Gå til innhold

Kjøper iPhone igjen, og igjen


Anbefalte innlegg

Med tanke på hvor lite freeware som er på AppStore i forhold til Android, så vil jeg med 90% sikkerhet si at en god del folk har brukt en god del penger på apps og spill til iOS.

37% av alle apps i App Store er gratis - det utgjør nærmere 200.000 apps.

29% av alle apps er priset til 1 $, 13% er priset til 2 $, osv. - den store majoriteten av apps er altså enten gratis eller svært billige.

 

Jeg vil derfor med "99% sannsynlighet" si at de fleste iPhone-brukere har brukt svært beskjedne beløp på apps.

Den logiske forklaringen på fornøyde brukere er: iPhone-eiere er rett og slett mer fornøyde fordi de er intelligente nok til å kjøpe et velfungerende kvalitetsprodukt som passer deres behov. Og har man de mest fornøyde brukerne, så er det 100% logisk at man også har størst andel tilbakevendende kunder.

 

Jeg kjenner selv en som sa at han ikke kunne skifte i fra iOS siden han hadde brukt masse penger i AppStore.

jeg kjenner minst 8 stykker som sier at de har brukt så lite penger på apps at det er null problem dersom de skulle bestemme seg for å skifte fra iOS til et av disse dårligere, usikre OS-ene som enkelte produsenter dytter inn i telefonene sine fordi de ikke klarer utvikle en levedyktig plattform selv.

 

og med dette så tror jeg mange føler seg tvungen til å fortsette med iOS enheter.

Ja, det er klart, din ene venn utgjør nok et veldig representativt og statistisk gyldig grunnlag for å påstå noe slikt...

 

Kan du si meg på hva du tror som gjør at du ikke tror at dem føler seg tvungen til det?

Fordi en hundrelapp eller 3, brukt på apps som man har hatt glede av i ett år eller 3, ikke spiller noen rolle. Mobil-apps er i likhet med telefoner en flyktig "investering", som oftest ikke varer veldig lenge uansett.

Ved å kjøpe en telefon som jeg er svært fornøyd med og beholder lengre, i stedet for å skifte telefon en gang i året eller oftere, sparer jeg opptil flere ganger de småpengene jeg eventuelt bruker på apps. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har vi vindicator i sitt ess igjen. Han kjenner en som har brukt 1000kr på iOS apps, og som ikke vil bytte, og dermed er det ene og alene grunnen til at _samtlige_ vil fortsette med iPhone... Uavhengig av at statestikken sier at den gjennomsnittelige bruker har kjøpt apps for 100kr.

 

Grunnen er nok heller at iPhone er akkurat det produktet forbrukeren vil ha, og at han eller hun ikke føler noe behov for å bytte. Det trygge og vellkennte er ofte det folk foretrekker. I marketing termer kalles dem for "late (og av og til early) majority" og det er den største generelle kundegruppen. De er konservative, og kjøper kjente og trygge merkevarer. Apple er et høyprofilmerke og derfor lett å selge til denne gruppen, da de allerede "kjenner" merket før de kjøper produktet.

Tror du denne kompisen er den eneste som tenker på samme måte som han?

 

Og så til det siste du sier.

 

Ja, men Windows er også produktet forbrukeren i hovedsak vil ha. Og disse forbrukerne kjøper jo programmer i fra mange forskjellige utviklere / firmaer som dem kanskje ikke vet mye om. Hele poenget er at den vanlige mannen i gata ikke tenker noe på hvem han kjøper i fra. Alt han tenker på er at han får det programmet han vil ha og at det funker.

 

Hadde jeg brukt over 10k kroner på Windows applikasjoner, så tviler jeg ENORMT på at jeg bare sånn uten videre hadde begynnt å bruke Linux eller Max OSX. Å bruke 10k kroner på Windows applikasjoner er faktisk ganske så lett og ganske så fort gjort.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor lite freeware som er på AppStore i forhold til Android, så vil jeg med 90% sikkerhet si at en god del folk har brukt en god del penger på apps og spill til iOS.

