Gå til innhold

Er anmeldere med på å stagnere spillindustrien?


Anbefalte innlegg

Skyrim er 2011 beste spill uten tvil. Skal jeg være sær kan jeg nok finne noen feil men jeg husker jeg forsvant fra virkeligheten en god del timer da det kom ut, helt oppslukt.

 

Man trenger ikke være sær for å påpeke dårlig historie, totalt uinteressante karakterer, pinlige dialoger, svakt stemmeskuespill, tidenes dårligste UI, 99% MMO-quests (hent x, drep y), så godt som ingen valg/konsekvens etc etc. Da har jeg ikke engang gått inn på FPS vs RPG-problemstillingen, levelscaling eller drikk 1 million helsedrikker når du trykker på pause.

 

Mulig noen synes Skyrim er 2011s beste spill, fordi 2011 etter min mening er tidenes dårligste spillår, men det er ikke fordi Skyrim er et 10/10-spill, snarere fordi konkurransen er så dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at de virkelig store spillene er de som er så gode og så nyskapende at de etablerer nye franchiser. Å lage en mer grafisk imponerende og noe mer kompleks utgave av et allerede etablert konsept er ikke like imponerende, selv om det blir mange gode spill av det og - noe selvfølgelig, iom vi vet konseptet fungerer på forhånd. Sånn sett er Legend of Zelda til NES et mer imponerende spill enn Ocarina of Time, og Ocarina of Time er mer imponerende enn Twilight Princess.

 

Det vanskelige - og derfor imponerende - er at etablere nye gameplaykonseptet som fungerer. Bruker man et etablert konsept er allerede den vanskeligste biten gjort. Spillet kan fortsatt være suverent, men årets spill? Det synes jeg blir ufortjent.

Lenke til kommentar

Alle spill trenger ikke revolusjonere ethvert aspekt ved sjangeren.

Det skaper unødvendig hype når BF3 skal revolusjonere hvordan dynamikken på et slagfelt ( :D )forandrer seg ved unik Frostbite 2.0 teknologi verden aldri har sett maken til, når resultatet kjedelig statisk og forhåndsdefinert destruksjon som er en nedgradering iforhold til 1.5.

Eller den "radiant AI" til Skyrim, som overhodet ikke er imponerende.

 

Legg oppå idiotiske uttalelser om at "vi ønsker oss CoD sitt publikum" i forbindelse med Dragon Age 2, og at CoD teknisk sett er et RPG siden en må velge våpen og perks med mer.

Det er ikke lenger viktig å ta hensyn til den originale fanbasen, men heller hvordan utvide den til å inkludere et publikum som i utgangspunktet ikke har interesse for sjangeren. Noe som skaper en udefinert hybrid som ikke hører hjemme i hverken den ene eller andre sjangeren og ender opp med å falle utenfor og "dø" (at det ikke er THE BEST GAME EVER) litt senere.

 

Hvor ofte hører vi ikke om at spill X skal ta livet av WoW eller CoD, og resultatet er et kjipt produkt som er en merkbart dårligere kopi, men likevel får 8-10 poeng av alle kritikere og roses som det ultimate spill og en verdig kanditat til årets spill.

Begge parter (utgiver og anmelders side) tjener på det, så hvorfor endre det? :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skyrim er 2011 beste spill uten tvil. Skal jeg være sær kan jeg nok finne noen feil men jeg husker jeg forsvant fra virkeligheten en god del timer da det kom ut, helt oppslukt.

 

Man trenger ikke være sær for å påpeke dårlig historie, totalt uinteressante karakterer, pinlige dialoger, svakt stemmeskuespill, tidenes dårligste UI, 99% MMO-quests (hent x, drep y), så godt som ingen valg/konsekvens etc etc. Da har jeg ikke engang gått inn på FPS vs RPG-problemstillingen, levelscaling eller drikk 1 million helsedrikker når du trykker på pause.

