Gå til innhold

Ekstremkameraet Canon G1X er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir faktisk litt skuffa dersom det er dette Canon mener skal konkurrere med de speilløse. Fuji leder for min del akkurat nå. Virker som grei sensorstørrelse - m4/3 har vel bevist at 2x crop er forsvarlig, og denne er jo litt større.

 

Canon og Fuji har relativt forskjellig fokus med disse modellene. G1X er et dyrt og avansert kompaktkamera for entusiaster, Fuji-kameraet er vel mer for ekstremistene. Digert, kun faste brennvidder foreløpig, dyrt og uten stabilisering er nok det heller ment for de som egentlig ville hatt en M9.

 

G1X har jo fast objektiv, men hvis bildekvaliteten ligger på Canons 18MP-sensor nivå kan G1X være et bra alternativ til speilløse for mange. Det var jo en sak for en stund siden om kjøp av ekstra linser til et systemkmaer, og hvis jeg husker riktig var det svært få som gjorde det (rundt 1/3). For de som aldri skal ha noe annet en 3x normalzoom burde G1X være et bra alternativ. Med G1X får de til og med litt mer zoom og litt bedre lysstyrke.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Denne burde få Nikon til skjerpe seg ;)

 

Hvorfor det? Dette fra Canon var vel noe av det mest kjedelige jeg har siden Fuji X10.

 

Og når det gjelder Nikon 1 så er det langt bedre enn det folk skal ha det til. Dvs dersom man klarer å se lenger enn til sensorstørrelse, men selv ikke crop 2-folket klarer det :tease:

 

Egentlig syns jeg Nikon 1 gir mer mening. Nikon har gått for det markedet der folk vil ha noe bedre enn kompaktkamera. Og da er det ikke kvantesprang i bildekvalitet folk vil ha. Vet ikke hvor mange ganger jeg er blitt spurt om å finne kamera til folk som er lei av at det går 2 sekunder fra de trykker utløseren til bilde er tatt. Særlig da de fleste ønsker å ta bilder av familien med aktive unger. Det som da er viktigs er en rask AF, bra ISO (for de kjører gjerne Auto-ISO og Auto det meste) slik at de får tatt bilde før poden har løpt ut døra. Samtidig så blir gjerne speilrefleksen liggende hjemme etter en stund og man tar med seg kompaktkamera tilslutt likevel.

 

Og Nikon har også gjordt det klart. Nikon 1 er ikke ment for entusiatene. Punktum.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Denne burde få Nikon til skjerpe seg ;)

 

Hvorfor det? Dette fra Canon var vel noe av det mest kjedelige jeg har siden Fuji X10.

 

Og når det gjelder Nikon 1 så er det langt bedre enn det folk skal ha det til. Dvs dersom man klarer å se lenger enn til sensorstørrelse, men selv ikke crop 2-folket klarer det :tease:

 

Egentlig syns jeg Nikon 1 gir mer mening. Nikon har gått for det markedet der folk vil ha noe bedre enn kompaktkamera. Og da er det ikke kvantesprang i bildekvalitet folk vil ha. Vet ikke hvor mange ganger jeg er blitt spurt om å finne kamera til folk som er lei av at det går 2 sekunder fra de trykker utløseren til bilde er tatt. Særlig da de fleste ønsker å ta bilder av familien med aktive unger. Det som da er viktigs er en rask AF, bra ISO (for de kjører gjerne Auto-ISO og Auto det meste) slik at de får tatt bilde før poden har løpt ut døra. Samtidig så blir gjerne speilrefleksen liggende hjemme etter en stund og man tar med seg kompaktkamera tilslutt likevel.

 

Og Nikon har også gjordt det klart. Nikon 1 er ikke ment for entusiatene. Punktum.

 

Det er vel akkurat derfor tomsi mener dette burde få Nikon til å skjerpe seg. Hvis Nikon har gjordt det klart at Nikon 1 er ikke ment for entusiastene mens Canon har gjort det klart at G1X er et dyrt og avansert kompaktkamera for entusiaster, så skjønner jeg ikke hvorfor dere blander inn Nikon 1.

 

Hmmm, kanskje jeg kan snike et slikt inn i feriebudsjettet for neste år. Får vente litt og se når testene kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel akkurat derfor tomsi mener dette burde få Nikon til å skjerpe seg. Hvis Nikon har gjordt det klart at Nikon 1 er ikke ment for entusiastene mens Canon har gjort det klart at G1X er et dyrt og avansert kompaktkamera for entusiaster, så skjønner jeg ikke hvorfor dere blander inn Nikon 1.

Det stemmer at jeg tenkte mer på Nikon P7x00 når jeg kom med den kommentaren jeg gjorde.

 

Men det er forsåvidt korrekt at jeg også er kritisk til Nikon 1 som jeg ikke tror blir noen stor suksess.

Lenke til kommentar

Og der kom endelig en storsensor-utgave av et mer eller mindre alt-i-ett kamera. Blir spennende å se hva det virkelig yter, leste et sted at vedkommende som hadde prøvd kameraet mente det var bedre enn 7D på høy ISO. Stemmer det så kan man ikke klage på noe i den retningen. Spesifikasjonslisten ser og bra ut på papiret til den typen kamera å være.

 

Vekta, rett over et halvt kilo, kan i første omgang virke mye, men hva veier et gjennomsnittlig speilløst systemkamera med en tilsvarende zoom og batteri? Selve størrelsen er del vel heller ikke så mye å si på når man skal putte både søker, zoom og stor sensor pluss alt annet inn i samme kassen.