37% av alle apps i App Store er gratis - det utgjør nærmere 200.000 apps.

29% av alle apps er priset til 1 $, 13% er priset til 2 $, osv. - den store majoriteten av apps er altså enten gratis eller svært billige.

 

Jeg vil derfor med "99% sannsynlighet" si at de fleste iPhone-brukere har brukt svært beskjedne beløp på apps.

Den logiske forklaringen på fornøyde brukere er: iPhone-eiere er rett og slett mer fornøyde fordi de er intelligente nok til å kjøpe et velfungerende kvalitetsprodukt som passer deres behov. Og har man de mest fornøyde brukerne, så er det 100% logisk at man også har størst andel tilbakevendende kunder.

 

Jeg kjenner selv en som sa at han ikke kunne skifte i fra iOS siden han hadde brukt masse penger i AppStore.

jeg kjenner minst 8 stykker som sier at de har brukt så lite penger på apps at det er null problem dersom de skulle bestemme seg for å skifte fra iOS til et av disse dårligere, usikre OS-ene som enkelte produsenter dytter inn i telefonene sine fordi de ikke klarer utvikle en levedyktig plattform selv.

 

og med dette så tror jeg mange føler seg tvungen til å fortsette med iOS enheter.

Ja, det er klart, din ene venn utgjør nok et veldig representativt og statistisk gyldig grunnlag for å påstå noe slikt...

 

Kan du si meg på hva du tror som gjør at du ikke tror at dem føler seg tvungen til det?

Fordi en hundrelapp eller 3, brukt på apps som man har hatt glede av i ett år eller 3, ikke spiller noen rolle. Mobil-apps er i likhet med telefoner en flyktig "investering", som oftest ikke varer veldig lenge uansett.

Ved å kjøpe en telefon som jeg er svært fornøyd med og beholder lengre, i stedet for å skifte telefon en gang i året eller oftere, sparer jeg opptil flere ganger de småpengene jeg eventuelt bruker på apps. ;)

1. En hver oppegående person klarer fint å finne et kvalitetsprodukt på Android Market om dem klarer å se på brukeromtalene og på hvor mange som har gitt programmet en 5'er eller 1'er i karakter. Dette får man sett på rett i fra telefonen.

 

Igjen, folk flest bryr seg ikke om hvem som lager programmene eller på hvem som styrer alt så lenge dem får det programmet dem vil ha og så lenge det funker slikt det SKAL.

 

2. Jeg har hørt ofte at en del folk på forskjellige forums og folk i virkeligheten har brukt flere tusen kroner totalt på AppStore og at dem sier at dem ikke gidder å kaste bort disse pengene ved å skifte plattform selv om den hadde ønsket det.

 

Jeg brukte kompisen min som et eksempel siden han er en MEGET stor grunn på hvorfor det blir vanskelig å skifte plattform.

 

3. Denne kompisen er ikke alene om å tenke slikt bare sånn til opplysning. Man finner svar på det meste på det som kalles for 'teh internet'.

 

4. Denne sammenligningen blir feil, siden man ikke kan selge en app videre som man har kjøpt. En mobiltelefon kan man selge videre. Hvordan tror du jeg fikk kjøpt meg Samsung Galaxy S II?

 

Jo jeg solgte min Sony Ericsson XPERIA X10i telefon. Så denne sammenligningen er bare tull.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

@Vindicator: Det eneste du har påvist så langt er at vennen din med stor sannsynligvis er en idiot uten økonomisk styring. Hva du angivelig "har hørt" på diverse forum holder bare ikke som argument - så du får bare ta deg en tur på Internettet og finne dokumentasjon på disse lite troverdige påstandene dine.

 

Jeg tror ikke at du solgte en 1 år gammel brukt og slitt SE-telefon og kjøpte en ny SGS2 til ca 5.000 kroner, uten å legge til et par tusenlapper. Tror du det selv?

