Gå til innhold

Samsung vil lansere super-nettbrett før iPad 3


Anbefalte innlegg

Spec-listen høres mer ut som en fanboy's våte drøm enn et produkt.

 

Fanboys heter det når man har våte drømmer på tross av spec-listen.

 

Jeg stusset også litt på den. Fanboys ser vel ikke på specs men på hvem som har produsert produktet. Og faller det igjennom vs konkurrentene, så blir disse funksjonene bagatellisert. Man kan jo allerede nå observere at skjermoppløsningen på dette nettbrettet ikke faller i smak hos enkelte. Mon tro hvorfor?

Dere følger tydeligvis ikke mye på ryktesidene til fotogutta :D - der er det specs, specs og specs som gjelder. Gjerne specs som ikke er fysisk mulige eller for dyre til å være realistisk gjennomførbar i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med 11.6 tommer er litt av sjarmen med nettbrett borte.

Hvorfor? Denne skal faktisk være mindre enn 10,1" utgaven.

 

Har litt problemer med å se vitsen med en så høy oppløsning på en 11.6" skjerm.

Jeg ser ikke ulempen, så hvorfor ikke?

 

Mobiltelefoner har 800x480 på 3,7" skjermer. Dette er langt lavere ppi.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er det noen som vet når vi kan forvente at nettbrettene med superskjermer kommer i butikken? Er det slik at hvis jeg kjøper en Transformer Prime i januar, så kommer jeg til å sitte der bitter og forsmådd i mai når disse nettbrettene kommer ut?

Ikke bare det. Venter du ett år på denne Samsungen med superoppløsning, kommer du til å sitte der bitter og forsmådd 6 måneder senere, når neste generasjon kommer med enda høyere oppløsning og bedre GPU. Samt en nagende bitterhet over at du gadd å vente i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Har litt problemer med å se vitsen med en så høy oppløsning på en 11.6" skjerm.Spec-listen høres mer ut som en fanboy's våte drøm enn et produkt.

 

Hvis man skal oppskalere eller nedskalere oppløsning på LCD er det enklest å jobbe med hele piksler istedenfor brøkdeler av piksler. Dobler man oppløsningen i bredden og høyden får man en firedobling totalt.

Dette er det samme Apple gjorde med Retina-skjermen på iPhone 4, dermed trengte de minimale endringer på gamle app.

Med iPad valgte Apple ny oppløsning som ikke var dobling fra iPhone. Oppskaleringen fra iPhone-app til iPad gir enten lite vindu eller større vindu, men ikke fullskjemsvisning.

Lenke til kommentar

Hvis man skal oppskalere eller nedskalere oppløsning på LCD er det enklest å jobbe med hele piksler istedenfor brøkdeler av piksler. Dobler man oppløsningen i bredden og høyden får man en firedobling totalt.

Dette er det samme Apple gjorde med Retina-skjermen på iPhone 4, dermed trengte de minimale endringer på gamle app.

Med iPad valgte Apple ny oppløsning som ikke var dobling fra iPhone. Oppskaleringen fra iPhone-app til iPad gir enten lite vindu eller større vindu, men ikke fullskjemsvisning.

Det er jo en gyldig grunn som har noe for seg.

Lenke til kommentar

Har litt problemer med å se vitsen med en så høy oppløsning på en 11.6" skjerm.Spec-listen høres mer ut som en fanboy's våte drøm enn et produkt.

 

Hvis man skal oppskalere eller nedskalere oppløsning på LCD er det enklest å jobbe med hele piksler istedenfor brøkdeler av piksler. Dobler man oppløsningen i bredden og høyden får man en firedobling totalt.

Dette er det samme Apple gjorde med Retina-skjermen på iPhone 4, dermed trengte de minimale endringer på gamle app.

Med iPad valgte Apple ny oppløsning som ikke var dobling fra iPhone. Oppskaleringen fra iPhone-app til iPad gir enten lite vindu eller større vindu, men ikke fullskjemsvisning.

 

Personlig synes jeg det er en blindgate, man må få kommet seg over på noe som skalerer ordentlig, istedet for å seigpine med dobling av pixler og sånt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er en blindgate, man må få kommet seg over på noe som skalerer ordentlig, istedet for å seigpine med dobling av pixler og sånt.

 

AtW

Det er noe med pragmatiske løsninger - det er de som har en tendens til å vinne. Tilfredstiller sikkert ikke feinschmeckere, men får tross alt jobben gjort og man kommer seg videre.

 

Og skal man øke oppløsningen, så er det like greit å ta i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er en blindgate, man må få kommet seg over på noe som skalerer ordentlig, istedet for å seigpine med dobling av pixler og sånt.

 

AtW

Det er noe med pragmatiske løsninger - det er de som har en tendens til å vinne. Tilfredstiller sikkert ikke feinschmeckere, men får tross alt jobben gjort og man kommer seg videre.

 

Og skal man øke oppløsningen, så er det like greit å ta i.

 

Det er ikke pragmatisk å ha ting som ikke skalerer, det er veldig upraktisk. Det er snakk om å spare lidelse på kort sikt mot å få mere lidelse på lang sikt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir alltid litt 'frustrert' når jeg leser disse nyhetene om skjermoppløsning på nettbrett. Alle har samme skjermstørrelse som de minste netbookene eller mindre, men likevel høyere oppløsning enn den vanlige 15,6". Og i tester, så omtales et 10,1" nettbrett med 1280 x 800 oppløsning 'what we're used to these days'.

