Gå til innhold

10 ting du bør vite om Nikon D800


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Sitter her selv og vurderer å hive inn D700 til salg og oppgradere til D800. :) Men jeg skal ha is i magen for engangs skyld. Skal se an tester på dynamiskomfang og ISO egenskapene før jeg bestemmer meg. Nå er jeg ikke ekstrem i det å gå i høyden på ISO'en, men D800 burde være på nivå med D700 eller høyere før dette skal bli interessant for min del.. :)

 

 

EDIT: leif was here

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror vi muligens snakker litt forbi hverandre her, det jeg er ute etter er egentlig å få vite hvilke objektiver Nikon/Canon har pr i dag som vil yte et så bra kamera rettferdighet.

Sikkert ganske mange objektiver. Pikseltettheten er som sagt bare på nivå med D7000 og det har en god del optikk som gir skarpere bilder med D7000 enn med D90. Akkurat som når man ser forskjell når man tester optikk på 50D vs 60D, selv om 50D har høyere pikseltetthet enn det D800 får.

 

Jeg er i likhet med iStereo også spent på testene, selv om jeg er vel vitende om at det kan ta flere år før det kommer så gode egenskaper ned i mitt prissjikt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Forstår, men jeg tenkte da på å få utnyttet kameras potensiale, liten vits i å ha et kamere uansett merke med en sensor på 30-40 mp om ikke optikken takler dette, altså at optikken blir en hindring.

Her er en tråd som belyser litt av den problemstillingen.

F eks har de nye 500/600 fra Canon en teoretisk oppløsning tilsvarende 40mp crop og 103mp fullformat.

Lenke til kommentar

Forstår, men jeg tenkte da på å få utnyttet kameras potensiale, liten vits i å ha et kamere uansett merke med en sensor på 30-40 mp om ikke optikken takler dette, altså at optikken blir en hindring.

Her er en tråd som belyser litt av den problemstillingen.

F eks har de nye 500/600 fra Canon en teoretisk oppløsning tilsvarende 40mp crop og 103mp fullformat.

 

Takk for den.

Jeg stiller spørsmålet fordi jeg synest dette er en side som blir alt for lite/dårlig belyst og mange springer hen å kjøper avanserte kamera med mange mp til ingen nytte da de bruker alt for dårlig optikk . Ta feks 7D som jeg har nå , da jeg kjøpte den så prøvde jeg en 55-250 IS fra canon samt en 70-200 f4 L IS og jeg så jo stor forskjell på bildene, men brukte vi de samme to objektivene på en gammel 350D så var forskjellen betydelig mindre og dette skyldes nok ferre pixler i kamera .

Når en nå snakker om 30-40 , ja kan hende 50 mp selv om det er på FF så vil det bli mere aktuelt å få frem hva optikken er god for. For meg ser det ut som at vi her snakker om kunn gromoptikk i klassen 15-20000 og oppover , og da blir det vel veldig viktig å vurdere om en har råd til dette eller en heller skal satse på et annet kamera .

Jeg ser ikke vitsen med å ha et kamera som yter utrolig bra om en skal hindre det med dårlig optikk, mulig testsider bør begynne å fokusere på dette mere enn de gjør nå .

Vi ser jo litt av det her , der de tester på henholdsvis 8mp og 15 mp og vi ser jo allerede her forskjeller :hmm:

 

http://www.photozone.de/canon-eos

Lenke til kommentar

Jeg får prøve å gjenta meg selv. Nei, man trenger ikke grom-optikk i prisklassen 15-20 tusen og oppover til kameraer med pikseltettheter i samme størrelseorden som 7D, for å kunne ha glede av et sånt kamera.

 

Ok, med mindre piksel-peeping er formålet.

 

Siden jeg fotograferer særlig mye seriebilder så vil jeg heller ha høyoppløste D800E/5DX fremfor lavoppløste D4/5DmkIII. Gjerne D800E med 2x2 pikselbinning. Mer finkornet støy synes jeg også er en estetisk fordel.

 

PS. Legg merke til at Photozones 15 Mp er 1,6x crop og dermed noe høyere pikseltetthet enn det D800 får.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg får prøve å gjenta meg selv. Nei, man trenger ikke grom-optikk i prisklassen 15-20 tusen og oppover til kameraer med pikseltettheter i samme størrelseorden som 7D, for å kunne ha glede av et sånt kamera.

