Gå til innhold

Er du rasist?


  

252 stemmer

  1. 1. Er du rasist?

    • Nei.
      144
    • Ja.
      33
    • Nokre gonger.
      45
    • Det kjem an på.
      30


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke rasist, selv jeg ofte blir oppfattet slik. Det virker som om jeg er rasist bare jeg sier noe spydig til noen som ikke er hvite.

 

Det spiller ingen rolle hvilken hudfarge eller nasjonalitet du har; gjør du noe jeg ikke liker, så får du høre det, svart eller hvit. Hvordan det ofte oppfattes som rasistisk forstår jeg ikke.

 

Å være rasistisk vil si å hate alle svarte. Det er ikke slik at jeg henter jåen så snart jeg ser en neger. Det at hudfarge kommer inn i bildet når du blir sint/frustrert skjer, men det er som regel et forsøk på å såre personen mest mulig i kampens hete - det betyr ikke at du har fordømt alle med en annen hudfarge.

 

Jeg synes verden er kommet så langt at vi burde se forskjell på spøk, engangstilfeller, og faktiske rasister (KKK etc.)

 

Å kalle noen "jævla muslim" betyr heller ikke at du er en rasist. Det har som regel ingenting med hudfarge å gjøre. Det har med personens tro å gjøre - bare for å klarere det for noen av dere der ute som ikke hadde tatt skade av å fått en murvegg i hue.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke rasist, selv jeg ofte blir oppfattet slik. Det virker som om jeg er rasist bare jeg sier noe spydig til noen som ikke er hvite.

Nå er det jo slik at noen er svært nærtagende også, da... Som skriker: "RASIST!" - med en gang man sier noe negativt til en person med mørk hudfarge...

 

Det er jo klart at dersom du sier: "Jævla svarting", så er det jo naturlig å tenke på deg som rasist. Men stort sett skriker man "RASIST!" - over rene bagateller, som for eksempel når Plumbo gikk opp på senen og sa at: "Når jeg ser dere to, så får låta plutselig et annet navn; Moccaman" ... Litt uskyldig forsøk på å være morsom i en gledesrus over å ha vunnet årets spellemann.

 

Men nei da... Publikum og andre blir plutselig litt tilbakestående og primitive, og tenker at: "Dette kan jo tolkes til å være rasistisk, å gurimalla!! Best jeg buer og viser min bekymring og avsky"... Men det var naturligvis ikke noe mer enn "Moccaman"... Mocca er brunt, og da blir det vel som å si "brun mann". Siden disse mørkemennene tok seg nær av dette, så må de vel hate sin egen hudfarge... Men jeg tror det er bare overfladisk... Gitaristen i Kaizers orchestra, var misunnelig og hovmodig, og helte øl over hodet til Plumbo-vokalisten, noe så utrolig tafatt?

Smålig? Da forventet vel han at alle ville se på ham som en helt? En skikkelig kjekkas? En skikkelig tøffing??? Å gud så latterlig!

 

Vel nok om det...

 

Det spiller ingen rolle hvilken hudfarge eller nasjonalitet du har; gjør du noe jeg ikke liker, så får du høre det, svart eller hvit. Hvordan det ofte oppfattes som rasistisk forstår jeg ikke.

Noen folk er som sagt overfølsomme... Antirasismen har noen steder gått alt for langt. Antirasisme er i seg selv ikke noen gal ting, det er en positiv ting, men ikke når man er oversensitive og forfølger folk enda de ikke er rasister overhodet/har en rasistisk agenda. Mange er så utrolig opptatt av det, og de leter etter ting som kan høres rasistiske...

 

Å være rasistisk vil si å hate alle svarte. Det er ikke slik at jeg henter jåen så snart jeg ser en neger.

Fyyy!! du sa neger! Fyyyy! :)

Det er jo galt å si neger... Man må jo si mørkhudet... :p

 

Det at hudfarge kommer inn i bildet når du blir sint/frustrert skjer, men det er som regel et forsøk på å såre personen mest mulig i kampens hete - det betyr ikke at du har fordømt alle med en annen hudfarge.

Sant.. Om du for eksempel sier: "Din jævla svarting" - så trenger du ikke være rasist da heller... Du ønsker bare å støte den personen du er sint på som da tilfeldigvis er svart/mørk... Du trenger ikke av den grunnen ha en rasistisk holdning generelt sett til folk med annen hudfarge... Det er bare pissprat.. Men det finnes jo selvsagt grenser, og man burde for all del bruke andre begreper... Man kan si forpulte idiot, til en svart mann, istedet for å påminne personen om at han er en svart idiot, for eksempel.. :)

 

Jeg synes verden er kommet så langt at vi burde se forskjell på spøk, engangstilfeller, og faktiske rasister (KKK etc.)

Selvsagt... Når det gjelder moccaman så var det bare en feilslått spøk og det burde alle kunne se... Jeg mener det bare var overflatisk buing - helt tåpelig og på jordet reaksjon av publikum og disse to mørkhudede på senen...