 

Mulig noen synes Skyrim er 2011s beste spill, fordi 2011 etter min mening er tidenes dårligste spillår, men det er ikke fordi Skyrim er et 10/10-spill, snarere fordi konkurransen er så dårlig.

Skyrims hovedproblem er Morrowind og Oblivion, Vi sammenligner spill med de forige generasjonene og klager om noe er dårlignere, guild quests i Skyrim er dårligere en i Oblivion mens main quest er dårligere en Morrowind.

De tilfeldige questene er noe som er tilbake fra Daggerfall, syntes det er en god idee for quest for å fylle inn, men da skulle de andre questene være bedre.

 

Ja det er bugs, UI er skremmende dårlig på pc, vil ikke snakke om PS3. Idiotiske npc som får meg til å savne de i Oblivion, hvor mange i Whiterun har du lyst til å drepe :)

 

men du merker ikke mye til iritasjons momentene untat UI de første 100 timene, etter det har du like å klage på.

Lenke til kommentar

Mulig noen synes Skyrim er 2011s beste spill, fordi 2011 etter min mening er tidenes dårligste spillår, men det er ikke fordi Skyrim er et 10/10-spill, snarere fordi konkurransen er så dårlig.

 

Har vore eit ganske godt spelår, men juvelane har stort sett vorte overskugga av tungt marknadsførde, strengt gjennomsnitlege AAA-titlar og ei lydig logrande spelpresse.

Lenke til kommentar

Alle spill trenger ikke revolusjonere ethvert aspekt ved sjangeren.

 

Nei, men "årets spill" burde så absolutt det. Det er snakk om ett spill blant flere hundre, så det skulle ikke være umulig å finne noe nyskapende. Hvis man laget Mega Man 11 på samme måte som 9 og 10 ville det nok bli enda et supert spill i serien, men det blir rart å snakke om at det skal være årets.

Lenke til kommentar

Mulig noen synes Skyrim er 2011s beste spill, fordi 2011 etter min mening er tidenes dårligste spillår, men det er ikke fordi Skyrim er et 10/10-spill, snarere fordi konkurransen er så dårlig.

 

Har vore eit ganske godt spelår, men juvelane har stort sett vorte overskugga av tungt marknadsførde, strengt gjennomsnitlege AAA-titlar og ei lydig logrande spelpresse.

Har det virkelig vært det? Enig vedrørende gjennomsnittelige AAA-titler, men hvor er juvelene? På hvilke plattformer? Jeg har for lengst kuttet ut å spille på mobil og konsoller, så jeg følger ikke med på annet enn på pc. Er det veldig smale sjangere du tenker på ?

 

I hvert fall innen de sjangere jeg liker -singelplayer RPG og eventuelt action-eventyr/sneak ala Far Cry 1, Thief 1 og 2, og det første Deus Ex og NOLF 1 og 2, så kan jeg med hånda på hjertet si at det har vært fint lite å glede seg over i 2011. Deus Ex 3 var brukbart, TW2 det samme og Skyrim nesten brukbart før mods og brukbart etter mods. Men virkelig bra? Kan du eksemplifisere juvelene?

Lenke til kommentar

Alle spill trenger ikke revolusjonere ethvert aspekt ved sjangeren.

 

Nei, men "årets spill" burde så absolutt det. Det er snakk om ett spill blant flere hundre, så det skulle ikke være umulig å finne noe nyskapende. Hvis man laget Mega Man 11 på samme måte som 9 og 10 ville det nok bli enda et supert spill i serien, men det blir rart å snakke om at det skal være årets.

En oppfølger kan jo være minst like nyskapende som et nytt spill uten en dedikert forgjenger. Det må da være innholdet som avgjør om et spill bør kvalfisere som årets og ikke hvorvidt det har en forfader. Nyskapning kan være så mangt, og for egen del er det på historier og dialog at nyskapning savnes mest. Der opplever vi at utviklingen går på autopilot så det holder enten det er oppfølgere eller ei. Forskjellen fra tidligere spill er bare at de har fått stadig mindre og svakere historie og ditto svake dialoger og dialogvalg osv.

