Gå til innhold

Mann skutt 6 ganger av politiet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånne situasjoner er et argument for hvorfor politifolk flest ikke bør være bevæpnet til vanlig. Så slipper de å å få liv på samvittigheten unødvendig. Dette var en truende situasjon, men ikke kritisk, så langt vi kan se av videoen. (Så kan det ha vært noe vi ikke så, men det er det jo ikke så lett å mene noe om...)

 

Geir :)

 

 

Helt enig :)

 

Det er mye bedre at den kriminelle får liv på samvittigheten. Det er ingen grunn til å være på den sikre siden. :) :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om en øksemann gikk til anngrep på makkeren min med øks og jeg stod med en pistol ville jeg siktet på bryst og mage jeg og. Hadde ikke satset makkerns liv på at jeg traff en arm eller ett ben i bevegelse.

Enig. Det er ikke i utgangspunktet politiet som er skurkene her. Imidlertid hører jeg fem pluss fem skudd, i tillegg til at de har en bikkje som jeg vil anta er trent til skarpe oppdrag. Virker som om politiet overdrev maktbruken "en smule".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nettopp. Det er derfor problemet er at de er bevæpnet. Det er fort gjort å oppfatte situasjonen som mer truende enn den virkelig er, og da har du gjort livet surt for deg selv og gjort slutt på et annet. Jeg har ikke drept noen selv, men har hørt at det skal være ganske stusselig etterpå.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Politiet reagerer helt korrekt.

 

De skyter ham med tazer i den eneste delen av kroppen som er udekt, ansiktet, uten at det hjelper. Når tazer ikke funker er det som regel fordi karen er ekstremt høy på PCP, eller tom. amfetamin eller noe annet.

 

PCP gir "supermenneskelige" krefter, og gjør at man ikke sanser smerte noe særlig.

 

Når øksemannen gjør en bevegelse med øksen og snur seg etter politimannen som har skutt med tazer, så løsner kollegaen skudd til øksemannen går i bakken.

 

Politiet i USA bruker nesten alltid 9mm eller gamle .38 Det skal faktisk en del slike kuler til for å drepe noen raskt. Særlig folk som er narka "out of their brains".

 

De prøvde jo faktisk både å snakke ham ned, samt bruke hund, samt bruke tazer, men fyren var på en annen planet, og oppførte seg supermenneskelig.

 

Politifolkene gjorde i mine øyne ingenting galt. Tvert imot gjorde de alt riktig, og var heldige som ikke selv ble skadet eller drept av øks.

 

 

EDIT: Ser at det står "crowbar" i artikkelen, og ikke øks. Ikke at det spiller så stor rolle, men...

Endret av Runinho
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han hever øksen til hugg mot politimann. Det kunne fort ha blitt kritisk.

Gjerningsmannen er bevæpnet, da er det i mine øyne helt riktig at også politiet skal være det.

Det var ikke en øks. Det var en metallstang (noen sier et blyrør) som han knuste vinduene med. Ifølge vitnene var han først inne uten å kjøpe noe, og så kom han tilbake for å knuse rutene, gudene vet hvorfor. Kanskje han var sint, kanskje han var ruset. Politiet sier at han truet de to politimennene med metallstangen, det vil si svingte med den mot dem to ganger. Høres ikke ut som noe en middels erfaren norsk politimann kunne snakket ned pent og rolig.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mye bedre at den kriminelle får liv på samvittigheten. Det er ingen grunn til å være på den sikre siden. :) :)

Det er best at ingen får noen liv på samvittigheten. Dette var en mann med en jernstang, som inntil politiet grep inn kun hadde gått løs på materielle verdier, det vil si vinduene i restauranten. Jeg synes ikke et vindu eller to er verd et menneskeliv.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var ikke en øks. Det var en metallstang (noen sier et blyrør) som han knuste vinduene med. Ifølge vitnene var han først inne uten å kjøpe noe, og så kom han tilbake for å knuse rutene, gudene vet hvorfor. Kanskje han var sint, kanskje han var ruset. Politiet sier at han truet de to politimennene med metallstangen, det vil si svingte med den mot dem to ganger. Høres ikke ut som noe en middels erfaren norsk politimann kunne snakket ned pent og rolig.

 

Geir :)

Så vi den samme videoen?

Nei, han rakk aldri å svinge øksen/ishakken/[gjenstanden med noe i enden som gjør at den helt klart ikke er et vanlig blyrør] mot politiet. Derimot hevet han denne gjenstanden for hugg mot politimannen som nettopp hadde brukt taser. Om makkeren hans ikke hadde reagert ville ha nok ha svingt, og hadde han truffet kunne det vært fatalt.

Lenke til kommentar

Derimot hevet han denne gjenstanden for hugg mot politimannen som nettopp hadde brukt taser. Om makkeren hans ikke hadde reagert ville ha nok ha svingt, og hadde han truffet kunne det vært fatalt.

