Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Har hørt at det ikke er lurt å gi på med turtall på når det er kalt ute? Sellom motoren er varm, stemmer det?


rema100

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt at det ikke er lurt å gi på med turtall på når det er kalt ute? Sellom motoren er varm, stemmer det? Pleier å gi sikkelig på med bilen sånn at hjula spinner noen ganger, gjør det for moroens skyld.

 

Hehe. Tror det er noen som har gått litt over styr. Noen som ikke liker kjøringa di? :whistle:

 

Grunnen til at man ikke skal kjøre hardt på kald MOTOR, er jo at oljen ikke smører så godt før den har nådd en grei temperatur. Kaldt VÆR kjøler jo ikke annet enn luften. Og luften har så og si ingen kontakt med mekanisk bevegelige motorkomponenter, annet enn ventiler og stempler.. Og i en driftsvarm motor vil ofte innsugstemperaturen ligge på ganske behagelige 10-20 grader C, nesten uansett hvor kald uteluften måtte være. (Veldig avhengig av turbo/ikketurbo, samt at innsugsluften i en vanlig motor aldri blir kaldere enn uteluften).

 

Kjør på, du. Så lenge motoren er passe varm ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har hørt at det ikke er lurt å gi på med turtall på når det er kalt ute? Sellom motoren er varm, stemmer det? Pleier å gi sikkelig på med bilen sånn at hjula spinner noen ganger, gjør det for moroens skyld.

 

Hehe. Tror det er noen som har gått litt over styr. Noen som ikke liker kjøringa di? :whistle:

 

Grunnen til at man ikke skal kjøre hardt på kald MOTOR, er jo at oljen ikke smører så godt før den har nådd en grei temperatur. Kaldt VÆR kjøler jo ikke annet enn luften. Og luften har så og si ingen kontakt med mekanisk bevegelige motorkomponenter, annet enn ventiler og stempler.. Og i en driftsvarm motor vil ofte innsugstemperaturen ligge på ganske behagelige 10-20 grader C, nesten uansett hvor kald uteluften måtte være. (Veldig avhengig av turbo/ikketurbo, samt at innsugsluften i en vanlig motor aldri blir kaldere enn uteluften).

 

Kjør på, du. Så lenge motoren er passe varm ;)

Yes, takk;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke ha høyt turtall når motoren er kald, som nevnt her er oljen tjukk som grøt og smører derfor dårlig, noe som kan resultere i motor havari... Så en svenske på Geilo engang som ruset Volvoen sin på kald motor i den tro at han fikk opp varmen fortere eller noe slikt... og det sa pang og det var den motoren.. En dam av olje fløt utover under motoren. Det var riktig nok -32 grader men bruker du fx sommerolje så er det faktisk mulig å ødelegge motoren.. I beste fall slites den bare mer når den ikke får tilstrekkelig smøring, så mitt beste råd er å ta det med ro og ikke gasse mer enn strengt nødvendig på kald motor...

 

Er motoren varm derimot har det ingenting å si... Med mindre det står -40 på gradestokken da, da bør man ta det litt forsiktig av andre årsaker også, da metall blir veldig sprøtt i lave temperaturer og fx fjærene kan knekke ved unødig belastning...

 

Er lov å bruke huet.... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...