Gå til innhold

Harddiskgiganter kutter garantitider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis noe er beregnet å vare i mere en 2 år så vil de flest nok forvente at det skal kunne reklameres opptil 5 år etter at det er kjøpt .

 

Da blir det merkelig å påstå at reklamasjons rette i praksis bare vare 4 år , fordi produktet er forventet å bare fungere i 4 år.

Slik jeg kjenner loven så står det virkelig at det er 2 eller 5 år.

 

Da forteller ikke loven hele sannheten.

 

problemet her er at det er nok bare produsenten som faktisk vet forvente levetid på produktet.

 

 

hvis jeg skal tolke loven så forventer den at alt man kjøper skal ha forventet levetid minst 2 år.

jeg mener å huske at det var en del protester på dette fra en kjent mobil produsent.

 

Her tvinger altså loven produsenten til å lage produktene slik at det funger i minst 2 år.

 

siden diskusjonen dreier seg om harddisker så kommer de neppe noen vei med å kutte i garantiene

Lenke til kommentar

Med reklamasjonsretten man har i Norge, så kan jeg ikke akkurat se den store grunnen til å stresse for dette ...

 

Tror jeg resiterer denne, så folk ikke blir forvirret.

"Kuttet" gjelder bare i regioner hvor deres garantitid er større enn regionens lovsatte garantitid.

I USA er det omtrent ikke lovsatt noe, så der blir det stor forskjell.

I EU er det vistnok 2 år, så tja?

I Norge er det 5 år, så vi bryr oss omtrent ræva om dette.

Lenke til kommentar

Bland ikke garantitid med reklamasjonsrett. Om jeg husker riktig så gjelder ikke reklamasjon på slitasje og det er du som kunde som har bevisbyrden. Ved en garantisak er det selger som har bevisbyrden og må fremlegge at kunden har brukt varen uforsvarlig.

 

Mulig jeg har noen feil her men dette er viktig for saken synes jeg som den har utviklet seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan blir det da med småelektrisk hvor det praktiseres med 2 år?

 

Hva slags småelektrisk er det praktiserers to år på?

 

AtW

 

Kaffetraktere

Barbermaskiner

Hårfønere

Krølltenger

Miksmastere

Foodprosessor

Fruktpresser

 

Tja i det heletatt mesteparten av varer som går under kategorien. Det henger vel litt sammen med lavkost.

Lenke til kommentar

Det står vel ingenting i forbrukerkjøpsloven om at slitasje ikke kan reklameres på? §15 sier derimot at "Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen [...] svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper".

 

Dvs. at en bukse som slites hull i som følge av at buksen tæres på over lang tids bruk, vil man typisk ikke få gjennomslag for på reklamasjon. Om sømmen på buksen derimot rakner rett og slett fordi det er brukt for tynn tråd i sømmen, vil det kunne være en gyldig reklamasjonssak. Om buksen f.eks. ikke tåler den type vask som er angitt på buksens vaskelapp, eller slites betydelig raskere enn man normalt vil forvente ved den bruk/påkjenning buksen blir påført til daglig, vil det kunne være en reklamasjonssak.

 

Jeg har hatt plenty saker der smådeler på billigstøvsugere ryker, rett og slett fordi delene er skjøre. Kunde støvsuger under sofaen, dulter litt borti sofabeinet, og så ramler støvsugerhodet nesten fra hverandre. Selv om støvsugeren er billig, skal den tåle å støvsuges med!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du noen kilde på det? Har søkt litt og saker på din side hever 5 år reklamasjon ihvertfall på Kaffetraktere, Foodprosessorer og Miskmastere. Krølltenger og hårfønere virker dog til å være snakk om 2 år (noe som egentlig er litt merkelig, da det er ett produkt det bør være lett å lage holdbart)

 

AtW

 

Det er ikke videre lett å skaffe noen håndfast kilde på dette materiale fordi det er som du gjør. Synsing over hele linja.

 

"Jeg mener at denne kaffetrakterene til 199,- skal vare i 5år"

 

§ 27. Reklamasjon

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Så i realiteten har alt 2 års reklamasjon men vi syns at alt skal vare i 5 år derfor har alt 5 års reklamasjon...

Lenke til kommentar

Har du noen kilde på det? Har søkt litt og saker på din side hever 5 år reklamasjon ihvertfall på Kaffetraktere, Foodprosessorer og Miskmastere. Krølltenger og hårfønere virker dog til å være snakk om 2 år (noe som egentlig er litt merkelig, da det er ett produkt det bør være lett å lage holdbart)

 

AtW

 

Det er ikke videre lett å skaffe noen håndfast kilde på dette materiale fordi det er som du gjør. Synsing over hele linja.

 

"Jeg mener at denne kaffetrakterene til 199,- skal vare i 5år"

 

§ 27. Reklamasjon

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Så i realiteten har alt 2 års reklamasjon men vi syns at alt skal vare i 5 år derfor har alt 5 års reklamasjon...