 

Huff, føler at jeg går på autopilot selv for tiden. Skadd av spillindustrien..?

Lenke til kommentar

Har det virkelig vært det? Enig vedrørende gjennomsnittelige AAA-titler, men hvor er juvelene? På hvilke plattformer? Jeg har for lengst kuttet ut å spille på mobil og konsoller, så jeg følger ikke med på annet enn på pc. Er det veldig smale sjangere du tenker på ?

 

Held på med ein bloggpost om 2011, men kortversjonen er vel at eit av de beste spela i år er Frozen Synapse til PC, som saumlaust viser oss korleis turbasert taktikk kan dra nytte av teknologiske framskritt.

 

Terraria (også PC) er for min del kronen av skapingssandkassa, og drar konstant i frå Minecraft, særleg etter kvart som det vert klarare at Mojang og Notch ikkje har nokon aning om kva det opprinneleg var som gjorde Minecraft til ein suksess, og i staden legg til fleire og fleire overflødige og uinteressante "adventure"-element. I Minecraft er dei inkongruente, medan i Terraria er dei både velintegrerte, er ufravikeleg linka med bygge- og craftingdelen, og sjølve adventure-delen av spelet har ein klassisk Metroidvania-appell.

 

SpaceChem (PC) er eit av dei beste puzzle-spela som finst, medan Magicka (PC) laga twitchy arcade av noko ein vanlegvis forbind med det omstendelege, og snekra i tillegg saman ein genuint innoviativ, fri kombinasjonsmekanikk som nærast ber om å verte kopiert om att og om att i framtida.

 

Sjangermessig er dei kanskje ikkje dei breiasta, men alle saman er verd ein kikk for spelglade folk.

 

Av ting med større budsjett synest eg at DXHR var ein verdig arvtakar til Deus Ex (som også hadde flust med feil, men kanskje ingen blundarar så store som bosskampane i DXHR), noko som har gjort meg forsiktig optimistisk til Thief 4. Likte også The Witcher 2, som - lik The Witcher 1 - var ein god vidareføring av bøkene i spelform.

 

På konsoll er det mest Dark Souls og Skyward Sword som har peika seg ut som verdt å få med seg i år. Mobil og handheldte konsollar følg eg ikkje med på sjølv, heller. :p

Lenke til kommentar

Hvorfor må folk drege Skyrim med i hver diskusjon , har spillt det i 300 timer på 3 character og spillet var dritbra på starten, etter 100 timer blir det et vanlig spill og etter 300 dukker det opp noen plagsome bugs som man ikke kan fjerne, det er det eneste med skyrim jeg har og si,

 

Det er de samme folka som tar opp hvor dårlig skyrim er og de samme folka som forsvarer det, det blir liksom ikke noe vits og prøve og vinne diskusjonen,

 

Det er ikke så mye folk på gamer som skriver inlegg, blir liksom lei av og lese Radiohodet snakke om hvor elendig dette spilleåret har vert, også kommer monkey face og støtter han,

Samco, nuff said og han derre fyren som hater skyrim så mye at han tar det opp over alt,

 

Ellers er dette en rolig diskusjons side, On topic eg synes og at Store sider som IGN kan ødelegge spillebransjen, som Activison ødelegger med saksøking

hehe :p

Lenke til kommentar

Skal sjekke ut bloggen din når den er klar Zealuu.

Har ingen kjennskap til spillene du nevner, da de ligger utenfor sjangere jeg i utgangspunktet er interessert i.

 

DXHR er ikke en fullverdig oppfølger til Deus Ex etter min oppfatning, men den er helt klart bedre enn Deus Ex 2. Som du selv sier har begge mangler, men på Deus Ex 1 var de lite plagsomme, og ikke minst savnet jeg stemningen og "sjarmen" til den første og DXHR har som du sier noen mindre vellykkede boss-fights.