 

Man burde heller fokusere på de som viser tydelig at de er rasister og som har en rasistisk agenda... Ikke på folk man aldri har forbundet med rasisme... Når lagde for eksempel Plumbo noen rasistisk sang???

 

Å kalle noen "jævla muslim" betyr heller ikke at du er en rasist. Det har som regel ingenting med hudfarge å gjøre. Det har med personens tro å gjøre - bare for å klarere det for noen av dere der ute som ikke hadde tatt skade av å fått en murvegg i hue.

Jævla muslim har ALDRI noe med hudfarge å gjøre, selv om de fleste muslimer er mørkhudede og kommer fra primitive land der de enda ikke har kommet seg forbi 1800-tallet når det gjelder holdninger, politisk styring, rettspraksis og så videre...

 

Å være muslim betyr at man henfaller seg til en eldgammel primitiv og dum/tåpelig religion... ;P

 

http://www.youtube.com/watch?v=RGKN6Bo8ARE

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Å være muslim betyr at man henfaller seg til en eldgammel primitiv og dum/tåpelig religion... ;P

Å ikke ha en religion er mye værre!

Så langt der i fra! Religion er tankegift...

Det består i utallige vrangforestillinger, overtro og en praksis som er basert på denne overtroen...

 

Jeg kjenner mange muslimer.. så og si alle er kjempesnille og kule!

Ja... Jeg kjenner flere kristne som er kjempesnille og kule.. Men religionen deres kunne de fint klart seg uten, og de ville vært like kule og like snille uten den fordummende religionen...

 

Du må huske å skille mellom muslimer og ekstremister/personligheter!

Jeg gjør det... Muslimske ekstremister er ekstremt overtroiske og ekstremt tåpelige/farlige... Muslimer generelt er bare overtroiske... (Trenger nødvendigvis ikke være tåpelige/farlige...)

Endret av turbonello
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Det er rundt 400 millioner hvite mennesker i verden, og tallet er i fritt fall. Nord-afrikanere, sentral-asiater og meksikanere er ikke europeere. Raseblanding mellom hvite og andre folkegrupper er større enn noen gang. Er kvalmende lei den konstante bagatelliseringen man hører fra politiske droner som mener at det bare er en kultur som definerer nordmenn. Folk i andre deler av verden sitter i forskrekkelse ser på hva som skjer i vesten nå.

 

Jeg vet ikke hva du definerer som hvite mennesker her, men bare Europa alene har 731 millioner mennesker hvorav kun et lite mindretall ikke er etniske europeere, så har man i tillegg alle mennesker av europeisk herkomst i Nord-Amerika og Oceania. Jeg synes mitt estimat på en milliard holder vann.

 

Hvite mennesker er aldri vært så utbredt som i nyere tid, men jeg ser heller ikke hvorfor raseblanding skal problematiseres, eller hvorfor det er så viktig at mennesker skal se ut på den ene eller andre måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@topic

Spørs hvordan man definerer rasist. Jeg mener at de forskjellige menneskerasene generelt har forskjellige arvede egenskaper, som kommer av tilpasning til miljøet fra deres geografiske (og dertil kulturelle) opphav.

 

Angående pratet om raseblanding, man kan kanskje dra en sammenligning med fotballsupportere. Ingenting gleder et fotballhjerte mer enn å se en lokal fotballspiller glimre for sitt (lokale) lag. Det har vel kanskje noe med tilhørighet og lokal kultur å gjøre. Man liker å fremheve "sitt eget folk". I motsatt tilfelle hvis man nesten bare har utenlandske spillere på laget vil lagets tilhengere ha lavere klageterskel hvis resultatene uteblir.

 

Har ikke noe i mot raseblanding i seg selv, men på samme måte som jeg synes det er fint at ikke dyrearter blir utryddet så synes jeg det er fint at kulturer bevares.

Lenke til kommentar

Det er rundt 400 millioner hvite mennesker i verden, og tallet er i fritt fall. Nord-afrikanere, sentral-asiater og meksikanere er ikke europeere. Raseblanding mellom hvite og andre folkegrupper er større enn noen gang. Er kvalmende lei den konstante bagatelliseringen man hører fra politiske droner som mener at det bare er en kultur som definerer nordmenn. Folk i andre deler av verden sitter i forskrekkelse ser på hva som skjer i vesten nå.

Hva er problemet med å ha 800 millioner personer av blandet rase (hvit + hvasomhelst) i motsetning til 400 millioner hvite europeere? Dersom du er en av de som tror på undersøkelser mellom forskjellige raser (for eksempel at asiater er smartere, afrikanere er sterkere, etc), så betyr jo raseblanding at vi kan ende opp med personer som er like smarte som asiater, og like sterke som afrikanere. Hva er problemet? Er du redd for at din egen rase skal bli underlegen de nye blandingene?

