Gå til innhold

SOPA-dommen faller tidlig neste år


Anbefalte innlegg

Hva blir egentlig konsekvensene om dette går gjennom?

Slik jeg forstår det vil denne loven gi USA retten til å fjerne hvem som helst fra DNS-systemet, altså systemet som gjør at når du skriver www.diskusjon.no får pcen din vite at du egentlig skal til 89.250.123.197 (diskusjon.no sin IP).

 

Det som vil skje under SOPA, er at dersom musikk-industrien skulle finne noen tegn til "piratvirksomhet", har de lov til å fjerne disse sidene fra DNS systemet, og fra søkemotorer. Faktisk trengs ikke mer enn en link til en side som bryter med opphavsretten til for å ha loven på plateindustriens side.

 

Dersom jeg har forstått det vil det fortsatt være mulig å komme seg inn på sidene, dersom du manuelt skriver inn IP-adressen.

 

Grunnen til at folk er så sterkt mot den er at det kreves lite bevis, og at SOPA (en amerikansk lov) blir en lov hele verden er nødt til å følge.

Det å taste inn IP adressen i nettlesern fungerer helt til det sitter flere webservere bak samme IP adresse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt litt på spissen, men om internett som vi kjenner det i dag går til helvette, og det ikke kommer noen god erstatning så vet jeg ikke om jeg har så veldig lyst til og leve på denne kloden lenger. Da kommer jeg i en posisjon der 70% av all fritiden min (internett) må byttes ut med noe annet, og det vet jeg ikke helt om jeg er klar for. :cry:

 

Like greitt om nettet går ned. Da kan vi slå av maskinen, gå utenfor døra, og gjøre noe nevenyttig for en gangs skyld. F.eks gå og snakke med andre mennesker istedenfor å chatte.

Har en fysisk jobb som jeg er på 5 dager i uka, 46 uker i året. Trener 4 ganger i uken. Trenger ikke gå ut av døren mer enn jeg allerede er ute av døren! :tease:

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Hva blir egentlig konsekvensene om dette går gjennom?

Slik jeg forstår det vil denne loven gi USA retten til å fjerne hvem som helst fra DNS-systemet, altså systemet som gjør at når du skriver www.diskusjon.no får pcen din vite at du egentlig skal til 89.250.123.197 (diskusjon.no sin IP).

 

Det som vil skje under SOPA, er at dersom musikk-industrien skulle finne noen tegn til "piratvirksomhet", har de lov til å fjerne disse sidene fra DNS systemet, og fra søkemotorer. Faktisk trengs ikke mer enn en link til en side som bryter med opphavsretten til for å ha loven på plateindustriens side.

 

Dersom jeg har forstått det vil det fortsatt være mulig å komme seg inn på sidene, dersom du manuelt skriver inn IP-adressen.

 

Grunnen til at folk er så sterkt mot den er at det kreves lite bevis, og at SOPA (en amerikansk lov) blir en lov hele verden er nødt til å følge.

Det å taste inn IP adressen i nettlesern fungerer helt til det sitter flere webservere bak samme IP adresse.

Eller flere domener på en IP-adresse. Bare prøv YouTube sin IP, du vil bli sendt til google.com i stedet. Nå aner ikke jeg hvilken server software Google bruker, men selv bruker jeg Apache og der skiller man mellom domene og sender brukere til riktige sted på servern etter hvilket domene som er kalt.

 

Enkelt sagt til dere som tror IP-adresse vil kunne være en fullverdig erstatning, så vil det ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DNS-servere kan sammenlignes med en telefonbok. Du søker opp et navn (domene/url) og finner ut at det er et bestemt nummer (ip-adresse). Ved SOPA så vil de få mulighet til å fjerne navnet, dvs. blackliste det og det vil ikke lenger bli tilgjengelig, og derfor vil i praksis slike sider fort kunne dø ut om de er avhengig å gå igjennom USAs DNS-servere.

Lenke til kommentar

Om denne loven går igjennom så lurer jeg på om det er mange firmaer som kommer til å flytte ut av usa. Det kan jo ende opp med å kneble amerikansk innovasjon på nettet.

 

Kan de med denne loven stenge tilgangen til europeiske servere, eller er det bare servere i usa de kan angripe?

 

Det som kommer til å skje er at DNSredistributører i USA må bruke en USA hovedserver, som allerede sensurerer de utenlandske domene.

For de domene som er under Amerikansk kontroll(.com, .net, .edu og mulig .org, og sikkert noen til) så mister de sin DNSplassering, da USA har toppen av de DNSene. Sitter serverne innenfor USA så blir de tatt av lufta direkte vis de spør leverandøren av nettet til serveren.

Derimot er domenet på et ikke Amerikansk domene(f.eks .dk eller .se) og server er lokalisert utenfor USA, så er deres handlinger kun begrenset til å be noen toppdistributører å sensurere de DNS listene de mottar fra den danske hoveddistributøren eller den svenske.

 

Men det er jo ikke det som er problemet. Problemet er at du trenger sende et brev til f.eks VISA og PayPal, så må de gi etter for brevets blokkeringskrav, og da forsvinner plutselig alle måter å tjene penger på en nettside, uavhengig av om den faktisk selger piratvare eller om den kun er noe kontroversiel.

Lenke til kommentar

Håper Lamar Smith blir drept i en trafikkulykke jeg da.. Enkeltmennesker som vil ta beslutninger som går utover 7 milliarder andre mennesker, og "vet" de har fullstendig rett i det de gjør, gjør meg personlig spysjuk..*vente på trafikkulykken*....Edit: Litt som med de 10-20 sjefene før finanskrisen som gjorde seg selv til milliardærer i bonuser før aksjemarkedet og resten av verden nesten gikk til helvete..

 

7 milliarder mennesker!? HAH! 21% av verdens befolkning har i det hele tatt tilgang til internett og bare en andel av de bruker piratsider. Vi er desverre nede i knappe 1 milliard.

Lenke til kommentar
Satt litt på spissen, men om internett som vi kjenner det i dag går til helvette, og det ikke kommer noen god erstatning så vet jeg ikke om jeg har så veldig lyst til og leve på denne kloden lenger. Da kommer jeg i en posisjon der 70% av all fritiden min (internett) må byttes ut med noe annet, og det vet jeg ikke helt om jeg er klar for. :cry:
Like greitt om nettet går ned. Da kan vi slå av maskinen, gå utenfor døra, og gjøre noe nevenyttig for en gangs skyld. F.eks gå og snakke med andre mennesker istedenfor å chatte.

 

Ja, hvorfor kan ikke folk i burma bare bruke brevduer til å spre problemene, eller bare holde kjeft og gå på kino med vennene sine istedenfor? Og kan ikke småbedriftene som lever av å ha butikken sin på nett bare kjøpe seg et lokale hvor de kan få ekte kunder istedenfor? Kan vi ikke også gå tilbake til å hugge mer skog for å bare bruke papir fremfor mail? Det gikk jo litt sent, men det hadde da sjarm? Ikke trenger vi annet enn VG for å få med oss hva som skjer i verden heller, for de driver jo objektiv journalistikk.

 

...

Det ville ikke vært noen som turte å si imot Putin uten internett. Egypt ville antagelig brutt ut i blodig revulusjon også. Disse eksemplene er temmelig mange. Det kommer kanskje som et sjokk for mange, men det er andre ting på nett enn Facebook.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...