 

Så kan man kanskje spørre seg hvem som kommer til å kjøpe et kompakt kamera med fast normalzoom og speilreflekskvalitet på bildene, faktisk mange tror jeg - kanskje særlig folk med speilrefleks som ønsker en kompakt sak i tillegg og som gir like bra bildekvalitet som deres speilrefleks. Og kanskje og flere av de som vurderer speilløse systemkamera eller rimelige speilrefleks. Fakta er vel at flertallet aldri bruker (eller kjøper) noe annet enn kit-zoomen.

 

Kommer jeg til å kjøpe? Muligens når prisene tipper rundt 5000,- og antagelig mest fordi jeg kan ikke se at jeg vil gå bort fra speilrefleksene i den nærmeste fremtid - og å ha to typer systemkamera er for min del noe jeg ikke helt ser behovet for. Jeg tror og at dersom jeg heller valgte et speilløst system i tillegg til speilrefleks ville dette i sum til slutt bety at totalprisen ble betydelig større og det uten at bildekvaliteten ble nevneverdig bedre.

 

Men først får vi se hva det leverer, dog tviler jeg på at det ikke leverer varene slik det bør etter hva type kamera det er. Samtidig tror jeg at dette kameraet vil nå få flere produsenter til å spa frem lignende i nærmeste fremtid.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ser heller ikke hvorfor dette skal sammenlignes med Nikon 1.

G1X virker som ett spennende alternativ, som kompaktkamera - det er tydeligvis ikke ett systemkamera :p

 

Det var nok mest fordi jeg ikke ser på G1X som et entusiastkamerea med mindre man kun skal ha Canon til alt. Andre mindre aktører lager bedre kamera til samme pris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var nok mest fordi jeg ikke ser på G1X som et entusiastkamerea med mindre man kun skal ha Canon til alt. Andre mindre aktører lager bedre kamera til samme pris.

Nå er ikke du den eneste som har dratt den sammenligningen her, og kommentaren var ikke rettet spesifikt til deg.

Hvorfor kan ikke dette kameraet kalles som rettet mot entusiaster?

 

Edit: Og hvilke alternativer er det som er så mye bedre? Jeg kan ikke se at det finnes så veldig mange alternativer til akkurat dette kameraet på markedet.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Det var nok mest fordi jeg ikke ser på G1X som et entusiastkamerea med mindre man kun skal ha Canon til alt. Andre mindre aktører lager bedre kamera til samme pris.

Nå er ikke du den eneste som har dratt den sammenligningen her, og kommentaren var ikke rettet spesifikt til deg.

Hvorfor kan ikke dette kameraet kalles som rettet mot entusiaster?

 

Edit: Og hvilke alternativer er det som er så mye bedre? Jeg kan ikke se at det finnes så veldig mange alternativer til akkurat dette kameraet på markedet.

 

Som andre har kommentert, håper ikke dette er Canons svar på speilløst kamera. Jeg syns det blir tull å kalle et kamera på en halv kilo for kompaktkamera. Det er større enn G12, som heller ikke er lite, så hva er det man egentlig får? Et DSLR uten utskiftbar optikk? Jeg ser bare ikke hva som er sa entusiast med kamera, unntatt å rettferdiggjøre en høy pris. :p:ph34r:

 

Om G1X er kompaktkamera, hva er da S95/S100? Minikompaktkamera ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Som andre har kommentert, håper ikke dette er Canons svar på speilløst kamera. Jeg syns det blir tull å kalle et kamera på en halv kilo for kompaktkamera. Det er større enn G12, som heller ikke er lite, så hva er det man egentlig får? Et DSLR uten utskiftbar optikk? Jeg ser bare ikke hva som er sa entusiast med kamera, unntatt å rettferdiggjøre en høy pris. :p:ph34r:

Det er vedig mange DSLR brukere som ønsker seg et mindre kamera ved siden av. Særlig de med store hus. Noen trenger ikke utskiftbar optikk, så da er dette et altenativ. Sammenlignet med en Nikon D3 eller Canon 1D med 24-70mm f/2.8, så er dette et lite kamera.

Lenke til kommentar

Som andre har kommentert, håper ikke dette er Canons svar på speilløst kamera. Jeg syns det blir tull å kalle et kamera på en halv kilo for kompaktkamera. Det er større enn G12, som heller ikke er lite, så hva er det man egentlig får? Et DSLR uten utskiftbar optikk? Jeg ser bare ikke hva som er sa entusiast med kamera, unntatt å rettferdiggjøre en høy pris. :p:ph34r:

 

Om G1X er kompaktkamera, hva er da S95/S100? Minikompaktkamera ;)

Jeg ser ikke på dette som ett svar på speilløse systemkamera.

For de med store hus og som ønsker ett mindre kamera som #2, og ikke vil ha to systemer, så er dette ett godt alternativ.

Hvis det som er sagt om ytelsen til kameraet er sant, så er det mer enn nok til å bli entusiastisk for.

Og at S95/S100 (som er noe av markedets minste kompakter) er mindre er ett dårlig argument.

 

Personlig synes jeg dette blir ett bedre alternativ som nr.2 kamera enn diverse andre speilløse varianter med utskiftbar optikk. Men det er nå meg ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette ser lovende ut.

 

Sensor har samme høyde og piksel størrelse som Canon's 18Mpx sensor, men er noe kortere (4/3 format). Dette for å kunne gjøre optikken mer kompakt.

Ref. http://www.canonrumo...-g1x-announced/

 

Har sett etter kamera nummer 2 en tid, og dette er er nå min klare favoritt, dersom tester viser at bildekvaliteten faktisk er så bra som det er potensiale for med den store sensoren.

 

Ang. systemkamera:

Jeg blir ikke spesielt overrasket om Canon lager sitt speilløse systemkamera, som også er forventet i 2012, med samme sensor, det er ihvertfall hva jeg håper på. Om da både EF-S og EF objektiver kunne brukes med adapter og full autofokus, har man et fint system.

Endret av tech8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...