Gå til innhold

Dieselbløffen - kan vi godta dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man hadde satt seg litt inn i forskningen på miljø- og helseeffektene av dieselpartikler kontra bensinutslipp, ville man sett dette fort. Denne forskningen var allerede godt tilgjengelig allerede da regjeringen begynte sin kampanje for å promotere diesel.

 

Det samme vil skje den dagen de klarer å finne ut at produksjon av batterier til batteribiler forurenser nesten like mye som bensinbiler, og at denne energien kommer fra kullkraftverk som må øke produksjonen for å støtte den nye bilparken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis man hadde satt seg litt inn i forskningen på miljø- og helseeffektene av dieselpartikler kontra bensinutslipp, ville man sett dette fort. Denne forskningen var allerede godt tilgjengelig allerede da regjeringen begynte sin kampanje for å promotere diesel.

Og dette er jo hele poenget, og grunnen til at det er rent bondefangeri og nettopp - en bløff!

De visste det like godt som alle andre før de promoterte diesel.. Så hvorfor gjorde de det? :hmm:

 

Man er jo fristet til å anta at det kun var med det formål å skape en stor gruppe forbrukere man senere kunne dumpe avgifter og ulemper på, og dermed tjene fett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Virker som om det begynner å gå opp for regjeringen at klima og miljø er to forskjellige ting:

 

Klima - CO2-utslipp

Miljø - Utslipp av gasser/gifter som er skadelig på dyr/natur/mennesker. CO2 gjør ingen skade på disse direkte (så lenge man ikke gaper over et eksosrør)

 

Som vanlig med den gjengen så går de for det klassiske avgift- og forbudsmantraet for å løse problemer, ingen nytenkning.

 

Det som kunne gjort stor nytte er f.eks. gratis/subsidiert og god kollektivtransport, det hadde fått mange biler av veien. Sånn som det er nå (i alle fall i min by) så er det like kostbart å kjøre buss som bil. Da sier det seg selv at folk bare tar bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitat fra VG:

 

- Hva med dem som nå frykter stort verdifall på bilene sine?

 

- Det kommer stadig nye biler på markedet. som utkonkurrerer både «rene» diesel- og bensinbiler. Prisfallet ville derfor kommet uansett.

_______________________________

 

 

 

Så siden prisfallet ville være der uansett, så er det greit at den blir 133 ganger så høy..? huff.. :thumbdown:

 

Glad jeg kjører bensin. ;)

Lenke til kommentar

Om de ønsket å være miljøvennlige, så hadde de basert avgifter på bruk (kjørelengde og utslippstall), ikke kjøp (engangsavgift).

En Prius som kjøres 50 000km forurenser langt mer enn en Ferrari som kjøres 200km per år uansett hvor lave utslippstall Priusen har. På denne måten hadde man fått en faktisk miljøvennlig avgiftskultur.

 

Personlig hadde jeg da eid to, eller tre biler. En "morrobil" som feks en helt ny Dodge Charger, disse koster vell omlag 300 000 før avgifter. Jeg hadde også eid en Toyota IQ eller en elbil, som jeg hadde brukt til og fra jobb, kanskje hadde jeg tilogmed startet å ta bussen.

 

Det gir ingen mening at en bil som kjøres toppen 500km per år skal belastes med 2 500 000kr i avgifter, mens en som kjører 50 000km i året, skal betale bare 150 000kr

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette i det heile tatt ein bløff?

 

Dei fleste inkludert politikerane visste jo om dette på forhånd. Alle visste vel at dieselbilfordelen berre ville vare ei lita stund.

Det var jo ingen som sa at det alltid skulle være billegare med dieselbil enn med bensinbil.

 

Nøyaktig slik er det jo også med el-biler, akkurat no er det gunstig med el-bil på grunn av billegare/gratis bompassering, ferjebilett, parkering og bilavgift. Men all veit at desse frynse goda kun vil gjelde til andelen med el-bilar er der politikerane vil ha den.

Når vi får nok el-bilar på vegane så vil alle måtte betale det samme uavhengig av kva drivstoff bilen bruker.

Lenke til kommentar

Er dette i det heile tatt ein bløff?

 

Dei fleste inkludert politikerane visste jo om dette på forhånd. Alle visste vel at dieselbilfordelen berre ville vare ei lita stund.

Det var jo ingen som sa at det alltid skulle være billegare med dieselbil enn med bensinbil.

 

Nøyaktig slik er det jo også med el-biler, akkurat no er det gunstig med el-bil på grunn av billegare/gratis bompassering, ferjebilett, parkering og bilavgift. Men all veit at desse frynse goda kun vil gjelde til andelen med el-bilar er der politikerane vil ha den.

Når vi får nok el-bilar på vegane så vil alle måtte betale det samme uavhengig av kva drivstoff bilen bruker.

 

Det er vel en bløff når staten promoterer dieselbilen som gunstig og miljøvennlig, senker avgifter for så å gjøre det stikk motsatte noen år senere. Det er jo en komplett villeding av folket.

