Gå til innhold

Tredje uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Hvis du skal spille så eksisterer det en del Indispill som fungerer bare fint. Hvis du f.eks tidligere har kjøpt humblebuntle pakkene så eksisterer så å si alle spille til linux også. F.eks Braid, Trine og World og Goo. Spesielt Trine anbefales på det varmeste.

 

PÅ mediafroten (hvis koblet til tv) ville jeg slik som så mange andre ha gått for XBMC og fjernstyrt alt via telefonen. Fungerer utmerket og er en drøm å bruke. Hvis det ikke hadde vært for at du bruker spotify, så ville jeg ha sett nærmere på MPD for å spille av musikken din. Da kunne du også via icecast hatt muligheten til å streame musikken din til hvor enn du måtte være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal spille så eksisterer det en del Indispill som fungerer bare fint. Hvis du f.eks tidligere har kjøpt humblebuntle pakkene så eksisterer så å si alle spille til linux også. F.eks Braid, Trine og World og Goo. Spesielt Trine anbefales på det varmeste.

 

PÅ mediafroten (hvis koblet til tv) ville jeg slik som så mange andre ha gått for XBMC og fjernstyrt alt via telefonen. Fungerer utmerket og er en drøm å bruke. Hvis det ikke hadde vært for at du bruker spotify, så ville jeg ha sett nærmere på MPD for å spille av musikken din. Da kunne du også via icecast hatt muligheten til å streame musikken din til hvor enn du måtte være.

Vi snakker selvfølgelig om populære spil: WoW, BF2, BF2, CSS, MW serien osv. Det er slike spill som har den store oppsluttningen.

Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig totalt uaktuelt med Linux, Mac eller et hvilket som helst annet OS, så lenge man ikke kan spille et hvilket som helst PC spill man får kjøpt i butikken.Ingen av disse OSene kommer til å ta av før den nøtta knekkes.
Antallet som aldri bruker datamaskinen til spill er langt høyere enn brukere av Linux og Mac, så det er nok heller ikke der skoen trykker først og fremst. Er nok en del Hardware.no-nerder som lever i sin egen spillboble.

 

jo men må huske på at de som gjerne sitter hjemme og bruker windows og kansje spiller litt vil bruke windows på jobb også.

 

fått knekkt denne nøtten skikkelig så hadde linux tatt av uten tvil. jeg hadde hvertfall sverget til linux og glemt alt som har med windows og gjøre hjemme hvertfall. og da hadde nok adobe laget en linux versjon også hadde markedet vært mye større. og andre software leverandører.

 

Noen sko saksøkt ms for directx for forsøk på og monopolisere.. eller noe sånt slik at de må lage det for linux også heheh

 

microsoft har vært smarte/pågånde/sleipe når det gjelder directx greiene hadde det ikke vært for det så hadde produsentene lett laget en linux port.

 

men det og skrive om hele grafikkmotoren for linux blir meget stort prosjekt. Vi får håpe at flere spill støtter seg på unigine enginen da tror jeg vi kan ha noe intresant i møte.

Lenke til kommentar

For å installere spill vil jeg anbefale Playonlinux. De har laget ferdiglaget script for å installere spill. Her er en liste over spill som er støttet: http://www.playonlinux.com/repository/?cat=1

 

Her er en bruksanvisning for hvordan bruke playonlinux: http://www.playonlinux.com/en/manual.html

 

Det største problemet ditt er nok at du har et ATI kort, og det fungerer dårligere en Nvidia kort.

 

Du kan selvsagt installer spill i Playonlinux som ikke er støttet, men det er noe mer fikling, men etter min mening letter enn å gjøre det i direkte i Wine. Du har alle funksjoner i Wine tilgjengelig, men slipper å bruke terminalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers har du haugevis av FPS-er å meske deg med, blant annet basert på Quake 3-motoren med tidvis heftige modder.

Lurer på hva som kommer til å skje fremover der nå som Doom3-motoren er åpnet. Pokker og, noen av de nyere effektene dem har koda inn i såpass gamle motore som Quake1 uten å miste mod-kompatibiliteten er imponerende.

Lenke til kommentar

Vi snakker selvfølgelig om populære spil: WoW, BF2, BF2, CSS, MW serien osv. Det er slike spill som har den store oppsluttningen.

WoW fungerer perfekt på linux med den haken at du bør kjøre opengl kodesti (slik som Mac-brukerne), og denne er ikke like optimalisert som direct3d stien. Dersom du bruker opengl sti i både windows og linux vil du som flere rapporterer faktisk få bedre ytelse i linux enn i windows. Add-ons og alt mulig annet fungere også perfekt. Spiller ingen rolle om du har Nvidia eller ATI grafikk-kort, men bruk proprietær driver.

