Gå til innhold

Weebl bygger en robot! - Kommentarer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig prosjekt. Er det noe spesielt du vil at denne bilen skal gjøre?

 

Kommer en mer detaljert post senere i dag,

 

men I hovedsak så er målene fram til innlevering å få bilen til å kjøre autonomt mellom gps koordinater, riktig nok uten noen form for obstacle avoidance osv.

skal også skrive en desktop app som lar meg sende kommandoer og motta sensorinformasjon fra bilen.

 

skal også legge inn "override" funksjonalitet slik at jeg kan styre den manuelt med pc og fjernkontrollen som fulgte med.

 

tenker å leke meg mere med konseptet etter at semesteret er fullført, skal prøve å bruke den samme koden på en modellbåt jeg har hjemme i norge, samt legge inn litt mer kule algoritmer slik som djikstras algoritme, så den kan finne den korteste veien innom alle koordinatene jeg legger inn.

 

tenker også å lage en android app som jeg kan bruke til å gi bilen koordinater den skal gå til eller sette den i "follow me" modus hvor den vil ligge et par meter etter brukeren mens h*n går rundt.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål ang. bilen:

 

Jeg ser av bildet at den er batteridrevet. Jeg vil anta at bilen, lik som batteridrevne skrutrekkere bruker samme mengde strøm uansett hvilken hastighet motoren kjører i, som igjen betyr at mye varme vil skapes når du kjører den i gå-hastighet.

 

Det jeg ikke ser på bildet av bilen er noen kjøleribber for å lede vekk denne varmen. Gitt at den normale brukeren kjører på maks hastighet 90 % av tiden er jo kjølebehovet relativt lavt. Spørsmålet er altså om bilen er laget for å kunne kjøres i gå-hastighet over lengre tid uten at den blir for varm, eller om du skal gjøre noen endringer på den.

 

 

Edit: Jeg må legge til at du har et interessant prosjekt på gang! Jeg minnes at en venn av meg hadde styring av en robotarm på en radiostyrt bil som prosjektoppgave (som tilvarer en bacheloroppgave i ant. studiepoeng (30) i Norge iallfall). Også han ville bruke en android-app til styring av denne, og det viste seg at denne appen ble omfattende nokk for hele prosjektoppgaven. Du kan jo fortsette på dette prosjket i en masteroppgave :thumbup: Å anvende systemet på en båt, i tillegg til utvidet funksjonalitet er helt sikkert mer enn nokk arbeid for en masteroppgave!

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Varmen vil ikke komme av motoren. Jeg vil tro at strømmen i bilen egentlig er "av og på", og at hastigheten på denne justeres ved å variere hvor mye strøm som går til motoren. Resten av strømmen ledes vekk til et kjølesystem hvor den overflødige energien blir omdannet til varme. Hvis du ser nærmere på bilen vil du ganske lett se om det er tilfellet for din bil. Hvis den ikke har god nok kjølekapasitet kan varmen skade resten av systemet.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål ang. bilen:

 

Jeg ser av bildet at den er batteridrevet. Jeg vil anta at bilen, lik som batteridrevne skrutrekkere bruker samme mengde strøm uansett hvilken hastighet motoren kjører i, som igjen betyr at mye varme vil skapes når du kjører den i gå-hastighet.

 

Dette er feil. Regulatoren slipper kun igjennom en gitt mengde strøm når den kjører sakte. Batteribruk er mer eller mindre proposjonal med effekten til motoren.

Lenke til kommentar

ser det har blitt bra med aktivitet rundt dette med varmgang og fikk muligheten til å teste hvordan komponentene klarte seg når jeg kjørte i lave hastigheter i dag mens jeg lekte med motorstyringa, det laveste jeg fikk lurt hastigheten ned i var tilsvarende kjapp gange og etter 20 minutter med kjøring i sirkler på stuegulvet så var det ikke noen betydelig varme å snakke om, så tenker meg det går greit, men om koden min funker bra nok så kan jeg dra opp hastigheten en god del da ^^

 

Etter ROV-tråden din må jeg si jeg har ventet spent på å få se hva slags bacheloroppgave du endte opp med. Hva var det forresten som gjorde at det ikke ble ROV? Det er kanskje mer krevende å drive testing og debuging under vann?

 

Uansett får du ha lykke til med arbeidet! Jeg gleder meg til å følge med :)

Jeg har tanken i bakhodet enda, men som du sier, det skal testes, prøves og demonstreres og dette er myyyye enklere her på landjorda enn på/i vann og i lufta.

er et par andre som driver med autonome seglbåter og et par som driver med div. luftbaserte forsøk og de er mye mer avhengige av vær og føre enn jeg er.

