Gå til innhold

melde meg ut av statskirken?


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

En skulle jo tro at gud selv holdt disse byggene i orden, det eer jo tross alt hans hus, men som vanlig glimrer han med sitt fravær også på denne fronten...

 

Nei, meld dere ut av stats kirken og gjør som jeg, sjekk opp at du fremdeles er utmeldt i desember... Speiselt etter flytting til annen kommune eller adresse foranding, da "medlems listene" de bruker er folkeregistert, utrolig nok!!!

Lenke til kommentar

En behøver ikke melde seg ut av kirken fordi en ikke tror på Gud. En kan fortsatt være medlem der om en ønsker å støtte kirkearbeidet. Kirken er en positiv støttespiller for mange gode saker. Og så har det kulturell verdi, mannskoret synger i kirken, pipe-orgel er vakkert å lytte til, og så er det klangen i klokketårnet da, fint å våkne til på en søndags morgen.

 

Jeg har meldt meg ut av statskirken for lenge siden grunnet at jeg ikke lenger anser statskirken for en guds menighet og heller et kulturhus.

 

Den norske "kirke" har geradvis gått fra gud. Det startet med kvinnelig eldste, og nå som de fleste biskoper og prester godtar homofili har jeg kommet til den konklusjon at DNK ikke er en guds menighet.

En kan tilgi synd, men ikke tillate/godta det.

 

DNK godtar Barnedåp, homofili, kvinnelig eldste og mange andre umoralskheter som bibelen sier er feil.

Endret av medlem-230551
Lenke til kommentar
DNK godtar Barnedåp, homofili, kvinnelig eldste og mange andre umoralskheter som bibelen sier er feil.
Du burde skrevet at du følger noen liksom sannheter som du tror er riktig... Fasit finnes jo ikke... Selv kirken har jo evolvert kraftig vekk fra den undertrykkende linja kristendom en gang lå på og i dine øyne er det feil...

 

Vel, greit å vite at du er fra en litt mer karismatisk menighet da...

Lenke til kommentar

Jeg meldte meg ut av statskirken for godt over et år siden (er kun 19 (going-on-20) år), men fikk aldri noe svar. I går fant jeg en tråd på forumet som hadde en linke til en humanist-side hvor man kunne sjekke dette ved å sende en mail til kirken. Jeg har nå gjort dette, og det viser seg at jeg ikke er utmeldt.

 

Svaret jeg fikk:

 

Til *CypheroN*

 

Vi viser til henvendelse og kan opplyse om at din utmelding av Den norske kirke ikke er registrert i det sentrale medlemsregisteret. Dersom du har mottatt utmeldingsattest er det utmeldingsdatoen som gjelder, selv om utmeldingen dessverre ikke var registrert hos oss. Ta gjerne kontakt med kirkekontoret der du meldte deg ut.

 

Vennlig hilsen

Navn

Brukerstøtte

 

Hva er dette? latskap fra mitt lokale kirkekontor? Hvorfor er ikke utmeldingsattesten registrert? Kaster de papirene jeg sendte inn, eller hva?

 

Korrupte, irriterende statskirke. De fortjener en mindre hyggelig telefon fra meg snarest, og det skal de få. De bør respektere min avgjørelse. At det i det hele tatt finnes side[r] hvor man kan korrigere, sjekke om man er medlem eller ikke, sier jo litt om hvordan kirkens kontorer opererer.

Endret av CypheroN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
De fortjener en mindre hyggelig telefon fra meg snarest, og det skal de få. De bør respektere min avgjørelse. At det i det hele tatt finnes side[r] hvor man kan korrigere, sjekke om man er medlem eller ikke, sier jo litt om hvordan kirkens kontorer opererer.

Nei, vær hyggelig og korrekt i telefonen!! Ingen vits I å skjelle ut vedkommende du treffer over telefon, da den personen så og si garantert ikke star for avgjørelsene… Like fruktbart som å kjefte på konduktøren fordi toget er forsinket, som om det er konduktøren som styrer toget og signalene liksom….

Og nei, slik kritikk går sjelden videre i systemet, ikke til rette vedkommende i hvert fall. Så dropp kjeftingen og vær høflig og opptre vennlig, saklig og korrekt, det er faktisk ikke vedkommende du snakker med på telefon som står bak denne utstrakte juksingen og unnlatenheten de har mot på melde folk ut av kirken OG du selv fremstår som mye mer troverdig på den måten… Pluss at det får DEG til å føle deg bedre etterpå… 

Nytter ikke å kjefte på røttene til et tre for at bladene faller i hodet på deg vettu… For øvrig gjelder det i alt annet også, for å være høflig, saklig, vennlig og korrekt vil få deg videre til neste trinn, der den virkelige drittsekken sitter… Uhøflighet derimot, vil kun få frem piggene hos den du snakker med, ikke så rart…

Men det ER merkelig at vi er nødt til å lege en tradisjon av dette og sjekke om du er medlem på et sted som ville vært det siste stedet du ville meldt deg inn frivillig i også…. Må da kunne tas et tak her snart og få slutt på denne rigide og høyst urettferdige praksisen…

Lenke til kommentar

Kan melde seg inn i altsomer da, da får man ihvertfall 500 spenn i året

 

Nei, det gjør man ikke.

