Gå til innhold

Test: Asus Zenbook UX31E


Anbefalte innlegg

Har tafset litt på UX31E i dag. Ytelsen er veldig god, fantastisk høyoppløst skjerm, og god lyd. Virkelig en underholdnings-PC med skikkelige forretnings-egenskaper i tillegg. Den ligger så lett i fanget at det er en fryd å jobbe på. Hva skal man med en knotete pad når man kan sitte med dette her? Dersom denne maskinen hadde kostet 11000 kroner hadde den konkurrert side om side med macbook Air. Men til 9000 kroner blåser den all konkurranse til sides. Og all kudos til Asus som har klart å lage maskinen såpass forskjellig fra MacBook Air at ingen med vettet i behold kan anklage dem for å kopiere noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus første Ultrabook tar opp kampen mot MacBook Air.

 

Ja, Asus'en er 1 mm (0,1 cm) tykkere på det tykkeste, den er 60 gram (0,06 kg) tyngre enn Macbook'en, pluss at det var vel en eneste av ytelsestestene hvor Macbook'en var bedre enn Asus'en. På resten er Asus'en overlegen.

- Bedre generell ytelse

- Bedre batteri

- Lavere pris

- Medfølgende adaptere (noe Apple krever 470 kroner ekstra for)

- Medfølgende etui

- Høyere oppløsning på skjermen med 16:9-format, noe som blant annet betyr at du får utnyttet langt mer av skjermen om du ser på film/TV-serier når du er på tur med denne.

 

Alt i alt vil jeg si at Asus'en er et LANGT bedre kjøp enn Macbook Air.

Lenke til kommentar

I følge komplett er det Asus'en som er 50g lettere:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647353#extra

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645088#extra

Uansett, tilkoblingsmulighetene er vesentlig bedre på Asus'en, det oppveier 50g og vel så det. Millimeteren i tykkelse oppveies på dybde. Jeg foretrekker nok også lysstyrke og oppløsning på skjerm. Så litt merkelig konklusjon på en glimrende artikkel. Spesielt var det utrolig deilig å se at Vegard har tatt seg tid til å teste Ubuntu :thumbup:

Lenke til kommentar

Har hatt min UX31 i noen uker, og er stort sett veldig fornøyd, eneste aberet er at min ble levert med Sandisk SSD, den gir bare 5.9 i WEI grunnet dårlig lese og skrivehastighet av små filer(4k). Den leveres også med ADATA SSD som ikke har det problemet og leverer 7.9 i WEI. Anbefaler dere å sjekke med leverandør hvilken SSD som sitter i.

Endret av gaute14
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Er ikke noe særlig fan av laptop'er som hverken har mange tilkoblingsmuligheter eller docking. Det er tydeligvis et marked for det likevel, så det er jo åpenbart noe jeg ikke forstår her.

Lenke til kommentar

Litt dumt man må ha ethernet adapter imo. Bra det følger med adaptere hvertfall :new_woot: Blir å kjøpe neste gen av denne hvis den kommer med matt skjerm, evt vurdere 15" MBA.

 

Blir vel en stund til du kan kjøpe en 15" Macbook Air... For øvrig ikke matt skjerm på noen Macbook Air. Pro, derimot, kan fåes med matt skjerm. Dog med et betydelig tillegg i pris. Ethernet-adapter kommer du deg ikke utenom med en MBA heller. Hos Asus medfølger dette, mens Apple krever deg for mer penger om du ønsker ethernet-adapter til en MBA.

Lenke til kommentar

Litt dumt man må ha ethernet adapter imo. Bra det følger med adaptere hvertfall :new_woot: Blir å kjøpe neste gen av denne hvis den kommer med matt skjerm, evt vurdere 15" MBA.

 

Blir vel en stund til du kan kjøpe en 15" Macbook Air... For øvrig ikke matt skjerm på noen Macbook Air. Pro, derimot, kan fåes med matt skjerm. Dog med et betydelig tillegg i pris. Ethernet-adapter kommer du deg ikke utenom med en MBA heller. Hos Asus medfølger dette, mens Apple krever deg for mer penger om du ønsker ethernet-adapter til en MBA.

