Gå til innhold

Bevis for Guds eksistens


LonelyMan

Anbefalte innlegg

Så, igjen, før du skal prøve å drite ut alle med din egen uvitenhet. Hva legger du i tilfeldigheter? Tenker du på den som oppfattet innenfor filosofien, i.e. kontingens?

 

1: Allvitende

Hvis jeg lurer på hva 2+2 er, hvordan får jeg svaret ut av Gud?

 

2: Allestedsnærværende

Jeg vil si hei og gjerne få ett svar tilbake, hvordan?

 

3: Allmektig

Jeg har noen ønsker for verden jeg gjerne skulle ha formidlet, hvordan?

Her blander du disse egenskapene for gud og deg selv ...

 

Kvantefysikk.

 

Tror du virkelig at hver eneste gang du kaster en terning, så er tallet bestemt på forhånd, og som til slutt vil gjøre en forskjell i livet ditt? Det er 2012, men med mennesker som deg så gir verdens undergang en helt ny mening.

 

@akselme

Det er nok du som er trollet her.

Du skriver jo bare vissvass.

 

Du mener alt er tilfeldig og jeg mener alt skjer av en grunn.

Avtale?

 

Jepp, skriveleifen her et et symbol på min ferd imot verdensherredømme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Allvitende

Hvis jeg lurer på hva 2+2 er, hvordan får jeg svaret ut av Gud?

 

2: Allestedsnærværende

Jeg vil si hei og gjerne få ett svar tilbake, hvordan?

 

3: Allmektig

Jeg har noen ønsker for verden jeg gjerne skulle ha formidlet, hvordan?

 

Det er viktig å forstå at Gud ikke er et menneske. Du bør aldri ta han for å være et menneske.

 

For at du skal forstå det, se for deg alle dyrearter i verden, alt fra krokodiller til store ekle svarte edderkopper.

 

Et vesen som finner opp noe slikt ekkelt som edderkopper, flaggermus, larver, mus og hva det måtte være, han har en umenneskelig kreativitet og apetitt. Han er ikke et menneske og skaperverket hans minner oss på at han ikke er et menneske.

 

Hans apetitt vitner imot det. Gud er ånd og han er overalt, og han er intet menneske for å ha det sagt en siste gang. Gud er et annet vesen enn vi er. Det er umulig for oss å forstå hans makt, kapasitet og intelligens.

 

Jeg har noen få innsyn i hva han er istand til å gjøre, og det har forbauset meg, det er helt utenfor min forstand å forstå. Du forstår ikke hva jeg sier nå, du ser kanskje for deg et bilde av en stor og mektig Gud som kan gjøre alt han vil, men du forstår ikke hva jeg sier når jeg prøver å forklare deg det.

 

Du tror kanskje at det er enkelt å forstå hva det innebærer, men du gjør det ikke. Tro meg på det. Mennesker kan se og høre om store ting, men det er få mennesker som forstår hva slags vesen Gud er og hva han er istand til.

 

Det tok meg lang tid å forstå det. Du tror kanskje det ikke er mulig å gå mer i dybden hva Gud er, du sier kanskje "Ok, han er allmektig, allestedsnærværende, allvitende, for et fantastisk vesen".

 

:)

 

Der er mer å forstå.

Lenke til kommentar

Kvantefysikk.

 

Tror du virkelig at hver eneste gang du kaster en terning, så er tallet bestemt på forhånd, og som til slutt vil gjøre en forskjell i livet ditt? Det er 2012, men med mennesker som deg så gir verdens undergang en helt ny mening.

Slutt med den stråmannargumentasjonen, da. Virkelig.

Kan du forklare hva du mener med at kvantefysikk har med tilfeldigheter å gjøre? Sikter du her til et subatomært nivå, eller bruker du kvantefysikk som et dekke for at "argumentene" dine skal få mer hold?