 

TW2 var alt for lineært og begrenset og hadde dårlig kampsystem og noen tvilsomme filmsekvenser som tok over kamper osv. som ødela spillet en del for meg.

 

Dark Souls har jeg så vidt testet på konsoll, og det virket som det har et bra kampsystem og virket for øvrig som et godt spill (uten at jeg har erfaring nok med det til å uttale meg egentlig). Ville nok kjøpt det om jeg hadde likt å spille på konsoll.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Hvorfor må folk drege Skyrim med i hver diskusjon , har spillt det i 300 timer på 3 character og spillet var dritbra på starten, etter 100 timer blir det et vanlig spill og etter 300 dukker det opp noen plagsome bugs som man ikke kan fjerne, det er det eneste med skyrim jeg har og si,

 

Det er de samme folka som tar opp hvor dårlig skyrim er og de samme folka som forsvarer det, det blir liksom ikke noe vits og prøve og vinne diskusjonen,

 

Det er ikke så mye folk på gamer som skriver inlegg, blir liksom lei av og lese Radiohodet snakke om hvor elendig dette spilleåret har vert, også kommer monkey face og støtter han,

Samco, nuff said og han derre fyren som hater skyrim så mye at han tar det opp over alt,

 

Ellers er dette en rolig diskusjons side, On topic eg synes og at Store sider som IGN kan ødelegge spillebransjen, som Activison ødelegger med saksøking

hehe :p

Hm, det er jo mengder av slike som deg + spillprodusentene som gjør at anmeldere ikke klarer å levere seriøse og nyttige anmeldelser. Det er på en måte fascinerende hvordan fanboys til de grader mister all fornuft og tydelig gjennomgår store kvaler om noen skulle komme til å vise til begrensninger og svakheter ved spill og tydeliggjøre hvorfor spillet ikke kvalifiserer for karakter 10/10.

Du trekker frem Samco som et irritasjonsmoment, men for meg og sikkert mange andre her har du og Samco mer felles enn de fleste. Prøv å ta det litt mer med ro, det er ikke verdens undergang om ditt favorittspill har mange feil og svakheter som andre vektlegger mer enn deg. Gled deg heller over at du får mye mer ut av spillet enn vi som er litt mer kritiske.

Lenke til kommentar

Hvorfor må folk drege Skyrim med i hver diskusjon , har spillt det i 300 timer på 3 character og spillet var dritbra på starten, etter 100 timer blir det et vanlig spill og etter 300 dukker det opp noen plagsome bugs som man ikke kan fjerne, det er det eneste med skyrim jeg har og si,

 

Det er de samme folka som tar opp hvor dårlig skyrim er og de samme folka som forsvarer det, det blir liksom ikke noe vits og prøve og vinne diskusjonen,

 

Det er ikke så mye folk på gamer som skriver inlegg, blir liksom lei av og lese Radiohodet snakke om hvor elendig dette spilleåret har vert, også kommer monkey face og støtter han,

Samco, nuff said og han derre fyren som hater skyrim så mye at han tar det opp over alt,

 

Ellers er dette en rolig diskusjons side, On topic eg synes og at Store sider som IGN kan ødelegge spillebransjen, som Activison ødelegger med saksøking

hehe :p

Hm, det er jo mengder av slike som deg + spillprodusentene som gjør at anmeldere ikke klarer å levere seriøse og nyttige anmeldelser. Det er på en måte fascinerende hvordan fanboys til de grader mister all fornuft og tydelig gjennomgår store kvaler om noen skulle komme til å vise til begrensninger og svakheter ved spill og tydeliggjøre hvorfor spillet ikke kvalifiserer for karakter 10/10.