Lenke til kommentar

Det er vel en bløff når staten promoterer dieselbilen som gunstig og miljøvennlig, senker avgifter for så å gjøre det stikk motsatte noen år senere. Det er jo en komplett villeding av folket.

 

De av oss som ble født med egne hjerner visste godt at diesel ikke var så godt alternativ som regjeringen ville ha det til, men det var ingen som hørte på "oss".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel en bløff når staten promoterer dieselbilen som gunstig og miljøvennlig, senker avgifter for så å gjøre det stikk motsatte noen år senere. Det er jo en komplett villeding av folket.

 

De av oss som ble født med egne hjerner visste godt at diesel ikke var så godt alternativ som regjeringen ville ha det til, men det var ingen som hørte på "oss".

Det er i og for seg helt sant, vi er mange som har advart og uttrykt bekymring for den lokale miljø-effekten av diesel-svineriet. Selv kjører jeg bensin-turbo og vil ikke ha noe annet, til tross for at det koster meg ca det dobbelte av tilsvarende diesel-bil i rene drivstoff-utgifter.

 

Men jeg syns ikke dette er poenget her. Man kan ikke forvente at folk flest skal sette seg grundig inn i alle mulige aspekter de i utgangspunktet ikke har greie på, folk flest handler heller ikke basert på miljøhensyn alene. Etter det å bringe inn inntekter, så er den aller viktigste oppgaven til avgifter å påvirke forbrukere prioriteringer og valg som skal være til samfunnets beste. Og dette er et svært effektivt virkemiddel fordi pris er en svært viktig faktor når folk skal kjøpe noe.

 

Så jeg syns ikke vi skal klandre fru Hansen i nr 18 for at hun lydig har tatt hintet og sluttet å røyke, spist mindre sukker, og valgt en diesel-bil, enten hun nå gjorde det av helse/miljømessige grunner direkte, eller indirekte via økonomisk press gjennom avgifter. Men når derimot Inga Marte Thorkildsen prøver å feie under teppet at denne politikken var helt bevisst, og fordi det er typisk norsk og late som man er best, var man i Norge villige til å ofre hva som helst for å fremstå som best i klassen på Co2 fra biler, og lirer av seg løgner som dette; "Da avgiftene ble endret, visste vi ikke at utslippene av NO2 var så høye fra dieselbiler. Hadde vi hatt kunnskap om det, ville vi aldri gått inn for det." så burde hoder rulle...

 

Det er en tragedie på linje med biodiesel-skandalen. Men når hovedønsket er at vi heller skal sykle antar jeg at i alle fall SV er meget tilfreds med politikken som har blitt ført. :w00t:

Lenke til kommentar

Det er vel en bløff når staten promoterer dieselbilen som gunstig og miljøvennlig, senker avgifter for så å gjøre det stikk motsatte noen år senere. Det er jo en komplett villeding av folket.

 

De av oss som ble født med egne hjerner visste godt at diesel ikke var så godt alternativ som regjeringen ville ha det til, men det var ingen som hørte på "oss".

Det er i og for seg helt sant, vi er mange som har advart og uttrykt bekymring for den lokale miljø-effekten av diesel-svineriet. Selv kjører jeg bensin-turbo og vil ikke ha noe annet, til tross for at det koster meg ca det dobbelte av tilsvarende diesel-bil i rene drivstoff-utgifter.

 

Men jeg syns ikke dette er poenget her. Man kan ikke forvente at folk flest skal sette seg grundig inn i alle mulige aspekter de i utgangspunktet ikke har greie på, folk flest handler heller ikke basert på miljøhensyn alene. Etter det å bringe inn inntekter, så er den aller viktigste oppgaven til avgifter å påvirke forbrukere prioriteringer og valg som skal være til samfunnets beste. Og dette er et svært effektivt virkemiddel fordi pris er en svært viktig faktor når folk skal kjøpe noe.

 

Så jeg syns ikke vi skal klandre fru Hansen i nr 18 for at hun lydig har tatt hintet og sluttet å røyke, spist mindre sukker, og valgt en diesel-bil, enten hun nå gjorde det av helse/miljømessige grunner direkte, eller indirekte via økonomisk press gjennom avgifter. Men når derimot Inga Marte Thorkildsen prøver å feie under teppet at denne politikken var helt bevisst, og fordi det er typisk norsk og late som man er best, var man i Norge villige til å ofre hva som helst for å fremstå som best i klassen på Co2 fra biler, og lirer av seg løgner som dette; "Da avgiftene ble endret, visste vi ikke at utslippene av NO2 var så høye fra dieselbiler. Hadde vi hatt kunnskap om det, ville vi aldri gått inn for det." så burde hoder rulle...

 

Det er en tragedie på linje med biodiesel-skandalen. Men når hovedønsket er at vi heller skal sykle antar jeg at i alle fall SV er meget tilfreds med politikken som har blitt ført. :w00t:

Vell, det er uansett demmes egen feil. og en lærepenge de etter min mening fortjente.

Kanskje de neste gang velger å tenke selv, og ikke stole blindt på noen med klare politiske agendaer, og som ikke har satt sine bein i hverken et bilverksted, eller en by uten buss hvert 5. minutt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...