Det blir etter min mening fullstendig feil å si at det i realiteten er 2 års reklamasjon, men.... Realiteten er at alt som kan forventes å holde vesentlig mer enn 2 år har 5 års reklamasjon. En annen måte å si det på er at alt har 5 års reklamasjon med mindre det ikke kan forventes å vare vesentlig mer enn 2 år, da er det bare 2 års reklamasjon. Dette oppfatter også slitasje, så lenge det kan forventes at slitasje ikke skal bli et problem ved normal bruk innen reklamasjonsfristen.

 

For eksempel kan det forventes at en støvsuger holder i vesentlig mer enn 2 år og derfor er det 5 års reklamasjon. I billige støvsugere kan det f.eks. være et problem at lageret slites ut etterhvert. Dersom man støvsuger et hus av normal størrelse et par ganger i måneden i 3 år før denne slitasjen gjør seg gjeldende slik at støvsugeren tar kvelden, kan man reklamere til forhandleren og få den reparert/erstattet.

 

@den andre elgen:

 

Dette er ikke et krav til produsenten om at produktene må lages for å holde i 5 år. Produsentene omfattes ikke av forbrukerkjøpsloven og kan godt lage produkter som går i stykker etter 3 dager om de vil. Hvorvidt de da får solgt produktene sine slik at de tjener penger på lang sikt er en helt annen sak. Forbrukerkjøpsloven stiller krav til forhandlere i Norge. Når en forhandler selger et produkt, inngår han en kontrakt med kjøper. Kjøperen betaler penger til forhandleren og har således krav på å få noe igjen for pengene. Forbrukerkjøpsloven spesifiserer hva man kan kreve å få igjen for pengene og det er et produkt som holder så lenge som det er rimelig å forvente, inntil 5 år. Hvis jeg får 1000 kroner av meg mot at du får en harddisk som går i stykker etter 1 uke, vil du ganske sikkert føle deg snytt. Hvis harddisken går i stykker etter 10 år, vil nok de fleste si at det ikke var annet å forvente. Spørsmålet er da hvor trekker man grensen for hva som er rimelig? Norsk lov sier 5 år dersom det er rimelig å forvente at produktet holder i mer enn 2 år.

 

Jeg er usikker på hvilke produkter det bare er 2 års reklamasjonsfrist på. Hvis jeg kjøper en barbermaskin, vil jeg definitivt forvente at den varer i mer enn 2 år og jeg mener ikke det er urimelig. Det samme gjelder også krølltang og hårføner. Med tanke på at mobiltelefoner forventes å vare i vesentlig mer enn 2 år, er det lite jeg ser for meg som bare skal holde i 2 år. Jeg kan med andre ord ikke komme på noe som jeg ikke ville reklamert på om det gikk i stykker ved normal bruk etter mindre enn 5 år.

Lenke til kommentar

Hele denne reklamasjons saken her tilsier at vi VIRKELIG trenger en slik artikkel.

Gi faen i nettavsien, la dem lage ulv ulv overskrifter og lag en artikkel som setter en standard og som varer lengere enn 2 uker.

Bland inn Forbrukerrådet i artikkelen og få fram SKIKKELIGE konkrete svar for komponenter i PCen.

Da har HW.no en knallartikkel, ellers må vi gjøre fotarbeidet og lage en tråd som har mye kortere levetid enn en skikkelig artikkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg forstår det slik at forbruker rådet ( eller hva de nå heter ) forventer at produktene skal holde innenfor reklamasjons tiden.

i praksis så forlanger de det .

Så er det opp til produsent og importør om de vil imøtekomme disse kravene.

 

som eksempel bruker jeg mobiltelefoner

Spørsmålet er hvis et produkt er forventet å være i ca 3 år ( som enkelte mobiltelefoner ) og telefoner svikter etter 2 år er det da 5 eller 2 år regelen som gjelder her.

lit pussig hvis man kun har 2 år på mobiltelefoner når mange ved lit forsiktig bruk kan få de til å vare 5 år eller lengre.

 

hvis jeg husket riktig så ble det forlangt 5 års reklamasjon på mobiltelefoner for noen år siden , men Nokia nektet

 

Hvis man overfører det til harddisker som skal være mer holdbare så vil 2 års reklamasjon på harddisker være dårligere en 2 år på en mobil

 

Poenget er altså at produsenten må imøtekomme reklamasjons kravet .

 

Da må han lage produkter som normalt enten går i stykker etter 2 år eller etter 5 år.

Det blir ikke noe midt i mellom

 

Klarer han ikke det så taper han anseelse

Lenke til kommentar

Hele denne reklamasjons saken her tilsier at vi VIRKELIG trenger en slik artikkel.

Gi faen i nettavsien, la dem lage ulv ulv overskrifter og lag en artikkel som setter en standard og som varer lengere enn 2 uker.

Bland inn Forbrukerrådet i artikkelen og få fram SKIKKELIGE konkrete svar for komponenter i PCen.

Da har HW.no en knallartikkel, ellers må vi gjøre fotarbeidet og lage en tråd som har mye kortere levetid enn en skikkelig artikkel.