Du trekker frem Samco som et irritasjonsmoment, men for meg og sikkert mange andre her har du og Samco mer felles enn de fleste. Prøv å ta det litt mer med ro, det er ikke verdens undergang om ditt favorittspill har mange feil og svakheter som andre vektlegger mer enn deg. Gled deg heller over at du får mye mer ut av spillet enn vi som er litt mer kritiske.

forskjellen min er at jeg bruker og vere på nett når jeg er full,

prøvde og mene at jeg er passivt til hele skyrim diskusjonen, har ingen sterke meninger, Men når folk skriver det samme i hver post blir det jo ikke lenger og gå imot fanboys eller populere ting,

 

det blir bare like plagsomt som og høre på fanboys, pluss at folk som går imot Skyrim eller andre store titler trur alltid de er de smarteste og ser på fanboys som lave folk,

 

Nesten som PC VS Konsoll eller Aldmeri Dominion VS Nords i Skyrim, de til venstre er alltid så blærete, jeg har begge ting, og liker avanserte spill og hjernedøde spill, så jeg er veldig passiv, bortsett fra når det gjelder FF, Sån er nu jeg :p hehe

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Zealuu, du har såklart rett i at det har vært mange bra spill i år. Det florerer over av 6 og 7er-spill, og jeg har ingen problemer med å anbefale disse. (Skyrim inkludert. :p ) Det har til og med vært minst et par 8ere. Svartmaler 2011 litt med vilje fordi jeg synes det er sjokkerende å lese om hvor perfekt alt er, når det er så mye å sette fingeren på.

 

Problemet med 2011 er bare at jeg også spilte Psychonauts og Beyond Good & Evil, og da blir 2011 litt som å spille i 2. divisjon.

 

Held på med ein bloggpost om 2011, men kortversjonen er vel at eit av de beste spela i år er Frozen Synapse til PC, som saumlaust viser oss korleis turbasert taktikk kan dra nytte av teknologiske framskritt.

 

Gleder meg til bloggpost, begynner å bli litt lenge siden Alpha Protocol. :p (som jeg også har spilt igjennom i år, og som hadde vært et av 2011s beste spill hadde det kommet ut i fjor. Mange problemer, men fantastisk hvordan valg og konsekvens påvirker spillet.) Frozen Synapse er et bra spill forøvrig.

 

SpaceChem (PC) er eit av dei beste puzzle-spela som finst

 

Hm, dette har jeg helt glemt. Det fikk vel også 9 av Gamer, men dette er jo et av problemene med å gi 27 spill eller hva det nå er 9 og 10.... Hvis dette er et av årets beste spill burde det vært en av få 9ere, så folk hadde spilt det. Får kjøpe dette.

Endret av radiohodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe som stagnerer industrien er det gammel maskinvare - mao konsoller.

 

Men det har positive sider og.

 

Anmeldere er uansett ikke problemet.

 

Overskriften er at anmeldere er med på å stagnere spillindustrien, ikke at de er alene om det. Foreldede konsoller er også en del av problemet ja, men de er heller ikke hele problemet.

 

Dagens spill har langt flere svakheter enn dårlig grafikk, og hvis ikke de rette organer gir ris for svakhetene er det heller ikke interessant for utviklere / utgivere å anstrenge seg mer enn til å lage en flashy spilltrailer, lage grafikk så bra de får til på de svakeste konsollene og bedrive massiv hype og promotering slik at forhåndssalg tar helt av og alle "må ha".

 

Slikt blir det ikke gode spill av.

 

Jeg ønsker også nye konsoller velkommen, men det er viktig å få med seg hele sykdomsbildet for rette diagnoser og for medisiner som skal foreskrives. Spillbransjen kvalifiserer for en multi-diagnose av abnorm kompleksitet og størrelse (friskmelding er ikke nært forestående for å si det sånn) ;)

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Er det noe som stagnerer industrien er det gammel maskinvare - mao konsoller.

 

Men det har positive sider og.

 

Anmeldere er uansett ikke problemet.

Dagens spill har langt flere svakheter enn dårlig grafikk

Mitt poeng er at ny maskinvare gir nye muligheter.

