Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NyPC, Ethernet Adapter ikke innstallert?


Anbefalte innlegg

God jul folkens!

 

Fikk meg nettopp min nye PC med hovedkortet:

GIGABYTE GA-Z68P-DS3

 

Windows, skjermkort og i teorien skulle nå også hovedkortet vært innstallert. Listen jeg får opp over alternative installasjoner viser "Installed" når jeg tar i bruk PC-en. Alikevel har jeg ikke nettverksdrivere installert.. Har gjort noen forsøk på google rundt hovedkortet, men jeg finner absolutt ingenting.. På CD-en er Network & Audio drivers spesifisert.

 

I Device Manager (Enhetsbehandling) ligger ingen tegn til Network Adapters.

Bak PC-en lyser det ingen lys rundt nettkabelen.

 

Kan noen gjøre julen glad for meg? :)

Endret av Toppris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mja, nei. Som sagt, jeg googlet litt også. Hadde nok ikke gått glipp av første linken ;)

Ellers takk som prøver!

 

Den linken innebærer dessverre de nøyaktige samme driverne som jeg fikk med på CD-en. Ved installasjon får jeg melding:

 

"The Realtek Network Controller was not found.

If deep Sleep Mode is enabled Please plug the Cable."

 

Via Control Panel og Connect To The Internet under Network and Internet, får jeg beskjed om "Windows did not detect any networking hardware.

 

Andre forslag? :(

Lenke til kommentar

Har du sjekket at nettverkskort er enablet i BIOS?

Dette finner jeg ikke. Føler jeg er ganske begrenset i denne BIOSen...

 

Det er verd et forsøk å resette bios om du ikke alt har gjort det.

Denne muligheten finner jeg heller ikke. Kan sette BIOSen til Fail-Safe eller Optimized. Har prøvd begge, og ingen gjør noen spesiell nytte.

Lenke til kommentar

gigabyte hovedkort har en funksjon i bios hvor de skrur av nettverkskortet hvis ikke kabelen står i når denne funksjonen bli enablet i bios. du må derfor skru den av i bios for å skru på lankontakten. med det eneste gigabyte hk jeg har vært borti var det svært plagsomt.

 

denne funksjonen er for å spare strøm hvis du uansett bare bruker trådløst.

 

glemte si at denne funksjonen er default enabled i bios

Endret av mhsalangli
  • Liker 1
Lenke til kommentar

gigabyte hovedkort har en funksjon i bios hvor de skrur av nettverkskortet hvis ikke kabelen står i når denne funksjonen bli enablet i bios. du må derfor skru den av i bios for å skru på lankontakten. med det eneste gigabyte hk jeg har vært borti var det svært plagsomt.

 

denne funksjonen er for å spare strøm hvis du uansett bare bruker trådløst.

 

glemte si at denne funksjonen er default enabled i bios

 

Da jeg for første gang tok på PC-en hadde jeg kun strømforsyningen i, for å se om det faktisk fungerte. Så slo jeg den av, og koblet deretter alle andre ledninger inn (maskinen ble satt sammen på et annet rom enn der den skulle brukes; derfor). Vet du hva denne funksjonen heter i BIOSen? Jeg har vært innom et titallsganger nå, slått på "Show Advanced BIOS settings", men gjenkjenner ingenting som minner om nettverkstilkobling/inngang/kort/osv.

 

Videre forstod jeg ikke helt hva du mente med å skru på LAN-kontakten. Jeg skal først DISABLE noe som tydeligvis er ENABLED i BIOSen, riktig? FØR jeg kobler i nettkabelen?

Først disable en funksjon, komme meg inn i Windows, og så plugge i kabel? Jeg leter igjennom BIOSen igjen mens jeg venter på svar ;)

 

EDIT: Nærmeste jeg finner som kan ha noe med nettverk å gjøre, heter "ONBOARD H/W LAN". Har vært enabled, hjalp ikke å skru av.

Endret av Toppris
Lenke til kommentar

nå har jeg sjekket på den gigabyte-pcen hvor jeg hadde denne irritasjonen:

 

det ligger innunder "integrated peripherals" og heter Green LAN. denne skal da være disabled.

 

edit: forøvrig kan du sjekke om kabelen er i orden ved å gå inn på SMART LAN, da vil den sjekke om den får signaler.

Endret av mhsalangli
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det ligger innunder "integrated peripherals" og heter Green LAN. denne skal da være disabled.

 

Denne er ikke å finne her. Her er min BIOS:

 

IMAG0466.jpg

 

IMAG0467.jpg

 

IMAG0468.jpg

 

IMAG0469.jpg

 

IMAG0470.jpg

 

IMAG0471.jpg

 

IMAG0472.jpg

 

IMAG0473.jpg

 

IMAG0474.jpg

 

 

SMART LAN som du foreslo, gjør ingenting. Jeg klikker meg inn og det står bare "Virtual LAN Cable Test" eller noe. Ingenting skjer.

 

Holder på å gå gal her :( Kjøper meg ny PC til jul, kan ikke bruke den til annet enn edderkoppkabal! GRR!

Lenke til kommentar

Skal man sjekke på mulig hardware/bios problemer, er det alltid lurt å prøve med en Linux live CD. Da har du en kontroll som er uavhengig av Windows og andre software problemer. Fungere nettverket med det siste Knoppix CD, vet du at det er Windows/driver problem, fungere det ikke så vet du at det er hardware eller bios innstillinger.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et nytt nettverkskort til 149,-. Satt den inn, maskinen gjenkjente enheten, men installering av driver fungerte ikke.

 

Jeg skiftet så PCI slot for den, hadde kabelen utav under oppstart, og ENDELIG har jeg internett.. Er like oppgitt som jeg er fornøyd nå.

 

Note to self: Hold deg unna GIGABYTE neste gang.

 

Ellers takk for all hjelp og alle forslag dere har kommet med! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...