Gå til innhold

Leserbrev: – Kan Apple redde oss fra NRK-lisensen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke ha en TV som bruker ett kamera aktivt. Jeg stoler ikke på at Apple ikke spionerer litt. Tar bilder av leilighet, og gir reklame basert på ting den ser. Da regner jeg med at jeg vil få enorm mengde teip basert reklame :D

 

Det handler om valgmuligheter. 250,- /mnd er et høyt, og ikke minst pålagt og flatt beløp (urettferdig for studenter) for å slippe reklame. Jeg foretrekker da reklame. 250,- er en høy andel av stipendet.

 

Hvorfor skal studenter alltid ha for deler og ting billigere enn andre? Hvor er rettferdigheten i det? Det er jo studentenes valg å studere, og ikke i stedet å begynne å jobbe. Eneste grunnen til at vi har det systemet er jo at de som har studert lenge er de samme som styrer landet og lager loven.

 

Jeg fikk ingenting billgere når jeg tok utdannelsen, utenom på grunn av selve alderen. Men det er jo farlig å ta yrkesutdannelse :)

 

Har ingenting i mot høyere utdannelse osv. Bare de som studerer på ente året som ikke vet hva de vil i livet, og heller tar opp enorme studielån som vi som jobber må betale for i stedet.

Endret av AndersT2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Norge har vi en avgift på TV-apparater som til dels brukes til å finansiere et særskilt godt tilbud på radio- og tv-kanaler. I tillegg brukes det til å dekke en rekke oppgaver som er politisk pålagt NRK. Det er helt frivillig hvorvidt man vil anskaffe et TV-apparat eller ikke. Om man ikke ønsker denne avgiften, eller skatten om du vil, trenger man altså ikke aktivere den.

 

Noe av det beste innholdet i verden blir utviklet av statsfinansiert TV. Alternativet er at man har... Fox News.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Streaming og individuelle TV-programmer og den slags er jo fint og en naturlig utvikling, men det er jo ikke akkurat noen nye ide, eller noe å "cracke", det har jo vært snakk om dette i flere tiår, og det er noe det stadig utvikles mot i markedet, apple eller ikke.

 

AtW

 

 

Hvorfor skal studenter alltid ha for deler og ting billigere enn andre? Hvor er rettferdigheten i det? Det er jo studentenes valg å studere, og ikke i stedet å begynne å jobbe. Eneste grunnen til at vi har det systemet er jo at de som har studert lenge er de samme som styrer landet og lager loven.

 

 

Javel? Synes ikke akkurat stortinget er preget av representater fra tunge studier.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noe av det beste innholdet i verden blir utviklet av statsfinansiert TV. Alternativet er at man har... Fox News.

 

Ja, men de fleste statskanaler er finansiers gjennom skatt, og ikke et flatt gebyr. Dessuten har for eksempel USA og Storbritannia et høyere folketall. Kan ikke forestille meg at noen andre enn oss ville akseptet et egbyr på $450 årlig for kjøp av TV. Tror mange utenlandske øyebryn ville blitt hevet. Jeg liker venstresiden bedre enn alternativet. Likevel, NRK-lisensen er rett og slett for urimelig. Man kan ikke tvinge på en vare til hele 2500 hvert år. Det er mye bra med NRK, men det er også veldig mange som ikke liker kanalen eller er likegyldig til den.

Endret av Mozill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av det beste innholdet i verden blir utviklet av statsfinansiert TV. Alternativet er at man har... Fox News.

 

Ja, men de fleste statskanaler er finansiers gjennom skatt, og ikke et flatt gebyr. Dessuten har for eksempel USA og Storbritannia et høyere folketall. Kan ikke forestille meg at noen andre enn oss ville akseptet et egbyr på $450 årlig for kjøp av TV. Tror mange utenlandske øyebryn ville blitt hevet. Jeg liker venstresiden bedre enn alternativet. Likevel, NRK-lisensen er rett og slett for urimelig. Man kan ikke tvinge på en vare til hele 2500 hvert år. Det er mye bra med NRK, men det er også veldig mange som ikke liker kanalen eller er likegyldig til den.

 

Det er faktisk feil - de fleste land som har "statskanaler" har faktisk en form for kringkastingsavgift. Du kan sjekke denne siden på Wikipedia. Jeg tar med noen utvalgte tall.