 

Ellers har jo travian farmville angry birds og minecraft hatt en viss innflytelse på spillindustrien.

 

Men kraftigere maskinvare kan brukes til mye annet enn 'dårlig grafikk'.

 

Selv om jeg personlig syntes at mye kan forbedres rundt grafikk, for eksempel:

http://www.youtube.com/watch?v=fBR4cT-0sKY&feature=fvwrel

 

Jeg vil ha grafikk som dette bare mye bedre:

http://img710.imageshack.us/img710/3327/61899972.jpg

 

Jeg vil ha atmosfæriske effekter og årstider. Interaksjon over tid.

 

Ild og vann og is skal oppføre seg kulere:

 

http://www.youtube.com/watch?v=z_7DgpJK-eI

 

Samme sted som endrer seg gradvis basert på årstider.

 

At du kan fysisk ødelegge ting, og at ting endrer seg over tid. Jeg ønsker meg denne typen teknologi inn i moderne spill:

http://www.youtube.com/watch?v=VKIQP8uKuPk

 

Amnesia: Dark Descent var eksempel på ett spill som har veldig gode ideer. Hadde grafikken der vært bedre, hadde det vært enda mer skremmende. Hadde det vært ordentlig fysikk, slik at du kunne løse ting på flere måter, og ordentlig AI ... hadde det vært helt sinnsykt. I stedet for kun veldig bra og originalt (etter min mening).

 

Jeg mener at bedre maskinvare, og nyere konsoller, vil gjøre det mulig å legge lista mye høyere enn det gjøres i dag. Maskinvaren er såpass begrenset at man bruker ressursene på grafikk, i stedet for fysikk og AI. Det hadde vært veldig interessant med flere muligheter til å gjøre flere ting i tillegg til grafikk.

Lenke til kommentar

Du mener at spill hemmes av "dårlig" grafikk, men alle AAA-spill som kommer ut bruker omtrent alle pengene de har på nettopp grafikk.

 

Det hjelper ikke med nye konsoller, som gir "bedre" grafikk når vi fremdeles får korridorskytere med cutscenes med Sylvester Stallone i hovedrollen.

 

Spill som Amnesia vil aldri fokusere på grafikk, uansett hvor realistisk potensialet vil være. Heldigvis vil nå jeg si. Dessverre vil nok andre si.

 

Dere vil uansett få viljen deres, fordi det kommer såklart til å komme en ny generasjon konsoller, og det eneste som vil bli "forbedret" er grafikken.

Lenke til kommentar

Du mener at spill hemmes av "dårlig" grafikk, men alle AAA-spill som kommer ut bruker omtrent alle pengene de har på nettopp grafikk.

Jeg mener mange spill hemmes mye av dårlig maskinvare, at spillutviklerne får en standard game engine å jobbe fra eller lager sin egen, og at det ikke er kapasitet nok i maskinvaren til å kjøre holdbar grafikk OG ha god AI, god fysikk, god atmosfære, osv osv osv.

 

Når det kommer en game engine som støtter dette bra, samt at maskinvaren kan få det til å gå rundt, tror jeg vi vil se kraftige forbedringer.

 

Mye som utvikles er ikke nyskapende når det kommer til selve spillmotoren, fokuset ligger på andre plan. Derfor trenger man kraft nok til å få spillmotorene til å gå rundt og ha mye ressurser til overs.

 

Hva kan man ikke lage av spillmuligheter når miljøer kan ødelegges, og løsningene ikke må gjøres akkurat som utviklern tenkte seg, men du står mer fritt?

 

Bryte in i en bygning hvor som helst, eller stjele en lastebil og kjøre gjennom veggen? Krever fysikkmotorer, realistiske miljøer, og god AI. Alt for krevende å skulle scripte. Utviklere vil nok ikke ha fokus på dette i normale spill, men når det kommer spillmotorer som gjør mye av jobben, så vil det komme etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...