Gå til innhold

Hvor varm* er PC'en din under belastning?


SLi

  

182 stemmer

  1. 1. Hvor varm er den under belastning?



Anbefalte innlegg

[*]Hvilket program brukte du? Prime95, Small FFT

[*]Hvor lenge sto den på? Ca en halvtime

[*]Din CPU kjøler? Noctua NH-D14

[*]Ditt kabinett? Lian Li PC6070BSCANDV2

[*]Noe ekstra? Romtemp ca. 18-19C

 

[*] post-103403-0-81349100-1325688556_thumb.jpg

 

Rart, har en PH II X6 som gikk opp til 43 grader i Prime95 etter 15 minutter og den rykket seg ikke noe opp etter 45 minutter til. Mens du har en bedre kjøler og den gikk mye høyere en min?

 

CoolerMaster v8 vs Noctua NH-D14 er vel Noctuaen en klar vinner, men på første posten sier den noe helt annet...

Temperaturer mot klokkefrekvens har veldig mye med flaks å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører Prime95 nå, har en Noctua nh-d14 og 2500k (stock). Den spinner ikke opp i det hele tatt når jeg kjører prime95, betyr det at viftene går på 100%? Er det et sted jeg kan sjekke det? Jeg har brukt den medfølgende splitteren som fulgte med. Uansett, foreløpig ligger den på 49-51 dog kun etter 25 min (oppdaterer med screen når den har gått en time ish).

For folk som har litt peiling er 49-51 et naturlig resultat på stock clock, har et fractal design xl.

 

Hvor fort viftene spinner avhenger av hvilken viftekontakt du bruker på hovedkortet. Sannsynligvis bruker du CPU_fan så da vil viftene reguleres i takt med tempen, med mindre dette er deaktivert i BIOS. I så tilfelle vil de kjøre på maks. Disse viftene er dog ganske så stillegående så de høres ikke akkurat godt på maks hastighet.

 

Ca. 50C høres fint ut. Muligens bittelitt mye ift. romtempen din, men dette avhenger også en del av luftflyt i kabinettet, hvilken pasta du har brukt og hvordan du fordelte denne på varmesprederen/CPU. Tempen er uansett slettes ikke dårlig. Det er fremdeles over 20C igjen til du kan begynne å bekymre deg.

 

Du virker flink! Vet du hva "fanpwm2" er? Er det prosessor viften?

Lenke til kommentar

Fin tråd :)

 

[*]Hvilket program brukte du? Prime95.

[*]Hvor lenge sto den på? Ca 3 timer

[*]Din CPU kjøler? H60

[*]Ditt kabinett? In win Dragon Rider

[*]Noe ekstra? Romtemp ca 23 c

post-224156-0-56987100-1325707432_thumb.jpg

 

Temp på cpu:

max 36c

min: 29c

Endret av Víkingasveitin
Lenke til kommentar

Fin tråd :)

 

[*]Hvilket program brukte du? Prime95.

[*]Hvor lenge sto den på? Ca 3 timer

[*]Din CPU kjøler? H60

[*]Ditt kabinett? In win Dragon Rider

[*]Noe ekstra? Romtemp ca 23 c

post-224156-0-56987100-1325707432_thumb.jpg

 

Temp på cpu:

max 36c

min: 29c

 

 

Nice! Hvorfor står Temp 3 på -128C forresten? Bug?

Lenke til kommentar

stusset litt på den jeg og, sikkert en bugg..

 

 

Liten vits i å ta screenshot etter stopp vel? ;) Da er jo temperaturene på Idle-nivå igjen. Såfremt man ikke kjører vann that is.

 

hehe, smart som jeg var trykket jeg på stopp før jeg kom på ideen om å ta screenshot.. men det har ikke så mye å si når speedfan stod på under hele stresstesten og derfor vil min og max temp stemme. ^^

 

E:

jeg gad liksom ikke å sette den på i tre timer til når jeg først hadde stoppet den, derfor ble det slik :p

Endret av Víkingasveitin
Lenke til kommentar

Speedfan er vel heller ikke den beste, bruk HWmonitor, Coretemp eller Realtemp(siste versjon av alle) slik at vi kan se type CPU og evt. klokk på den.

 

Hadde coretemp men den viste mye høyere tempratur enn det speedfan og AI suite viste, så siden AI suite var det som fulgte med hovedkortet så stoler jeg mer på det.

 

Speedfan og ai suite hadde samme tempraturer.

 

mine spec:

amd 965 @ 3,4 for anledningen.

Lenke til kommentar

Speedfan er vel heller ikke den beste, bruk HWmonitor, Coretemp eller Realtemp(siste versjon av alle) slik at vi kan se type CPU og evt. klokk på den.

 

Hadde coretemp men den viste mye høyere tempratur enn det speedfan og AI suite viste, så siden AI suite var det som fulgte med hovedkortet så stoler jeg mer på det.

 

Speedfan og ai suite hadde samme tempraturer.

 

mine spec:

amd 965 @ 3,4 for anledningen.

Speedfan og AI suite viser CPU temp mens de andre viser temp på kjernene en vesentlig forskjell.

36C på CPU i Speedfan vil sikkert gi 45C+ pr kjerne i de andre og det er rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Speedfan er vel heller ikke den beste, bruk HWmonitor, Coretemp eller Realtemp(siste versjon av alle) slik at vi kan se type CPU og evt. klokk på den.

 

Hadde coretemp men den viste mye høyere tempratur enn det speedfan og AI suite viste, så siden AI suite var det som fulgte med hovedkortet så stoler jeg mer på det.

 

Speedfan og ai suite hadde samme tempraturer.

 

mine spec:

amd 965 @ 3,4 for anledningen.

Speedfan og AI suite viser CPU temp mens de andre viser temp på kjernene en vesentlig forskjell.

36C på CPU i Speedfan vil sikkert gi 45C+ pr kjerne i de andre og det er rett.

 

AMD Overdrive vs Speedfan vs HWmonitor:

 

359GE.jpg

Lenke til kommentar

Ser ut som idle temp det der da..

 

Sa jeg dette var under Prime95? Nei. Det er på første post. Dette er som svar til Arni90 som sier at programmene viser forskjellige tall.

 

Edit: Syntes jeg virket litt frekk i denne posten, beklager :)

Endret av Awezome
Lenke til kommentar

Hva kan være grunnen til at AI suite II viser ca: 10 grader kaldere på cpu en de fleste andre programmer jeg har testet ?

 

Litt off topic spørsmål til deg, kan du kjøre BF3 på ultra med kortet ditt? Vi har samme kort og jeg kjører BF3 på Ultra med 50 - 60 fps. Selvom folk sier jeg trenger mer enn en 580 for å gjøre det... Bullshit..

Lenke til kommentar

Mener på at jeg kan kjøre ultra på 40-50 bilder, men nå for tiden kjører jeg medium/high. Kan teste ultra litt etterpå.

 

La til et lite leaderboard på førsteposten :)

 

Hehe, synes det blir litt feil med det leaderboardet da man får høyere temperaturer hvis man klokker, og veldig individuelt etter hvilken prosessor type man bruker :)

Lenke til kommentar

Mener på at jeg kan kjøre ultra på 40-50 bilder, men nå for tiden kjører jeg medium/high. Kan teste ultra litt etterpå.

 

Husk å sette på MSAA 4X da!

 

Hehe, synes det blir litt feil med det leaderboardet da man får høyere temperaturer hvis man klokker, og veldig individuelt etter hvilken prosessor type man bruker :)

 

Syntes det er koselig med et lite leaderboard jeg da :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...