 

Hvorfor er det ikke samme fokuset på skjermoppløsning på laptoper? Huff... de kan jo faktisk brukes til noe.

Endret av JohhnyD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir alltid litt 'frustrert' når jeg leser disse nyhetene om skjermoppløsning på nettbrett. Alle har samme skjermstørrelse som de minste netbookene eller mindre, men likevel høyere oppløsning enn den vanlige 15,6". Og i tester, så omtales et 10,1" nettbrett med 1280 x 800 oppløsning 'what we're used to these days'.

 

Hvorfor er det ikke samme fokuset på skjermoppløsning på laptoper? Huff... de kan jo faktisk brukes til noe.

 

Det kommer nok, nå som det har vært så mye fokus på det på andre enheter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det noen som vet når vi kan forvente at nettbrettene med superskjermer kommer i butikken? Er det slik at hvis jeg kjøper en Transformer Prime i januar, så kommer jeg til å sitte der bitter og forsmådd i mai når disse nettbrettene kommer ut?

Ikke bare det. Venter du ett år på denne Samsungen med superoppløsning, kommer du til å sitte der bitter og forsmådd 6 måneder senere, når neste generasjon kommer med enda høyere oppløsning og bedre GPU. Samt en nagende bitterhet over at du gadd å vente i det hele tatt.

 

Hehe, det er godt mulig. Som sagt så syntes jeg likevel at enkelte produkter holder seg bedre enn andre. I mobilverden har Samsung Galaxy II holdt seg veldig bra syntes jeg. Selv ett år etter den ble lansert er den fremdeles i teten. HTC HD2 er jeg derimot veldig glad for at jeg ikke kjøpte. Den var enestående når den kom, men ble raskt fulgt opp av bedre mobiler med mye nyere OS.

 

Når det gjelder nettbrett så tror jeg at man har vært best tjent med å ha en iPad 1 (dersom man ser bort fra smak og behag vedrørende OS). Det tok lang tid før konkurentene virkelig kom på banen, og selv årets nettbrett tilbød ikke på de helt store oppgraderingene. Dvs, hadde jeg kjøpt iPad 1, så hadde jeg likevel ikke vurdert å oppgradere den før nå. Da hadde den vært to år gammel, noe som må sies å være en del med tanke på hvor rask utviklingen er.

 

Spørsmålet mitt er om Transformer Prime er en SGII som holder seg en stund eller en HD2 som raskt vil bli avleggs. :)

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er om Transformer Prime er en SGII som holder seg en stund eller en HD2 som raskt vil bli avleggs. :)

 

Akkurat dette er det vel veldig, veldig vanskelig å svare på. Men jeg er med på tanken. Jeg har en Galaxy S (den første, ikke 2'ern) og føler fortsatt i dag at det ikke er noe som helst spesiell grunn til å oppgradere enda. Så den har for meg vært et veldig godt kjøp. Andre ting kjøper man, også neste måned er det blitt totalt avleggs.

 

Når det gjelder Prime er jeg i utgangspunktet klar med kjøpefingern selv. Men det er visstnok bare champagnefarget 32GB uten 3G og med dock som skal komme i januar. Jeg kunne tenkt meg 64GB i annen farge, og må da kanskje vente 1-2 måneder lenger. Eller enda verre nærmere sommeren. Hvem vet. Det kan også ta bare 1-2 uker før det kommer.

 

Dette såkalte superbrettet fra Samsung, eller iPad3 eller de titalls andre brettene som kommer til å komme en etter en over nyttår har vi ingen aning om enda. Kanskje blir det skuffende produkter. Kanskje blir dem kjempebra. Kanskje får batteritiden lide, eller kanskje kommer dem uten gorillaglass. Kanskje er det ingen mulighet for docking, slik som på Prime, eller kanskje en enda bedre løsning. Kanskje kommer konkurrerende produkter først nærmere høsten.

 

Veldig vanskelig å vite når det neste store dukker opp. Spesielt sålenge man ikke har fastesatte konkrete datoer og tester av prototype brett f.eks. Man må nesten bare ta en sjanse også hoppe på "toget" før eller siden. Noen ganger er man heldig, andre ganger ikke.

Lenke til kommentar

Både teit og bra. Høy oppløsning, men hvordan skal 2 Ghz x 2 drive dette uten å lagge ved spilling ? Skjermen synes jeg er for stor for tablet, det er en grense mellom laptop og tablet. Har hørt at Apple skal ha en A6 brikke i iPad 3. Firekjernesprossesor, slik som Transformer Prime. Tror dette blir en fiasko, tableten heller mer til negativ retning enn positiv.

Lenke til kommentar

Hehe, vi får vel det. Ser for meg at det gjerne blir en Transformer Prime på meg i januar, selv om jeg helst ville hatt den i lilla framfor champagne. Det blir litt for dumt å vente på nettbrett som enda ikke er lansert, når noe så lite som mangel på støtte for eksternt minnekort er en deal breaker for meg. Får bare kjøpe en Prime og krysse fingrene for at de kommende nettbrettene blir skikkelig kjipe. ;)

Endret av LordErik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Både teit og bra. Høy oppløsning, men hvordan skal 2 Ghz x 2 drive dette uten å lagge ved spilling ? Skjermen synes jeg er for stor for tablet, det er en grense mellom laptop og tablet. Har hørt at Apple skal ha en A6 brikke i iPad 3. Firekjernesprossesor, slik som Transformer Prime. Tror dette blir en fiasko, tableten heller mer til negativ retning enn positiv.

 

Ikke miks hva prosessoren gjør med den gpuen gjør nå

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...