 

BF2 er en blandet historie, noen har ingen problemer, andre rapporterer problemer. Her er det nok tryggest å bruke playonlinux for å installere, la noen andre ta seg av tilpasningene. CSS (og CS 1.6 for den saks skyld) fungerer perfekt i linux så fremt du har nvidia-kort. CoD MW3 rapporteres å fungere perfekt i SP, men folk har problemer med grafikken i MP (online). Har ellers rotet med Rage på linux i det siste. En del artifacts med ATI grafikk som ikke er der med nvidia. Måtte riktignok hjelpe wine å rapportere riktig hardware til Steam for å få bort et lagg. Men når det først er satt opp kjører det perfekt. Forhåpentligvis kommer egen linuxversjon på ny-året.

 

I det hele tatt fungerer altså selv de nyeste spillene forbausende bra, men mange spill fungerer ikke eller har kraftig redusert ytelse. Det er også relativt ofte noe knot for å få ting optimalt. Derfor vil jeg ikke anbefale linux til noen som spiller.

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin artikkel, og jeg følger spent med på serien din.

 

Jeg har vært en dual-booter i flere år, spiller i Windows og gjør stort sett alt annet i Linux. Men som flere andre i tråden her nevner, tror jeg vi er i en endringsfase her, og Wine blir også stadig bedre.

 

Jeg kan forøvrig anbefale deg å sjekke ut spillene i Humble Bundle (humblebundle.com) for kvalitetsspill til en billig penge (dvs du bestemmer prisen selv), som kjører native i Windows, Mac og Linux.

 

Som sagt gjør jeg fortsatt mesteparten av spilling i Windows pga bedre kompatibilitet og ytelse, men det meste andre skjer i Linux. Det tok meg ikke mange måneder fra første gang jeg begynte å leke med Kubuntu, til det føltes utrolig smertefult og tungvint å gjøre vanlige daglidagse ting i Windows, som for eksempel filbehandling, oppdatering og det meste av generell administrering. Når en først har begynt å forstå for en utrolig makt du har med Linux klarer man ikke å riste av seg følelsen at man er veldig hemmet i Windows verdenen.

 

Du har i denne artikkelen framhevet underholdning (selv bruker jeg XBMC i Ubuntu som media PC og filserver hjemme), men jeg tenkte jeg kunne tipse om noen av de tingene som gjør Linux helt utrolig for meg.

 

* Med mindre du har ødelagt hardware, er det mer eller mindre umulig å krasje Linux. Hvis ting har låst seg, er det nok grensesnittet, men ikke selve linux. Dette kan du teste ved Ctrl-Alt-[1-7] for å bytte "session". X-server og dermed det grafiske grensesnittet pleier alltid å kjøre i session nummer 7 (så Ctrl-alt-7 for å bytte tilbake til vindu-verden). Prøv dette, åpne f.eks session nummer 2 og logg inn, og bytt litt fram og tilbake. Samme hvor mye du skulle finne på å krasje eller henge opp en session, vil de andre kjøre glatt. Jeg hadde en stund en litt buggy XBMC som hengte seg opp, og låste hele grensesnittet mitt. Eneste jeg trengte da var å bytte til en annen session, logge meg inn og "killall xbmc", og bytte tilbake.

 

* Dette session-systemet fungerer over nettverk også, med SSH! Det betyr at du kan logge deg på maskinen din fra Uzbekistan og gjøre akkurat det samme som du ville gjort om du hadde laptoppen i fanget. SSH-klient er installert på stort sett alle Linux-distribusjoner, men for å få kjøre din egen SSH server, installer OpenSSH (

sudo aptitude install openssh

). SSH er i mine øyne et av de kraftigste verktøyene i Linux, og jeg har ikke funnet noe som er i nærheten av like bra i Windows. En vanlig SSH-pålogging gjøres på følgende måte:

ssh minbruker@minmaskin -p portnummer

Og enda morsommere er at du kan hente et vindu over SSH dersom du kjører et program som har et GUI. Benytt da -Y flagget. F.eks:

ssh -Y minbruker@hjemmemaskin -p sshport
gedit minFil.txt

Du får da opp gedit (teksteditor) og bruker den som om den kjørte lokalt.