For de pengene du måtte legge til kunne jeg kjøpt 100 iPhone apps til gjennomsnittspris (som er under 15 kroner) og kastet direkte i søpla, og likevel kommet billigere ut. Det som er tull er med andre ord å sløse bort penger på nye telefoner én eller flere ganger i året - en telefon som ikke holde koken betydelig lengre, og får OS-oppgraderinger i minst 2 år, er ikke verdt å kjøpe IMO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Vindicator: Det eneste du har påvist så langt er at vennen din med stor sannsynligvis er en idiot uten økonomisk styring. Hva du angivelig "har hørt" på diverse forum holder bare ikke som argument - så du får bare ta deg en tur på Internettet og finne dokumentasjon på disse lite troverdige påstandene dine.

 

Jeg tror ikke at du solgte en 1 år gammel brukt og slitt SE-telefon og kjøpte en ny SGS2 til ca 5.000 kroner, uten å legge til et par tusenlapper. Tror du det selv?

For de pengene du måtte legge til kunne jeg kjøpt 100 iPhone apps til gjennomsnittspris (som er under 15 kroner) og kastet direkte i søpla, og likevel kommet billigere ut. Det som er tull er med andre ord å sløse bort penger på nye telefoner én eller flere ganger i året - en telefon som ikke holde koken betydelig lengre, og får OS-oppgraderinger i minst 2 år, er ikke verdt å kjøpe IMO.

Solgte min Sony Ericsson XPERIA X10i med et stereo bluetooth headsett til en pris av 2300 kroner totalt. Hva gjorde jeg etter det, jo, jeg kjøpte meg en Galaxy S II til 1599 kr med FlexiTalk 199 med Surfepakke Small (1 GB dataforbruk hver måned) til 99 kr ekstra i fra Netcom.

 

Og nei, denne XPERIA X10 telefonen var godt tatt vare på og så ikke slitt ut. Så du burde heller komme med bedre unskyldninger neste gang om du klarer det.

 

Og dessuten så var prisen på Galaxy S II alene 4300 kr når jeg kjøpte den. Så å legge ut 2000 kr ekstra for en så stor oppgradering har jeg ingen problem med.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Leste et studie om androidapps hvor de basically kom frem til at 10 toppapps står for 2/3 av appbruken.

 

Antar det er ca samme for ios. Ish.

 

Tror ikke apps er storgreia for hvorfor folk ikke skifter fra ios, tror heller det er det at merket er kjent og thats it.

 

"Alle har iphone, ergo må det være bra med iphone. de er jo i alle reklamene og testene og det er bilder av dem overalt, går neppe FEIL ved å kjøpe en iphone, og min gamle iphone kan jeg jo litt med, så da forstår jeg sikkert den nye også. usikker på disse galaxy XE og xperia 3 og alt dette.."

 

Broren min, feks, har aldri hatt en touchtelefon utenom iphones, og kunne ikke tenkt seg å bytte fra iphone til noe annet. Hans grunn? Ignoranse. Iphone er noe han vet han kan bruke, android og windows er ting han ikke forstår og dermed må "sette seg inn i". Og det gidder han ikke.

 

Makes perfect sense.

 

Har du derimot satt deg inn i android eller windows kan du likevel hoppe fra produsent til produsent.

Lenke til kommentar

Fantastisk hvordan en gruppe mennesker kan bestemme hva som er best for folk flest, og merkelig nok så er det Android fanboysa som er hissigst på dette punktet.

 

En bedre datamaskin _for hvem_?

En snever gruppe svette mobilnerder på diskusjon.no (oss), eller massene med folk som faktisk bruker pengene sine på dette?

 

Ironien er til å ta på.

Det har du rett i.

Lenke til kommentar

Denne "krigen" er ganske tåpelig. Folk kjøper hva de vil. De aller aller felste kjøper en ny telefon fra samme merke fordi de er fornøyd med den, og ikke fordi de har brukt tusenVIS av kroner på apps. Lurer på hvem det er som bruker flere tusen kroner på applikasjoner....