- Østerrike ca € 250,- (bare TV, radio kommer i tillegg)

- Belgia € 150,- (radio kommer i tillegg)

- Danmark € 303,-

- Finland ca € 250,-

- Frankrike € 121,-

- Tyskland € 215,-

- Island € 213,-

- Italia € 110,50

- Irland € 160,-

- Sverige € 232,-

- Sveits € 360,-

- Storbritannia € 175,-

 

Altså finansierer de fleste land vi kan sammenligne oss med "statskanaler" på samme måte, og med akkurat den samme begrunnelsen. Altså ville man jevnt over ikke heve på øyebrynet i det hele tatt.

Endret av Bolson
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dersom dette er Apples visjon om framtidens TV, må vi trolig vente en stund før en slik funksjon vil fungere i Norge. Underholdningsbransjens lisensvilkår taler sjeldent til vår fordel.

? piratebay.org

 

Piratscenen har såpass mange systemer laget for automatisering at jeg ikke ser bort fra at å lage noe tilsvarende det Apple drømmer om er relativt lett i dag om du har et par programmeringsuker.

Lenke til kommentar

Syns det er gledelig at så mange her er positive til NRK.

Alle land bør jo ha en statskanal både for Tv og radio. Det er også befriende å slippe den pågående og masete reklamen - utrolig at man tar med hensyn til annonsørenes ønsker enn til sine seere ! Bare det spekulative at man skrur opp lydnivået mens reklamen sendes.......

 

Finansieringen er jo spørsmålet, og jeg heller vel til at NRK bør finansieres over statsbudsjettet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Noe av det beste innholdet i verden blir utviklet av statsfinansiert TV. Alternativet er at man har... Fox News.
Ja, men de fleste statskanaler er finansiers gjennom skatt, og ikke et flatt gebyr. Dessuten har for eksempel USA og Storbritannia et høyere folketall. Kan ikke forestille meg at noen andre enn oss ville akseptet et egbyr på $450 årlig for kjøp av TV. Tror mange utenlandske øyebryn ville blitt hevet. Jeg liker venstresiden bedre enn alternativet. Likevel, NRK-lisensen er rett og slett for urimelig. Man kan ikke tvinge på en vare til hele 2500 hvert år. Det er mye bra med NRK, men det er også veldig mange som ikke liker kanalen eller er likegyldig til den.
Det er faktisk feil - de fleste land som har "statskanaler" har faktisk en form for kringkastingsavgift. Du kan sjekke denne siden på Wikipedia. Jeg tar med noen utvalgte tall.- Østerrike ca € 250,- (bare TV, radio kommer i tillegg)- Belgia € 150,- (radio kommer i tillegg)- Danmark € 303,-- Finland ca € 250,-- Frankrike € 121,-- Tyskland € 215,-- Island € 213,-- Italia € 110,50- Irland € 160,-- Sverige € 232,-- Sveits € 360,-- Storbritannia € 175,-Altså finansierer de fleste land vi kan sammenligne oss med "statskanaler" på samme måte, og med akkurat den samme begrunnelsen. Altså ville man jevnt over ikke heve på øyebrynet i det hele tatt.

Så fordi noen andre land fortsatt kjører denne praksisen så skal vi også det? Merker at lista over nasjoner som har gått bort fra kringkastningslisenser, eller aldri hatt det, ikke er så mye mindre enn den andre. Tør å tippe at det er den som vokser også.

Lenke til kommentar

Fint for dere da at dere vil betale lisensen. Ikke fullt så fint for oss som må betale for noe som vi ikke vil ha, bare fordi vi gjerne vil ha en bra TV til å spille spill og se film på.Jeg har altså ikke noe interesse for å betale lisens bare fordi dere skal få reklamefri TV-kanal og innholdet de lager.

 

De største tv-produsentene har alle PRO-modeller som kommer uten tuner, og som du da slipper NRK-lisens for. Du har kanskje sett dem rundt på flyplasser, bensinstasjoner, kiosker og lignende. Dog ingen forbrukersjapper som reklamerer for disse, så ingen "vanlige folk" vet dem eksisterer. Jeg har nå en 6 års gammel Panasonic-plasma jeg ikke betaler lisens for, og har allerede hatt NRK på besøk her en gang uten at de kunne gjøre noe.

Lenke til kommentar

Fint for dere da at dere vil betale lisensen. Ikke fullt så fint for oss som må betale for noe som vi ikke vil ha, bare fordi vi gjerne vil ha en bra TV til å spille spill og se film på.Jeg har altså ikke noe interesse for å betale lisens bare fordi dere skal få reklamefri TV-kanal og innholdet de lager.

