Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ville du følt deg mindre manndig dersom...


Anbefalte innlegg

kjæresten din gav deg en julegave som var mye dyrere enn den du gav til henne?

 

Saken er at jeg (jente) tjener godt, men kjæresten min tjener ingenting for øyeblikket (sliter med å finne seg jobb) og har dårlig økonomi.

 

Jeg har ingen peiling på hva han har kjøpt til meg til jul, men regner med det ligger på rundt 500 kr, da vi pratet litt løst om det.

 

Vi har kun vært sammen i et halvt år og er begge i 20 årene.

 

Sliter med å finne noe å kjøpe til han og tenkte faktisk på en reise for oss begge. Eller er kanskje dette litt drøyt?

 

Bør jeg finne noe som ikke er fullt så dyrt?

 

Postet av anonym: 463089b2d057773fec48fdcce3ef0949

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tanken som teller mener nå jeg. Har jeg penger og lyst til å kjøpe en ting og denne er tilfeldigvis dyr, så er det ikke pga prisen jeg kjøper den. Om jeg da får en selvlagd gave tilbake, så blir jeg like glad for det. Prisen er ikke viktig i det hele tatt.

Men jeg kan også kjøpe noe til 100 kr selv om jeg har god råd - det er tanken bak det som er viktig for meg.

Når man har dårlig råd, så begrenser det seg selv i pris, men så lenge tanken er bak det, så holder det i massevis for meg. Det er langt verre å få en ting som er helt malplassert uansett pris, og der det er helt tydelig at jeg ikke har vært i tankene til den som har kjøpt det - bare en handling for å bli ferdig med gavene liksom.

 

Men jeg må innrømme at det er litt ekkelt å få en dyr gave når jeg har kjøpt noe billig likevel.

Å kjøpe en tur for dere begge syns jeg er perfekt - det er jo til dere begge, og egentlig en perfekt gave. Verdimessig gir du jo like mye til deg selv og det er jo ikke hans skyld at han ikke har så god råd nå. Det du egentlig gir han er en tur bort fra frustrasjonene, som sikkert er godt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

...

Tanken om lik verdi på gavene er, etter min mening, litt klein med mindre begge parter er på et stramt budsjett.

 

Hvis man må bekymre seg for om man yter for mye, eller bekymrer seg for at kjæresten yter for lite, da har man større problemer med kjæresteforholdet enn at den ene parten tjener mer enn den andre;

Da mangler man tillitt, eller man er ungdommer.

I begge tilfellene er forholdene usikre, og man bør snakke mer sammen heller enn å spørre om hjelp på forum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

enig med shibiz på en måte, forslaget mitt er: si at du vil reise og kan betale en tur for 2 (helt uavhengig av jul,) og så betaler han neste gang. så får dere reist uten at han må betale like mye, julaften blir mindre anstrengt og han får sjansen til å "gjøre opp" på sikt. omtrent som å betale for restaurantbesøk annenhver gang, det er noen som gjør det og :) jeg hadde gått med på dette om jeg var i den situasjonen, og jeg er absolutt ikke glad i å få mer enn jeg gir. vet ikke om det har med manndom å gjøre; kjæresten min er akkurat lik på det punktet. og hun er da jente, for ordens skyld.

Endret av Fanboi
Lenke til kommentar

...

Tanken om lik verdi på gavene er, etter min mening, litt klein med mindre begge parter er på et stramt budsjett.

 

Hvis man må bekymre seg for om man yter for mye, eller bekymrer seg for at kjæresten yter for lite, da har man større problemer med kjæresteforholdet enn at den ene parten tjener mer enn den andre;

Da mangler man tillitt, eller man er ungdommer.

I begge tilfellene er forholdene usikre, og man bør snakke mer sammen heller enn å spørre om hjelp på forum.