 

Kompisen min hadde iPhone 3GS helt til November 2011. Da fant han ut at han ville ha iPhone 4S fordi han var lei av 3GS'en. Spesielt fordi den var treg. Til hans behov var iPhone mer en godt nok, og siden han var fonøyd med iPhone, kjøpte han iPhone igjen.

 

Jeg hadde iPhone 4 til Juni 2011. Da kjøpte jeg Samsung Galaxy S2. Er strålende fornøyd med denne, men kan være enig i at det er litt mer bugs på denne en det var på iPhone. Den klikker oftere.

 

Det finnes mange eksempler på hvorfor folk har iPhone eller Android. Selvs syns jeg det er unødvenig av Android leverandører å slippe flere titalls telefoner i året. Liker Apple sin strategi bedre når det kommer til det området. Min neste telefon blir mest sannsynlig Android det også, men selvfølgelig vanskelig å si enda. Selv syns jeg ikke 4S var så veldig banebrytende, men kan jo hende 5'ern blir mye bedre. Stor skjerm er et must for meg.

Lenke til kommentar

Solgte min Sony Ericsson XPERIA X10i med et stereo bluetooth headsett til en pris av 2300 kroner totalt. Hva gjorde jeg etter det, jo, jeg kjøpte meg en Galaxy S II til 1599 kr med FlexiTalk 199 med Surfepakke Small (1 GB dataforbruk hver måned) til 99 kr ekstra i fra Netcom.

Du kjøpte din SGS2 til 1599 + 1 års binding til et overpriset abonnement, ja - den reelle prisen på telefonen uten binding var 4.800 kroneri mai 2011. Selv nå koster den over 4.000 med 16GB, i de nettbutikkene som kan levere den.

 

Og nei, denne XPERIA X10 telefonen var godt tatt vare på og så ikke slitt ut. Så du burde heller komme med bedre unskyldninger neste gang om du klarer det.

Jeg skrev "brukt og slitt", ikke at den så slitt ut - vesentlig forskjell, ikke sant? Med din ivrige telefonbruk vil telefonen bli slitt i løpet av ett år, enten det er lett synlig eller ikke så vil den være betydelig forringet i godt brukt tilstand. Batteriet vil f.eks ikke være helt det samme etter at du har ladet det et par hundre ganger...

 

Og dessuten så var prisen på Galaxy S II alene 4300 kr når jeg kjøpte den. Så å legge ut 2000 kr ekstra for en så stor oppgradering har jeg ingen problem med.

Akkurat som jeg regnet meg fram til, så kostet det deg et par tusenlapper å skifte ut en telefon som burde være mer enn brukbar etter bare ett år - og det er flere ganger mer enn hva jeg har brukt på iPhone-apps i løpet av 3 1/2 år. Du har "ingen problem" med å svi av et par tusen på noe som i utgangspunktet ikke burde være nødvendig, så hvorfor skal den gjennomsnittlige iPhone-bruker ha nevneverdige problem med ca 3-4 hundrelapper brukt på apps, ved eventuelt bytte av mobilplattform?

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Herregud folk klarer å irritere seg over alt mulig rart. Android fanboys må ha et mindreverdskompleks (som de fleste har merket) og alltid syte og grine.

 

 

Det er verdt å resonnere litt over at det er kommet saklige argumenter, men her svarer du med ad hominem, den typiske "dine argumenter er feil grunnet hvem du er"-retorikken.

 

Hva den jevne Apple-bruker er, kontra Android-bruker kan sikkert være interessant å utforske empirisk det (kanskje jeg skal ha det som masteroppgave?), men inntil noe slikt er avklart er det litt ufin debattform.

