Gå til innhold

Er Sigma 50-500 noe å satse på?


Anbefalte innlegg

Bilde av kjøttmeisen er tatt med Sony a77 og sigma 150-500...

 

Tenkte at litt av poenget er å poste bilder tatt på 500mm - håndholdt - i sin helhet, uten beskjæring... ;)

Har du noen eksempler på det?

 

Edit: håndholdt

begge bildene mine var håndholdte, jeg tar nesten alle bilder håndholdt.

nå har jeg lagt de ut i full oppløsning også:-)

se bunnen av side 5;-)

Endret av jonash92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

begge bildene mine var håndholdte, jeg tar nesten alle bilder håndholdt.

nå har jeg lagt de ut i full oppløsning også:-)

 

Kan ikke helt skjønne maset om stativ når OS funker så bra som det gjør...?!

Ser at jeg må ha ny skjerm for å få plass til hele bildet... ;) (hater å scrolle)

Tenkte egentlig at det var greit å ikke beskjære bildet på 500mm, men en resizing kunne vært greit.

 

Mener å huske at naturfotograf Roger Brendhagen nevnte på seminaret på lørdag at det var greiest å bruke Sigma 150-500mm fra sånn ca.160mm til ca. 460mm, og det er vel det vi kan lese i de fleste tester - at det er greit å ikke bruke "ytterkantene" på dette objektivet heller - for best optisk resultat.

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

begge bildene mine var håndholdte, jeg tar nesten alle bilder håndholdt.

nå har jeg lagt de ut i full oppløsning også:-)

 

Kan ikke helt skjønne maset om stativ når OS funker så bra som det gjør...?!

 

 

 

Vel, da bør du fortsette på forskjellige fotokurs for da mangler du forståelse for hvordan et kamerasystem fungerer.

 

Hvordan kan du finne på å tro at det er rettferdig å teste skarphet uten stativ om du har den minste anelse om hva lukkertid gjør med bevegelsesslør?

Lenke til kommentar

begge bildene mine var håndholdte, jeg tar nesten alle bilder håndholdt.

nå har jeg lagt de ut i full oppløsning også:-)

 

Kan ikke helt skjønne maset om stativ når OS funker så bra som det gjør...?!

 

 

 

Vel, da bør du fortsette på forskjellige fotokurs for da mangler du forståelse for hvordan et kamerasystem fungerer.

 

Hvordan kan du finne på å tro at det er rettferdig å teste skarphet uten stativ om du har den minste anelse om hva lukkertid gjør med bevegelsesslør?

Jeg skjønner godt nytteverdien av å teste disse to objektivene på stativ .

Men hvis man tester disse objektivene handholdt med identiske kamera innstillinger , da vil en slik test også være rettferdig .

Hvor "nyttig" er det att ett av objektivene er skarpest på stativ , mens det andre er skarpest når man tar bilder handholdt .

Lenke til kommentar

Men hvis man tester disse objektivene handholdt med identiske kamera innstillinger , da vil en slik test også være rettferdig .

:wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash:

Nå begynner dette å nærme seg en parodi på intellegens. :idea::dremel:

 

 

Er det såååå vanskelig å forstå hvorfor det ikke blir rettferdig? :eek::dremel:

Hvor "nyttig" er det att ett av objektivene er skarpest på stativ , mens det andre er skarpest når man tar bilder handholdt .

:xmas::ermm::cry::no::ph34r::ninja::realmad::wallbash:

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Men hvis man tester disse objektivene handholdt med identiske kamera innstillinger , da vil en slik test også være rettferdig .

:wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash:

Nå begynner dette å nærme seg en parodi på intellegens. :idea::dremel:

 

 

Er det såååå vanskelig å forstå hvorfor det ikke blir rettferdig? :eek::dremel:

Hvor "nyttig" er det att ett av objektivene er skarpest på stativ , mens det andre er skarpest når man tar bilder handholdt .

:xmas::ermm::cry::no::ph34r::ninja::realmad::wallbash:

Kan ikke du prøve å opplyse oss mindre intelligente da ?.
Lenke til kommentar

Men hvis man tester disse objektivene handholdt med identiske kamera innstillinger , da vil en slik test også være rettferdig .

:wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash:

Nå begynner dette å nærme seg en parodi på intellegens. :idea::dremel:

 

 

Er det såååå vanskelig å forstå hvorfor det ikke blir rettferdig? :eek::dremel:

Hvor "nyttig" er det att ett av objektivene er skarpest på stativ , mens det andre er skarpest når man tar bilder handholdt .

:xmas::ermm::cry::no::ph34r::ninja::realmad::wallbash:

Kan ikke du prøve å opplyse oss mindre intelligente da ?.

 

 

Det tror jeg de fleste her kan gjøre.

 

Håndholdt, vil man ikke ha en garanti for at hastigheten på ristingen/camera shake er lik på begge objektivene, og dermed vil bevegelsessløret (eller bevegelsesuskarpheten) være ulikt pr bilde. Ergo kan det av og til stå i favør av 50-500 og andre ganger 150-500. Hvordan kan dette være vanskelig å forstå? Vi er jo helt nede på babyfysikk nå; velocity på lavt plan!

 

Skulle man gjort en rettferdig test håndholdt skulle 100 mennesker tatt 100 bilder med hvert objektiv håndholdt så godt de kunne. Deretter skulle man pixelpeepet alle bildene og foretatt en sannsynlighetskonklusjon. Så det ville faktisk ikke blitt helt rettferdig det heller. Uansett hvordan man vrir og vender på det er stativ alltid det beste for å teste skarphet, sammen med fjernutløser eller timer.

 

Den som ikke klarer å skjønne det har mye å lære om fotografering!

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Men hvis man tester disse objektivene handholdt med identiske kamera innstillinger , da vil en slik test også være rettferdig .

:wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash:

Nå begynner dette å nærme seg en parodi på intellegens. :idea::dremel:

 

 

Er det såååå vanskelig å forstå hvorfor det ikke blir rettferdig? :eek::dremel:

Hvor "nyttig" er det att ett av objektivene er skarpest på stativ , mens det andre er skarpest når man tar bilder handholdt .

:xmas::ermm::cry::no::ph34r::ninja::realmad::wallbash:

Kan ikke du prøve å opplyse oss mindre intelligente da ?.

 

 

Det tror jeg de fleste her kan gjøre.

 

Håndholdt, vil man ikke ha en garanti for at hastigheten på ristingen/camera shake er lik på begge objektivene, og dermed vil bevegelsessløret (eller bevegelsesuskarpheten) være ulikt pr bilde. Ergo kan det av og til stå i favør av 50-500 og andre ganger 150-500. Hvordan kan dette være vanskelig å forstå? Vi er jo helt nede på babyfysikk nå; velocity på lavt plan!

 

Skulle man gjort en rettferdig test håndholdt skulle 100 mennesker tatt 100 bilder med hvert objektiv håndholdt så godt de kunne. Deretter skulle man pixelpeepet alle bildene og foretatt en sannsynlighetskonklusjon. Så det ville faktisk ikke blitt helt rettferdig det heller. Uansett hvordan man vrir og vender på det er stativ alltid det beste for å teste skarphet, sammen med fjernutløser eller timer.

 

Den som ikke klarer å skjønne det har mye å lære om fotografering!

Jeg skjønner selvfølgelig hva du mener , en seriøs test i studio vil alltid bli utført på stativ .

Men i felt blir det litt forskjell , selv bruker jeg dette objektivet for det meste handholdt .

Bildestabilisatoren i det ene objektivet kunne være bedre enn det andre .

Så vi snakker bare om objektivet i praktisk bruk , handholdt , skarphet .

Ingen grunn til å hisse seg opp :).

Forøvrig så viser alle tester jeg har lest att den nye 50-500mm er litt skarpere enn 150-500mm .

Umulig å se forskjellen under praktisk bruk .

Lenke til kommentar

Synes tanken om teletråd var god, men kanskje begrense til en Superteletråd, si min 300mm for å få vekk alle 70-200/50-150 diskusjoner som er interessante nok, men er et annet bruksområde enn del litt lengere linsene.

Kanskje en felles tråd for teleobjektiver fra alle merker, blir nok litt snevert med bare sigma.

Jeg mener 200mm + er fint, for da faller min 200/2,8 L innen katogorien:-)

synes også ,70-200 er greie å ha med men typiske superzoomer passer ikke inn synes jeg, altså 18-200 o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...