Gå til innhold

Weebl bygger en robot! - Kommentarer


Anbefalte innlegg

som sagt så er den enheten jeg bruker satt opp på en ganske primitiv måte, den fungerer bare som en trådløs COM port, men i de aller fleste tilfellene er det ikke noe stort styr å bruke bluetooth, wifi eller for den saks skyld zigbee sammen med mikrokontrollere.

 

for kommunikasjon mellom to enheter er nok bluetooth det enkleste valget da alt du trenger å gjøre er å søke opp enheten som er koblet til mikrokontrolleren for å så pare den, den enheten jeg bruker sender og mottar kun data, trenger ikke å få tilsendt noen instruksjoner eller noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg gått langt ifra den vanlige veien for å studere i utlandet.

 

gikk så klart Ungdomsskolen, og må legge til at jeg kom ut av ungdomsskolen med et snitt på knapt nok 3 (sånn i tilfelle det kan være til inspirasjon for noen andre som er møkk lei ungdomsskolen ;) )

så gikk jeg vg1 elektro, vg2 data og elektronikk, vg3 landslinje i romteknologi ved andøy vgs hvor jeg tok opp fag på kveldstid så jeg fikk generell studie kompetanse. og så bar det nedover til Wales.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at strømmen i bilen egentlig er "av og på", og at hastigheten på denne justeres ved å variere hvor mye strøm som går til motoren. Resten av strømmen ledes vekk til et kjølesystem hvor den overflødige energien blir omdannet til varme.

Regulatoren du beskriver vil nok verken være effektiv eller billig og jeg tror mest du har misforstått noe...

 

En regulator til en slik bil bør ha hastighetskompensasjon slik at motoreffekten justeres i forhold til lasten for at motoren ikke skal 'stalle' når man skal kjøre seint i en oppoverbakke for eksempel. Hastigheten bør måles på hjulene som ikke er drivhjul for å ikke få unøyaktigheter basert på grep.

 

(...)

 

Det er godt mulig jeg har misforstått noe her ja. Dette er ikke mitt felt, men jeg har sett den løsningen jeg beskrev i en svært billig batteridrevet drill (salgsprisen var 50kr eller noe lignende). Da han beskrev radiobilen som en billig sak var det i mine øyne en del likhet i de to tilfellene.

 

Bedre med en feilinformert heads up enn ingenting!

Lenke til kommentar

Kan du gå Elenergi på vg2 og så vg3 påbygging, for å gå noe lignende du går?

 

Jepp, et lignende studie i Norge krever i alle fall at du har fysikk 1 og r1 matte da, gjerne også r2 eller fysikk 2 mener jeg.

 

nå hadde jeg en stor fordel ved å gå landslinje i romtek. da det er en god del generasjoner med elever derifra som har studert i Aberystwyth og computer science avdelinga her har et godt samarbeid med romtek om inntak osv så var ganske lett for min del.

hvordan inntak til utenlandsstudier er for andre har jeg ingen anelse om.

 

må også legge til at for å komme inn på romtek så må du ha gått vg2 data og elektronikk

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har vært sløv i det siste, men i kveld kommer det en update, er brukbart rusa på avgasser fra lodding og brukbart nervøs for å løse ut brannalarmen, er jeg heldig kan det være jeg får testa litt autonom kjøring i kveld også :D

Vel, ble ikke noe autonom kjøring i kveld, men update ble det :)

Ta en titt :D

 

EDIT/bittelitenminiupdate: da har jeg fått til å hente ut følgende fra GPS: Heading, Lengde, breddegrad, hastighet, avstand til neste waypoint, retning til neste waypoint pluss at det ligger klar kode for å hente ut alt annet jeg kan eller ikke kan ha behov for. samt at kompass, gps og servo+ESC funker samtidig (uten at det er testa for nøye) så når jeg en gang på ettermiddagen i morgen står opp så er det ikke store jobben å få til en primitiv form for waypoint navigering så får nok rote fram laderen til kamera å gjøre meg klar til å filme en liten live-test i morgen! (fingers crossed)

Endret av weebl
Lenke til kommentar

venter på at tåke og drittvær letter for tiden, var så tjukk tåke her nede i dag at å filme noe som helst var totalt poengløst, testing ble det lite poeng i også da det var lite jeg kunne se, samt å løpe etter bilen med laptop på armen i tåke tykk som grøt ser ekstra dumt ut, men bilen kjører i alle fall i noe som minner om rett retning.

 

Also: mange takk for skryt :)

Endret av weebl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke sikkerhet osv noe spesielt viktig på embedded løsninger som, men for øyeblikket er alt globale variabler. Huff blir nesten litt dårlig av å innrømme det.

 

Hehe, vet meget godt hva du mener, selv legger jeg sikkerheten utenpaa, og baserer meg paa etablerte losninger, siden jeg har heller liten tro til min evne til aa skrive akkurat 'sikker kode' :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...