 

De største tv-produsentene har alle PRO-modeller som kommer uten tuner, og som du da slipper NRK-lisens for. Du har kanskje sett dem rundt på flyplasser, bensinstasjoner, kiosker og lignende. Dog ingen forbrukersjapper som reklamerer for disse, så ingen "vanlige folk" vet dem eksisterer. Jeg har nå en 6 års gammel Panasonic-plasma jeg ikke betaler lisens for, og har allerede hatt NRK på besøk her en gang uten at de kunne gjøre noe.

 

Man er ikke lisenspliktig med en vanlig TV heller, om man ikke bruker tuneren der, eller i andre enheter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fint for dere da at dere vil betale lisensen. Ikke fullt så fint for oss som må betale for noe som vi ikke vil ha, bare fordi vi gjerne vil ha en bra TV til å spille spill og se film på.Jeg har altså ikke noe interesse for å betale lisens bare fordi dere skal få reklamefri TV-kanal og innholdet de lager.

 

De største tv-produsentene har alle PRO-modeller som kommer uten tuner, og som du da slipper NRK-lisens for. Du har kanskje sett dem rundt på flyplasser, bensinstasjoner, kiosker og lignende. Dog ingen forbrukersjapper som reklamerer for disse, så ingen "vanlige folk" vet dem eksisterer. Jeg har nå en 6 års gammel Panasonic-plasma jeg ikke betaler lisens for, og har allerede hatt NRK på besøk her en gang uten at de kunne gjøre noe.

 

Man er ikke lisenspliktig med en vanlig TV heller, om man ikke bruker tuneren der, eller i andre enheter.

 

AtW

 

Jo. Det spiller ingen rolle om du bruker apparatet eller ikke. Hvis du kjøper et TV-apparat plikter forhandleren å melde til NRK at du har kjøpt TV. I tillegg skal det veldig mye til å få NRK til å slutte å kreve lisensavgift hvis du først har registrert en TV i ditt navn..

 

Når det er sagt må jeg si at jeg -gledelig- betaler de ~2500 kr det koster meg i året for å se NRK. Minimalt med reality-dritt, sydencruise, sydenhoteller, puppedamer og muskelmenn uten hjerne og alt annet piss. Derimot har de gode og nyttige programmer som man faktisk kan lære noe av og som stimulerer til refleksjon. Selvfølgelig er ikke dette kategorisk, men NRK leverer så vanvittig mye mer kvalitetsunderholdning enn alle andre tv-kanaler til sammen.

 

Og dere som hevder dere bare bruker tv til film og spill, hva med å kjøpe en projektor?

Lenke til kommentar

Fint for dere da at dere vil betale lisensen. Ikke fullt så fint for oss som må betale for noe som vi ikke vil ha, bare fordi vi gjerne vil ha en bra TV til å spille spill og se film på.Jeg har altså ikke noe interesse for å betale lisens bare fordi dere skal få reklamefri TV-kanal og innholdet de lager.

 

De største tv-produsentene har alle PRO-modeller som kommer uten tuner, og som du da slipper NRK-lisens for. Du har kanskje sett dem rundt på flyplasser, bensinstasjoner, kiosker og lignende. Dog ingen forbrukersjapper som reklamerer for disse, så ingen "vanlige folk" vet dem eksisterer. Jeg har nå en 6 års gammel Panasonic-plasma jeg ikke betaler lisens for, og har allerede hatt NRK på besøk her en gang uten at de kunne gjøre noe.

 

Man er ikke lisenspliktig med en vanlig TV heller, om man ikke bruker tuneren der, eller i andre enheter.

 

AtW

 

Jo. Det spiller ingen rolle om du bruker apparatet eller ikke. Hvis du kjøper et TV-apparat plikter forhandleren å melde til NRK at du har kjøpt TV. I tillegg skal det veldig mye til å få NRK til å slutte å kreve lisensavgift hvis du først har registrert en TV i ditt navn..

 

Og dere som hevder dere bare bruker tv til film og spill, hva med å kjøpe en projektor?