Jeg synes vi skal lage en tråd der vi setter opp hva vi mener kan være med i en slik artikkel, problemstillinger, og kilder for info, og så overordnet forslag til en disposisjon. Om vi gir det til HW.no redaksjonen vil da mye arbeid på rammeverket allerede være gjort av oss brukerne, mens å skrive artikkelen og fylle inn innholdet gjenstår. Jeg tror det vil gi en mulighet for en svært god artikkel uten å ta opp mange arbeidsdager for fler journalister, og kan gjøre dem mer villige til å lage en slik stor artikkel.

 

Jeg så fort rundt på forumet for å se etter en plass å starte en slik tråd, men fant ikke noen passende plass. Noen som har forslag til hvor vi kan opprette en slik en, og/eller vil holde førsteposten i den?

Lenke til kommentar

Har du noen kilde på det? Har søkt litt og saker på din side hever 5 år reklamasjon ihvertfall på Kaffetraktere, Foodprosessorer og Miskmastere. Krølltenger og hårfønere virker dog til å være snakk om 2 år (noe som egentlig er litt merkelig, da det er ett produkt det bør være lett å lage holdbart)

 

AtW

 

Det er ikke videre lett å skaffe noen håndfast kilde på dette materiale fordi det er som du gjør. Synsing over hele linja.

 

"Jeg mener at denne kaffetrakterene til 199,- skal vare i 5år"

 

§ 27. Reklamasjon

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Så i realiteten har alt 2 års reklamasjon men vi syns at alt skal vare i 5 år derfor har alt 5 års reklamasjon...

Det blir etter min mening fullstendig feil å si at det i realiteten er 2 års reklamasjon, men.... Realiteten er at alt som kan forventes å holde vesentlig mer enn 2 år har 5 års reklamasjon. En annen måte å si det på er at alt har 5 års reklamasjon med mindre det ikke kan forventes å vare vesentlig mer enn 2 år, da er det bare 2 års reklamasjon. Dette oppfatter også slitasje, så lenge det kan forventes at slitasje ikke skal bli et problem ved normal bruk innen reklamasjonsfristen.

 

For eksempel kan det forventes at en støvsuger holder i vesentlig mer enn 2 år og derfor er det 5 års reklamasjon. I billige støvsugere kan det f.eks. være et problem at lageret slites ut etterhvert. Dersom man støvsuger et hus av normal størrelse et par ganger i måneden i 3 år før denne slitasjen gjør seg gjeldende slik at støvsugeren tar kvelden, kan man reklamere til forhandleren og få den reparert/erstattet.

 

Du er klar over at jeg siterte forbrukerkjøpsloven direkte fra lovdata?

 

Hva man mener å syns en vare skal holde er etter hva jeg forstår likegyldig. Er ikke kunde og selger enig må saken prøves for forbrukerrådet eventuellt forbrukertvistutvalget. Hvor de tilslutt vil ta en stilling til om varen faktisk er ment å vare lenger enn 2 år. Enkelte varer vet vi dette med sikkerhet fordi det er allerede er blitt prøvd i retten eller forbrukerrådet har fått gjennomslag for sine retningslinjer (slik som Hvitevarer, Tv osv) Men veldig mye av dette er ikke det.

 

Jeg vil si at du ikke kan forvente deg medhold i en reklamasjonssak opp mot 5 år om saken gjelder en kaffetrakter til 200,-

Det blir synsing fra min side og det kan godt være feil.

Lenke til kommentar

Hele denne reklamasjons saken her tilsier at vi VIRKELIG trenger en slik artikkel.

Gi faen i nettavsien, la dem lage ulv ulv overskrifter og lag en artikkel som setter en standard og som varer lengere enn 2 uker.

Bland inn Forbrukerrådet i artikkelen og få fram SKIKKELIGE konkrete svar for komponenter i PCen.

Da har HW.no en knallartikkel, ellers må vi gjøre fotarbeidet og lage en tråd som har mye kortere levetid enn en skikkelig artikkel.

 

Skal man blande inn forbrukerrådet bør man også blande inn elektronikkbransjen. Forbrukerrådet sier utrolig mye sprøyt de ikke har hjemmel for i Norsk lov. Så jeg tar ikke alt de kommer med for god fisk. Husker godt hvordan forbrukerrådet dreit seg ut så det sang etter rundt Elkjøps juleprising ifjor.

Lenke til kommentar

 

Du er klar over at jeg siterte forbrukerkjøpsloven direkte fra lovdata?

 

 

Det er ikke lovteksten du siterer han kommenterer, men din analyse av lovteksten som står rett under. (Setninen: "Så i realiteten har alt 2 års reklamasjon men vi syns at alt skal vare i 5 år derfor har alt 5 års reklamasjon...")

 

AtW

 

Ser ikke så veldig mange andre måter å tolke den teksten på. Forbrukerkjøpsloven kan jo nærmest tolkes akkurat dit en vil og motsatt da den ikke presiserer noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...