Ikke bare hever han gjenstanden, men han tar tydelig sats og gjør seg klar til å hoppe/løpe/sprette mot den ene politimannen.

 

 

Det er slik jeg leser oppslagene i amerikanske nettaviser politiet som refererer til den som en metallstang. Et øyevitne sier blyrør.

Da har de isåfall en rar definisjon på metallstang/blyrør. Ser det ut som en stang på bildet jeg postet? ;)

Lenke til kommentar
Høres ikke ut som noe en middels erfaren norsk politimann kunne snakket ned pent og rolig.

 

Tviler ikke på at norsk politi ville prøvd. Men disse amerikanske politifolkene er ganske drevne på skarpe situasjoner.

 

En norsk politimann hadde for det første brukt en time på å dukke opp der hvor ting skjedde, når hele hamburgerrestauranten var dau, deretter hadde de snakket med ham i timesvis før de turte å nærme seg ham.

 

Du bør ikke undervurdere den trusselen en psykopat eller PCP eller amfetamin- gærning kan utgjøre.

 

En ishakke slik vi ser på bilde er potensielt et dødeligere våpen i hendene på en med superkrefter enn en 9mm pistol.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Det er best at ingen får noen liv på samvittigheten. Dette var en mann med en jernstang, som inntil politiet grep inn kun hadde gått løs på materielle verdier, det vil si vinduene i restauranten. Jeg synes ikke et vindu eller to er verd et menneskeliv.

 

Politiet hadde to valg. De kunne latt ham gå videre, inn i et større område de ikke hadde kontroll på, eller de kunne bestemme seg for å ta ham.

 

'Quelle surprise' når tazeren han får i trynet ikke gjør noe som helst.

 

Som politimann ville jeg da umiddelbart tenkt "FAEN! PCP!", og når han så svinger rundt og ser ut til å røre på hakken, enten det er ment som trussel eller angrep, så er politimannens partners hender bundet - han må skyte for å beskytte sin kollega.

Lenke til kommentar

Man har to lovtyper; naturrett og positiv lov.

 

Nazi-regimet i Tyskland under den 2.Verdenskrig brøt ikke noen positive lover. Det var først etter denne verdenskrigen man skapte menneskerettigheter. Naturretter ble man lenge før godt kjent med under opplysningstiden takket være store mennesker som John Locke, men takket være mennesker som Immanuel Kant ble naturrettene kraftig diskreditert. Det er derfor blitt en vane blandt forfattere å bruke ordet menneskerettighet istedenfor naturrett, noe som disse rettighetene for det meste stammer i fra.

 

Hvis man ikke får lov til å kjøpe alkohol etter kl 18:00 på en Lørdag, så er dette en positiv lov. Men naturrettslig burde det ikke være et lovforbud mot å drikke alkohol når man vil, så lenge man faktisk klarer å skaffe dette til veie selv eller får av andre. Det er din naturlige rett. Hvorfor skal noen nekte deg det.

 

Uansett hvor ubetydelige enkelte lovforbud er for de fleste, så er de for andre helt uakseptable. Det kan være staten som har fengslet deg etter at du forsøkte å gjemme unna noen penger fra de, eller det kan være at Politiet stormer boligen din for å føre deg til en rettsal, f.eks i sammenheng med skattesvindel som jeg brukte over. Hva da, hvis du motsetter deg arrestasjonen og tyr til selvforsvar fordi du med all rett nekter å bli behandlet på en så voldelig og urettferdig måte?

 

Da kan en ty til å løpe på Politet med en øks, og man vet jo aldri hva de underliggende årsakene er til at enkelte oppfører seg på denne måten, men med så mange irrasjonelle lover har jeg mistet mye av tilliten og respekten rundt loven, så at Politiet i det heletatt skal få lov til å bære våpen under et slikt system er totalt uakseptabelt for meg iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så denne videoen på nettet, og lurte på om det er bare jeg som synes at dette er mord, rett og slett.

 

 

 

Etter min mening er det en klar henrettelse.

 

Men det som var verre, er at kommentarene som ledsager er til å spy av.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er best at ingen får noen liv på samvittigheten. Dette var en mann med en jernstang, som inntil politiet grep inn kun hadde gått løs på materielle verdier, det vil si vinduene i restauranten. Jeg synes ikke et vindu eller to er verd et menneskeliv.

 

Politiet hadde to valg. De kunne latt ham gå videre, inn i et større område de ikke hadde kontroll på, eller de kunne bestemme seg for å ta ham.

 

'Quelle surprise' når tazeren han får i trynet ikke gjør noe som helst.

 

Som politimann ville jeg da umiddelbart tenkt "FAEN! PCP!", og når han så svinger rundt og ser ut til å røre på hakken, enten det er ment som trussel eller angrep, så er politimannens partners hender bundet - han må skyte for å beskytte sin kollega.

 

Full pott for fantasien konservativ_woot.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...