Gå til innhold

PC på størrelse med et kredittkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fått dette med usb3, og 2x gblan så hadde det blitt en saftig liten strømgjærrig router med pfsense :)

 

GB Lan er dessverre ikke billige - det fins veldig få GB Lan brikker som ikke har PCI (eller PCI-X, PCI-E) buser. Derfor bruker de 100 Mbit LAN.

 

Alternativet hadde vært å bruke en SoC med Gb ethernet onboard - men det er få SoC med Gb ethernet og HD Video, og ingen til passende pris og tilgjengelig i små antall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Hmm de kunne da gjort noen forbedringer. Prossesoren kunne vært på 1 Ghz og komplett strømtilkobling. Skulle ikke være så mye dyrere om de fabrikkoverklokker CPUen. Litt bedre rom også om det var 512 mb ram. En mikroskopisk plastvifte over cpuen pga overklokkingen og we are all sett.

 

I starten burde de selge det veldig billig og så gjøre det dyrere senere fordi det da lettere kan få omtaler rundt i verden. Det er min mening. 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Så den vil kunne operere problemfritt på enhver mobillader med USB? Er det nødvendigvis selvsagt siden disse ikke er laget for 24/7 drift av utstyr?

 

Ja, alle USB lader burde fungere fint. Alt du trenger er en 5V supply med nok strøm (jeg mener det står ca. 700 mA på websiden - og 500 av det er for å kunne forsyne USB enheter som hub, tastatur og mus). Det burde også gå fint å bruke en PC som strømforsyning til kortet...

Spørsmålet var ikke om de gir en riktig spenning og strøm, det er jo etablerte standarder, men om de tåler å benyttes til denne 24/7 aktige bruken når mobilladere er bergenet på batterilading fremfor permanent strømtrekk :). Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er spent på ARM-prossessoren, men er det noen statistikk på hvor stor del av diverse pakkebrønner som er kompilert for ARM?
Debian og Ubuntu har ganske imponerende brønner. De er ikke 100%, men skal jeg tippe er de minst 75%. Jeg kan sjekke senere i dag når jeg kommer hjem og kan start laptoppen min som kjører (L)ubuntu 10.04 LTS ARMEL.

 

Hvor pokker har du fått tak i den laptopen?

 

Ah, ser du linker til genesi i en senere post. Gjetter meg til at vi snakker om laptop-varianten.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Så den vil kunne operere problemfritt på enhver mobillader med USB? Er det nødvendigvis selvsagt siden disse ikke er laget for 24/7 drift av utstyr?

 

Ja, alle USB lader burde fungere fint. Alt du trenger er en 5V supply med nok strøm (jeg mener det står ca. 700 mA på websiden - og 500 av det er for å kunne forsyne USB enheter som hub, tastatur og mus). Det burde også gå fint å bruke en PC som strømforsyning til kortet...

Spørsmålet var ikke om de gir en riktig spenning og strøm, det er jo etablerte standarder, men om de tåler å benyttes til denne 24/7 aktige bruken når mobilladere er bergenet på batterilading fremfor permanent strømtrekk :).

 

Ah, nå se jeg hva du mener. Jeg ville nok tro at de alle fleste laderer tåler 24/7 - det er nesten ikke mulig å lage en lader som tåler å kjøre i noen timer til ladning, men ikke tåler å være på konstant. Dessuten er det nok med folk som glemmer at mobilen er i laderen over flere døgn at dersom det hadde være farlig (jeg tenker på varmen), hadde vi hørt om det før.

Lenke til kommentar

Hmm de kunne da gjort noen forbedringer. Prossesoren kunne vært på 1 Ghz og komplett strømtilkobling. Skulle ikke være så mye dyrere om de fabrikkoverklokker CPUen. Litt bedre rom også om det var 512 mb ram. En mikroskopisk plastvifte over cpuen pga overklokkingen og we are all sett.

 

I starten burde de selge det veldig billig og så gjøre det dyrere senere fordi det da lettere kan få omtaler rundt i verden. Det er min mening. 

 

Det er begrenset hva man kan gjøre med ram'en i en sånn kort. Det er ikke snakk om å montere enn ny DIMM - det er PoP (Package on Package) ram. D.v.s., selve prosessorbrikken har lodepunkter på toppen av pakken, der man montere ram brikken som er i en egen spesielle pakke. Det gir lavere pris, mindre kort, og lettere utlegg, men har ikke samme fleksibilitet som vanlig DIMM sokkel eller egen ram brikker. Det gjør det også vanskeligere med kjøling om du vil overklokke.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt imponert over denne. En PC i en USB pinne som Cotton Candy fra Norske FXI Tech er mer imponerende.

 

Med ARM Cotrex A9 1.2 prosessor, Wifi 802.11/g/b/n, Bluetooth, 1GB DRAM, og opp til 64 GB microSD lagring. Den har USB og HDMI tilkobling og kjører Android 2.3. Det er også støtte for Unbuntu såvel som visualisering klient for Windows, Linux and Mac.

 

http://the-gadgeteer...oid-on-a-stick/

FIXI Tech

 

post-157018-0-53995800-1325262878_thumb.png

 

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg er ikke spesielt imponert over denne. En PC i en USB pinne som Cotton Candy fra Norske FXI Tech er mer imponerende.