 

Afaik(spekulasjoner) blir 15" MBA annonsert enten Q1 eller Q2 neste år. Apple må nok pushe ut mer laptops nå som de har fått skikkelig konkurranse.

Endret av LNF
Lenke til kommentar
Afaik(spekulasjoner) blir 15" MBA annonsert enten Q1 eller Q2 neste år. Apple må nok pushe ut mer laptops nå som de har fått skikkelig konkurranse.

 

Selvsagt, det må de. Men så lenge Apple aldri annonserer noe før de faktisk pusher produkter til markedet, blir det bare med ryktene. Men man skal jo aldri være overrasket over at det i ukene og månedene før release vil florere med rykte-artikler.

"10% sikkert at dette er neste Macbook"

"50% sikkert at neste Macbook er slik"

"57% sikkert at dette er Macbook'en du kan glede deg til"

"79% sikkert at Macbook vil bli slik"

"97,83% sikkert at Apple vil lansere denne Macbook"

"Heeeelt sikkert at neste Macbook blir slik"

Lenke til kommentar

 

På resten er Asus'en overlegen.

- Bedre generell ytelse

- Bedre batteri

- Lavere pris

- Medfølgende adaptere (noe Apple krever 470 kroner ekstra for)

- Medfølgende etui

- Høyere oppløsning på skjermen med 16:9-format, noe som blant annet betyr at du får utnyttet langt mer av skjermen om du ser på film/TV-serier når du er på tur med denne. Alt i alt vil jeg si at Asus'en er et LANGT bedre kjøp enn Macbook Air.

 

Når det kommer til batteri varer Airen min fint 7 timer (med OSX) så her må nok Asusen se seg slått. Ja jeg vet vi sammenligner OSX og Win, men Airen er ment for å brukes i OSX og 99.9% av de som kjøper en Air vil beholde OSX. Airen varer lenger dermed vinner ikke Asusen.

 

Høyere oppløsning: ja. Bedre aspect ratio: Nei, 16:10 > 16:9 du er den eneste jeg har sett på internett som foretrekker 16:9.

 

Dine punkter var også selektive, Air støtter thunderbolt (noe som gjør docking latterlig lett, i tillegg er det dobbelt så raskt som USB 3. Siden det er PCI-Ex i en port kan man også lage eksterne skjermkort, noe sony har gjort til sin Vaio. Thunderbolt er ikke så utbredt i dag, men i fremtiden vil det nok ha mye å si.

 

Air har også bedre tastatur og touchpad, jeg er overrasket hvor lite kritikk touchpaden har fått her. Den er kritisert opp og i mente på alle større teknosider ala Engadget og The Verge og Asus har allerede gitt ut mange oppdateringer uten at folk er fornøyd.

 

Alt i alt er begge gode kjøp som byr på fordeler og ulemper, selv har jeg en Air 13".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Designet ligner skummelt mye på MBA
Det er en ultrabook, så likhet er det. Men når det er sagt, Zenbooken har en tydelig egen design og det er ikke slik at du tar feil av den og Macbook air.

 

Jeg mener også denne ligner for mye på MacBook Air. Hvis du ser på f.eks Lenovo sin u300s Ultrabook (som er min favoritt ren designmessig) og Acer sin Aspire S, så har de eget design, mens hele ASUS sin ser ut som en direkte kopi. - Nå har jeg ikke sett noen av disse i virkeligheten, men basert på bildene og videoene jeg har sett, så er det mitt intrykk.

Lenke til kommentar

Er ikke noe særlig fan av laptop'er som hverken har mange tilkoblingsmuligheter eller docking. Det er tydeligvis et marked for det likevel, så det er jo åpenbart noe jeg ikke forstår her.

 

Det er for folk som bruker laptopen til å reise med. Ikke som hovedmaskin.

 

AtW

 

Ja. På rene business-laptoper (og da litt over billig-segmentet) er det fortsatt tilkoblingsmuligheter og docking som gjelder, men på ultrabooks er dette ofret på designets alter. Man får ikke i både pose og sekk.