 

Det blir med helt løse og udokumentere påstander om at Apple-brukere er hjernevasket, indoktrinert, egoistiske og overfladiske kontra Android-brukere som er arrogante, paranoide idealist-tullinger med klare mindreverdighetskompleks. Er det på det nivået vi ønsker diskursen? At våre antagelser om budbringer er det som avgjør sannheten?

 

Er det da bare for meg å si at jeg har høy IQ, er utdannet innen nye medier, har gjort litt forskning på mobilbruk, laget app i bacheloroppgave og på toppen av det hele er administrator her (det er jo det nærmeste man kommer til gudestatus i samfunnet, tross alt) - og med det konkludere med at jeg har rett på grunn av hvem jeg er?

 

Det ville i så fall gjort ting litt enklere. Sannheten er nok en litt annen, godt illustrert med at jeg tråkker i salaten like ofte som det regner her i Bergen. Det er argumentenes holdbarhet og relevans, kombinert med underbyggende faktiske forhold, som bør være avgjørende i enhver diskusjon.

 

Jeg tror første steg er at alle er åpen for at man tar feil, og samtidig forsøker å unngå å skape fiendebilder av de man diskuterer med. Da kommer vi kanskje litt lenger :)

 

Er det mulig at tallene her kan forklares av andre grunner enn at brukerne har komplekser? Jeg tror nok det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Solgte min Sony Ericsson XPERIA X10i med et stereo bluetooth headsett til en pris av 2300 kroner totalt. Hva gjorde jeg etter det, jo, jeg kjøpte meg en Galaxy S II til 1599 kr med FlexiTalk 199 med Surfepakke Small (1 GB dataforbruk hver måned) til 99 kr ekstra i fra Netcom.

Du kjøpte din SGS2 til 1599 + 1 års binding til et overpriset abonnement, ja - den reelle prisen på telefonen uten binding var 4.800 kroneri mai 2011. Selv nå koster den over 4.000 med 16GB, i de nettbutikkene som kan levere den.

 

Og nei, denne XPERIA X10 telefonen var godt tatt vare på og så ikke slitt ut. Så du burde heller komme med bedre unskyldninger neste gang om du klarer det.

Jeg skrev "brukt og slitt", ikke at den så slitt ut - vesentlig forskjell, ikke sant? Med din ivrige telefonbruk vil telefonen bli slitt i løpet av ett år, enten det er lett synlig eller ikke så vil den være betydelig forringet i godt brukt tilstand. Batteriet vil f.eks ikke være helt det samme etter at du har ladet det et par hundre ganger...

 

Og dessuten så var prisen på Galaxy S II alene 4300 kr når jeg kjøpte den. Så å legge ut 2000 kr ekstra for en så stor oppgradering har jeg ingen problem med.

Akkurat som jeg regnet meg fram til, så kostet det deg et par tusenlapper å skifte ut en telefon som burde være mer enn brukbar etter bare ett år - og det er flere ganger mer enn hva jeg har brukt på iPhone-apps i løpet av 3 1/2 år. Du har "ingen problem" med å svi av et par tusen på noe som i utgangspunktet ikke burde være nødvendig, så hvorfor skal den gjennomsnittlige iPhone-bruker ha nevneverdige problem med ca 3-4 hundrelapper brukt på apps, ved eventuelt bytte av mobilplattform?

1. For det første, så er det ikke abbonomanget som jeg betaler for her. Disse 199 kronene hver måned er jo nedbetalning på telefonen hvor de ekstra 99 kronene er for dataforbruket hver måned.

 

Og tar du deg 4-5 minutt på å lete etter en billig Samsung Galaxy S II, så kan du få den for ca 2800 kr med abbonomang. Og siden du kan betale deg ut av abbonomanget, så vil ikke telefonen da koste noe mere enn de 2800 kronene da.

 

2. Joda, det er sant. Men som sagt, jeg kan ta vare på mobilene mine. En telefon jeg hadde tidligere hadde jeg nesten i 6 år på rad som jeg brukte. Det som streiket etter de årene var batteriet og ikke telefonen i seg selv. Nå kunne man jo se at den var litt brukt, spesielt med at kantene på telefonen så slitt ut etter å ha gått ett par tusen ganger ned i lommen.

