Gå til innhold

Er Sigma 50-500 noe å satse på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei, sånn ja. Skjønner :) Får titte litt da.

 

Men vet du om det vil funke på GH2/3 med autofokus?

Jeg har brukt GH2 med FT objektiver og adapter . Autofokusen fungerer , men den var så treg att jeg ga opp hele greia .

Nyere Sigma objektiver kommer ikke med FT fatning ,

Vurderer du å kjøpe den nye 50-500mm , da trenger du ett annet kamera og .

Enkelte av de nyeste 50-500mm ble levert fra fabrikk med fokusfeil , Akam hadde en egen artikkel om dette .

Lenke til kommentar

Men vet du om det vil funke på GH2/3 med autofokus?

Jeg har prøvd adapter og 35mm macro på mange mFT-hus og ytelsen er elendig for vanlig fotografering. Fikk så prøvd Tomsi42 sin GH2 med 14-54 en gang og der vil jeg si ytlesen var å leve med for mange vanslige bilder, men ikke brukbar for "action" og neppe aktive barn heller. Forøvrig har fokustiden under samme forhold med 35mm macro nesten blitt halvert fra de første mFT-husene til de siste, men det trengs et par halveringer til før den blir akseptabel.

 

Så konklusjonen min er at man må teste eller finne noen som har testet eksakt kombinasjon for å kunne si noe sikkert. Mulig Oladal som svarte på spørsmålet ditt har testet med 50-500, det var ikke helt klart fra svaret om han skrev generelt eller for "din kombinasjon".

 

Det meste er forøvrig testet av en eller annen, men det er vanskelig å vite hvor gode slike tester er. Googling på gh2 sigma 50-500 ga

 

Jeg vil i utgangspunktet forvente treg AF med nåværende hus, men brukbar der motovet er i ro eller du kan forutse hvor det skjer noe. Skulle Olysmpus eller Panasonic få til bra AF med eldre FT-optikk vil situasjonen bli en helt annen, men siden både Olympus og Panasonic har lansert nye toppmodeller realtivt nylig vil det nok bli en stund til.

 

Er du ute etter ekstrem tele er ikke mFT et ideelt system foreløpig. Gamle 50-500 brukt (eller ny hvis du finner det) er et altnativ med de ulemper det gir. Ellers er jo Sigmas 300-800mm fortsatt tilgjengelig for FT - i en helt annen prisklasse. Hvis manuell fokus er et alternativ kan du jo kjøpe nesten hva som helst brukt og bruke med adapter.

 

Jeg har nettopp kjøpt mitt første mFT-hus, men satser på at mFT skal dekke det meste unntatt tele/action hvor jeg har et eldre Canon hus og 100-400mm. Har forøvrig også 100-300 for mFT, men dårlig følgefokus begrenser hva den er egnet til. Å ha en 50-500 tilgjengelig for mFT hadde vært interessant for den type motiver den kan takle, men er skeptisk til om pris/ytelse blir bra nok.

Lenke til kommentar

Enkelte av de nyeste 50-500mm ble levert fra fabrikk med fokusfeil , Akam hadde en egen artikkel om dette .

 

Fikk først inntrykk av at din "faktaopplysning" var rimelig kurant, men etter å ha lest artikkelen fra 17. juni 2010 opplever jeg din "opplysning" som lite relevant i sin nåværende form.

 

Sakset fra artikkelen:

"Vi har vært i kontakt med Fotovideo, den ene av de to norske importørene. De er klar over situasjonen, men har foreløpig ikke fått rapporter om tilfeller i Norge."

Lenke til kommentar

Hva er rask autofokus? Hvor fort skal Sigma 50-500 fokusere? I følge serienumrene, så har ikke mitt objektiv den feilen. Jeg opplever at objektivet fokuserer rimelig bra. Men det har problemer noen ganger. Så som fugler/fly på himmelen. Men det har kansje å gjøre med hvordan kameraet er innstillt?

Det finner ikke objektet liksom. Og når objektet går fort, så er løpet kjørt mange ganger. Manuell fokus funker ikke for meg, når ting beveger seg fort.

