the Nikon Holy Trinity.

Her er en som vet hva han prater om :thumbup: Obs: Ikke for Canon fanboys, men de er vel ikke her i tråden om Nikon D800 allikevel.

 

Dummeste film jeg noengang har sett, dette er jo en fanatiker til de grader .

Han sier bla at ingen kommer i nærheten av 70-200 , hva med Canon sin den er minst like bra om ikke bedre, det samme gjelder 24-70 . ang 14-24 så vet jeg bare at den er god, men uttalelsene til personen i filmen er uansett så teite at det blir vanskelig å ta seriøst :D

Jeg skal være enig i at denne videoen var å dra det litt langt. Hadde han KUN snakket om the Holy Trinitys fortreffelighet, så hadde det vært mere kredibelt.

Endret av KSunhill
Lenke til kommentar

Jeg sa jo at den filmen om Holy Trinity ikke var for Canonfanboys, den kan vel virke støtende, jeg ser den.

 

Dette var en film for hardcore Nikon Fanboys. Det skulle egentlig være i en litt spøkefull tone når jeg sa at han visste hva han pratet om. Father and son f.eks.

 

Men det han sier om at Nikon 14-24 blir brukt av enkelte Canonfotografer stemmer.

 

Og så alle objektivene bra i mine øyne, som du kommer langt med.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Det er vel ikke så mange som er redde for at de nye objektivene til Nikon ikke skal takle denne oppløsningen (Holy Trinity m.fl.), men mange sitter med eldre glass kanskje ikke takler dette like bra. Snakker ikke da om dårlige kitzoomer, men dyrere glass om 17-35, 70-200 VRI, 80-200, diverse fastoptikk av type D/AI-S, etc. Dette er objektiver som primært er designet for film, og det er ikke noe myte at de kan få problemer på digital fullformat og høyere pixeltetthet.

 

Spørsmålet er vel egentlig om dette kun vil være teoretiske problemer med tanke på de bruksområdene som de fleste av oss vil ha med et slikt kamera (mtp. utskriftstørrelser og digital visning).

Lenke til kommentar

57% av leserne til Nikonrumors er enige med meg, de hadde ønsket seg den 16Mp sensoren fra Nikon D4 i sitt Nikon D800.

 

http://nikonrumors.com/2012/02/23/poll-nikon-d800-with-36mp-or-with-16mp-sensor.aspx/#more-34132

Ser lite poeng i disse "poll"ene i etterkant.

Vi har fått det vi har fått, og kanskje får vi mer i nær fremtid...

Gleder meg uansett til testene samt å kjenne godt etter selv :)

Lenke til kommentar

I den grad Nikonrumors er representative, ser det ganske delt ut Det kan bety at det er stort nok marked for en D800s, hvis det er representativt altså. Og hvis de klarer å unngå at D4 blir kanibalisert. Det kan selvsagt løses på flere måter:

 

- Heftige priskutt på D4 (kanskje til rundt 35 000 kr)

- En ny D800s med heftig amputering av funksjonalitet, ergonomi eller annet i forhold til D4

- noe annet?

Lenke til kommentar

Jeg sa jo at den filmen om Holy Trinity ikke var for Canonfanboys, den kan vel virke støtende, jeg ser den.

 

Dette var en film for hardcore Nikon Fanboys. Det skulle egentlig være i en litt spøkefull tone når jeg sa at han visste hva han pratet om. Father and son f.eks.

 

Men det han sier om at Nikon 14-24 blir brukt av enkelte Canonfotografer stemmer.

 

Og så alle objektivene bra i mine øyne, som du kommer langt med.

 

Vil gjøre oppmerksom på at å kalle noen som helst fanboys ikke er tillatt i forumet, og med det du skriver her så stempler du bla meg som det og det vil jeg ha meg frabedt.

Greit at jeg har Canon og dermed uttaler meg mest om det, noe som er helt naturlig all den tid det er det jeg har mest erfaring med, akkurat som folk med Nikon omtaler sitt system mest.