For å svare på det helt fantastisk dårlige spørsmålet ditt: Nei. Hvor har jeg insinuert slik?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Scorpion88 argumenterer verken for eller mot noen form for "skjebne", slik akselme virker å oppfatte det. Fenomentet/konseptet kalles determinisme. For Scorpions helt konkrete eksempel vil jeg si meg enig - kaster du en terning på et underlag, vil ikke det nøyaktig samme kastet kunne produsere ulike resultater. At terningen havner på tre, avhenger blant annet av kastets fart, rotasjon og vinkel, terningens vekt og form, og selvsagt av underlaget - for å nevne noe.

 

Einstein skal ha definert galskap som å repetere samme handling mange ganger og forvente ulikt resultat. Om du kaster den nøyaktig samme terningen på nøyaktig samme måte, med nøyaktig samme forhold hver gang, vil man alltid få samme resultat. Akkurat dette eksempelet er imidlertid litt banalt, ettersom det vil være praktisk umulig å gjennomføre et slikt eksperiment. Man vil ikke klare å reprodusere et slikt forsøk (terningkast) på nøyaktig samme måte som det forrige, noe som direkte resulterer i at terningkast fremstår som et forsøk med tilfeldig utfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Scorpion88 argumenterer verken for eller mot noen form for "skjebne", slik akselme virker å oppfatte det. Fenomentet/konseptet kalles determinisme. For Scorpions helt konkrete eksempel vil jeg si meg enig - kaster du en terning på et underlag, vil ikke det nøyaktig samme kastet kunne produsere ulike resultater. At terningen havner på tre, avhenger blant annet av kastets fart, rotasjon og vinkel, terningens vekt og form, og selvsagt av underlaget - for å nevne noe.

 

Einstein skal ha definert galskap som å repetere samme handling mange ganger og forvente ulikt resultat. Om du kaster den nøyaktig samme terningen på nøyaktig samme måte, med nøyaktig samme forhold hver gang, vil man alltid få samme resultat. Akkurat dette eksempelet er imidlertid litt banalt, ettersom det vil være praktisk umulig å gjennomføre et slikt eksperiment. Man vil ikke klare å reprodusere et slikt forsøk (terningkast) på nøyaktig samme måte som det forrige, noe som direkte resulterer i at terningkast fremstår som et forsøk med tilfeldig utfall.

Takk, det var en god forklaring. :)

Lenke til kommentar

Her kan vi diskutere bevis og bevisførsel som sagt.

 

Med mindre jeg har gått glipp av noe vesentlig finnes det ingen bevis for guds eksistens. Derimot finnes det flust av bevis for at det er vi mennesker som har skapt illusjonen om gud.

 

Denne tråden er død før den har begynt. Religion er basert på TRO.

Lenke til kommentar

Her kan vi diskutere bevis og bevisførsel som sagt.

Derimot finnes det flust av bevis for at det er vi mennesker som har skapt illusjonen om gud.

 

Det du beskriver er også en type bevis, den du beskriver kan sies å være i "mot"-fløyen. Men det er jo litt viktig at vi kommer til bunns i disse bevisene du beskriver. Legg dem frem så kan vi se og diskutere.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er misfornøyd med åpningsinnlegget ditt, LonelyMan. Nå skal jeg ikke anklage deg for noe, men det ser nesten ut som du vil at vi her på forumet skal komme med beviser til deg. Hva er det vi egentlig skal diskutere? Jeg ser jo fra tidligere innlegg at fiendtlighet mot Gud ikke er etterspurt. Tråden i seg selv er meningsløs slik den er satt opp, da du tar utgangspunktet i at Gud finnes og er sann. Det er ikke noe særlig debatterende, eller?

 

Jeg trenger en klarering på dette punktet før jeg kan bidra mer.

 

Edit: Men, jeg kan jo begynne slik: Per dags dato er det ingen beviser, eller noe som i det hele tatt tyder på, at det finnes noen allmektig skikkelse. Faktisk, er det stikk motsatt. Det meste tilsier at vår verden ikke er bygget opp av en kreator.