Lenke til kommentar

Men vet du om det vil funke på GH2/3 med autofokus?

Jeg har prøvd adapter og 35mm macro på mange mFT-hus og ytelsen er elendig for vanlig fotografering. Fikk så prøvd Tomsi42 sin GH2 med 14-54 en gang og der vil jeg si ytlesen var å leve med for mange vanslige bilder, men ikke brukbar for "action" og neppe aktive barn heller. Forøvrig har fokustiden under samme forhold med 35mm macro nesten blitt halvert fra de første mFT-husene til de siste, men det trengs et par halveringer til før den blir akseptabel.

 

Så konklusjonen min er at man må teste eller finne noen som har testet eksakt kombinasjon for å kunne si noe sikkert. Mulig Oladal som svarte på spørsmålet ditt har testet med 50-500, det var ikke helt klart fra svaret om han skrev generelt eller for "din kombinasjon".

 

Det meste er forøvrig testet av en eller annen, men det er vanskelig å vite hvor gode slike tester er. Googling på gh2 sigma 50-500 ga

http://vimeo.com/18023636

http://www.youtube.com/watch?v=E27d8ECbj1M

 

Jeg vil i utgangspunktet forvente treg AF med nåværende hus, men brukbar der motovet er i ro eller du kan forutse hvor det skjer noe. Skulle Olysmpus eller Panasonic få til bra AF med eldre FT-optikk vil situasjonen bli en helt annen, men siden både Olympus og Panasonic har lansert nye toppmodeller realtivt nylig vil det nok bli en stund til.

 

Er du ute etter ekstrem tele er ikke mFT et ideelt system foreløpig. Gamle 50-500 brukt (eller ny hvis du finner det) er et altnativ med de ulemper det gir. Ellers er jo Sigmas 300-800mm fortsatt tilgjengelig for FT - i en helt annen prisklasse. Hvis manuell fokus er et alternativ kan du jo kjøpe nesten hva som helst brukt og bruke med adapter.

 

Jeg har nettopp kjøpt mitt første mFT-hus, men satser på at mFT skal dekke det meste unntatt tele/action hvor jeg har et eldre Canon hus og 100-400mm. Har forøvrig også 100-300 for mFT, men dårlig følgefokus begrenser hva den er egnet til. Å ha en 50-500 tilgjengelig for mFT hadde vært interessant for den type motiver den kan takle, men er skeptisk til om pris/ytelse blir bra nok.

 

Jeg er svært klar over hvordan autofokusen fungerer på mange FT objektiver på mFT hus med adapter.

 

Det jeg lurte på var om akkurat dette SIGMA objektivet fungerer :)

Bestiller med Oly 12-60 på øyeblikket og dette fungerer ganske ok med autofokus, men lurer på jo hvordan SIGMA-en fungerer, både med blender og autofokus hvis noen har erfaring med det :)

Lenke til kommentar

Enkelte av de nyeste 50-500mm ble levert fra fabrikk med fokusfeil , Akam hadde en egen artikkel om dette .

 

Fikk først inntrykk av at din "faktaopplysning" var rimelig kurant, men etter å ha lest artikkelen fra 17. juni 2010 opplever jeg din "opplysning" som lite relevant i sin nåværende form.

 

Sakset fra artikkelen:

"Vi har vært i kontakt med Fotovideo, den ene av de to norske importørene. De er klar over situasjonen, men har foreløpig ikke fått rapporter om tilfeller i Norge."

Jeg hadde denne fokus feilen på min utgave av den nye 50-500mm .

Først etter å ha sendt med en link til nettopp Akams artikkel om denne fokus feilen , klarte Fotovideo å reparere objektivet . 3 gang var objektivet inne til service før amatørene fikset feilen .

Mulig noen andre kunne ha nytte av å lese min "faktaopplysning" .

