Gå til innhold

Garantireparasjon av laptop fra Komplett


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Acer laptop hos Komplett i den tro at om noe går galt kan den leveres inn via hentebua til komplett som er i nærheten av mitt bosted.

 

Der tok jeg desverre veldig feil.

 

1. Komplett ga beskjed om at garantireparasjon måtte jeg tar direkte med Acer.

2. Acer henviser til Infocare og deres vegger med tekst før man til slutt får registrert seg selv som bruker og henvendelsen er inne i systemet.

3. Infocare sier jeg må pakke ned maskinen i orginal eller god nok emballasje og sende den i posten til Kongsvinger. Hvorfor kan jeg ikke levere den på Infocare i Oslo?

 

Dette virker veldig tungvint og jeg hadde neppe kjøpt maskinen hos Komplett om jeg hadde forstått at jeg måtte gjennom et såpass rigid system om jeg trengte en garantireparasjon (noe jeg ikke har hatt behov for i 15 år med laptops før denne maskinen).

 

Maskinen er såvidt rundt 1,5 år gammel og meget pent brukt.

 

Jeg har ikke sendt den inn ennå da jeg vil forhøre meg litt rundt disse tungrodde rutinene. Jeg har heller ingen emballasje liggende i over 1.5 år og har ingen god måte å få sendt denne i posten på, ergo tilbake til årsaken at kjøpet ble gjort hos Komplett ift. hentebu ordning. Det virker også som litt galskap å sende en maskin som skal til garantireparasjon i posten fra meg som sluttbruker, jeg aner ikke hva slags behandling den får på veien og posten tar neppe noe ansvar om Infocare skulle peke på støtskader el.

 

 

Råd, tips, fallgruver?

 

Med denne erfaringen frister det å la mine neste laptop kjøp gå via lefdal, elkjøp, siba, expert etc. hvor man kan levere laptopen i butikken om noe oppstår.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drit i Infocare. Lever maskinen til Komplett, og henvis til forbrukerkjøpslovens §§ 15-16 og 26-32. Komplett er juridisk ansvarlig for reklamasjonskrav som rettes mot dem, og om de videre velger å rette dem som garantikrav mot Infocare/Acer får bli deres egen sak.

 

Hvorvidt du kan levere i hentebu eller må sende den til Sandefjord kan jeg dessverre ikke si noe helt sikkert om, men jeg kan ikke skjønne hvorfor de skal være så vanskelige at de nekter deg å levere nærmest der du bor.

 

Merk forøvrig at dersom du sender i posten kan du kreve fraktkostnader dekket av forhandler, og du vil få den returnert i posten til din egen adresse.

 

http://www.komplett.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=step1

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takk for svar :-)

 

Jeg tar en ny henvendelse til Komplett og forklarer at dette så langt for meg fremstår som noe urimelig og at det beste samt sikreste for alle parter er at Komplett tar henvendelsen. Jeg ber også om å få levere den på hentebua slik at transporten sikres best mulig ift. at produktets tilstand er viktig ift. saken.

 

Jeg har alltid kunnet levere produkter på angrefrist, RMA og lignende i hentebua til komplett så denne saken med laptopen tok meg litt på senga og er nesten litt sjokkert ift. hva slags produkt det er snakk om.

 

 

EDIT:

Nå har jeg sendt en henvendelse til Komplett på dette og håper at det kan ordnes på en vesentlig smidigere måte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette er ikke unikt for komplett, flere andre har samme ordning for visse merker.

Ikke det at jeg ser på det som en ulempe, bedre at jeg kan levere maskinen rett til verksted, enn at det må igjennom en tredjepart som da bruker ekstra tid på å ta imot, behandle, sende, få i retur, behandle retur, levere tilbake.

Lenke til kommentar

"levere rett til verksted" betyr å sette seg i bilen og kjøre flere timer hver vei.

Kan jeg levere den i hentebuen til Komplett er det 15 min. hver vei, som også var årsaken til at jeg kjøpte hos Komplett.

 

At de aller fleste bruker Infocare som utførende verksted på bærbare vet alle som har vært noen år i databransjen og det er ikke saken her.

 

Jeg har ikke dårlig tid ift. at jeg sparer 1-2 dager servicetid om jeg leverer den direkte til Infocare.

Jeg har derimot ikke tid til alt det administrative denne kasteball situasjonen har ført til og ikke tid til å kjøre land og strand rundt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at jeg ikke har gjort dette? Det er jo det første man gjør, før man får andre beskjeder.

Du fortalte jo bare at du prøvde å levere maskinen i hentebua til Komplett.

Derfor regnet jeg med at det var ditt første steg.

 

Husk at forbrukerrådet vil være til hjelp ved problemer med selger.

wwww.forbrukerportalen.no

Lenke til kommentar

Du fortalte jo bare at du prøvde å levere maskinen i hentebua til Komplett.

Derfor regnet jeg med at det var ditt første steg.

 

Husk at forbrukerrådet vil være til hjelp ved problemer med selger.

wwww.forbrukerportalen.no

Ser ikke helt at jeg la frem saken eller skriver det på den måten, men misforståelser er ikke uvanlig på nett. Forbrukerådet og FTU er man kjent med, saken må være å unngå de leddene.

 

Her er jeg mer ute etter andres erfaringer i lignende saker, samt tips og råd i den sammenheng.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er hentebua til komplett en butikk?

Du bestilte maskinen på en nettbutikk,så du må nok uansett sende maskinen til komplett/infocare..

 

Tar jeg ikke helt feil så får du en ferdig frankert lapp i posten etter en dag og 2 etter du har reg. returen hos infocare..