 

Ok, med mindre piksel-peeping er formålet.

 

Siden jeg fotograferer særlig mye seriebilder så vil jeg heller ha høyoppløste D800E/5DX fremfor lavoppløste D4/5DmkIII. Gjerne D800E med 2x2 pikselbinning. Mer finkornet støy synes jeg også er en estetisk fordel.

 

PS. Legg merke til at Photozones 15 Mp er 1,6x crop og dermed noe høyere pikseltetthet enn det D800 får.

 

Om du har rett så er jo det flott , men her snakkes det crop og pixeltettheten der , men hva da med samme pikseltetthet på FF , vil det innvirke mere siden vi vet at her er det jevnt over ute i kantene at objektivene er svakest , dette påvirkes jo ikke i samme grad ved bruk av crop, da det ikke benytter den ytterste delen av objektivet, med mindre det er et objektiv designet for crop (efs) .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg får prøve å gjenta meg selv. Nei, man trenger ikke grom-optikk i prisklassen 15-20 tusen og oppover til kameraer med pikseltettheter i samme størrelseorden som 7D, for å kunne ha glede av et sånt kamera.

 

Ok, med mindre piksel-peeping er formålet.

 

Siden jeg fotograferer særlig mye seriebilder så vil jeg heller ha høyoppløste D800E/5DX fremfor lavoppløste D4/5DmkIII. Gjerne D800E med 2x2 pikselbinning. Mer finkornet støy synes jeg også er en estetisk fordel.

 

PS. Legg merke til at Photozones 15 Mp er 1,6x crop og dermed noe høyere pikseltetthet enn det D800 får.

 

Om du har rett så er jo det flott , men her snakkes det crop og pixeltettheten der , men hva da med samme pikseltetthet på FF , vil det innvirke mere siden vi vet at her er det jevnt over ute i kantene at objektivene er svakest , dette påvirkes jo ikke i samme grad ved bruk av crop, da det ikke benytter den ytterste delen av objektivet, med mindre det er et objektiv designet for crop (efs) .

 

Vil være veldig rart om 70-200mm f/2,8 VRII ikke skulle være "bra" nok for dette kameraet?! :) Og jeg tenker at alle nyere objektiver alt i fra fastoptikk til zoom, vil takle dette greit. For det vil være meget underlig om de nye glassene til Nikon ikke hadde blitt testet ut på prototypene til D4/800 før de ble pushet ut på markedet! :) For det ville være å "bæsje på leggen" og lansere ny hardware som man ikke har optikk til!! :p

 

Er det noen "i bransjen" som har fått en antydning om når dette kameraet kan forventes i butikk, og hvordan tilgjengeligheten vil bli?

 

I papirene vi fikk fra Nikon sto det 22 . mars, men om det viser seg å stemme er det heller få som vet.

 

 

Stavanger Foto sier 15. mars skal D4 være i butikken deres og D800 den 22. mars. :)

Lenke til kommentar

Jeg får prøve å gjenta meg selv. Nei, man trenger ikke grom-optikk i prisklassen 15-20 tusen og oppover til kameraer med pikseltettheter i samme størrelseorden som 7D, for å kunne ha glede av et sånt kamera.

Problemet med litt billigere objektiver er ikke skarphet i senter men skarphet i kantene, men det unngås jo til dels med crop-kamera. Med fullformat er det viktig at objektivene har god skarphet i kantene også, og da kommer den dyre optikken inn.

 

Canon har annonsert/lansert oppgraderinger til en rekke av "proff-objektivene", og det er nok med tanke på årets og fremtidige lanseringer av nye kamera. 5D II har 78.63 lp/mm, mens D800 har 102.33 lp/mm. Fremdeles godt under 7D (115.97 lp/mm) men som sagt stiller fullformat betydelig høyere krav til skarphet i kantene enn crop.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

Teknologisk sett imponerende hva Nikon har trøkket inn i ett kamerahus til like over 20 laken, mens sveivegrammofonen til Leica koster nesten 3 ganger så mye.

 

Nå framstår, ihvertfall for meg, leica sine modeller som de der man får desidert minst for pengene, så det er jo ikke en veldig god sammenlikning vil jeg si :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg får prøve å gjenta meg selv. Nei, man trenger ikke grom-optikk i prisklassen 15-20 tusen og oppover til kameraer med pikseltettheter i samme størrelseorden som 7D, for å kunne ha glede av et sånt kamera.