Lenke til kommentar

Hva er rask autofokus? Hvor fort skal Sigma 50-500 fokusere? I følge serienumrene, så har ikke mitt objektiv den feilen. Jeg opplever at objektivet fokuserer rimelig bra. Men det har problemer noen ganger. Så som fugler/fly på himmelen. Men det har kansje å gjøre med hvordan kameraet er innstillt?

Det finner ikke objektet liksom. Og når objektet går fort, så er løpet kjørt mange ganger. Manuell fokus funker ikke for meg, når ting beveger seg fort.

Ifølge serienumrene så hadde ikke mitt objektiv heller denne feilen .

Fokusen jaget bare fram og tilbake uten å finne fokus . Noen ganger måtte jeg ta objektivet av og på kamera en rekke ganger for å få det til å virke igjen .

Etter att objektivet ble fikset , fungerer fokusen meget bra . Få objektiver har raskere auto fokus .

De gangene jeg bommer med fokus punktet nå , har med kamera å gjøre .

Lenke til kommentar

Ja, da må man kansje levere objektivet til rep da? Jeg har ikke noe annet å måle opp mot, så om det er noe galt, er ikke lett å si.

Men man kan jo bare slenge objektivet på disken og si at det ikke virker som det skal. Og at de får reparere det.

Og så se hva det resulterer i. Hvis det er en kjent feil, så bør det jo ikke være noen sak.

Men hvis jeg må vise dem feilen, så vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Få objektiver har raskere auto fokus .

De gangene jeg bommer med fokus punktet nå , har med kamera å gjøre .

 

Så bra :)

 

Nå er jeg i gang med å prøve ut dette objektivet....spennende!

 

AF bruker jeg 100% av tiden, og selv om objektivet er oppgitt med matchvekt på ca. 2 kg. er det resultatet som teller... ;) Selv om det kan være litt utfordrende å bli kjent med en så "tung" 50mm...

 

Nå har jeg bestemt meg for at "vekt" er et ikke-tema, og derfor prøver jeg ut dette "monsteret" for å erfare hvilke optiske kvaliteter det har å by på...og utfordringene står i kø :)

 

En liten test i kveld...av en mellomtone(FST) fra Bowers & Wilkins(senterhøyttaler)

Er det skarpt nok?

 

post-226353-0-28693200-1349212809_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Ja, da må man kansje levere objektivet til rep da? Jeg har ikke noe annet å måle opp mot, så om det er noe galt, er ikke lett å si.

Men man kan jo bare slenge objektivet på disken og si at det ikke virker som det skal. Og at de får reparere det.

Og så se hva det resulterer i. Hvis det er en kjent feil, så bør det jo ikke være noen sak.

Men hvis jeg må vise dem feilen, så vet jeg ikke.

Prøv å fokuser på ulike ting i rask rekkefølge . Fra 50 -500mm . Hvis objektiver låser seg eller ikke finner fokus , da har du denne fokus feilen . Hvor kjent denne feilen er hos Fotovideo er jeg usikker på .

Kunnskaps nivået deres innen foto er varierende .

De sendte meg en link til hvordan jeg kunne lære meg å få skarpe bilder .

Etter att objektivet hadde vært inne til service første gang . Uten å finne feil .

2 gang til måtte jeg sende det inn til service før feilen ble funnet .

Kanskje unødvendig å si att jeg ikke er kunde hos dem lengre :).

Lenke til kommentar

Få objektiver har raskere auto fokus .

De gangene jeg bommer med fokus punktet nå , har med kamera å gjøre .

 

Så bra :)

 

Nå er jeg i gang med å prøve ut dette objektivet....spennende!

 

AF bruker jeg 100% av tiden, og selv om objektivet er oppgitt med matchvekt på ca. 2 kg. er det resultatet som teller... ;) Selv om det kan være litt utfordrende å bli kjent med en så "tung" 50mm...

 

Nå har jeg bestemt meg for at "vekt" er et ikke-tema, og derfor prøver jeg ut dette "monsteret" for å erfare hvilke optiske kvaliteter det har å by på...og utfordringene står i kø :)

 

En liten test i kveld...av en mellomtone(FST) fra Bowers & Wilkins(senterhøyttaler)

Er det skarpt nok?