 

Merk at mitt eksempel her ikke på noen måte verifiserer min personlige stilling til disse undersøkelsene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er rundt 400 millioner hvite mennesker i verden, og tallet er i fritt fall. Nord-afrikanere, sentral-asiater og meksikanere er ikke europeere. Raseblanding mellom hvite og andre folkegrupper er større enn noen gang. Er kvalmende lei den konstante bagatelliseringen man hører fra politiske droner som mener at det bare er en kultur som definerer nordmenn. Folk i andre deler av verden sitter i forskrekkelse ser på hva som skjer i vesten nå.

Noen tror visst at slik det er vil det alltid være.... :)

 

Grunnen til at vi har forskjellig hud/hår/øyen farge er adapsjoner til forskjellige klimaer og forutsettninger OG en stor del seksuell seleksjon. Blå øyne og lyst hår kan like gjerne være seksuell seleksjon (at de med lyst hår og blå øyne ble foretrukket som partnere over andre av våre europeiske forfedre) som at fx blå øyne har evolvert for å reflektere lyset bedre fra den ofte lave solen her i nord...

 

Hadde dette fortsatt i x tusenvis av antall år til hadde det som i dag kalles forskjellige raser faktisk blitt til forskjellige menneskeraser, slik du ser ut til å håpe og tro at vi skal fremelske ved å lage kunstige skiller for hvem som kan få barn med hvem. Hadde denne isolasjonen fortsatt hadde vi tilslutt vært så langt fra hverandre genetisk at vi ikke lenger kunne fått avkom med på tvers av hud/hår/øyen farge.... men slik gikk det altså ikke...

 

Med globaliseringen som foregår i dag og som kommer til å foregå i fremtiden er det FRYKTELIG naivt å tro at vi kommer til å ha "rene" ariske/asiatiske/afrikanske/indianske/eskimoiske "raser". Det er en umulighet å tenke slik. En gang i fremtiden vil alle mennesker være "farget" og ha sånn eller sånn hår og øyenfarge og hva i all verden er galt med det? Hvorfor er det slik at folk fremdeles tror at det man før kalte raser har noen innvirkning på hva som er på innsiden? De forskjellene vi ser mellom en afrikaner, europerer eller asiater er bare små tilpassninger, inni er vi like...

 

Men du mener altså at hvite skal leve i reservat uten seksuell innblanding fra noen andre....? Europa for blonde og blåøyde europeere liksom? Og asia for asiatere og afrika for afrikanere også videre...?

 

Som jeg sa, dette er et saga blott i den globaliseringen vi har i dag. Tenk heller på folk som MENNESKER uten å blande inn så mye hokus pokus pga hud farge... Verden vil bli et MYE bedre sted å leve for alle om vi sluttet å tenke sånne snevre tanker, ihvertfall i lys av hva fremtiden med stor sannsynlighet vil bringe... Globaliseringen lar seg ikke stoppe av hudfarge trivialiteter hvor mye du enn måtte ønske det....

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er rundt 400 millioner hvite mennesker i verden, og tallet er i fritt fall. Nord-afrikanere, sentral-asiater og meksikanere er ikke europeere. Raseblanding mellom hvite og andre folkegrupper er større enn noen gang. Er kvalmende lei den konstante bagatelliseringen man hører fra politiske droner som mener at det bare er en kultur som definerer nordmenn. Folk i andre deler av verden sitter i forskrekkelse ser på hva som skjer i vesten nå.

Hva er problemet med å ha 800 millioner personer av blandet rase (hvit + hvasomhelst) i motsetning til 400 millioner hvite europeere? Dersom du er en av de som tror på undersøkelser mellom forskjellige raser (for eksempel at asiater er smartere, afrikanere er sterkere, etc), så betyr jo raseblanding at vi kan ende opp med personer som er like smarte som asiater, og like sterke som afrikanere. Hva er problemet? Er du redd for at din egen rase skal bli underlegen de nye blandingene?

 

Merk at mitt eksempel her ikke på noen måte verifiserer min personlige stilling til disse undersøkelsene.

 

 

Det er underliggende motiv, men det er skjult med at vi trenger mangfold.

Lenke til kommentar

Ifølge ordboksdefinisjonen er jeg vel rasist da jeg mener det vitenskapelig bevist at svarte har mer testosteron enn andre, og at det er en av muligens flere grunner til at de er bedre egnet til eksplosjonsidrett.

 

Samtidig ser jeg en del her nekte for at de er rasister, samtidig som de tilsynelatende er veldig opptatt av "raserenhet".

 

Er ikke rasist, men synes de som ikke oppfører seg her kan bli sendt ut av landet.

 

Enig. Inkludert etniske nordmenn. Svalbard er norsk territorium. Det ville ikke være ulovlig for oss å deportere dem dit.

 

Det er rundt 400 millioner hvite mennesker i verden, og tallet er i fritt fall.

 

For det første er jeg utrolig fascinert av at du tilsynelatende mener at det skal eksistere en rasebalanse på planeten jorden.

 

For det andre er det verd å påpeke at ditt begrep av hvite ser ut til å være "germanske".

Endret av Runinho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...