Gå til innhold

Ny OCZ-kontroller lover ekstremytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NAM! :dribble: Fy f**n, mine bønner er hørt! Mini-PCI-versjonen skal jeg ha, koste hva det koste vil! Prisen kan neppe være så stor at det knuser interessen. Denne kontrolleren vil altså bli tilgjengelig for andre produsenter?

 

Man trenger ikke lenger å ofre enten ytelse eller kapasiteti laptoper, så kan du pakke i pose og sekk. Min EliteBook skal få seg en tidlig julegave i år! :love: Har ventet lenge, og er overrasket over hvorfor det har tatt så lang tid. Det er ikke den første SSD-en med mini-PCI-kontaktformfaktor, men dette er den første jeg har sett som støtter maskinen min (mSATA støttes bare på enkelte maskiner, selv om kontakten er lik som Mini-PCI. Ytelsen er også nok til å gjøre meg bortskjemt.

 

En annen ting er størrelsen, som er flott. SSD-er trenger ikke å være store for å gi "stor ytelse".

 

Det er egentlig ganske interessant at SSD-industrien har tatt igjen SATA-grensesnittet. Hadde jeg vært dem, ville jeg "satt ræva i gir". Ikke det at det vil knekke dem enda, men grensesnittet burde uansett ligge foran enhetene.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grensesnitter er godt etablert. Da blir det vel billig på den biten ihvertfall?

 

ExpressCard trodde jeg gikk rett på PCIe-kanalene. Så om den kommer i en slik forpakning/grensesnitt, så går det fint å plugge den inn i kontakten som har tatt over fra PCMCIA-historiske-tidene.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/ExpressCard

 

The ExpressCard 2.0 standard was delivered March 4, 2009 at CeBIT in Hannover. It is expected to have a raw bandwidth of 5 Gbit/s (transfer speed 500 MB/s or 0.5 GB/s)
Endret av G
Lenke til kommentar

Bærbar pc med PCI-E tilkobling...? Hmme ikke akkurat standard for å og si det sånn.

Ikke akkurat ikke-eksisterende heller. ;) Mini-PCI-E er da ganske vanlig i laptoper, faktisk også flere slot-er. En lang rekke Mini-ITX har også Mini-PCI-E-slot-er.

 

(Oi, oi, ble mange bindestreker... :blink:)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Veldig spennende med det mini-PCI-e kortet. Endelig noe kompatibelt, med god ytelse. Dette vil jeg ha og prisen mistenker jeg blir glimrende grunnet lav kapasitet. En glimrende kompanjong til 2,5" HDD.

 

Artikkelen antyder at 2,5"-utgaven også får PCI-e grensesnitt, men det kan vel ikke stemme.

Lenke til kommentar

Veldig spennende med det mini-PCI-e kortet. Endelig noe kompatibelt, med god ytelse. Dette vil jeg ha og prisen mistenker jeg blir glimrende grunnet lav kapasitet. En glimrende kompanjong til 2,5" HDD.

 

Artikkelen antyder at 2,5"-utgaven også får PCI-e grensesnitt, men det kan vel ikke stemme.

 

Du som har peil Simen1, har du noe å si i forhold til om minnet som brukes til SSDer nå faktisk er raskt nok til å fylle opp et slikt grensesnitt? Det er vel NAND det går i er det ikke? Det er jo rimelig raskt, men det er vel fremdeles et godt steg under typisk volatile RAM - og dette er jo fryktelig store sko å fylle...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

http://www.fusionio.com/platforms/iodrive-octal/

 

5 og 10 TB "SSD" kort. Dvs det er egentlig MLC minne rett på et PCI kort. som dere ser så får man over 1 million IOPS.

 

Har lekt litt med Fusion IO kortene av den litt "rimeligere" sorten om man kan kalle dem det. Da snakker vi om kort som leverer ca 100.000 IOP og 500 MB/s på RANDOm read/writes. De korta koster noen ti tusenere. Kortet jeg linker til øverst må koste mange hundre tusen.

 

Disse blir brukt til å kjøre datavarehus spørringer og andre ekstremt IO intensive operasjoner.

 

Fusion IO har også noen rene cache basserte kort. Disse bruker blant annet facebook og amazon en haug av.

 

Vet dere som leser dette her stort sett kun tenker på raske spill PC*er men det finnes altså et bedriftsmarked der pengene rår og der er som kjent tid= penger så jo raskere man kan prosessere tunge data jo smartere kan man bli i forhold til analyser av business.

