Gå til innhold

Kastet ut av USA etter spøk på Twitter


Anbefalte innlegg

Morsomt at imigrasjonsmyndighetene kalte "pakketilbudet"; håndjern + ransaking + innelåsning med narkosmuglere + forhør osv. for et intervju for å avklare noen spørsmål.

 

Jeg vet ikke helt om jeg hadde vært klar for en ferie i det landet etter slik behandling når man går av flyet..

 

på den andre siden så må alle være klare for rompehullkontroll når man flyr inn fra utlandet til norge. Tollvesenet mener slikt bidrar til å holde nasjonalfølelsen vedlike..

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror dette unge irske paret vil tenke seg om en ekstra gang før de slenger ut kommentarer på nett. ^nettvett^

 

Er det virkelig mangel på nettvett å sitere family guy på twitter?

 

AtW

Det kommer jo helt an på omkringliggende faktorer. Å si "Jeg har en pistol i buksa" kan være morsomt i noen tilfeller, men ikke fullt så morsomt dersom man feks. gjør det på en flyplass. Generelt sett vil jeg si at det er dårlig nettvett å komme med voldelige utsagn i offentlig rom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sosiale medier må være et himmelsk verktøy for all etteretning. Med stadig nye lover som åpner for lovlig å gjennomføre overvåkning og naive brukere som gladelig kringkaster alle tanker og meninger.

Skal man bedømme utifra denne saken, så er det vel heller oppegående ansatte de mangler enn tilgang på informasjon.

Sant nok, men oppegående ansatte (les:uten vrangvilje) er ofte mangelvare. Helt siden tidenes morgen har en del personell med medfødt utpreget skepsis og tredjegrads maktsyke funnet veien til denslags etater.

 

Når paranoia'en samtidig tar grep om hele samfunnet og enkelte i tillegg kanskje har en dårlig dag er all logisk sans forduftet og mistro forblir svaret på alt. Da blir umiddelbar returnering rimelig sannsynlig.

 

Et tidligere tips som etterhvert er blitt til et krav er å holde seg edru samt redusere spøkefaktoren til et minimum når barrikadene skal passeres.

Jeg regner her egentlig med at ikke hele historien er gjenfortalt i artikkelen og at personene dette gjaldt enten var fulle eller spøkefulle (eller begge deler) ved ankomst.

Morsomheter fra objektene er noe disse uniformerte etat-menneskene sjelden takler spesielt godt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

tror dette unge irske paret vil tenke seg om en ekstra gang før de slenger ut kommentarer på nett. ^nettvett^

 

Er det virkelig mangel på nettvett å sitere family guy på twitter?

 

AtW

Det kommer jo helt an på omkringliggende faktorer. Å si "Jeg har en pistol i buksa" kan være morsomt i noen tilfeller, men ikke fullt så morsomt dersom man feks. gjør det på en flyplass. Generelt sett vil jeg si at det er dårlig nettvett å komme med voldelige utsagn i offentlig rom.

 

Jeg er ikke spesielt enig, de sier det ikke på en flyplass, de twitrer det, det er ett sitat fra en komiserie (som førøvrig komemr med slik utsagn svært offentlig), jeg synes det er å strekke det veldig langt å kalle noe slikt for dårlig nettvett.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
There was of course no way of knowing whether you were being watched at any given moment. How often, or on what system, the Thought Police plugged in on any individual wire was guesswork. It was even conceivable that they watched everybody all the time. But at any rate they could plug in your wire whenever they wanted to. You had to live—did live, from habit that became instinct—in the assumption that every sound you made was overheard, and, except in darkness, every movement scrutinized.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1984

 

Skummelt at de plukker opp kommentarer på twitter og lokaliserer dem......virkelig skummelt.

 

 

For øvrig ganske herlig at de ikke greier å finne ut at det er snakk om slang og sitater. (les: ikke vil forstå)

 

De to fjortissene så virkelig ut som............tja...........fjortisser også.

