Gå til innhold

Gammel shuttle kan denne brukes til å vise film?


Anbefalte innlegg

Skjønner jeg har blitt gammel, når jeg spørr her istedet for å lese side opp og ned på google...

Men så har det seg kansje slik, at noen vet svaret, så jeg kan bruke tiden på jobb fornuftig, istedet for å søke side opp og ned....

 

jeg har en gammel http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326214 shuttle pc, med en Celeron 2.66ghz.

Vil denne fungere til å kjøre filmer dersom den får et billig skjermkort?

 

PC'en står pr i dag ubrukt i kjelleren, og tenkte evt. jentungen kunne få den til å se litt film, og ha litt musikk på.

 

Sist jeg koblet denne opp mot tv'n i stua, hoppet og hakket filmen ganske mye, og jeg mener da bestemt at en celeron 2.66Ghz burde holde for å vise film?

 

Mulig jeg bestiller et billig skjermkort på komplett, dersom dette holder for å få snurret en og anen film på tv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 2.66Ghz Celeron bør takle alt i SD oppløsning i software enkelt nok. Værre er det med 720p+ i h.264. Jeg tror dette kanskje blir akkurat i tyngste laget, dog den kanskje takler noe 720p avhengig av codec og bitrate.

 

Beste løsning her om du skal ha støte for HD og alle formater glatt er å kjøpe et skjermkort som kan gjøre hardware-decoding for maskinen. Da betyr det nesten ikke noe lenger hvilken CPU den har da skjermkortet vil gjøre 95% av arbeidet. Sterk CPU trenger du kun om du IKKE har hardware decoding å støtte deg på.

 

Et passende kort kan få fatt i til 3-500kr eller så.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

ok... jeg har ikke mindre enn 3 pc'er som slenger rundt... uten skjermkort

1 stk 3ghz+ celeron, en 2.66 ghz celeron og en intel core2 dual E4500 (2.2ghz)

Kan jo likesågodt gi alle sammen et skjermkort i gave før det er slutt for disse.

 

 

Ser at komplett har 40 stk skjermkort til under 500lappen.

Er det noen av disse rimligere skjermkortene som kan evt brukes?

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

ok... jeg har ikke mindre enn 3 pc'er som slenger rundt... uten skjermkort

1 stk 3ghz+ celeron, en 2.66 ghz celeron og en intel core2 dual E4500 (2.2ghz)

Kan jo likesågodt gi alle sammen et skjermkort i gave før det er slutt for disse.

 

 

Ser at komplett har 40 stk skjermkort til under 500lappen.

Er det noen av disse rimligere skjermkortene som kan evt brukes?

 

Rundt 1.8-2.0Ghz Core2Duo er det som jeg ville sett på som minstekravet for å decode 720p i h.264 i software. På 2Ghz så vil du ta det aller meste av 720P materiale helt glatt. Det er kun ekstremt høy bitrate "showcase" materiale slik som spesielt høy kvalitets episoder av "frozen planet" eller "planet earth" og slik som da vil hakke. Dette har jeg av egen erfaring på en HTPC som gjør alt i software. Dette estimatet baserer seg dog på at du bruker en up-to-date decoder som FFDshow (viktig at du bruker en versjon som har støtte for dualcore decoding ellers vil du slite på selv 720p)

 

Det jeg ikke kan svare på like godt er hvordan en Celeron vil sammenligne mot en C2D prosessor. Celeronen er en god del svakere, men jeg vil tippe at den ekstra frekvensen på 2,6Ghz og 3,0Ghz vil gjøre opp for forskjellen.

 

Anngående skjermkort så vil du generellt sett ha et så NYTT sjermkort som mulig, men i en BILLIG/LAV versjon. Dette er fordi disse kortene typisk har det meste av hardware-decodingen i behold, og det er som regel bare 3D ytelsen som de skorter på - hvilket ikke du trenger for film anyway.

 

Jeg er ikke super-oppdatert på dette segmentet, men jeg skal prøve å gi et forslag:

 

Dette er sansynligvis mer enn godt nok:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627484

Det har purevideo generasjon 4, hvilket i praksis er samme funksjonalitet i forhold til video som et high-end GTX580 skjermkort. Det vil ta alle populære formater i full hardware decoding og dermed kreve nesten ingenting av CPU.

Også kjekt at det er passivt kjølt - så ingen ekstra støy. Om CPU viften kan justere seg etter belastning på maskinen du snakker om så kan den bli ganske stille til videobruk.

 

Alternativt så kan du se på denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632993

Dete er billigst GT520 jeg fannt med passiv kjøling (bare 20kr mer enn billigste versjon som hadde vifte).

Denne har generasjon 5 purevideo, som er det aller nyeste du kan oppdrive - i praksis den beste hardware decoding støtten som finnes på markedet fra Nvidia ihvertfall) pr. dags dato.

 

DU kan lese mer om nøtaktig hva som er forskjellene i de forskjellige generasjonene her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_PureVideo

 

Men kort sagt så vil nok begge kortene gjøre alt det du trenger, og for en skarve hundrings mer for å få det aller nyeste i passivt kjølt format så er det vel ikke en dum idè å gå for GT520 kortet.

 

Nå har jeg bare sett på komplett sin liste vel og merke siden det var det du nevnte. Pga. prisen kan det svare seg å kjøpe dette i en lokal butikk for å spare frakten evt. Det eneste som betyr noe er chipsettet som brukes egentlig + at det er passivt kjølt.

Her er mer full liste over alle som selger slike kort:

http://www.prisjakt.no/category.php?k=v1900&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

(ikke så mye å spare som du ser)

 

Dette baserer seg på at du skal ha et PCI-E skjermkort og ikke et PCI. Jeg anntar det er tilfellet.

 

EDIT: Verdt å kommentere at jeg baserer meg her på Nvidia fordi det er disse kortene jeg kjenner best. AMD (tidligere ATI) har også gode løsninger som sikkert er like gyldige, men da må du spørre noen andre om mer spesifikk hjelp :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...