Gå til innhold

Andre uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Steget opp til å installere bør ikke være høyt for noen. Bare last ned ett live image og test det litt ut. Personlig ble jeg så imponert av det at jeg installerte det umiddelbart. Akkurat nå bruker jeg det fast på en av mine maskiner. Jeg har riktignok ikke store kravene; surfing, chatting og litt multimedia så jeg er en glad kar. Skal love jeg er en glad kar med fedora 16;)

 

Føler dog at artikkel serien er litt urettferdig mot Linux da mac OSX artikklene kom med en pc med OSX ferdig installert på.

Endret av valen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skribenten skriver:

Gladnyhet nummer én: Det trådløse nettet fungerer! Selv om jeg ikke trenger trådløst nett for å jobbe, da jeg har tilgang til trådet nett på jobb, har det likevel vært et overhengende irritasjonsmoment som nå endelig er borte. Det dumme er kanskje at jeg ikke aner hvordan problemet ble løst.

 

Kanskje det er for flaut til at du ønsker å nevne hvorfor?

Jeg tipper du har en bryter på laptop'en som gjør at du kan slå av og på strømmen til WLAN-kortet, slik at du kjørte uten kortet slått på?

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det første jeg la merke til da jeg gikk over fra Unity til Gnome 3 var oversiktsmodusen som dukker opp når man flytter musepekeren opp i venstre hjørne, eller trykker på Windows-knappen (heretter kalt super-tasten) på tastaturet.

Alle vinduer på skrivebordet dukker opp, samtidig som du får oversikt over alternative skrivebord, samt favorittapplikasjonene dine på venstre side.

 

I tillegg kan man søke direkte etter applikasjoner, dokumenter og mapper, uten et eneste ekstra tastetrykk. Det er rett og slett herlig, og er i mine øyne et bedre alternativ til for eksempel OS X Lions Mission Control.

Dette høres nøyaktig ut som Mission Control. Kanskje bortsett fra siste avsnitt, som man må bruke ctrl+space for å få til i OS X.

 

Så mission control er en eksakt kopi av slik det er gjort i gnome?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å prøve linux en gang! Sånn virkelig teste det. Men siden jeg bare er en wannabe nerd så blir det nok windows som blir det jeg bruker mest. Bra artikkel, morsomt å følge med på. Og ikke mist så hyggelige folk som hjelper til her på forumet!

 

nå er det mange som tilåmed gir bort pc-er i Norge så å finne en maskin du virkelig kan teste det på bør være ditt minste problem. eventuelt dual boote. (ikke veldig fan av dette da det ofte kløner til en eventuell SP oppdatering til windows.)

Lenke til kommentar

Synes det er gledelig at Gnome Shell blir godt mottatt her. Selv synes jeg det fungerer utmerket bra og ihvertfall for min del passer det veldig godt med min måte å arbeide på da jeg kan konsentrere meg om det jeg jobber med, ikke endeløse menyer og dildall. En del mener Gnome 2.x var bedre, men jeg synes det virkelig var på tide å redefinere skrivebordet. :)

Lenke til kommentar

Mulig det er for enkelt for din bruk, men Pinta (http://pinta-project.com/) er program som faller inn midt mellom Paint og Photoshop/GIMP. GUIet er rent og enkelt, og den har støtte for ting som flere lag og effekter.

Finnes forøvrig til både Windows, Linux og Mac (til når du evt. bytter tilbake)

 

Takk for tipset! Har flere ganger ønsket meg et program med litt flere funksjoner en paint uten at man trenger å sette seg så veldig inn i det som PS :)

Lenke til kommentar
Det første jeg la merke til da jeg gikk over fra Unity til Gnome 3 var oversiktsmodusen som dukker opp når man flytter musepekeren opp i venstre hjørne, eller trykker på Windows-knappen (heretter kalt super-tasten) på tastaturet.

Alle vinduer på skrivebordet dukker opp, samtidig som du får oversikt over alternative skrivebord, samt favorittapplikasjonene dine på venstre side.

 

I tillegg kan man søke direkte etter applikasjoner, dokumenter og mapper, uten et eneste ekstra tastetrykk. Det er rett og slett herlig, og er i mine øyne et bedre alternativ til for eksempel OS X Lions Mission Control.

Dette høres nøyaktig ut som Mission Control. Kanskje bortsett fra siste avsnitt, som man må bruke ctrl+space for å få til i OS X.

 

Så mission control er en eksakt kopi av slik det er gjort i gnome?

 

AtW

 

Gnomeshell April 6, 2011

Lion July 20, 2011

 

Med tanke på at gnomeshell har vært utviklet i åpenhet er det ikke å utelukke at noen i Apple så det og synet det var en god ide, noe som er bra så lenge opplevelsen til sluttbrukeren blir bedre :)

Lenke til kommentar

Det er dessverre to områder der Linux kommer til kort - profesjonell bildebehandling og profesjonell videoredigering.

 

GIMP er nok det beste du finner når det gjelder bildebehandling, men det er dessverre ingen match for Photoshop. Og som du sier - de snarveiene og tastaturkombinasjonene du har brukt mange år på å venne deg til burde vært ivaretatt. Det er dessverre mange i Linuxverden som har en innebygget anti-holdning til alt som kommer fra Windows/Mac - det MÅ gjøres annerledes! Det riktige ville være å ha en innstilling som f.eks. kunne hete PSmodus og som endret menyrekkefølger, knappeplasseringer og tastekombinasjoner slik at de ble så like PS som mulig. GIMPshop var et forsøk på dette, men siden det aldri fant nåde hos hovedutviklerne av GIMP, så har det ikke klart å henge med i utviklingen.

 

Videoredigering lider litt av det samme. Ting SKAL gjøres annerledes. Det som finnes i dag er på hjemmevideostadiet. Det finnes ingenting på nivå med Avid MediaComposer eller FinalCut Pro der. MEN - her er det i hvert fall et lyspunkt: Lightworks skal slippe opensource versjonen av systemet sitt og det er en Linux versjon under utvikling. Ser virkelig frem til å teste den!

 

Og før noen spør: Jeg bruker Kubuntu til daglig og har gjort det nå i over 3 år i tillegg til at jeg har "lekt" med Linux siden første halvdel av 90-tallet. Jeg har jobbet/jobber også på MacOSX og Windows når oppgaven krever det. For meg er det viktigere å velge det riktige verktøyet for jobben først. Om det så finnes alternative OS, så er det en bonus. Og da velger jeg Linux om det er mulig!

Lenke til kommentar

Det er dessverre mange i Linuxverden som har en innebygget anti-holdning til alt som kommer fra Windows/Mac - det MÅ gjøres annerledes!

Hvor henter du dette fra?

 

Etter direkte kontakt med både GIMP miljøet og videoredigeringsutviklere på Linux så er dette konklusjonen. Dessverre. Men ting er jo ikke statisk, og f.eks. det at Lightworks kommer for Linux vil røske godt opp i videomiljøet. MERK - jeg sa ikke at alle har den holdningen, heller ikke majoriteten. :-)

Lenke til kommentar

Det er så synd at det er så mange programmer som ikke fungerer med Linux, selv med Wine, i tillegg til at Linux ikke er et godt OS hvis man er interessert i spill. Hvis kompabiliteten hadde vært bedre hadde det ikke vært tvil om hvilket OS jeg ville valgt.

 

Så lenge man ikke spiller så vil jo virtualisering løse alle programvareproblemer. Kjører Ubuntu 11.10 hjemme og koser meg med Photoshop uten problemer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...