Lenke til kommentar

Er ikke noe særlig fan av laptop'er som hverken har mange tilkoblingsmuligheter eller docking. Det er tydeligvis et marked for det likevel, så det er jo åpenbart noe jeg ikke forstår her.

 

Det er for folk som bruker laptopen til å reise med. Ikke som hovedmaskin.

 

AtW

 

Ja. På rene business-laptoper (og da litt over billig-segmentet) er det fortsatt tilkoblingsmuligheter og docking som gjelder, men på ultrabooks er dette ofret på designets alter. Man får ikke i både pose og sekk.

 

Slike laptopper brukes gjerne på kontoret også, har man en park med maskiner er det ikke så stort poeng å dokke hjemme, og det er ikke bare designets alter det er snakk om, såkalte business-laptoper er større og tyngre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når det kommer til batteri varer Airen min fint 7 timer (med OSX) så her må nok Asusen se seg slått. Ja jeg vet vi sammenligner OSX og Win, men Airen er ment for å brukes i OSX og 99.9% av de som kjøper en Air vil beholde OSX. Airen varer lenger dermed vinner ikke Asusen.Høyere oppløsning: ja. Bedre aspect ratio: Nei, 16:10 > 16:9 du er den eneste jeg har sett på internett som foretrekker 16:9.Dine punkter var også selektive, Air støtter thunderbolt (noe som gjør docking latterlig lett, i tillegg er det dobbelt så raskt som USB 3. Siden det er PCI-Ex i en port kan man også lage eksterne skjermkort, noe sony har gjort til sin Vaio. Thunderbolt er ikke så utbredt i dag, men i fremtiden vil det nok ha mye å si.Air har også bedre tastatur og touchpad, jeg er overrasket hvor lite kritikk touchpaden har fått her. Den er kritisert opp og i mente på alle større teknosider ala Engadget og The Verge og Asus har allerede gitt ut mange oppdateringer uten at folk er fornøyd.Alt i alt er begge gode kjøp som byr på fordeler og ulemper, selv har jeg en Air 13".

 

De testet den jo til 505 minutter med lavest skjermstyrke, som tilsier 8.41 timer rèell ytelse. Laveste batterilevetid de fikk var 4.9 timer med maks styrke på skjermen.

 

Når skjermen er 25% mer lyssterk enn apple sin, tilsier det vel ikke at MBA slår Asus sin, pga. du klarer å få 7 timer ut av din MBA. Asusen klarer jo tross alt 8.41 og på lavest lysstyrke vil den være mer lyssterk enn MBA på lavest.

 

Du sier heller ei hvilken MBA du har, en I5 vil selvsagt bruke mye mindre strøm enn en I7. Det kommer også en I5 versjon av denne, UX21.

 

Ellers støtter jeg deg delvis i thunderbolt, dvs. det er ikke en rèell konkurrent til usb 3.0 egentlig, pga. usb 3.0 er bakoverkompatibel med usb 2.0. Men ja, du har et godt poeng med mulighetene man i teorien har med thunderbolt.

 

Men, til gjengjeld.. FireWire slo aldri helt an på forbrukermarkedet, selv om MAC var først ute med det (?) tror jeg.. Det var jo en del proffutstyr som hadde FW, samt man fikk jo FW800 som var raskere enn usb den også. Men usb har alltid vært "forbrukergreien".

 

Jeg har selv sett på den sonyen med eksternt skjermkort og jeg liker det, men jeg liker ikke prisen, he he.. Da må man opp i 25.000 ca for komplett pc med ekstern docket skjermkort og blurayenhet.

 

Det hadde vært kjekt om alle gikk for en ting, f.eks. thunderbolt.. og jeg tror nok thunderbolt vil slå an. Det som gjør at jeg ikke har 100% lyst på denne pcen, er at den ikke har noe annet enn Intel GFX.. Jeg vil casual game litt og jeg vil kvitte meg med stasjonær pc. Får vente til litt flere ultraportable kommer ut.. ev må jeg beholde den stasjonære :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...