Gå til innhold

Er anmeldere med på å stagnere spillindustrien?


Anbefalte innlegg

Som jeg har skrevet mange ganger før, så har jeg mine tvil om disse tingene faktisk holdes igjen av hardware. Problemet er at det ikke lønner seg å bruke penger på det som i markedsavdelingen blir ansett som "detaljer". Det som selger er først og fremst grafikk og multiplayer, dessverre. Og det som overhodet ikke selger er tekniske ting som det utrente øyet ikke legger stort merke til. Som AI, fysikk osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg har skrevet mange ganger før, så har jeg mine tvil om disse tingene faktisk holdes igjen av hardware. Problemet er at det ikke lønner seg å bruke penger på det som i markedsavdelingen blir ansett som "detaljer". Det som selger er først og fremst grafikk og multiplayer, dessverre. Og det som overhodet ikke selger er tekniske ting som det utrente øyet ikke legger stort merke til. Som AI, fysikk osv.

Selvfølgelig vil markedsavdelingen gi f.. hvis spillene ikke får kritikk for åpenbare svakheter. Men jeg er ikke like sikker på at de hadde fortsatt å gjøre det om de virkelig fikk på pukkelen av kritikerne for dette.

 

Jeg har tidligere dratt en parallell til bilbransjen ( i en annen tråd), der jeg går litt inn på dette. Intet bilmerke ville overlevd hvis de totalt hadde gitt f.. i pressen og hva kritikere i markedet for øvrig sier. De jobber hele tiden panisk med å stadig bli bedre på alle felt (kanskje bortsett fra holdbarhet, da evigvarende biler ville hindret salg av nye biler). Men når det kommer til kjøreopplevelse, plassering av instrumenter og knapper, diverse funksjoner osv. så prøver de hele tiden å bli bedre både enn sine egne tidligere modeller og konkurrentenes. Det holder ikke bare å ha et pent utseende på kjerra, den må fungere godt på flest mulig områder.

 

Spillbransjen (de store selskapene) har ikke dette presset på seg, da de mer eller mindre har anmelderne/spillpressen i lomma og flesteparten av spillerne er noen stakkarslige junkies ( i sitt avhengighetsforhold til spill og med det manglende dømmekraft og manglende utholdenhet til å avstå inntil det kommer noe bedre) .

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett i at det ville vært annerledes om kritikerne hadde oppført seg på en annen måte ovenfor slike svakheter, men i så fall er det jo nettopp kritikerne, og ikke hardwaren, som holder tilbake utviklingen. Noe jeg forsåvidt har argumentert for hele tiden.

Ja, mye ved spillene kunne vært bedre med nåværende hardware også, men det er ingen tvil om at konsollene nå også er med på å holde tilbake utviklingen sammen med anmelderne og grådige økonomer.

Det brukes vanvittig med ressurser bare for å få grafikken til å se ok ut på konsollene. Da blir det ikke mye igjen til annen snacks som bedre AI, story, dialoger, kampsystem og alt dette andre som vi også ønsker litt kvalitet på.

Lenke til kommentar

Jeg tror for å være ærlig ikke at det brukes mer ressurser på å få grafikken til å se "ok" ut på konsollene enn hvis konsollene hadde vært kraftigere. Snarere er det nok slik at om konsollene ville vært enda kraftigere, ville det gått enda mer ressurser på grafikk, og spill måtte generelt solgt enda bedre om det skulle lønnet seg å investere i andre deler av spillet. Ihvertfall er det dette utviklingen av spillbudsjetter i et historisk perspektiv viser.

 

Konsollene gjør at multiplattformspill får dårligere grafikk enn hvis de ville vært laget for utelukkende PC. Men på den andre side er det ikke sikkert PC-markedet er stort nok til at disse spillene ville lønnet seg å lage overhodet om det ikke hadde vært for konsollene. Så generelt, så tror jeg faktisk PC-brukere tjener på konsollene, men det er vel å banne i kirken :)

 

Sist, det er ikke snakk om "griske økonomer". Vi har valgt et økonomisk system hvor produksjon er motivert av profitt. Da vil alt (som ikke er statsstøttet) lages på en måte hvor en forsøker å bruke så lite ressurser som mulig, og kanalisere dem der det gir mest mening strategisk sett. Det kommer nok dessverre aldri til å bli de tingene dere etterspør. Ihvertfall ikke før det i større grad blir et unisont krav - også fra anmeldere.

Lenke til kommentar

Bare for og klarere litt her, åsn spill er det dere syns er bra , og hva spillte dere når dere var liten,

 

Og hva slags spill som kom ut dette året som dere synes fortjente 10/10 . Visst dere ikke finner noe så kan dere gå 2 år tilbake

 

Jeg sluttet og fokusere så mye på spill for 2-3 år siden, fordi det tar bare lengre og lengre tid før noen slipper ut et rollespill til min smak, Eller så blir rollespillene for ny motens for meg, eller så bynner jeg og bli gammel og miste sansen av nye tider, vet ikke :p

 

Og visst dere har tid, forklar hvordan spill som ble hypet opp i skyene og fikk mega bra karakteren på grunn av populeritet/ eller visst du synes det sugde,

Jeg velger Batman fordi jeg har alltid hatet Batman, og alle skyver Batman spill og filmer i trynet på meg og sier det er det beste som ble laget dette året, hehe Liten spøk, men jeg hater Batman

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...