 

Jo, det spiller en rolle. Sitat fra loven "Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte." http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/for/ff-19801023-8798.html

 

En prosjektor er ikke ett spesialisert produkt som passer til spill og film, og ikke til TV. De som bruker TV til den slags bruk gjør det vel av akkurat samme grunn som du bruker TV til tvsendinger? Lettere å få god kvalitet, raskere og greiere i bruk, ikke vedlikehold, og man trenger ikke å mørke ned rommet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint for dere da at dere vil betale lisensen. Ikke fullt så fint for oss som må betale for noe som vi ikke vil ha, bare fordi vi gjerne vil ha en bra TV til å spille spill og se film på.Jeg har altså ikke noe interesse for å betale lisens bare fordi dere skal få reklamefri TV-kanal og innholdet de lager.

 

De største tv-produsentene har alle PRO-modeller som kommer uten tuner, og som du da slipper NRK-lisens for. Du har kanskje sett dem rundt på flyplasser, bensinstasjoner, kiosker og lignende. Dog ingen forbrukersjapper som reklamerer for disse, så ingen "vanlige folk" vet dem eksisterer. Jeg har nå en 6 års gammel Panasonic-plasma jeg ikke betaler lisens for, og har allerede hatt NRK på besøk her en gang uten at de kunne gjøre noe.

 

Man er ikke lisenspliktig med en vanlig TV heller, om man ikke bruker tuneren der, eller i andre enheter.

 

AtW

 

Jo. Det spiller ingen rolle om du bruker apparatet eller ikke. Hvis du kjøper et TV-apparat plikter forhandleren å melde til NRK at du har kjøpt TV. I tillegg skal det veldig mye til å få NRK til å slutte å kreve lisensavgift hvis du først har registrert en TV i ditt navn..

 

Og dere som hevder dere bare bruker tv til film og spill, hva med å kjøpe en projektor?

 

Jo, det spiller en rolle. Sitat fra loven "Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte." http://lovdata.no/cg...01023-8798.html

 

En prosjektor er ikke ett spesialisert produkt som passer til spill og film, og ikke til TV. De som bruker TV til den slags bruk gjør det vel av akkurat samme grunn som du bruker TV til tvsendinger? Lettere å få god kvalitet, raskere og greiere i bruk, ikke vedlikehold, og man trenger ikke å mørke ned rommet.

 

AtW

 

En projektor har ikke innebygget tuner, dermed behøver man ikke betale lisensavgift. Det er ikke apparatet i seg selv som krever avgift, men tuneren. Ellers måtte man jo betalt lisens for PC-skjermer også.

 

NRK trekker "i bruk" veldig langt.. Så lenge du har en TV i hus er den "i bruk"..

Lenke til kommentar

 

En projektor har ikke innebygget tuner, dermed behøver man ikke betale lisensavgift. Det er ikke apparatet i seg selv som krever avgift, men tuneren. Ellers måtte man jo betalt lisens for PC-skjermer også.

 

NRK trekker "i bruk" veldig langt.. Så lenge du har en TV i hus er den "i bruk"..

 

Selvfølgelig, men det er jo langt ifra den eneste forskjellen, det er jo meningsløst å kjøpe en prosjektor om det er TVskjerm du vil ha.

 

NRK bestemmer ikke, loven bestemmer. Loven er klar, tunere som ikke brukes er ikke lisenspliktige. Tolkningen du skisserer gir ingen mening når man leser lovteksten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skulle gjerne blitt kvitt NRK-lisensen da vi ikke ser på NRK-kanalene her i huset, men hva kan Apple gjøre med det? Ingen verdens ting.

 

Så lenge man har en skjerm som kan vise tv-signaler er man da vel stuck med lisensen?

Det har vært et par tråder om dette før, og vist at det er relativt vanskelig å komme utenom denne mafia-avgiften, er det ikke?

 

Jeg kommer jo selvfølgelig ikke til å kjøpe en Apple TV uansett, for sansynligheten for at jeg kan se på tv i flere tiår for den prisen den kommer til å koste sammenlignet med NRK-lisensen er relativt stor.

Lenke til kommentar

NRK trekker "i bruk" veldig langt.. Så lenge du har en TV i hus er den "i bruk"..

 

Dette stemmer ikke helt. Før stenging av det analoge bakkenettet så kunne man kontakte NRK og si at de kunne komme å plobere antenne inngangen på TV'enhvis man ikke ønsket å benytte seg av tuneren på sin TV. Regner med et brev hvor man viser til at man ikke har noe registrert abonement hos noen tilbyder av digital tv skulle gjøre noe samme nytte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...