Gå til innhold

Andre uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vist Ubuntu forsetter og satse på Unity fører det til at hele Ubuntu prosjektet blir lagt ned,

På grunn av at folk med sans for brukervennlighet kommer til og boikotte Ubuntu.

 

Gud forby Unity.

 

Gud forby slike forutinntatte holdninger som dine. Kan nevne at Unity-prosjektet har ført til at Canonical har landet flere store avtaler og har planer om ekspansjon til både håndholdte medier og TV-er.

 

Unity er et veldig godt grensesnitt så lenge folk gidder å bruke noen dager på å bli kjent med det. Du snakker om brukervennlighet.. Vet du egentlig hva det ordet betyr?

 

Unity har i mine øyne én stor svakhet (den er til gjengjeld rimelig stor) og det er Dash. Dash sin startskjerm er redundant og egentlig fullstendig unyttig. I tillegg er plasseringen av disse linsene helt på jordet. På min 13" laptop må jeg bevege meg fra toppen av skjermen til bunnen av skjermen og tilbake igjen når jeg skal bytte mellom linser. Dash trenger en fullstendig nytenkning. Men likevel, jeg tror jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har måttet bruke Dash til å finne noe etter installasjon av oneiric. Det er fordi det øvrige designet i Unity er så bra at jeg ikke trenger det. Søkefunksjonen er genial, men den er jo mer eller mindre lik for alle OS med respekt for seg selv, så den teller jeg ikke som et pluss for Unity.

 

Jeg har nå Unity på hhv. en 13" 16:10 og en 15" 16:10 wide laptop, på syv 17" 4:3 stasjonære skjermer og på en 23,6" 16:9 stasjonær skjerm, og det funker helt ypperlig på samtlige. Det tar praktisk talt ingen plass i det hele tatt og lar meg utnytte skjermplassen min til fulle, på alt fra 13" til 24". Jeg kan altså stå fullstendig inne for det jeg sier når jeg omtaler Unity. La meg spørre; Hvor mange maskiner og skjermer har du brukt Unity på, og over hvor lang tid har du brukt Unity siden du kommer med slike bombastiske påstander? Du bør stå på et rimelig solid fjell av argumenter..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vist Ubuntu forsetter og satse på Unity fører det til at hele Ubuntu prosjektet blir lagt ned,

På grunn av at folk med sans for brukervennlighet kommer til og boikotte Ubuntu.

 

Gud forby Unity.

 

Gud forby slike forutinntatte holdninger som dine. Kan nevne at Unity-prosjektet har ført til at Canonical har landet flere store avtaler og har planer om ekspansjon til både håndholdte medier og TV-er.

 

Unity er et veldig godt grensesnitt så lenge folk gidder å bruke noen dager på å bli kjent med det. Du snakker om brukervennlighet.. Vet du egentlig hva det ordet betyr?

 

Unity har i mine øyne én stor svakhet (den er til gjengjeld rimelig stor) og det er Dash. Dash sin startskjerm er redundant og egentlig fullstendig unyttig. I tillegg er plasseringen av disse linsene helt på jordet. På min 13" laptop må jeg bevege meg fra toppen av skjermen til bunnen av skjermen og tilbake igjen når jeg skal bytte mellom linser. Dash trenger en fullstendig nytenkning. Men likevel, jeg tror jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har måttet bruke Dash til å finne noe etter installasjon av oneiric. Det er fordi det øvrige designet i Unity er så bra at jeg ikke trenger det. Søkefunksjonen er genial, men den er jo mer eller mindre lik for alle OS med respekt for seg selv, så den teller jeg ikke som et pluss for Unity.

 

Jeg har nå Unity på hhv. en 13" 16:10 og en 15" 16:10 wide laptop, på syv 17" 4:3 stasjonære skjermer og på en 23,6" 16:9 stasjonær skjerm, og det funker helt ypperlig på samtlige. Det tar praktisk talt ingen plass i det hele tatt og lar meg utnytte skjermplassen min til fulle, på alt fra 13" til 24". Jeg kan altså stå fullstendig inne for det jeg sier når jeg omtaler Unity. La meg spørre; Hvor mange maskiner og skjermer har du brukt Unity på, og over hvor lang tid har du brukt Unity siden du kommer med slike bombastiske påstander? Du bør stå på et rimelig solid fjell av argumenter..

Brukervennlighet betyr for eksempel at ting er enkelt å bruke,

Det kan vi ikke si om Unity, Det er håpløst og finne fram i.

 

Og jeg har prøvd Unity en del på grunn av jeg prøvde det første gang i Ubuntu Netbook Remix og så prøver jeg alltid live cd før jeg installerer en Linux.

 

Og vist du ikke følger med i tida så er det Unity som har fått skylda for at millioner av brukere forlater Ubuntu.