Kan da ikke være så veldig vanskelig å finne en eske og noen aviser o.l?

 

Har hatt sikkert 10 garantier rep.som jeg har sendt til infocare,fungerer strålende det..

Kan nevne at di fleste returene var en prosjektor som gikk til helv.. flere ganger men forskjellig feil hver gang...

Endret av TaZ
Lenke til kommentar

Du blir ingen 'hoarder' av å holde på embalasjen.

Skal man holde på emballasjen av alt som kjøpes inn i en familiehusholdningen, i tilfelle noe skjer i løpet av et par år, hadde vesentlig mengde plass blitt brukt til meningsløs oppbevaring av emballasje. Men dette er selvfølgeligheter som blir meningsløst å diskutere i slike tråder.

 

Be InfoCare eller Komplett om å sende deg tilstrekkelig embalasje til å pakke inn maskinen i, og et ferdig utfylt adresselapp.

Jeg har spurt om ikke Komplett kan være behjelpelig der og avventer svar.

Ønsker ikke å finne en maltraktert laptop i posten etter reparasjon. Når man har sett hvordan gaffeltrukker heller kontainere med pakker over i andre kontainere og hvordan pakker generelt behandles i postens systemer så bør man være skeptisk til å bare hive av gårde slike henvendelser med posten.

 

 

 

Har forøvrig fått svar om at jeg kan få levere maskinen via pickup point men at jeg da må medregne 1 uke ekstra tid før den befinner seg hos verkstedet (Infocare). Dette er helt greit for min del selv om det virker i overkant lang tid for at Komplett skal ta seg av den biten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ønsker ikke å finne en maltraktert laptop i posten etter reparasjon. Når man har sett hvordan gaffeltrukker heller kontainere med pakker over i andre kontainere og hvordan pakker generelt behandles i postens systemer så bør man være skeptisk til å bare hive av gårde slike henvendelser med posten.

Jepp. Det komplett ønsker er selvfølgelig å få kundene til å bære risikoen ved transporten til og fra verkstedet. Dersom infocare mottar en maltraktert laptop i posten sender de den garantert bare rett i retur uten å se på den.

Lenke til kommentar

Drit i Infocare. Lever maskinen til Komplett, og henvis til forbrukerkjøpslovens §§ 15-16 og 26-32. Komplett er juridisk ansvarlig for reklamasjonskrav som rettes mot dem, og om de videre velger å rette dem som garantikrav mot Infocare/Acer får bli deres egen sak.

 

Hvorvidt du kan levere i hentebu eller må sende den til Sandefjord kan jeg dessverre ikke si noe helt sikkert om, men jeg kan ikke skjønne hvorfor de skal være så vanskelige at de nekter deg å levere nærmest der du bor.

 

Merk forøvrig at dersom du sender i posten kan du kreve fraktkostnader dekket av forhandler, og du vil få den returnert i posten til din egen adresse.

 

http://www.komplett.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=step1

Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting. Dersom dette skal gå på garantien, kan ikke lovparagrafene om reklamasjon brukes. § 18 blir vel mer riktig om jeg husker rett.

Forsåvidt hadde det vært enklere å vite hvorfor du (trådstarter) skal levere den tilbake, med mindre du allerede vet at det er garantien du skal stå på, og ikke reklamasjon.

Endret av Grreven
Lenke til kommentar

Når en laptop ikke lenger lar seg slå på etter 1.5 års forsiktig og ansvarlig bruk antar jeg etter 15 års erfaring med laptops (i grunn nærmere 18 år siden min første laptop) at det i første omgang vil være en garantisak. Om det ikke blir godkjent som en garantisak vil det bli en reklamasjonssak.

 

Å reklamere før man har sett på garantien virker som å foregripe begivenhetene fremfor motsatt.

 

Jeg sitter heller ikke naturlig nok med div. reservedeler for å finne ut hvilke komponenter som har røket. Jeg skrur den heller ikke opp for å finne problemet på egenhånd så lenge det er gjeldende garantibetingelser på produktet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når en laptop ikke lenger lar seg slå på etter 1.5 års forsiktig og ansvarlig bruk antar jeg etter 15 års erfaring med laptops at det i første omgang vil være en garantisak. Om det ikke blir godkjent som en garantisak vil det bli en reklamasjonsak.

 

Jeg sitter heller ikke naturlig nok med div. reservedeler for å finne ut hvilke komponenter som har røket. Jeg skrur den heller ikke opp for å finne problemet på egenhånd så lenge det er garanti på produktet.

Så lenge det stemmer det du sier, at du har anvendt laptopen på en normal måte, og på en måte som er forventet av deg som forbruker, så er dette en reklamasjonssak. Du har 5 års reklamasjonsrett på PC-er.

 

EDIT: Dessuten er det enklere med reklamasjon, for da leverer du den bare tilbake til Komplett, og så må de finne en løsning på det.

Endret av Grreven
Lenke til kommentar

Da takker jeg for tipset og undersøker muligheten til en hurtigere og mer smidig behandling via reklamasjon fremfor garantisak. At den er behandlet godt og ansvarlig er uten tvil helt klart og jeg har aldri hatt problemer av slik art med de utallige andre laptopene jeg har eid privat.

 

I jobbsammenheng har jeg sett en del ting.

 

EDIT:

Da har jeg opprettet en ny henvendelse hos Komplett hvor jeg spesifiserer i kommentarfeltet at jeg ønsker å reklamere på produktet samt levere på pickup-point (noe de allerede har godkjent). Samt beskrevet saken mer utfyllende selv om forrige returregistrering ikke hadde mangler av den art.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...