 

synes ikke det handler mye om tillit om man vil godta at kjæresten spanderer ferie. jeg hadde heller levd på tunfisk og havregryn for å spare hvis det var så om å gjøre å reise, hvis ikke man bor sammen og har delt økonomi. da må man nesten finne seg i å dele på alle områder uansett

Lenke til kommentar

Han er jo allerede i et forhold der damen tjener mye, og han er arbeidsløs. Han kan vel ikke føle seg mindre mann enn han allerede gjør.

 

..eller så er det dette som skal til for at han skal sprekke og ikke klarer å leve på den måten mer :) skal de ha et mor/sønn forhold der han tegner tegninger og hun kjøper playstation da?

hadde følt meg sykt klein hvis jeg fikk noe som koster tusenvis og hadde gitt vekk gamasjer og kvikklunsj.. du setter standarden veldig høyt med en reise, så om han ikke blir emo av å få det i gave så føler han kanskje at han ikke kan være dårligere når han en gang får penger også, så blir det overtidsjobbing for å dra på cruise til bursdag og langweekend på spa på valentines. tror det er bedre å unngå at den slags kamufleres som julegave og heller avtales i fellesskap når penger ikke vokser på trær, selvom det utvilsomt er godt ment. verste presangen jeg har fått var noe relativt dyrt vi skulle gjøre sammen, så ble det slutt før vi kom så langt, så det ble penger i dass :D

Lenke til kommentar
Han er jo allerede i et forhold der damen tjener mye, og han er arbeidsløs. Han kan vel ikke føle seg mindre mann enn han allerede gjør.

Hvis man fortsatt lever på 70-90 tallet, så kanskje, men idag kan like greit dame som mann bli arbeidsløs. Er verken mer eller mindre mann for det - da har du missforstått hva en mann er

det er kanskje gammeldags men jeg og hadde følt meg på bånn. det er jo ikke snakk om et mann- og koneforhold der han skal forsørge henne, de har vært sammen 6 mnd. tror ihvertfall ikke de bor sammen :p

Lenke til kommentar

Om han reagerer negativt på å få en reise for to i gave er han en kronidiot.

Det at folk vil bruke masse penger på en er vel mer en bekreftelse på maskulinitet enn det motsatte?

det kan være mange grunner til at det ikke er smart foruten ballefaktoren, for eksempel mener jeg at NAV ikke sponser arbeidsløse på ferie, det brukes mer penger mens man er borte, man kan gå glipp av jobbintervju etc

Lenke til kommentar

kjæresten din gav deg en julegave som var mye dyrere enn den du gav til henne?

 

Saken er at jeg (jente) tjener godt, men kjæresten min tjener ingenting for øyeblikket (sliter med å finne seg jobb) og har dårlig økonomi.

 

Jeg har ingen peiling på hva han har kjøpt til meg til jul, men regner med det ligger på rundt 500 kr, da vi pratet litt løst om det.

 

Vi har kun vært sammen i et halvt år og er begge i 20 årene.

 

Sliter med å finne noe å kjøpe til han og tenkte faktisk på en reise for oss begge. Eller er kanskje dette litt drøyt?

 

Bør jeg finne noe som ikke er fullt så dyrt?

 

Postet av anonym: 463089b2d057773fec48fdcce3ef0949

I et velfungerende forhold bør dette være null problem. Det bør være en ikke-issue.

Det ene året kjøpte jeg et varmeteppe til dama, kosta ikke mange kronene, men hun elsker det. Hun som er student, blåste 15.000 på TV til meg.

Neste bursdager fikk jeg noe lite og koselig, mens hun fikk en ferietur for oss begge, alt inkludert.

Kosten har null å bety i et godt forhold, så lenge det ikke skaper økonomiske problemer for den ene eller andre. Maktbalanse ifb med penger er også noe man bør legge fra seg ved døren når man går inn i et forhold.

Jeg har ingen problemer med at hun tar restaurantregninga, og hun har ingen problemer med at jeg fyller hennes bensintank om den tilfeldigvis er tom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...