 

* Dersom du har din SSH-server satt opp hjemme, kan du veldig enkelt og veldig sikkert få tilgang til dine filer fra en annen linux-maskin, som om det var på din egen maskin. For dette bruk SSHFS (SSH FileSystem) -

sudo aptitude install sshfs

. Jeg kan nå lage en mappe som simulerer en katalog på min hjemmemaskin. F.eks på min jobbmaskin lager jeg en tom mappe som heter "musikk", og vil at denne skal inneholde all musikken jeg har hjemme:

sshfs minbruker@hjemmemaskin:/min/musikk/katalog -p sshport musikk

og vips så er musikk-katalogen full av min musikk hjemmefra, og jeg kan bruke den akkurat som om jeg hadde all musikken lokalt. Vær oppmerksom på at ting fortsatt overføres over nettverket, så for noen vil f.eks video eller høy-bitrate musikk være for mye for internettlinjen.

 

 

Jeg kjenner jeg nesten blir litt opphisset av all makten jeg har over mine maskiner, og bare begynner å tenke på flere og flere ting som er helt utrolig bra med Linux. Så jeg tror jeg stopper nå!

 

Disclaimer: Jeg er på ingen måte Linux ekspert, og har ikke holdt på med Linux i mer enn et par år. Jeg jobber faktisk som utvikler i et ganske strengt MS-miljø, men jeg tror dette er en av hovedgrunnene til at jeg ser hvor utrolig elegant linux er. Så ta mine tips med skepsis og som med alt annet, bruk sunn fornuft.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

bevertann: OpenSSH er en av de tingene som gjorde min overgang enklest. Det gir så mange muligheter du ikke har under Windows uten mye arbeid.

 

ssh - fjerntilgang

ssh -X/-Y - overføring av X11-data

ssh -D - fattigmanns proxy

ssh -R - revers proxy, fjerntilgang gjennom NAT uten portforwarding

scp - filoverføring

sshfs - nettverksfilsystem

 

Og så har du NX/Nomachine som linket til over en plass som også går over SSH for total fjernstyring av skrivebord.

 

Når jeg bruker en av mine datamaskiner har jeg tilgang til alt på alle maskinene jeg kontrollerer, uansett hvor i verden de står. Det gir en deilig frihet.

Lenke til kommentar

enig i at ssh er et av de virkelig nyttige verktøya til total overgang til linux. jeg bytta på timen når jeg hadde testa det i 10 min. men nå har jeg ikke noen laptop lenger som støtter linux greit nok til at jeg har det på mer en servern.

 

World of Goo ligger inne som et av spillene man kan kjøpe i Ubuntu Software Senter :-)

 

Ellers skal CS:S fungere veldig bra på Steam, og WoW skal fungere helt utmerket.

 

Glad du gikk over til Gnome Shell. Unity skremmer vekk nye og gamle brukere. De nye har ikke kunnskap nok til å legge til Gnome Shell istedenfor, så noen nye brukere til Ubuntu kan Connercial se langt etter.

 

FreeCiv og OpenTTD er også to ganske bra alternativer til spilling.

prøv demo av world of goo først. jeg måtte tweeke settings fila ganske mye før det spillet slutta å ødlegge desktopen min.

Lenke til kommentar

Vi snakker selvfølgelig om populære spil: WoW, BF2, BF2, CSS, MW serien osv. Det er slike spill som har den store oppsluttningen.

WoW fungerer perfekt på linux med den haken at du bør kjøre opengl kodesti (silk som Mac-brukerne), og denne er ikke like optimalisert som direct3d. Dersom du opengl sti i både windows og linux vil du som flere rapporterer faktisk få bedre ytelse i linux enn i windows. Add-ons og alt mulig annet fungere også perfekt. Spiller ingen rolle om du har Nvidia eller ATI grafikk-kort, men bruk proprietær driver.

Fikk meg til å undres om ikke en kan låne mer fra OSX enn fra Windows angående programvare. Gnustep er nå API kompatibel med OSX 10.7/iOS 5: https://lists.gnu.org/archive/html/discuss-gnustep/2011-11/msg00113.html

Lenke til kommentar

Grei oversikt over Media Center Software http://thelinuxcauldron.wordpress.com/2009/04/14/the-list-the-top-5-media-center-programs-for-linux/

 

Personlig bruker jeg MythTV fordi den er relativt enkel å sette opp mot DVB-T (Riks TV)

 

GetDeb Software Portal for Games & Apps http://www.getdeb.net/welcome/

 

Litt off topic, men hvilket TV-kort bruker du? Har du rikspakken også eller bare gratiskanalene? Har gått grundig lei av min Grundig PVR og vurdere å lage min egen med mythtv.

Lenke til kommentar

Jeg støtter Kaptein... XBMC er helt gull når man har satt det opp riktig.

Jeg kjører en utgave av XBMC som heter OpenElec på en dedikert HTPC. Med Android appen som fjernkontroll kan jeg starte opp mediaboksen min så snart jeg har mottatt wifi-signal i heisen, og musikken begynner å spille når jeg har låst meg inn i leiligheten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...