 

Men det kan hende at Canonical har laget Unity med vilje for og gjøre Ubuntu vanskeligere å bruke slik at flere ringer til supporten til Canonical som selvsakt er svin-dyrt å ringe,

Slik at Canonical tjener mer penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vist Ubuntu forsetter og satse på Unity fører det til at hele Ubuntu prosjektet blir lagt ned,

På grunn av at folk med sans for brukervennlighet kommer til og boikotte Ubuntu.

 

Gud forby Unity.

 

Det var beinharde uttalelser!

Men det er nok slik at de mangler substans.

 

Verden er nok ikke så enten eller som du later til å tro. Ja godt mulig noen dropper akkurat denne versjonen men det er jo ikke dermed sagt at disse for alltid vil hate ubuntu?

 

Brukere som har erfaring med Linux og som trives med Ubuntu vil jo ganske enkelt velge noe annet enn Unity om Unity ikke faller i smak. Du kan jo selv velge å kjøre et helt ordinært skrivebordsmiljø på siste Ubuntu selv om Unity er default.

 

Unity er ikke Ubuntu - Unity er et "skall" til Ubuntu. Du kan selv velge om du ønsker å benytte Unity eller ønsker en mer tradisjonell Gnome løsning eller noe helt annet. Her er jo en av styrkene til Linux - valgfrihet. Du kan velge Unity eller du kan velge noe som du liker bedre - valget er ditt og dermed bør ikke Ubuntus valg av Unity hindre deg å bruke Ubuntu selv om du ikke liker Unity.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Vist Ubuntu forsetter og satse på Unity fører det til at hele Ubuntu prosjektet blir lagt ned,

På grunn av at folk med sans for brukervennlighet kommer til og boikotte Ubuntu.

 

Gud forby Unity.

 

Gud forby slike forutinntatte holdninger som dine. Kan nevne at Unity-prosjektet har ført til at Canonical har landet flere store avtaler og har planer om ekspansjon til både håndholdte medier og TV-er.

 

Unity er et veldig godt grensesnitt så lenge folk gidder å bruke noen dager på å bli kjent med det. Du snakker om brukervennlighet.. Vet du egentlig hva det ordet betyr?

 

Unity har i mine øyne én stor svakhet (den er til gjengjeld rimelig stor) og det er Dash. Dash sin startskjerm er redundant og egentlig fullstendig unyttig. I tillegg er plasseringen av disse linsene helt på jordet. På min 13" laptop må jeg bevege meg fra toppen av skjermen til bunnen av skjermen og tilbake igjen når jeg skal bytte mellom linser. Dash trenger en fullstendig nytenkning. Men likevel, jeg tror jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har måttet bruke Dash til å finne noe etter installasjon av oneiric. Det er fordi det øvrige designet i Unity er så bra at jeg ikke trenger det. Søkefunksjonen er genial, men den er jo mer eller mindre lik for alle OS med respekt for seg selv, så den teller jeg ikke som et pluss for Unity.

 

Jeg har nå Unity på hhv. en 13" 16:10 og en 15" 16:10 wide laptop, på syv 17" 4:3 stasjonære skjermer og på en 23,6" 16:9 stasjonær skjerm, og det funker helt ypperlig på samtlige. Det tar praktisk talt ingen plass i det hele tatt og lar meg utnytte skjermplassen min til fulle, på alt fra 13" til 24". Jeg kan altså stå fullstendig inne for det jeg sier når jeg omtaler Unity. La meg spørre; Hvor mange maskiner og skjermer har du brukt Unity på, og over hvor lang tid har du brukt Unity siden du kommer med slike bombastiske påstander? Du bør stå på et rimelig solid fjell av argumenter..

Brukervennlighet betyr for eksempel at ting er enkelt å bruke,

Det kan vi ikke si om Unity, Det er håpløst og finne fram i.

 

Og jeg har prøvd Unity en del på grunn av jeg prøvde det første gang i Ubuntu Netbook Remix og så prøver jeg alltid live cd før jeg installerer en Linux.

 

Og vist du ikke følger med i tida så er det Unity som har fått skylda for at millioner av brukere forlater Ubuntu.

 

Men det kan hende at Canonical har laget Unity med vilje for og gjøre Ubuntu vanskeligere å bruke slik at flere ringer til supporten til Canonical som selvsakt er svin-dyrt å ringe,

Slik at Canonical tjener mer penger.

 

Dæven, sakligheten sank faktisk enda lavere enn ved forrige post. Beklager, dette gidder jeg faktisk ikke svare på.

 

Men kom gjerne med din dokumentasjon på at "millioner av brukere forlater Ubuntu pga Unity".