 

post-226353-0-28693200-1349212809_thumb.jpg

Bildet ditt er mer enn skarpt nok :).

Ett spennende objektiv med masse muligheter .

Vekten og størrelsen er ikke alltid like praktisk , men mye objektiv for pengene .

Selv bruker jeg det mest til fugler / dyreliv . På 500 mm .

F8-F11 , da blir bildene så skarpe det er mulig å få dem med ett slikt objektiv .

Handholdt , autoiso opp til 1600 , lukkertid ca 1/1000 sek fungerer godt for meg .

AF er nå rask og presis .

Lenke til kommentar

Bildet ditt er mer enn skarpt nok :).

Ett spennende objektiv med masse muligheter .

Vekten og størrelsen er ikke alltid like praktisk , men mye objektiv for pengene .

Selv bruker jeg det mest til fugler / dyreliv . På 500 mm .

F8-F11 , da blir bildene så skarpe det er mulig å få dem med ett slikt objektiv .

Handholdt , autoiso opp til 1600 , lukkertid ca 1/1000 sek fungerer godt for meg .

AF er nå rask og presis .

 

 

Takk for tilbakemelding :)

Det skal bli mye prøving i tiden fremover....og eksperimentering med fotograferingsposisjoner er jeg allerede i gang med... ;)

Merker at fleksibiliteten dette objektivet byr på er en faktor jeg allerede setter stor pris på... :)

 

Legger ved en 100% crop versjon av forrige bilde-eksempel, av Bowers & Wilkins FST mellomtone. Er det fortsatt skarpt nok?

 

Eksponeringstid: ½ sek. håndholdt(ny "holde-teknikk" prøves ut... ;) )

ISO-hastighet: ISO-400

Brennvidde: 500mm

post-226353-0-68891000-1349553253_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Legger ved en 100% crop versjon av forrige bilde-eksempel, av Bowers & Wilkins FST mellomtone. Er det fortsatt skarpt nok?

 

Eksponeringstid: ½ sek. håndholdt(ny "holde-teknikk" prøves ut... ;) )

ISO-hastighet: ISO-400

Brennvidde: 500mm

post-226353-0-68891000-1349553253_thumb.jpg

 

Nye teknikker må prøves ut...for å sette utstyret på prøve...i dette tilfellet er det store spørsmålet: Hvor mye hjelp er det med OS - Optisk Stabilisering?

 

Det er av og til veldig greit å få litt hjelp med å dokumentere situasjonen...

 

Legger ved et bilde av "holde-teknikken" som ble benyttet når ovennevnte bilde ble tatt...

 

post-226353-0-92595700-1349649687_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Ja, da må man kansje levere objektivet til rep da? Jeg har ikke noe annet å måle opp mot, så om det er noe galt, er ikke lett å si.

Men man kan jo bare slenge objektivet på disken og si at det ikke virker som det skal. Og at de får reparere det.

Og så se hva det resulterer i. Hvis det er en kjent feil, så bør det jo ikke være noen sak.

Men hvis jeg må vise dem feilen, så vet jeg ikke.

Prøv å fokuser på ulike ting i rask rekkefølge . Fra 50 -500mm . Hvis objektiver låser seg eller ikke finner fokus , da har du denne fokus feilen . Hvor kjent denne feilen er hos Fotovideo er jeg usikker på .

Kunnskaps nivået deres innen foto er varierende .

De sendte meg en link til hvordan jeg kunne lære meg å få skarpe bilder .

Etter att objektivet hadde vært inne til service første gang . Uten å finne feil .

2 gang til måtte jeg sende det inn til service før feilen ble funnet .

Kanskje unødvendig å si att jeg ikke er kunde hos dem lengre :).

 

Ok, da får jeg teste ut litt. Kameraet bør vel også være innstillt på raskest mulig autofokus? Hvilken link til skarpe bilder? Ja, hvis ikke selgeren vet, og ikke jeg vet, så blir det kansje litt vanskelig å påvise noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...