 

MEN alt dette kommer jo heldigvis ned på forbrukernivå etter en del år. Så dere sitter nok med et 1 million IOPS kort i macbook airen,/ultrabooken om 5år og spiller battlefield 8! og ler eller lurer på om dere ikke snart skulle kjøpe det 10 millioner IPOS kortet som dere har lest om på TEK.no men som er ALT for dyrt.......

Lenke til kommentar

Bærbar pc med PCI-E tilkobling...? Hmme ikke akkurat standard for å og si det sånn.

 

Kortet bruker ikke PCIe, det bruker mini-PCIe. Det er ikke uvanlig med slike kortplasser i laptoper, men ofte brukes de til trådløse nettverkskort. Det ser også ut til at dette er et fullengdekort, mens det ofte bare er plass til halvlengdekort i laptoper.

Lenke til kommentar
Veldig spennende med det mini-PCI-e kortet. Endelig noe kompatibelt, med god ytelse. Dette vil jeg ha og prisen mistenker jeg blir glimrende grunnet lav kapasitet. En glimrende kompanjong til 2,5" HDD.
Du som har peil Simen1, har du noe å si i forhold til om minnet som brukes til SSDer nå faktisk er raskt nok til å fylle opp et slikt grensesnitt? Det er vel NAND det går i er det ikke? Det er jo rimelig raskt, men det er vel fremdeles et godt steg under typisk volatile RAM - og dette er jo fryktelig store sko å fylle...

Grensesnittet mellom flashbrikkene og kontrolleren, ONFi, kom i ny utgave (v3.0) i fjor vår med støtte for inntil 400 MB/s per flashbrikke. Grensesnittet skal altså ikke være noen flaskehals. Forrige versjon v2.2 støttet halvparten av hastigheten. ONFi 3.0 er ventet å ta av i år og CES kan godt være stedet det starter.

Lenke til kommentar

Nei, de blir selvsagt flashbaserte. Det er jo hele poenget med den nye kontrolleren. Den lille med mini PCIe takler 500 MB/s over 1x PCIe med to flashbrikker. Den store har sikkert 16 stk slike kontrollere som samarbeider om å fylle 16x PCIe med bortimot 16 ganger så mye båndbredde. Imponerende ja, men ikke urealistisk.

Lenke til kommentar

Veldig spennende med det mini-PCI-e kortet. Endelig noe kompatibelt, med god ytelse. Dette vil jeg ha og prisen mistenker jeg blir glimrende grunnet lav kapasitet. En glimrende kompanjong til 2,5" HDD.

 

Artikkelen antyder at 2,5"-utgaven også får PCI-e grensesnitt, men det kan vel ikke stemme.

 

Du som har peil Simen1, har du noe å si i forhold til om minnet som brukes til SSDer nå faktisk er raskt nok til å fylle opp et slikt grensesnitt? Det er vel NAND det går i er det ikke? Det er jo rimelig raskt, men det er vel fremdeles et godt steg under typisk volatile RAM - og dette er jo fryktelig store sko å fylle...

 

-Stigma

Simen1 hadde et godt svar, men jeg vil utvidde litt.

ONFI er grensesnittet som blir brukt for det meste av NAND nå om dagen, og versjonene som er i moderne SSDer er 2.x, men det er også varianter som bruker "legacy" asynkron NAND for å spare penger.

ONFI 2.x har 133-200 MB/s båndbredde pr kanal (som man kan ha én eller flere brikker på), og de fleste SSDer har flere kanaler (8 er typisk for moderne 2,5"). Dette skal teoretisk tillate 8 x 133-200 MB/s båndbredde, men det er internt og fra interface, ikke selve brikkene og silikon-bitene (dies) de inneholder. Én NAND die (bit av silikon) på 8GB (2x nm) klarer i område 80-100 MB/s les og 10-20 MB/s skriv (før kontroller og vedlikehold overhead).

For å fylle en PCIe 1.0 x1 buss (500MB/s) trenger man da ca 6-7 dies = 40GB for lesing, og 20-50 for skriving (160-400GB).

