Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva har jeg egentlig fått av legen?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har vært hos legen grunnet søvnproblemer samt depresjon. Legen skrev ut såkalt Quetiapin Orifarm for søvnproblemene mine. Skal begynne med én tablett, for så å øke til maks tre dersom jeg fremdeles sliter med søvnen. Men i pakningsvedlegget og på internett står det at dette middelet brukes for personer som lider av schizofreni samt behandling av moderate til alvorlige maniske episoder. Stemmer dette? Hvorfor har jeg da fått disse pillene? Eller brukes de som sovetabeletter og? Er dette en form for antidepressiva?

 

På forhånd takk.

 

Postet av anonym: 06230ab29888b26c5f1b56a8f3406195

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis grunnen til søvnproblemene er at du tenker for mye eller klarer ikke å slappe av så du sovner, kan angstdempende medisiner hjelpe mye.

Det blir en slags angst å ikke få sove, hvis du tenker for mye på at "nå får jeg sikkert ikke sove i dag heller".

 

Baksiden av medaljen er at når du går tom for tabletter får du hetta pga det, og er tilbake i den samme tankegangen med en gang. Du skaper en psykisk avhengighet. Angsten for å ikke ha tabletter når du skal sove er like ille. De gangene jeg har fått sovepiller (zopiklon, imovan, en gang sobril), var jeg like søvnløs i en uke etter endt "kur" fordi jeg ikke hadde mere igjen. Så det er egentlig å skyte seg selv i foten, med mindre du har lyst å gå på medisiner i flere år og vrenge pengeboka pga det.

Jeg fikk noe thailandske valiumtabletter av lillesøster når jeg var hjemme i jula, pga sovetrøbbel og feil døgnrytme etter nattskift på jobb. Tok 1 eller 1/2 hver gang jeg la meg. Når jeg så kom hjem fra ferien, var jeg søvnløs i 4-5 dager igjen. Nå har det begynt å gå seg til normalt igjen. Lå i senga gjerne 8-9 timer og halvsov eller ikke sov i det hele tatt og var irritert.

 

Tabletter løser ikke selve problemet, det tar bare vekk en av symptomene midlertidig, og for å "løse det" kaster man enda mere tabletter på deg.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hm, skjønner, takk for svar :) Har bare tatt én pille. Tok ikke i går kveld da jeg kunne sove lenge i dag. Våknet dog kl halv ni. Litt usikker på om det er bra å bare ta av og til, eller om jeg bør ta de hver kveld? Står at man kan oppleve blant annet kvalme dersom man slutter på dem brått, og at det ikke er å anbefale (må trappes gradivs ned). Legen min sa ingenting om dette, glemte å spørre selv og. Eneste han sa var at jeg skulle starte med en for så å trappe opp til maks tre dersom søvnen ikke bedrer seg.

 

Postet av anonym: 06230ab29888b26c5f1b56a8f3406195

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Seroquel, eller Quetiapin som er virkestoffet i Seroquel, er et antipsykotisk medikament som også virker beroligende og nedsløvende. Selv bruker jeg det med antipsykotisk effekt i høy dose og blir ikke trøtt av disse. Jeg tror at bivirkningene ved stopp er hvis du har gått på preparatet i høyere dose over lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...