Endret av CypheroN
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

...

 

Et vesen som finner opp noe slikt ekkelt som edderkopper, flaggermus, larver, mus og hva det måtte være, han har en umenneskelig kreativitet og apetitt. Han er ikke et menneske og skaperverket hans minner oss på at han ikke er et menneske.

 

...

 

 

Skapte Gud alle disse skapningene på samme 'dag'? Vi kan for enkelhets skyld definere dag som et gitt tidsrom umiddelbart under/etter skapelsen.

 

I tilfelle bør vi vel også se bort fra evolusjonsteorien og vår viten om at pattedyrene, derav mus, kom til først senere i evolusjonen.

 

Hva mener du er 'skaperverket'?

Hvis Gud skapte 'alt', skapte han da også kreft og aids?

 

I såfall hvorfor? Var det et feilgrep at også kristne gis disse sykdommene?

Lenke til kommentar

 

...

 

Et vesen som finner opp noe slikt ekkelt som edderkopper, flaggermus, larver, mus og hva det måtte være, han har en umenneskelig kreativitet og apetitt. Han er ikke et menneske og skaperverket hans minner oss på at han ikke er et menneske.

 

...

 

 

Skapte Gud alle disse skapningene på samme 'dag'? Vi kan for enkelhets skyld definere dag som et gitt tidsrom umiddelbart under/etter skapelsen.

 

I tilfelle bør vi vel også se bort fra evolusjonsteorien og vår viten om at pattedyrene, derav mus, kom til først senere i evolusjonen.

 

Hva mener du er 'skaperverket'?

Hvis Gud skapte 'alt', skapte han da også kreft og aids?

 

I såfall hvorfor? Var det et feilgrep at også kristne gis disse sykdommene?

 

Om du har plager og sykdommer så skal du være glad for det, det er Gud som ofrer kroppen din for at du skal bli reddet på den siste dagen.

 

Timothy 1:20

Of whom is Hymenaeus and Alexander; whom I have delivered unto Satan, that they may learn not to blaspheme.

 

Om vi blir overgitt til satan så er det for at vi skal slutte å spotte Gud. Gud bruker sykdommer for å redde mennesker. I vårt syn er sykdommer ondt, men i hans syn er det en redning for sjela vår.

 

Søk "divine chastisement" i google og les litt om hvorfor gud gjør dette med oss. Det står i bibelen at hans "chastisement" gjør oss sorgfulle og vi får vondt av det, men til slutt gjør det oss godt og redder sjela vår.

 

Proverbs 3:11

My son, despise not the chastening of the LORD; neither be weary of his correction:

 

12For whom the LORD loves he corrects; even as a father the son in whom he delights.

 

En annen ting, når Gud gjør dette med deg, om han gjør det så er det viktig at du ikke fryser hjertet ditt og blir bitter og kald. Det kommer til å ødelegge deg, ta imot straffen han gir deg med glede, ikke bitterhet. Vær klok, kast fra deg stoltheten, ta straffen og til og med takk han for det.

 

Hebrews 12:7

If ye endure chastening, God dealeth with you as with sons; for what son is he whom the father chasteneth not?

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Gud holder kjeft i en uke, i måneder, i flere år, men så plutselig eksploderer han og så kommer straffen for at du skal omvende deg.

 

Jeg ble omvendt i vrede av Gud. Da var han så sint at han ikke orket å skjule seg for meg lengre og du skal vite det at, JA, jeg fikk se at han fantes.

 

Det er ikke et spørsmål om "OM", men om "NÅR" han straffer deg, om du ikke har vendt deg om. Og det gjør vondt å ha Gud etter seg, det kan jeg bekrefte. Om du har evne og vilje til å unngå det, så for all del gjør det.

 

Hebrews 10:31

It is a terrifying thing to fall into the hands of the living God!