Med en (økonomisk) begrensning på typisk 4 dies pr chip, og en fysisk plass begrensning her på ca 4 chips (2 på hver side) ender man opp med maks 4 kanaler og 16 dies (= 128GB). Lesehastigheten bør være i område 300-400MB/s for 32GB varianten, og maks interface klarer for 64GB (som jeg regner med også kommer), mens skrivehastighet sansynligvis vil være i område 40-80MB/s for 32GB varianten og 80-160MB/s for 64GB varianten. (dette er da sansynlige peak / best case tall)

Når det gjelder IOPS forventer jeg 5000-8000 x kanaler som maks, så i område 40-80.000 les, og avhengig av algoritmer og caching opp til 10-20.000 IOPS skriv for 32GB og 20-40.000 for 64GB varianten.

Om tallene jeg regner med er oppnåelige her er i område de faktiske blir målt, og det ikke er mye degradering ved bruk eller blandet les/skriv vil ytelsen sansynligvis være utmerket for kapasitetene, og holde i massevis til OS og programmer.

 

 

http://www.fusionio.com/platforms/iodrive-octal/

 

5 og 10 TB "SSD" kort. Dvs det er egentlig MLC minne rett på et PCI kort. som dere ser så får man over 1 million IOPS.

 

Har lekt litt med Fusion IO kortene av den litt "rimeligere" sorten om man kan kalle dem det. Da snakker vi om kort som leverer ca 100.000 IOP og 500 MB/s på RANDOm read/writes. De korta koster noen ti tusenere. Kortet jeg linker til øverst må koste mange hundre tusen.

 

Disse blir brukt til å kjøre datavarehus spørringer og andre ekstremt IO intensive operasjoner.

 

Fusion IO har også noen rene cache basserte kort. Disse bruker blant annet facebook og amazon en haug av.

 

Vet dere som leser dette her stort sett kun tenker på raske spill PC*er men det finnes altså et bedriftsmarked der pengene rår og der er som kjent tid= penger så jo raskere man kan prosessere tunge data jo smartere kan man bli i forhold til analyser av business.

 

MEN alt dette kommer jo heldigvis ned på forbrukernivå etter en del år. Så dere sitter nok med et 1 million IOPS kort i macbook airen,/ultrabooken om 5år og spiller battlefield 8! og ler eller lurer på om dere ikke snart skulle kjøpe det 10 millioner IPOS kortet som dere har lest om på TEK.no men som er ALT for dyrt.......

Med mindre man ser et stort paradigmeskifte i måten programmer og OS behandler lagring de neste årene i et mye større omfang enn overgangen til flertrådet programmering vil det ikke være noen vits med mer max IOPS enn man får fra de raskeste SATA SSDene i dag. Man kan derimot alikevell tjene på høyere IOPS ved lave kølengder og lavere responstider.

 

På grunn av måten NAND flash fungerer og er organisert klarer én chip å dytte 5-15K IOPS, så for å nå 1 million IOPS må man kjøre 66 - 200 brikker i parallell (kanaler). Dette går for enterprise enheter, men det er upraktisk i forbrukerenheter pga pris og plass. ioDrive Octal som klarer 800K-1M IOPS kjører 8 ioMemory moduler i parallell som hver kjører mange NAND chips i parallell (ca 20-30 om jeg ikke husker feil). Disse er 1. generasjon ioMemory moduler, og det har kommet 2. generasjon ioDrives som bruker 2. generasjon ioMemory som klarer mer IOPS med færre brikker.

 

Så lenge OS og programmer behandler lagring som i dag (optimalisert for roterende plater) vil man tjene mest på bedre IOPS på QD 1-4, og en peak IOPS på 30-50K (helst på så lav QD som mulig) burde holde lenge til alt forbrukere gjør. Man trenger ekstrem multitasking eller workstation/server type programmer og arbeid for å klare å få en SSD over QD 8-10 i mer enn veldig korte bursts (1/100 - 1/10 sekund), siden forbrukerprogrammer ikke sender lange parallelle køer til lagring.

 

Det jeg ville likt å se, er en native PCIe 2.0 / 3.0 x4/8/16 SSD med 8/16/32 kanaler, en nvRAM write buffer (32-128MB), og en RAM read cache (512MB - 4GB?):

PCIe gir høy båndbredde og lav latency.

Mange flash kanaler gir en høy båndbredde og mulighet for høy IOPS.

nvRAM write bufferen gir mulighet for å rapportere data som skrevet med en gang det treffer SSDen (lavere latency) og skrive data i større blokker eller parallelt til fler kanaler.

RAM read cache gir mulighet for lavere latency for ofte lest (og nylig skrevet) data, og read-ahead for optimal sekvensiell lesehastighet uavhengig av blokkstørrelse og kølengde.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...