 

Enten gidder ikke de ansvarlige å sende inn papirer for å få støtte, eller så er det en ren svindel-organisasjon.

 

Jeg har vært medlem i flere år og aldri sett en krone. I fjor forsøkte jeg å purre, og fikk da beskjed fra Øyvind Aarvik Solberg om at "utsendelse påregnes i slutten av februar." Det skjedde ikke. Videre eposter ble ignorert. Ingenting i år heller. Jeg burde selvsagt meldt meg ut, men jeg har hatt lyst til å prøve å kreve inn pengene rettslig først.

Lenke til kommentar

og fikk da beskjed fra Øyvind Aarvik Solberg om at "utsendelse påregnes i slutten av februar." Det skjedde ikke. Videre eposter ble ignorert. Ingenting i år heller. Jeg burde selvsagt meldt meg ut, men jeg har hatt lyst til å prøve å kreve inn pengene rettslig først.

 

Har hørt om flere som bekrefter det du her sier ja... Så da er det vel som de sier da, at er det for godt til å være sant så er det ofte akkurat det....

 

Skulle likt og visst hva denne Øyvind Aarvik Solberg tenker og hvor mye kognitiv dissonans han må spa på med for først å gå ut og love 500 kroner til hver for så å beholde pengene selv... Slik uærlighet fasinerer meg, for jeg hadde aldri hatt samvittighet til å gjøre noe slikt og lurer derfor svært på hva som driver slike ... Hvordan forsvarer de sviket liksom? Betyr det ingenting for slike personer at det er et ærlig menneske som ser tilbake på en fra speilet hver morgen? Personlig hadde jeg ikke villet se meg i speilet engang om jeg hadde gjort noe tilsvarende...

 

Hva i all verden driver slike mennesker til å bli så uærlige?

 

 

Til tema... Hvorfor er det ingen i DNK som offentlig går ut og beklager praksisen til den norske kirke og dette helt åpenbare medlems jukset? De må jo vite at det er slik, for selv i en snik klubb som jesus fanklubben må det jo før eller senere være temaer som berører den virkelige verden? Eller er de helr avskåret fra å ta noen egne avgjørelser der, det står i loven at det er slik og slik og da må det være riktig...?

 

Men politikkerne da? Jeg vet at dette jukset ble politi anmeldt under siste valg, da flere ateister fikk stemme kort fra kirken (det valget ble også var en gedigen farse...) og et par av dem anmeldte det... Hvordan det gikk vet jeg ikke, men det ble vel hysjet ned som det meste annet i regjeringen...

 

Ser ut til at regjeringen i norge ikke er et spøtt bedre enn korrupte regjeringer i banan republikker når det kommer til å gi penger fra felles kassa til gode venner og bekjente rundt om det ganske land... Kanskje DNK har regjeringen i lomma? Ville ikke overrasket meg...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du ikke går i kirken, ikke leser i bibelen og egentlig driter i det så ser jeg ingen grunn til å fortsette i statskirken. allmisse burdegis på frivelig grunnlag.

Støttes.

 

Problemet er dette med å gifte seg da vettu... Du får jo som kjent ikke bruke kirken om du ikke er medlem der må vite... selv om mange kirker har rom som er såkalt livssyns nøytrale... men det er nok en ganske stor årsak til at de fleste forblir medlemmer der...

 

For de fleste menn er det samme F hvor de gifter seg, det kan godt foregå i kjelleren for alt de fleste bryr seg, men for de fleste kvinner er det liksom drømmen å gå opp kirke gulvet i hvitt.... Med staffasje, pynt, sløyfer og stramme slips og far som bytter bort dattera si og hele den pakka der... Og derfor blir folk der de er, medlemmer i en kirke de aldri benytter og heller ikke tror en døyt av det som blir sagt der, hverken før, under eller etter giftemålet... For hvem gifter seg egentlig for at gud vil det? Ingen jeg vet om ihvertfall... Det er ihvertfall ingen som har innrømmet at det var grunnen...

Lenke til kommentar

hva om mannen ikke er med i statskirka, men din blivende kone er det? trengs det bare at 1 er medlem eller må begge? jeg ser ikke no problem å reise til thailand med de nærmeste og bruke en total sum på 60k enn å gifte seg i kirken med 150 mennesker som vil koste dobbelt,

Lenke til kommentar

hva om mannen ikke er med i statskirka, men din blivende kone er det? trengs det bare at 1 er medlem eller må begge? jeg ser ikke no problem å reise til thailand med de nærmeste og bruke en total sum på 60k enn å gifte seg i kirken med 150 mennesker som vil koste dobbelt,

En må stå der ja, hvis ikke så kan du ikke bruke kirka...

 

Litt usikker på om du kan bruke kirka hvis en fra foreksempel HEF foretar vielsen... Men tror ikke det... Du er vel henvist til såkalte livssyns nøytrale rom da tror jeg, og de rommer vel seks personer eller noe slikt... Så diskrimineringen lever fremdeles i beste velgående her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...