 

Jeg utfordrer deg også til å installere Ubuntu 11.10 og utelukkende bruke og aktivt gå inn for å lære Unity og komme tilbake om to-tre uker når du i det minste kan ha noe saklig å komme med.

Lenke til kommentar

PS, Beklager at jeg forveksla mellom Ubuntu og Unity på mitt første innlegg i dette emne,

Har rettet opp dette nå. :thumbup:

 

Jeg skriver kun ting jeg leser i medier.

 

Så vist du skal diskriminere noen så er det mediene.

 

http://www.digi.no/883558/interessen-for-ubuntu-er-fallende

 

http://www.hardware.no/artikler/ubuntu_faller_ned_fra_linux-tronen/103653

 

http://www.idg.no/pcworld/article230540.ece

Endret av Leseren
Lenke til kommentar

 

Disse påstandene har blitt gjentatt til det kjedsommelige: Statistikk fra Distrowatch betyr absolutt -null- når det gjelder antall brukere av Ubuntu og dets popularitet.

Det er ikke mine påstander.

 

Så vist du er uenig i disse påstandene kan du ta det opp med de jeg har linket til.

Lenke til kommentar

 

Disse påstandene har blitt gjentatt til det kjedsommelige: Statistikk fra Distrowatch betyr absolutt -null- når det gjelder antall brukere av Ubuntu og dets popularitet.

Det er ikke mine påstander.

 

Så vist du er uenig i disse påstandene kan du ta det opp med de jeg har linket til.

 

Du bruker disse artiklene til å underbygge dine påstander.. Mener du at du ikke står inne for dine egne argumenter?

 

De respektive artiklene har blitt behørig slaktet i forumtrådene.

Lenke til kommentar

 

Disse påstandene har blitt gjentatt til det kjedsommelige: Statistikk fra Distrowatch betyr absolutt -null- når det gjelder antall brukere av Ubuntu og dets popularitet.

 

Hvor har man gode data på dette da?

 

AtW

 

Det er det svært vanskelig å finne siden Ubuntu ikke krever noen registrering av noe slag for å installere, og jeg med en minnepenn kan installere Ubuntu på så mange PC-er jeg bare orker uten at det får noe å si for nedlastingsraten til Ubuntu.

 

Det mest nærliggende må være tall fra netstats eller Canonical direkte. De kan sikkert telle antall klienter som har benyttet seg av apt-get update eller hvor mange Ubuntu One-kontoer som er åpnet og gjøre et estimat.. Men så lenge man ikke har salgstall eller andre måter å telle på er det umulig å vite nøyaktig.

 

Det eneste som er sikkert er at distrowatch kun viser nedlastingstrender, ikke reell bruk av operativsystemet. Selv har jeg bidratt til Linux Mints nedlsatingstall fordi jeg trengte å etterprøve en påstand som noen lirket av seg. Jeg bootet det opp fra minnepenn, prøvde det i fem minutter, fikk latterkrampe og rebootet tilbake til Ubuntu.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det er vanskelig å få eksakte tall, men det virker jo ikke som man har tilgang til tall som er noe særlig bedre enn distrowatch, det sier kanskje ikke hele sannheten, men er det ikke litt overdrevent å si at det betyr absolutt null?

 

AtW

De betyr faktisk meget nær null da de, såvidt jeg har forstått, ikke teller nedlastinger, men antall hits på "profilsiden" til hver distribusjon. Altså vil alle nysgjerrige Ubuntubrukere (eller andre) som lurer på hva som er så utrolig fantastisk med mint sammenlignet med andre distroer gi utslag på statistikken :)

 

Selv om de konkluderer med at hele greia er oppskrytt og ikke er verdt å laste ned^^ Estimatet på Ubuntu-brukere ligger vel rundt 20 millioner hvis jeg husker rett. Hva dette er basert på kan jeg dog ikke huske sånn i hodet ;)

Lenke til kommentar

 

Disse påstandene har blitt gjentatt til det kjedsommelige: Statistikk fra Distrowatch betyr absolutt -null- når det gjelder antall brukere av Ubuntu og dets popularitet.

Det er ikke mine påstander.

 

Så vist du er uenig i disse påstandene kan du ta det opp med de jeg har linket til.

 

Du bruker disse artiklene til å underbygge dine påstander.. Mener du at du ikke står inne for dine egne argumenter?

 

De respektive artiklene har blitt behørig slaktet i forumtrådene.

Jeg skrev det for jeg hadde lest at brukere forlater Ubuntu.

og at jeg og mange andre mener at Unity ikke er Brukervennlig.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det er vanskelig å få eksakte tall, men det virker jo ikke som man har tilgang til tall som er noe særlig bedre enn distrowatch, det sier kanskje ikke hele sannheten, men er det ikke litt overdrevent å si at det betyr absolutt null?