 

Med ARM Cotrex A9 1.2 prosessor, Wifi 802.11/g/b/n, Bluetooth, 1GB DRAM, og opp til 64 GB microSD lagring. Den har USB og HDMI tilkobling og kjører Android 2.3. Det er også støtte for Unbuntu såvel som visualisering klient for Windows, Linux and Mac.

 

http://the-gadgeteer...oid-on-a-stick/

FIXI Tech

 

post-157018-0-53995800-1325262878_thumb.png

 

 

 

 

Imponerende ja men prisen.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det bør vel presiseres at denne avbildede (B) med Ethernet koster 35 dollar, den UTEN (A) koster 25 dollar. Det står nede i teksten men likevel. Uansett må vel dette være for selvkost å regne.

 

Litt artig for oss programmerere er det også at den har en god del I/O pinner som kan konfigureres til UART, SPI, I2C, PWM osv., eller bare for å styre noe av/på.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt imponert over denne. En PC i en USB pinne som Cotton Candy fra Norske FXI Tech er mer imponerende.

Pokker og! først CUPP, nå FXITech. Hvordan klarer disse firmaene å snike under radaren på meg at dem er norske?! Og for den del, hvorfor har vi plutselig så mange firma her til lands som hoster opp spennende produkter basert på ARM?

Lenke til kommentar

er det rikt i å kalle det for en pc ?

riktignok er det er ferdigbygd hovedkort , men det magler jo blant annet egen intern strømforsøning.

 

Og hva definerer du som en PC, elgen? Sist jeg sjekket så har heller ikke laptoper intern strømforsyning.

 

 

Det er merkelig hvordan folk her i tråden setter krav til en 35$ datamaskin, som om de forventet mer for pengene! Nei den har ikke 5GHz og terabyte ethernet.

Lenke til kommentar

Heh... for 7!! år siden kjøpte jeg en shuttle pc til bruk som carputer.

mener å huske jeg betalte ganske mye for strømforsyninga og...

 

Denne er "litt" mindre,og den kan mates fra bilstereoens USB - eller bilens,

og vil tro den fungerer vel så godt.

(var jo ikke HD lyd dengang heller, og regner ikke med at disse pc'ene blir levert med det)

 

 

 

Ellers For den prisen, er det jo muligheter for å ha små musikklienter i huset.

Koster jo noen kroner mindre enn squeeseboxene jeg har,

Blir garantert bestil noen fra min side, er jo mange muligheter med disse.

Lenke til kommentar

er det rikt i å kalle det for en pc ?

riktignok er det er ferdigbygd hovedkort , men det magler jo blant annet egen intern strømforsøning.

 

Og hva definerer du som en PC, elgen? Sist jeg sjekket så har heller ikke laptoper intern strømforsyning.

 

 

Det er merkelig hvordan folk her i tråden setter krav til en 35$ datamaskin, som om de forventet mer for pengene! Nei den har ikke 5GHz og terabyte ethernet.

 

Lapptopper har intern stømforsynig i form av batterier

 

jeg fikk heller ikke med meg om den hadde noen form for lagringsmedier innebygget ( kun arbeids mine og bios)

Den mangler også et beskytelses kabinett ( men det kommer sikker etterhvert )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er det rikt i å kalle det for en pc ?

riktignok er det er ferdigbygd hovedkort , men det magler jo blant annet egen intern strømforsøning.

 

Og hva definerer du som en PC, elgen? Sist jeg sjekket så har heller ikke laptoper intern strømforsyning.

 

 

Det er merkelig hvordan folk her i tråden setter krav til en 35$ datamaskin, som om de forventet mer for pengene! Nei den har ikke 5GHz og terabyte ethernet.

 

Lapptopper har intern stømforsynig i form av batterier

 

jeg fikk heller ikke med meg om den hadde noen form for lagringsmedier innebygget ( kun arbeids mine og bios)

Den mangler også et beskytelses kabinett ( men det kommer sikker etterhvert )

 

Raspberry Pi kan drives av 3 AA-batterier, er det en PC nå?

 

Er en PC et kabinett? Harddisken? Må alt være til stede? Har du vanskeligheter for å ta til deg P-en i PC?

Lenke til kommentar

er det rikt i å kalle det for en pc ?

riktignok er det er ferdigbygd hovedkort , men det magler jo blant annet egen intern strømforsøning.

 

Og hva definerer du som en PC, elgen? Sist jeg sjekket så har heller ikke laptoper intern strømforsyning.

 

 

Det er merkelig hvordan folk her i tråden setter krav til en 35$ datamaskin, som om de forventet mer for pengene! Nei den har ikke 5GHz og terabyte ethernet.

 

Lapptopper har intern stømforsynig i form av batterier

 

jeg fikk heller ikke med meg om den hadde noen form for lagringsmedier innebygget ( kun arbeids mine og bios)

Den mangler også et beskytelses kabinett ( men det kommer sikker etterhvert )

 

Raspberry Pi kan drives av 3 AA-batterier, er det en PC nå?

 

Er en PC et kabinett? Harddisken? Må alt være til stede? Har du vanskeligheter for å ta til deg P-en i PC?

 

med batteriene er det en pc ja, men det burde også være en liten harddisk til stedet for at det skal fungere.

Hvis ikke så vil jeg kun definer det som en terminal .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...