Hvor smarte er de folka egentlig? 2+2=0911

 

Herlig paranoide i USA. God Bless!

Endret av viralspine
Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt enig, de sier det ikke på en flyplass, de twitrer det, det er ett sitat fra en komiserie (som førøvrig komemr med slik utsagn svært offentlig), jeg synes det er å strekke det veldig langt å kalle noe slikt for dårlig nettvett.

Flyplassen var bare et eksempel, og å komme med utsagn som kan virke som en voldelig trussel er generelt ikke noen god idé dersom det ligger helt åpent. Om det er et sitat fra en eller annen serie, eller ikke, er egentlig ikke veldig relevant. Det som er relativt uskyldig og morsomt på film kan plutselig en eller annen syk gærning finne på å sette til verks i den virkelige verden, og da er det potensielt svært alvorlig.

Det som egentlig er spørsmålet i denne saken er: Hvorfor klarte ikke de to reisende å overbevise grensevakten(e) om at de faktisk ikke mente alvor? Det er tydelig at hele historien ikke har kommet frem her og at alt er basert på den ene forsmådde partens oppfattelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg vil nok si at myndighetene overreagerte kraftig her. Man har mange uttrykk som betyr helt andre ting enn det det gir uttrykk for. I Irland sier man f.eks "deadly" i betydningen "skikkelig stilig". Skulle man tolke ord rett frem, burde man i Norge være svært bekymret over folk som mente noe var dødskult, fordi hva er egentlig så kult med døden? Og da spesielt hvis ordet brukes på sykehus, flyplasser, offentlig transport og på internett?

 

Det er klart at vi her ikke får begge partenes versjon av hendelsene, men det betyr ikke nødvendigvis at historien er helt ubalansert. Om dette var et helt enestående tilfelle på vurderinger gjort av sikkerhetspersonell kan man selsvagt la tvilen komme til gode. Sikkerhetspersonell må jo ta vurderinger på kort tid og kan gjøre feil som alle mennesker. Jeg er likevel ikke overbevist om at dette ikke er noe som kan tillegges en spesiell kultur som har oppstått i det miljøet.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt enig, de sier det ikke på en flyplass, de twitrer det, det er ett sitat fra en komiserie (som førøvrig komemr med slik utsagn svært offentlig), jeg synes det er å strekke det veldig langt å kalle noe slikt for dårlig nettvett.

Flyplassen var bare et eksempel, og å komme med utsagn som kan virke som en voldelig trussel er generelt ikke noen god idé dersom det ligger helt åpent. Om det er et sitat fra en eller annen serie, eller ikke, er egentlig ikke veldig relevant. Det som er relativt uskyldig og morsomt på film kan plutselig en eller annen syk gærning finne på å sette til verks i den virkelige verden, og da er det potensielt svært alvorlig.

Det som egentlig er spørsmålet i denne saken er: Hvorfor klarte ikke de to reisende å overbevise grensevakten(e) om at de faktisk ikke mente alvor? Det er tydelig at hele historien ikke har kommet frem her og at alt er basert på den ene forsmådde partens oppfattelse.

 

Å grave opp marilyn monroe i denne sammenhengen kan kun virke som en voldelig trussel om man er komplett idiot. Med det i mente, så er det kanskje ikke så rart at disse ikke nådde fram til den komplette idioten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å grave opp marilyn monroe i denne sammenhengen kan kun virke som en voldelig trussel om man er komplett idiot. Med det i mente, så er det kanskje ikke så rart at disse ikke nådde fram til den komplette idioten.

Nå var vel også "Destroy America" en del av utsagnene deres. Skal ikke se bort ifra at dette var en stor del av det de hengte seg opp i. Men igjen, jeg stiller spørsmålstegn ved oppførselen deres dersom de ikke klarte å overbevise autoritetene om at de ikke mente det seriøst. Om de forsøkte å fleipe det bort, var uhøflige, useriøse eller rett og slett noen skikkelige drittsekker når de ble avhørt så er veien kort til å få nektet adgang. Men slike ting får vi jo aldri vite siden vi kun får høre den ene siden av saken.