 

Denne kan jeg bekrefte folkens. For all del, ikke vent på at det skjer dere. Dere behøver ikke.

Lenke til kommentar

Smerte er ikke en vond ting, den er fysisk vond, men den er ikke vond for oss, i sjela. Smerte er både et verktøy og det er en måte å løfte sjela di fra fordervelse. Den tunge følelsen av død, depresjon, fordervelse for sjel og sinn, endeløse dager i nytelse og fordervelse for sjela, kjedsomhet, død, elendighet, alt som gjør sjela vår tung, sorgfull, deprimert, all glede er borte, livsgnist er borte. Dette er døden for sjela vår, vi blir åndelig drept av å bare ha nytelse. Gud gir oss smerte og sykdommer for å redde sjela.

 

Jeg har i mitt liv nesten aldri opplevd glede (inni meg), jeg har hatt gleder slik som i å gjøre ting, men jeg har alltid vært død på innsiden av sjela mi, jeg har aldri visst hva det vil si å leve, det at noe bruser i årene dine og gir glede i hjertet.

 

Jeg har gått gjennom 1 år med sorg, sykdom og hardt vær etter Gud begynte å straffe meg, i slutten av året så følte jeg noe ekstremt merkelig i kroppen min. Jeg merket en indre glede i hjerte og en tung stein som forsvant fra brystkassa mi, vanskelig å beskrive, men jeg har aldri opplevd en sånn glede før, og den gleden fikk jeg fordi jeg hadde hatt så mye smerte. Jeg ble fornyet på innsiden, veldig merkelig opplevelse og jeg har den enda.

 

Om du får plager, sorger, depresjon, sykdommer, mister familiemedlemmer eller blir straffet på noen måter, så bare vær glad i sorgen. Gud hjelper deg.

Lenke til kommentar

Gud holder kjeft i en uke, i måneder, i flere år, men så plutselig eksploderer han og så kommer straffen for at du skal omvende deg.

 

Jeg ble omvendt i vrede av Gud. Da var han så sint at han ikke orket å skjule seg for meg lengre og du skal vite det at, JA, jeg fikk se at han fantes.

 

Det er ikke et spørsmål om "OM", men om "NÅR" han straffer deg, om du ikke har vendt deg om. Og det gjør vondt å ha Gud etter seg, det kan jeg bekrefte. Om du har evne og vilje til å unngå det, så for all del gjør det.

 

Hebrews 10:31

It is a terrifying thing to fall into the hands of the living God!

 

Denne kan jeg bekrefte folkens. For all del, ikke vent på at det skjer dere. Dere behøver ikke.

 

:!: :!:

Lenke til kommentar

Smerte er ikke en vond ting, den er fysisk vond, men den er ikke vond for oss, i sjela. Smerte er både et verktøy og det er en måte å løfte sjela di fra fordervelse. Den tunge følelsen av død, depresjon, fordervelse for sjel og sinn, endeløse dager i nytelse og fordervelse for sjela, kjedsomhet, død, elendighet, alt som gjør sjela vår tung, sorgfull, deprimert, all glede er borte, livsgnist er borte. Dette er døden for sjela vår, vi blir åndelig drept av å bare ha nytelse. Gud gir oss smerte og sykdommer for å redde sjela.

 

Jeg har i mitt liv nesten aldri opplevd glede (inni meg), jeg har hatt gleder slik som i å gjøre ting, men jeg har alltid vært død på innsiden av sjela mi, jeg har aldri visst hva det vil si å leve, det at noe bruser i årene dine og gir glede i hjertet.

 

Jeg har gått gjennom 1 år med sorg, sykdom og hardt vær etter Gud begynte å straffe meg, i slutten av året så følte jeg noe ekstremt merkelig i kroppen min. Jeg merket en indre glede i hjerte og en tung stein som forsvant fra brystkassa mi, vanskelig å beskrive, men jeg har aldri opplevd en sånn glede før, og den gleden fikk jeg fordi jeg hadde hatt så mye smerte. Jeg ble fornyet på innsiden, veldig merkelig opplevelse og jeg har den enda.