 

AtW

De betyr faktisk meget nær null da de, såvidt jeg har forstått, ikke teller nedlastinger, men antall hits på "profilsiden" til hver distribusjon. Altså vil alle nysgjerrige Ubuntubrukere (eller andre) som lurer på hva som er så utrolig fantastisk med mint sammenlignet med andre distroer gi utslag på statistikken :)

 

Selv om de konkluderer med at hele greia er oppskrytt og ikke er verdt å laste ned^^ Estimatet på Ubuntu-brukere ligger vel rundt 20 millioner hvis jeg husker rett. Hva dette er basert på kan jeg dog ikke huske sånn i hodet ;)

 

Det var vel o'ærede SABDFL som presenterte de tallene da de introduserte Unity tidligere i år? Det var da de også kom med målet om å nå 200 mill brukere innen 2015..

Lenke til kommentar
Det første jeg la merke til da jeg gikk over fra Unity til Gnome 3 var oversiktsmodusen som dukker opp når man flytter musepekeren opp i venstre hjørne, eller trykker på Windows-knappen (heretter kalt super-tasten) på tastaturet.

Alle vinduer på skrivebordet dukker opp, samtidig som du får oversikt over alternative skrivebord, samt favorittapplikasjonene dine på venstre side.

 

I tillegg kan man søke direkte etter applikasjoner, dokumenter og mapper, uten et eneste ekstra tastetrykk. Det er rett og slett herlig, og er i mine øyne et bedre alternativ til for eksempel OS X Lions Mission Control.

Dette høres nøyaktig ut som Mission Control. Kanskje bortsett fra siste avsnitt, som man må bruke ctrl+space for å få til i OS X.

 

Så mission control er en eksakt kopi av slik det er gjort i gnome?

 

AtW

OS X har hatt Exposé som er mer eller mindre det samme (minus visning av virtuelle skrivebord) siden 10.3 fra 2003.

Lenke til kommentar

[

Jeg skrev det for jeg hadde lest at brukere forlater Ubuntu.

og at jeg og mange andre mener at Unity ikke er Brukervennlig.

 

Det forlater brukere Ubuntu hele tiden, det kommer også nye brukere til.

 

Hvis du ikke liker Unity, så er det mange andre DE du kan bruke. Jeg har såvidt brukt Unity når det kom til netbooks. Ikke spesielt imponert, men det er vel ett år siden. Det kan nok bli ett veldig godt grensesnitt når det får modnet seg. Tror ikke det eer mindre brukervennlig en andre DE, en må bare lære seg å bruke det først.

Lenke til kommentar
Det første jeg la merke til da jeg gikk over fra Unity til Gnome 3 var oversiktsmodusen som dukker opp når man flytter musepekeren opp i venstre hjørne, eller trykker på Windows-knappen (heretter kalt super-tasten) på tastaturet.

Alle vinduer på skrivebordet dukker opp, samtidig som du får oversikt over alternative skrivebord, samt favorittapplikasjonene dine på venstre side.

 

I tillegg kan man søke direkte etter applikasjoner, dokumenter og mapper, uten et eneste ekstra tastetrykk. Det er rett og slett herlig, og er i mine øyne et bedre alternativ til for eksempel OS X Lions Mission Control.

Dette høres nøyaktig ut som Mission Control. Kanskje bortsett fra siste avsnitt, som man må bruke ctrl+space for å få til i OS X.

 

Så mission control er en eksakt kopi av slik det er gjort i gnome?

 

AtW

OS X har hatt Exposé som er mer eller mindre det samme (minus visning av virtuelle skrivebord) siden 10.3 fra 2003.

 

Tja, mer eller mindre er vel stikkordet her, personlig vil jeg si mindre. Det har definitivt noen likhetstrekk, men funksjonaliteten er mye mindre, og endel annerledes.

 

AtW

Lenke til kommentar

[

Jeg skrev det for jeg hadde lest at brukere forlater Ubuntu.

og at jeg og mange andre mener at Unity ikke er Brukervennlig.

 

Det forlater brukere Ubuntu hele tiden, det kommer også nye brukere til.

 

Hvis du ikke liker Unity, så er det mange andre DE du kan bruke. Jeg har såvidt brukt Unity når det kom til netbooks. Ikke spesielt imponert, men det er vel ett år siden. Det kan nok bli ett veldig godt grensesnitt når det får modnet seg. Tror ikke det eer mindre brukervennlig en andre DE, en må bare lære seg å bruke det først.

Ja og derfor bruker jeg Ubuntu GNOME Shell Remix.

http://ubuntu-gs-remix.sourceforge.net/p/home/

 

Der de har fjerna Unity og byttet det ut med Gnome. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...