Problemet med litt billigere objektiver er ikke skarphet i senter men skarphet i kantene, men det unngås jo til dels med crop-kamera. Med fullformat er det viktig at objektivene har god skarphet i kantene også, og da kommer den dyre optikken inn.

 

Canon har annonsert/lansert oppgraderinger til en rekke av "proff-objektivene", og det er nok med tanke på årets og fremtidige lanseringer av nye kamera. 5D II har 78.63 lp/mm, mens D800 har 102.33 lp/mm. Fremdeles godt under 7D (115.97 lp/mm) men som sagt stiller fullformat betydelig høyere krav til skarphet i kantene enn crop.

 

Her er du inne på det jeg mener ja , derfor kunne det vært greit om optikken til både canon og nikon ble testet ut på D800/5Dx , jeg er slettes ikke overbevist om at alt holder mål og uten tester er det vanskelig å vite ...

Lenke til kommentar

Her er du inne på det jeg mener ja , derfor kunne det vært greit om optikken til både canon og nikon ble testet ut på D800/5Dx , jeg er slettes ikke overbevist om at alt holder mål og uten tester er det vanskelig å vite ...

Det er ytelsen på fullformat som skiller de gode objektivene fra de dårlige, og det kommer helt sikkert tester som viser forskjellen på objektivene etterhvert som kameraene blir lansert.

 

Foreløpige tester av nye 24-70mm til Canon viser ikke spesielt skarpere senter enn den gamle, men kantene har blitt betydelig bedre.

 

Generelt er nok de fleste mark II L-objektivene fra Canon av høy kvalitet. Nikon gjør nok mye det samme, men det kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar

Husk at til mange motiver (portretter feks.) er det ikke superviktig at hjørneskarphet er på topp bestandig...

 

Neida det er greit,men om jeg først kjøper meg en D800 eller 5Dx så blir jeg å kjøpe objektiv som er best mulig og da er det greit å vite hvilke en kan bruke uten å måtte fjerne deler av bildet ...

Lenke til kommentar

Du jo ikke fjerne deler av bildet selv om det ikke er 100% skarpt? Om de viktigste delene av bildet er skarpt, gjør det kanskje ikke noe om bakgrunnen (som kanskje er ute av fokus uansett?) ikke er helt skarpt?

Landskaps- og naturfototgrafer vil sette pris på skarphet i hele bildeflaten. Andre aspekter som bokeh er også viktig.

Lenke til kommentar

Det er sant, men nå snakket jeg spesifikt om bruksområder hvor hjørneskarphet er mindre viktig - og man da kan ha lavere krav til objektiver.

Jeg tror uansett dette blir en litt teoretisk diskusjon. For store deler av brukergruppen dette kameraet er beregnet på vil sannsynligvis ikke dette være en problemstilling, de vil ha topp optikk. For andre som velger å bruke dårligere optikk vil det sannsynligvis heller ikke være noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet med optikk som "ikke strekker til". Ta f.eks D7000 vs D700 vs D800 og et tenkt objektiv på optimal blender.

 

post-3851-0-46607300-1329757424_thumb.png

 

Oppløsning for optikk og sensor er hver for seg representert på den vertikale aksen. Langs den horisontale aksen er sted på sensoren. I midten av aksen er senter av sensoren. På sidene av aksen er hjørnene av sensoren. Sensorenene har samme oppløsning over hele flaten. Derfor er de representert med horisontale linjer. D700 = rød, D800 = blå og D7000 = blå (se avgrensningen markert med DX hjørner). Oppløsningen til det tenkte objektivet er representert med den buede kurven. Kurven er buet siden det er skarpere i midten enn ut mot sidene. Se for dere at man bytter ut D700 med D800. Da vil man, uten å bytte optikk, ikke få redusert oppløsning noen steder på sensoren. Man får ØKT oppløsning over nesten hele bildeflaten, bare med unntak av helt ute i hjørnene der optikken begrenser også på D700. Økningen representeres med de grønne pilene. DX/D7000 er bare med for referanse. Dvs. samme pikseltetthet og dermed sensoroppløsning som D800.

 

Nei, den buede streken er ikke oppe på nivå med den blå hele veien, men er egentlig ikke et problem. Uansett om man var man fornøyd eller ikke fornøyd med oppløsningen til D700 så vil man bare få forbedring i oppløsningen, selv når man beholder sin middelmålige optikk fra tidligere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...