Gå til innhold

DisplayPort - hvorfor er det så sjeldent?


Valle79

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter og ser på både nytt skjermkort og ny skjerm. Men så er tingen...samtlige skjermkort har jo i dag ørti fjørti DisplayPort, og 1-3 DVI/HDMI/VGA. Har fra før en skjerm med VGA og HDMI, og en med VGA og DVI. Tenkte å kjøpe en Asus 6950, men den har 2x DVI og 4x DisplayPort. Men nesten ingen skjermer har DisplayPort! De har HDMI/VGA, DVI/VGA, eller HDMI/DVI/VGA, men kun noen få har DisplayPort. Hva pokker er greia egentlig? Har skjermkortfabrikantene løpt fra skjermfabrikantene eller er det noe jeg ikke skjønner her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjerm og skjermkort komt i hus, men nekter å fungere. Kan kjøre desktop/eyefinity på hvilke 2 skjermer som helst, men ikke alle 3. Viser seg at jeg ikke har lest nok. Kjøpte skjermkort med 2x DVI og 1xHDMI, men dette er ikke godt nok. 3 skjermer eller mer = du MÅ bruke displayport. Så da må jeg skaffe en active displayport to DVI sak, for det fins visst ikke active til HDMI, og dersom den ikke er active får du fortsatt ikke brukt 3 skjermer. Balls!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kjøpte selv http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627397 og ble ganske overraska når den hadde kun displayport og hdmi. Sjekka ikke på forhånd, tok det som en selvfølge at den hadde DVI, men det er jo i grunn en standard som er på vei ut, så noe stort problem er det ikke.

 

Desverre så virker det som det er kun AMD kort som bruker displayport av AMD og nVidia, så om man vil benytte 120hz og 3D på en slik skjerm så må man altså gå for AMD.

 

Fantastisk skjerm forresten, anbefales på det sterkeste, selv om det bare er et TN panel. De hadde den på tilbud på amazon.com når jeg kjøpte den, så 2100kr er den absolutt verdt :p

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Husk til alle som kjører 3 skjermer.

 

 

Aktiv display port overgang må kjøpes for at det skal fungere.

 

Jeg har 3x BenQ XL2420T og 3x Asus AMD 7970. Det holder ikke med vanlige Displayport kabler? Jeg har plass til 6 totalt over alle skjermkortene, men kun 2 stk på hvert enkelt kort. Hva burde jeg gjøre? Har faktisk ikke enda fått bilde på skjermen/skjermene. Helt ny maskin, og ingen Win7 installasjon.

Lenke til kommentar

displayport er bare noe dritt. produsenter som råtter seg sammen for å skape mer penger igjen. den er jo så frytelig lik HDMI også. bare en lite kan som skilte den fra HDMI, trur jeg det var. skilftet et skjermkort som skulle kjøre 4 monitorer med direkte overføring med CCTV. den jeg skiftet til var selvsakt displayport. dette medførte masse overganger og det var ikke så god plass. så hadde jeg extender og reciver for cat 7 kablene.fikk fort problemer med overføringen. kablene var litt over 20 m bare. jeg skulle ha full HD på skjermene.

Lenke til kommentar

displayport er bare noe dritt. produsenter som råtter seg sammen for å skape mer penger igjen. den er jo så frytelig lik HDMI også. bare en lite kan som skilte den fra HDMI, trur jeg det var. skilftet et skjermkort som skulle kjøre 4 monitorer med direkte overføring med CCTV. den jeg skiftet til var selvsakt displayport. dette medførte masse overganger og det var ikke så god plass. så hadde jeg extender og reciver for cat 7 kablene.fikk fort problemer med overføringen. kablene var litt over 20 m bare. jeg skulle ha full HD på skjermene.

Displayport er totalt forskjellig og overlegent HDMI og DVI:

Såkalt daisy-chaining av skjermer med 1.2-revisjonen

Nok båndbredde for å kjøre 4x 1920x1080 @ 60Hz

Mindre fysisk tilkobling.

Fremtidssikker i form av at den ikke skal utfases som DVI og VGA.

 

HDMI og DVI er derimot to porter av samme side: HDMI er DVI + lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...