Men om du leser litt før du dømmer noen så vil du se at mine spørsmål er fordi jeg nettop vurderer D800 , det som er avgjørende er hva Canon kommer med i sin nye 5D .

Lenke til kommentar

Ville vel tro at Nikon hadde lansert 23 nye objektiver hadde tilfelle vært at eksisterende ikke er "bra" nok for D800.

Canon har fremdeles enkelte 20 år gamle objektiver, og lanserer bare noen få hvert år. Jeg tror at hverken Nikon eller Canon er i stand til å lansere 23 nye, høykvalitets SLR-objektiver på kort tid. Forholdet mellom antall solgte, fortjeneste og utviklingskostnader har antagelig stor betydning.

 

-k

 

Problemet om det finns da gjelder ikke bare for Nikon, jeg ville/vil stilt det samme spørsmålet om det viser seg at Canon kommer med en 5Dx med rundt 45mp som enkelte rykter hevder.

Lenke til kommentar

Når jeg sier noe i dette forumet gjelder ikke det deg snekkern, det er aldri noe som er rettet mot deg.

 

Når har jeg rettet en påstand mot deg? Du behøver ikke svare, for jeg ønsker ikke noe konversasjon med deg. Jeg synes du skal slutte å sitere meg, se en annen vei når jeg har et innlegg her.

 

Har du problemer med hva jeg skriver, så får du ta kontakt med moderatorene, hva jeg skriver og ikke skriver i dette forum det skal du ikke diktere.

 

Skriver jeg noe som ikke er passende, hører jeg gjerne fra moderatorene og retter meg etter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg sier noe i dette forumet gjelder ikke det deg snekkern, det er aldri noe som er rettet mot deg.

 

Når har jeg rettet en påstand mot deg? Du behøver ikke svare, for jeg ønsker ikke noe konversasjon med deg. Jeg synes du skal slutte å sitere meg, se en annen vei når jeg har et innlegg her.

 

Har du problemer med hva jeg skriver, så får du ta kontakt med moderatorene, hva jeg skriver og ikke skriver i dette forum det skal du ikke diktere.

 

Skriver jeg noe som ikke er passende, hører jeg gjerne fra moderatorene og retter meg etter det.

 

Pussig, eneste med tilknytning til Canon som hadde svart var jo meg , hvorfor da ikke vere voksen nok å innrømme det :D

Case closed ...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke redd for optikken, tror nok D800 finner veien til meg også etterhvert. Og jeg har ingen av "Holy Trinity" men er utrolig sikker på at det skal fungere helt perfekt uansett.

Det kommer sikkert til å ta litt tid før ventelistene tømmes. Virker som det er mange som kikker på D800 nå for tiden. :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke redd for optikken, tror nok D800 finner veien til meg også etterhvert. Og jeg har ingen av "Holy Trinity" men er utrolig sikker på at det skal fungere helt perfekt uansett.

Det kommer sikkert til å ta litt tid før ventelistene tømmes. Virker som det er mange som kikker på D800 nå for tiden. :)

 

Jepp det er nok mange som kikker på den og da ikke bare tidligere nikonister, har svært god tro på dette kameraet og venter i spenning på tester :thumbup:

Lenke til kommentar

Etter all prat om optikk som kanskje ikke holder må på D800 , så ga dette meg innspirasjon til å gå ut og handle et par objektiver for fremtidig test.

 

Jeg står ikke på noe forhåndsbestilling av Nikon D800, så jeg må vel eventuellt vente lenge før jeg får tak på et slikt hus. Får bruke de litt på min "antikvitet" så lenge.

 

Testopptikken kjøpt i dag ble disse to:

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/24mm-f14.htm

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/35mm-f14-afs.htm

 

Kanskje jeg rett og slett skulle slått til på dette. Så hadde jeg ikke følt at jeg manglet noe. Av meg kalt: Prime starter set Nikon D800.

 

http://gearpatrol.com/2011/03/21/nikon-limited-edition-f1-4-lens-set/

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...