 

Om du får plager, sorger, depresjon, sykdommer, mister familiemedlemmer eller blir straffet på noen måter, så bare vær glad i sorgen. Gud hjelper deg.

Hvorfor skapte gud den mennesklige kroppen?

Kunne han ikke bare skapt sjelene rett inn i evigheten?

 

Her kan vi diskutere bevis og bevisførsel for Gud. Jeg sier "Gud", for det er egentlig ganske likegyldig hvilket navn vi setter på han når følgende kriterier er oppfylt:

 

1: Allvitende

2: Allestedsnærværende

3: Allmektig

 

Da er det ikke behov for å sette navn på gud. Her kan vi diskutere bevis og bevisførsel som sagt.

Det går ikke an å motbevise gud.

Det går an å bevise gud.

 

Så det er opp til deg :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gud holder kjeft i en uke, i måneder, i flere år, men så plutselig eksploderer han og så kommer straffen for at du skal omvende deg.

 

Jeg ble omvendt i vrede av Gud. Da var han så sint at han ikke orket å skjule seg for meg lengre og du skal vite det at, JA, jeg fikk se at han fantes.

Så du hevder at det skjer med alle? Jeg kjenner veldig mange eldre som ikke er religiøse. Flere over 80. Hva med disse?

 

Ikke for å være frekk, men historien din minner meg om noe en innlagt pasient kan si, metaforisk.

Lenke til kommentar

Smerte er ikke en vond ting, den er fysisk vond, men den er ikke vond for oss, i sjela. Smerte er både et verktøy og det er en måte å løfte sjela di fra fordervelse. Den tunge følelsen av død, depresjon, fordervelse for sjel og sinn, endeløse dager i nytelse og fordervelse for sjela, kjedsomhet, død, elendighet, alt som gjør sjela vår tung, sorgfull, deprimert, all glede er borte, livsgnist er borte. Dette er døden for sjela vår, vi blir åndelig drept av å bare ha nytelse. Gud gir oss smerte og sykdommer for å redde sjela.

 

Jeg har i mitt liv nesten aldri opplevd glede (inni meg), jeg har hatt gleder slik som i å gjøre ting, men jeg har alltid vært død på innsiden av sjela mi, jeg har aldri visst hva det vil si å leve, det at noe bruser i årene dine og gir glede i hjertet.

 

Jeg har gått gjennom 1 år med sorg, sykdom og hardt vær etter Gud begynte å straffe meg, i slutten av året så følte jeg noe ekstremt merkelig i kroppen min. Jeg merket en indre glede i hjerte og en tung stein som forsvant fra brystkassa mi, vanskelig å beskrive, men jeg har aldri opplevd en sånn glede før, og den gleden fikk jeg fordi jeg hadde hatt så mye smerte. Jeg ble fornyet på innsiden, veldig merkelig opplevelse og jeg har den enda.

 

Om du får plager, sorger, depresjon, sykdommer, mister familiemedlemmer eller blir straffet på noen måter, så bare vær glad i sorgen. Gud hjelper deg.

Hvorfor skapte gud den mennesklige kroppen?

Kunne han ikke bare skapt sjelene rett inn i evigheten?

 

Her kan vi diskutere bevis og bevisførsel for Gud. Jeg sier "Gud", for det er egentlig ganske likegyldig hvilket navn vi setter på han når følgende kriterier er oppfylt:

 

1: Allvitende

2: Allestedsnærværende

3: Allmektig

 

Da er det ikke behov for å sette navn på gud. Her kan vi diskutere bevis og bevisførsel som sagt.

Det går ikke an å motbevise gud.

Det går an å bevise gud.

 

Så det er opp til deg :-)

 

Jeg er enig i at det ikke går an å motbevise gud, men er ikke helt med på hvordan man kan bevise gud?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...