Gå til innhold

melde meg ut av statskirken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du konfirmert deg? Det er jo nå du skal velge om du ønsker å eventuellt fortsette, melde seg inn eller melde seg ut fra Den norske kirke. Foreldrene skal etter regelen egentlig ikke påvirke hvilket valg du velger, det er det som er hele poenget med konfirmasjonen. Du kan også sende inn et brev om at du ønsker å melde deg ut uten at foreldrene dine vet om det(etter konfirmasjonen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

okey :D he presten taushetsplikt eller noke fordi eg bur i en lita bøgd og ord sprees fort. jøvlig kjipt vis dei får høre liksom av att nokon snakkar om det på bua XD

 

Ja, i praksis har presten (og de andre på menighetskontoret som kan komme til å se utmeldingen din) taushetsplikt.

 

Religiøs tilhørighet er en sensitiv personopplysning i følge personopplysningsloven. Menighetskontoret er dermed underlagt bestemmelser i Personopplysningsloven om at detaljene i kirkens medlemsregister skal holdes konfidensielt.

Lenke til kommentar

det er ett problem får ikkje overtalt foreldrene mine til og akseptere dette dei sei bare "hva er vitsen i det?" "koster deg da ikkje ett øre og være meldem der"

Det er kjempebra at du vil melde deg ut. Det er nettopp den holdningen dine foreldre har som gjør at vi fortsatt har en statskirke; folk bryr seg ikke. Veldig mange som ikke regner seg som kristne er medlem, og dermed tviholder de på en statlig kirke som hvert år får en enorm pengesekk - samtidig som de kan gjøre nesten som de vil, mens andre trossamfunn og alternative grupperinger faktisk må følge lover og regler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

En behøver ikke melde seg ut av kirken fordi en ikke tror på Gud. En kan fortsatt være medlem der om en ønsker å støtte kirkearbeidet. Kirken er en positiv støttespiller for mange gode saker. Og så har det kulturell verdi, mannskoret synger i kirken, pipe-orgel er vakkert å lytte til, og så er det klangen i klokketårnet da, fint å våkne til på en søndags morgen.

Endret av LonelyMan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En behøver ikke melde seg ut av kirken fordi en ikke tror på Gud. En kan fortsatt være medlem der om en ønsker å støtte kirkearbeidet. Kirken er en positiv støttespiller for mange gode saker. Og så har det kulturell verdi, mannskoret synger i kirken, pipe-orgel er vakkert å lytte til, og så er det klangen i klokketårnet da, fint å våkne til på en søndags morgen.

Jo, man bør helt klart melde seg ut dersom en ikke tror.

Dette for å vise hvor få mennesker det er igjen i Norge som tror på dette våset.

 

Man kan støtte gode saker gjennom andre kanaler.

Musikk finnes det også andre plasser, og man slipper å bli proppet full av gamle myter innimellom orgeltonene :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En behøver ikke melde seg ut av kirken fordi en ikke tror på Gud. En kan fortsatt være medlem der om en ønsker å støtte kirkearbeidet. Kirken er en positiv støttespiller for mange gode saker. Og så har det kulturell verdi, mannskoret synger i kirken, pipe-orgel er vakkert å lytte til, og så er det klangen i klokketårnet da, fint å våkne til på en søndags morgen.

Jo, man bør helt klart melde seg ut dersom en ikke tror.

Dette for å vise hvor få mennesker det er igjen i Norge som tror på dette våset.

 

Man kan støtte gode saker gjennom andre kanaler.

Musikk finnes det også andre plasser, og man slipper å bli proppet full av gamle myter innimellom orgeltonene :-)

 

Jepp, alt for få, men ikke ifølge statskirken. Sjekk linken i signaturen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En behøver ikke melde seg ut av kirken fordi en ikke tror på Gud. En kan fortsatt være medlem der om en ønsker å støtte kirkearbeidet.

En må ikke å være ikke-kristen for å melde seg ut av statskirken.

Det eneste som skal til at en ikke er Luther-Evangelisk kristen.

 

Det er vel bedre å være ærlig ovenfor Den Norske Kirke ved å melde seg ut, enn ved å lure trossamfunnet til å tro at det er flere Luther-Evangelikere enn det faktisk er.

Lenke til kommentar

okey :D he presten taushetsplikt eller noke fordi eg bur i en lita bøgd og ord sprees fort. jøvlig kjipt vis dei får høre liksom av att nokon snakkar om det på bua XD

 

Jeg visste ikke at ateisme var noe folk holdt sjult i Norge. Står du ikke for dine egne meninger?

jo det skal eg lova deg att eg gjer! holder heller ikkje skjult. men synd for dei att de liksom får høre det av nabokjerriga. det som vis du har sønn og si han drikk spyleveske og blir sendt til sykehuset, også he du ein bror han ville nok likt og få vite det av deg? skjønner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Har du konfirmert deg? Det er jo nå du skal velge om du ønsker å eventuellt fortsette, melde seg inn eller melde seg ut fra Den norske kirke. Foreldrene skal etter regelen egentlig ikke påvirke hvilket valg du velger, det er det som er hele poenget med konfirmasjonen. Du kan også sende inn et brev om at du ønsker å melde deg ut uten at foreldrene dine vet om det(etter konfirmasjonen).

 

Hæ? enn hvis man ikke er konfirmert da? man er vel fortsatt medlem eller?

Lenke til kommentar

Har du konfirmert deg? Det er jo nå du skal velge om du ønsker å eventuellt fortsette, melde seg inn eller melde seg ut fra Den norske kirke. Foreldrene skal etter regelen egentlig ikke påvirke hvilket valg du velger, det er det som er hele poenget med konfirmasjonen. Du kan også sende inn et brev om at du ønsker å melde deg ut uten at foreldrene dine vet om det(etter konfirmasjonen).

jeg konfimerte meg i kirken vet ikke helt hva som gjekk av meg... unnskyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...