 

i tillegg så er studiene mine mer fokusert mot programmeringa av roboter enn bygginga så uansett hvor fett prosjektet har endt opp så har det neppe scora like godt som et bra stykke software.

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Maa nesten bare si det igjen, spennende prosjekt weebl!

 

Stotter ogsaa fullt ut dine holdninger til open source, og ikke minst ser jeg frem til flere bilder og dine erfaringer med arduino. Har sterkt vurdert aa ta i bruk litt arduino selv med tid og stunder, saa dette er noe jeg finner meget interessant :)

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

Arduino er fantastisk, så enkelt og straight forward du får utvikling på mikrokontrollere!

 

Etter som at jeg vet at du har sansen for alt som er nettverksbasert så anbefaler jeg deg å ta en titt på en nanode om du skal bevege deg inn i arduino verdenen ;)

 

og om du føler deg ekstra DIY så er den som det aller meste av godsaker i arduino verdenen open hardware

Lenke til kommentar

Arduino er fantastisk, så enkelt og straight forward du får utvikling på mikrokontrollere!

 

Etter som at jeg vet at du har sansen for alt som er nettverksbasert så anbefaler jeg deg å ta en titt på en nanode om du skal bevege deg inn i arduino verdenen ;)

 

og om du føler deg ekstra DIY så er den som det aller meste av godsaker i arduino verdenen open hardware

 

Arduino virker som skikkelig nyttige enheter, og kombinasjonen av open source kildekode samt hardware er jo uten tvil ganske saa ypperlig :)

 

En nettverksbasert arduino er nok uten tvil den beste losningen for meg, det jeg er ute etter er ganske enkelt digitale inputs for voltage sense, samt gjerne en termistor eller to paa de analoge :) Finner det ogsaa sansynlig at neste versjon vil bruke arduino til aa kontrollere selve releene ogsaa, og muligheten til aa integrere det hele paa en eneste kontroller er ogsaa hendig.. nanode virker som ett solid alternativ, saa lenge man har mulighet aa snakke med det via C og Perl over seriell og ikke nettleseren.. men prisen gjor det jo verdt aa ta en titt i alle tilfeller :)

 

Hvordan har du tenkt aa interface med dine arduinoer og hvilket programmeringsspraak har du tenkt aa bruke?

Lenke til kommentar

Kommer mest sannsynlig kun til å trenge en arduino, men en backup er bra å ha!

og bluetooth modulen min erstatter liksom USB delen på en standard arduino, så jeg kommuniserer over en virtuell COM port som om det var en helt vanlig seriell tilkobling. på datamaskin siden så blir det så jeg skriver i java og bruker tx/rx biblioteket for å kommunisere med arduinoen. arduino IDE'et bruker også forsåvidt det samme biblioteket så da er jeg i alle fall sikker på at det skal funke!

 

at java fungerer likt på de aller fleste OS betyr også at jeg slipper platform spesifikk kode for forskjellige OS osv :)

 

og du kan sette opp helt vanlige tcp/ip sockets på en arduino med en eller annen form for ethernet tilkobling så den snakker med så godt som alt det er verdt å bruke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at strømmen i bilen egentlig er "av og på", og at hastigheten på denne justeres ved å variere hvor mye strøm som går til motoren. Resten av strømmen ledes vekk til et kjølesystem hvor den overflødige energien blir omdannet til varme.

Regulatoren du beskriver vil nok verken være effektiv eller billig og jeg tror mest du har misforstått noe...

 

En regulator til en slik bil bør ha hastighetskompensasjon slik at motoreffekten justeres i forhold til lasten for at motoren ikke skal 'stalle' når man skal kjøre seint i en oppoverbakke for eksempel. Hastigheten bør måles på hjulene som ikke er drivhjul for å ikke få unøyaktigheter basert på grep.

 

og bluetooth modulen min erstatter liksom USB delen på en standard arduino, så jeg kommuniserer over en virtuell COM port som om det var

Har alltid hatt lyst å teste bluetooth, men har alltid trodd det var stess å få til å virke med mikrokontrollere. Kunne vært kjekt å fått bort noen Nordic chipper fra arbeidsbenken og heller brukt bluetooth... :)

 

Var det mye arbeid å få det opp og gå?

 

Har selv tenkt på et slik fartøy med metalldetektor som kan mappe metallgjenstander på f.eks. en strand. Greit å finne noen dalers mens man soler seg... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...