Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem har rett på boligen?


droid

Anbefalte innlegg

Nå skal dere høre.

Jeg og dama kjøpte en selveierbolig i september/oktober i fjor, og nå synger forholdet på siste verset, allerede :hrm:

 

Da vi skulle kjøpe ville ikke banken gi oss nok i lån, så mine foreldre står som kausjonister på et topplån, men ellers står vi begge som eiere.

 

Men nå vil begge beholde boligen.

 

Har jeg noe mer rett på boligen enn henne?

 

Jeg har forøvrig nærmere 100.000 på BSU, så jeg har råd til å betale tilbake det hun har brukt på lånet fram til nå. Dette er noe hun ikke har. Har det noe å si?

 

På forhånd, takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, sameigelova åpner ikke for at en av dere har større rett enn den andre når begge står som eiere. Lovens § 2 fastslår at hvis det ikke er grunnlag for noe annet (og at dine foreldre er kausjonister er ikke tilstrekkelig grunnlag) eier dere like mye begge to.

 

Husstandsfellesskapsloven fastslår at hvis sterke grunner tilsier det kan den ene parten gis rett til å ta over boligen på skiftetakst. "Sterke grunner" skal være noe mer enn "jeg har mer lyst" eller "hun var utro og derfor fortjener hun den ikke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er først og fremst et økonomisk spørsmål om du og/eller din samboer er i stand økonomisk til å kjøpe den andre ut av leiligheten.

 

  • Overta ansvar for felleslån, med godkjennelse av eksisterende eller ny bank.
  • Bytte av kausjonister (for din samboers del), med godkjennelse av eksisterende eller ny bank.
  • Ev. få kausjonister til å kausjonere for større deler av lånet, med godkjennelse av eksisterende eller ny bank.
  • Kjøpe den andre ut av leiligheten ut over å ta over banklånet, dvs. halvparten av ev. egenkapital ved kjøp, verdistigning på boligen til nå, og/eller nedbetaling av gjeld til nå.
  • 2,5 % dokumentavgift til staten på halvparten av boligens verdi ifm salg mellom dere, hvis dere ikke har vært samboere i 2 år eller har (eller venter) barn sammen. (Ref Dokumentavgiftsloven § 8.)
  • Andre utgifter ved en overtakelse.

 

Dere må derfor på hver deres side undersøke om dere ikke bare har lyst, men også økonomisk evne til å overta boligen.

 

Hvis det er slik at samboeren din har lyst til å overta boligen, men ikke økonomisk evne til å gjøre det, løser dette seg forhåpentligvis selv.

Endret av what_no2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...