Lenke til kommentar

Å grave opp marilyn monroe i denne sammenhengen kan kun virke som en voldelig trussel om man er komplett idiot. Med det i mente, så er det kanskje ikke så rart at disse ikke nådde fram til den komplette idioten.

Nå var vel også "Destroy America" en del av utsagnene deres. Skal ikke se bort ifra at dette var en stor del av det de hengte seg opp i. Men igjen, jeg stiller spørsmålstegn ved oppførselen deres dersom de ikke klarte å overbevise autoritetene om at de ikke mente det seriøst. Om de forsøkte å fleipe det bort, var uhøflige, useriøse eller rett og slett noen skikkelige drittsekker når de ble avhørt så er veien kort til å få nektet adgang. Men slike ting får vi jo aldri vite siden vi kun får høre den ene siden av saken.

 

Noe som man også er rimlig tett om man tar bokstavelig. Og jeg skjønner ikke poenget ditt i andre avsnitt? Skal de ta skylda for uprofesjonell oppførsel blant grensevakter? Deres jobb er å se om de er egnet for å innreise i landet, ikke kaste de ut om de ikke kommer overens med de. Det vi vet er at yndighetene allerede har dokumentert at de er kjøtthuer i dette tilfellet, derfor antar jeg at de fortsatte å være kjøtthuer når de tok inn folkene til avhør.

 

AtW

 

Høres ekstremt ut og meget firkanta. Men igjen. Skulle ønske Norske myndigheter hadde baller til å gjøre det.

 

Baller til hva da? Drive maktoverbruk mot turister? Plage folk?

 

AtW

Lenke til kommentar

Noe som man også er rimlig tett om man tar bokstavelig.

Men ikke fullt så tett dersom noen faktisk mener det bokstavelig. Igjen: Hvorfor klarte de ikke å overbevise grensevaktene? Hadde de oppført seg normalt er det ingenting som tilsier at de ikke skulle blitt sluppet inn.

Og jeg skjønner ikke poenget ditt i andre avsnitt? Skal de ta skylda for uprofesjonell oppførsel blant grensevakter? Deres jobb er å se om de er egnet for å innreise i landet, ikke kaste de ut om de ikke kommer overens med de. Det vi vet er at yndighetene allerede har dokumentert at de er kjøtthuer i dette tilfellet, derfor antar jeg at de fortsatte å være kjøtthuer når de tok inn folkene til avhør.

Om de selv har oppført seg som kjøtthuer under avhør og vært lite samarbeidsvillige, så er nok veien veldig kort til å bli avvist. Om det er vanskelig å få god informasjon ut fra de reisende eller om det er det minste tvil vil jeg tro at reglene sier at de skal avvises.

Baller til hva da? Drive maktoverbruk mot turister? Plage folk?

Hvem har drevet maktoverbruk eller plaget turister? Igjen: er dette basert på noe annet en anekdotene til de forsmådde turistene?

 

Om man vil vite litt mer om hvordan ting kan foregå på grensekontrollen så er det flere serier på TV som omhandler grensekontroller i diverse land. Der er det svært interessant å se hvordan mange reisende hisser seg enormt opp over tollernes/grensevaktenes spørsmål: "Det er ikke måte på hvilke drittsekker og kjøtthuer disse grensevaktene er" til tross for at de oppfører seg høflig og helt etter reglene. Enkelte reisende blir tilsynelatende svært fornærmet og føler seg dårlig behandlet fordi de må gjennomgå vanlig rutinekontroll. Maktoverbruk!

 

Sikkerhetskontrollen/immigrasjonskontroll er verken tid eller sted for å tøyse og tulle. Om man ikke samarbeider er det forståelig at de ikke gidder å kaste bort ressurser på deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...