Gå til innhold

melde meg ut av statskirken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten at jeg vet dette hundre prosent sikkert så var det Bondevik-regjeringa som innmeldte flere hundretusener av nordmenn inn i statskirka uten deres samtykke. Godt mulig at du blir automatisk innmeldt uten å være døpt også, men det kan likegodt være et rykte.

 

Uansett så er det helt utrolig at Norge fremdeles har statskirke og hvor stor innflytelse den har på landet vårt, uten at noen reagerer. Tror jeg flytter til Frankrike etter militæret :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at alle blir meldt inn i statskirken automatisk når de blir født, uavhengig om de blir døpt eller ei.

Visstnok bare hvis en av foireldrene står som medlem... sier dem ihvertfall, har selv meldt ut minstemann og han er ikke døpt... Det jeg ikke viste da var at de hadde meldt meg inn i gjen etter at jeg flyttet og da sto jo jeg i jukse klubben når minsten kom og VIPS, så var han også i fanklubben til jesus...

 

Vi har gjort det til en desember tradisjon her i huset å sende kirke tjeneren en mail der vi spør om de har meldt oss inn igjen... Stoler ikke mer på den klubben der en lengden jeg klarer å kaste bilen min...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvordan kan man finne ut om man er blitt innmeldt i statskirken?

 

Send epost til [email protected] med navn og personnummer eller ring Kirkerådet på tlf. 23 08 12 00. Spør om du er oppført som medlem og be om å bli strøket hvis du er det. Foreslår som RWS å gjøre det til en årlig tradisjon. Jo større belastning statskirkens uredelighet/latskap utgjør for dem selv jo bedre.

 

Edit: Du kan også ringe Brønnøysundregistrene på tlf 75 00 75 00 og få tilsendt opplysninger om hvilke tros- og livssynssamfunn staten har registrert at du er medlem av per 1. januar.

 

Mer info på Humanistisk Ungdoms nettsider her.

 

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Uten at jeg vet dette hundre prosent sikkert så var det Bondevik-regjeringa som innmeldte flere hundretusener av nordmenn inn i statskirka uten deres samtykke. Godt mulig at du blir automatisk innmeldt uten å være døpt også, men det kan likegodt være et rykte.

I 1998 fikk Norge et sentralt kirkeregister. Kirkedepartementet, som da var under ledelse av Bondevik I-regjeringens kirke- og utdanningsminister Jon Lilletun (KrF), valgte å bruke Folkeregisteret som grunnlag for medlemsregisteret i Den norske kirke.

 

Dermed er alle som ikke aktivt har meldt seg ut av statskirken etter 1998, fortsatt medlemmer, med unntak av dem som er registrert som medlemmer i et annet tros- og livssynssamfunn.

Kilde: Dagbladet.no

 

Det med at man blir automatisk innmeldt uten å være døpt, tror jeg er et rykte som har oppstått etter masseinnmeldingen foretatt av Jon Lilletun.

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet dette hundre prosent sikkert så var det Bondevik-regjeringa som innmeldte flere hundretusener av nordmenn inn i statskirka uten deres samtykke. Godt mulig at du blir automatisk innmeldt uten å være døpt også, men det kan likegodt være et rykte.

I 1998 fikk Norge et sentralt kirkeregister. Kirkedepartementet, som da var under ledelse av Bondevik I-regjeringens kirke- og utdanningsminister Jon Lilletun (KrF), valgte å bruke Folkeregisteret som grunnlag for medlemsregisteret i Den norske kirke.

 

Dermed er alle som ikke aktivt har meldt seg ut av statskirken etter 1998, fortsatt medlemmer, med unntak av dem som er registrert som medlemmer i et annet tros- og livssynssamfunn.

Kilde: Dagbladet.no

 

Det med at man blir automatisk innmeldt uten å være døpt, tror jeg er et rykte som har oppstått etter masseinnmeldingen foretatt av Jon Lilletun.

 

Takk for det! Vet du noe om dette "korset" som skulle sendes til alle medlemmene? Var det mange som meldte seg ut av statskirken i 2009?

 

 

Jeg var medlem av statskirken i 2009, men da var jeg "bare" 16 år.. Fikk aldri et kors.

Endret av Ulven93
Lenke til kommentar
Takk for det! Vet du noe om dette "korset" som skulle sendes til alle medlemmene? Var det mange som meldte seg ut av statskirken i 2009?

 

 

Jeg var medlem av statskirken i 2009, men da var jeg "bare" 16 år.. Fikk aldri et kors.

Ved kirkevalget i 2009 ble det sendt ut en returkonvolutt med mulighet for å rapportere feilregistrering. I underkant av 26.000 personer ble utmeldt av statskirken på denne måten. Utsendelsene av valgkort i 2011 tyder på at ryddejobben på ingen måte er fullført, og siden det ikke er en medlemsavgift, så er det sikkert mange som ikke bryr seg at de er urettmessig tvangsinnmeldt.

 

Medlemstall per 1. januar i Den norske kirke:

2006: 3 938 723

2007: 3 871 006

2008: 3 873 847

2009: 3 874 823

2010: 3 848 841

2011: 3 835 477

 

Kilder:

TV2: Ingen utmeldingsboom for kirken (05.10.2009)

TV2: Får kirkevalgkort uten å være medlem av statskirken (29.08.2011)

 

Medlemmer av statskirken skal for øvrig få en signert og datert utmeldingsattest fra Den norske kirke ved utmelding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...