 

3. Joda, Sony Ericsson XPERIA X10i var fullt brukbar før jeg kjøpte Galaxy S II. Men det er ikke det som er poenget med det. Poenget er at Galaxy S II var så overlegent over alt annet på det mobile markedet at jeg kunne ikke se noen negative sider ved å legge ut 2000 kroner mere for å betale ned Galaxy S II'en helt.

Lenke til kommentar

Når du betaler bruddgebyr for en subsidiert telefon med binding, så er det telefonen + litt til for uleiligheten til operatoren du betaler for. Kjøper du en telefon med binding for 2.800 kroner, bryter abonnementet dagen etter og betaler f.eks 2.400 i gebyr for det, så har du en telefon uten abonnement som har kostet deg 5.200 kroner.

Lenke til kommentar

Når du betaler bruddgebyr for en subsidiert telefon med binding, så er det telefonen + litt til for uleiligheten til operatoren du betaler for. Kjøper du en telefon med binding for 2.800 kroner, bryter abonnementet dagen etter og betaler f.eks 2.400 i gebyr for det, så har du en telefon uten abonnement som har kostet deg 5.200 kroner.

Du tar jo helt feil her.

 

Når du kjøper en Galaxy S II til en total pris av 2869 kr, så er det total prisen med telefonen OG abbonomanget i løpet av disse 12 månedene man betaler for.

 

Kjøper du Galaxy S II til 1 krone med et Tele2 abbonomang hos Lefdal f.eks, så koster jo telefonen bare 1 krone, men du vil få en månedspris på 239 kr (med Tele2 Champion 239) som ikke er noe annet enn en nedbetalning på det mobiltelefonen koster. Og betaler du 239 kr i 12 måneder, så blir det 2868 kr.

 

Så i dette tilfellet så vil hele pakken koste 2869 kr. Tele2 Champion abbonomanget har ingen månedspris i seg selv. Man får kun månedspris om man kjøper en telefon på nedbetalning eller med binding.

 

Så om du da kjøper telefonen til 1 krone, så må du betale disse 2868 kronene i bruddeomkostninger om du vil bryte abbonomanget med en gang. Eller du vil uansett ikke betale mere enn disse 2868 kronene da.

 

Så hvor du får disse 2400 andre kronene i fra?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

@Vindicator: Det du snakker om er at man bruker telefonen med abonnementet. Man betaler til operatøren for å avslutte et avtalt kundeforhold (12 måneder) tidligere - noe som anses som et tap for operatøren.

 

Både Netcom og Telenor opererer med bruddgebyr.

 

Og det gjør visst Tele2 også. Prisen er mellom 500 og 6000 kroner.

 

http://www.tele2.no/kundeservice/diverse_priser.html

Lenke til kommentar
Kjøper du en telefon med binding for 2.800 kroner, bryter abonnementet dagen etter og betaler f.eks 2.400 i gebyr for det, så har du en telefon uten abonnement som har kostet deg 5.200 kroner.

 

Men om du driter i å bryte bindingstiden men heller låser opp telefonen (noe netcom og telenor lar deg gjøre gratis) så betaler du kun den avtalte summen (2.800 i ditt eksempel).

 

Så hvorfor i skumleste bjørneskogen bryte abbonementet.

Lenke til kommentar

@Vindicator: Det du snakker om er at man bruker telefonen med abonnementet. Man betaler til operatøren for å avslutte et avtalt kundeforhold (12 måneder) tidligere - noe som anses som et tap for operatøren.

 

Både Netcom og Telenor opererer med bruddgebyr.

 

Og det gjør visst Tele2 også. Prisen er mellom 500 og 6000 kroner.

 

http://www.tele2.no/kundeservice/diverse_priser.html

Les dette du.

 

Ser ut til at dere ikke vet hva bruddegebyret er for noe.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...