Gå til innhold

Anders Behring Breivik vurdert som tlilregnelig av rettspsykiatrene i runde 2.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venner og familie sier at de ikke har merket noe som helst. ABB er tydeligvis god til å manipulere folk. Jeg tror han kan klare å manipulere folk til å tro at han ikke lenger er utilregnelig.

 

Jeg tror ikke han klarer å manipulere mennesker som skal vurdere hans mentale helse, da disse er klar over at han kommer til å si det de vil høre.

 

Slik sett har Breivik sikret seg en fast plass på sykehuset livet ut.

 

Hvordan kan man vite om en manipulativ mann som har brukt 9 år av livet sitt på å planlegge en terroraksjon ikke bare manipulerer deg?

Man kan ikke.

 

Dersom han skriver noe som beviser at han er syk, er det bevis for at han er syk.

Dersom han skriver noe som "beviser at han er frisk", er det ikke et bevis for at han er frisk, men kan også være et bevis for at han er paranoid schizofren;

"Folk kommer til å lese boken jeg skriver i isolat og synes at jeg er frisk slik at jeg slipper ut".

 

Det vil være praktisk talt umulig å friskmelde ABB dersom han blir innlagt.

Samfunnshensynet veier uansett mest i tilfellet utilregnelige mentalpasienter, så mentalsykehus er faktisk den eneste praktiske måten ABB kan være innesperret for resten av livet.

Lenke til kommentar

å tro du er frelser, fremtidig hersker av Norge, har rett til å bestemme hvem som skal leve og dø osv, da er du psykisk syk. :)

 

Var Stalin og Hitler psykisk syke?

 

Spørsmålet står fortsatt ubesvart: Hvorfor skal han tvangsmedisineres? Han utgjør ingen fare bak lås og slå.

Håper da at du må være psykisk syk for å gjøre alle brutale tingene de to har gjort, men jeg kan ingenting psykologi og kan nok ikke svare på det.

 

Og til spørsmålet ditt: fordi det er ulovlig i Norge å straffe folk som er strafferettslig utilregnelige, og han kan derfor kun dømmes til hjelp (lukket dersom han utgjør en fare, og det gjør han jo).

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

å tro du er frelser, fremtidig hersker av Norge, har rett til å bestemme hvem som skal leve og dø osv, da er du psykisk syk. :)

 

Var Stalin og Hitler psykisk syke?

 

Spørsmålet står fortsatt ubesvart: Hvorfor skal han tvangsmedisineres? Han utgjør ingen fare bak lås og slå.

 

Jeg kommer på circa 80 gode personlige grunner til at han skal tvangsmedisineres.

Enten han spiller syk eller spiller frisk.

Lenke til kommentar

Da er det mange utilregnelige! Du vet, alle disse som tror de har personlig kontakt med en fantasivenn (som de tror er verdens skaper).

 

Og har de fleste av disse meninger om at de er berettiget til å ta livet av sine meningsmotstandere, uten at det er noe galt?

 

Og hva er denne hellige overbevisningen til mange om at Breivik på ingen måter kan være gal? Tror dere erfarne, kompetente rettspsykiatre lyver? Hva skulle de egentlig få ut av det?

 

Det vil være praktisk talt umulig å friskmelde ABB dersom han blir innlagt.

 

Hva er da vitsen med å vurdere han?

 

Mener du vi bare skal forlate våre demokratiske rettsprinsipper?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det mange utilregnelige! Du vet, alle disse som tror de har personlig kontakt med en fantasivenn (som de tror er verdens skaper).

 

Og har de fleste av disse meninger om at de er berettiget til å ta livet av sine meningsmotstandere, uten at det er noe galt?

 

Mange ønsker at lovene i landet skal baseres på det de hevder er påbud fra fantasivennen sin. Mange mener at det er berettiget å forby abort. Mange ønsker dødsstraff for homofili. Mange mener også at det er berettiget å forby stamcelleforskning, og er dermed indirekte med på å ta livet av millioner av uskyldige mennesker, kun fordi de tror fantasivennen deres beordrer det.

 

Og hva er denne hellige overbevisningen til mange om at Breivik på ingen måter kan være gal?

 

Han er gal, men ansvarlig. Jeg deler ikke den hellige overbevisningen om at folk med gale overbevisninger skal fritas ansvar for det de gjør.

 

Mener du vi bare skal forlate våre demokratiske rettsprinsipper?

 

Hva er et "demokratisk rettsprinsipp"? Det eneste prinsippet demokratiet som system anerkjenner er prinsippet om at når flertallet mener noe, da er det riktig. Hvis det er dette prinsippet du sikter til, ja da mener jeg at vi skal forlate det.

Endret av xSosialist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er ulovlig i Norge å straffe folk som er strafferettslig utilregnelige, og han kan derfor kun dømmes til hjelp

 

 

Hjelp til hva da? Å komme tilbake til samfunnet igjen?

Bli frisk.

 

Hvorfor? Hva skal det være godt for? Og hvem skal betale for medisineringen?

Endret av xSosialist
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange ønsker at lovene i landet skal baseres på det de hevder er påbud fra fantasivennen sin. Mange mener at det er berettiget å forby abort. Mange ønsker dødsstraff for homofili. Mange mener også at det er berettiget å forby stamcelleforskning, og er dermed indirekte med på å ta livet av millioner av uskyldige mennesker, kun fordi de tror fantasivennen deres beordrer det.

Men er det rart mange mener dette når de har blitt matet med denne informasjonen fra barndommen av? Det har ikke Breivik.

 

 

Og nei, jeg synes ikke det er ålreit å mene noe av det.

 

 

 

Hva er et "demokratisk rettsprinsipp"? Det eneste prinsippet demokratiet som system anerkjenner er prinsippet om at når flertallet mener noe, da er det riktig. Hvis det er dette prinsippet du sikter til, ja da mener jeg at vi skal forlate det.

 

Dette prinsippet har eksistert i mangfoldige år, også før "flertallet" mente det var særlig rett. Før flertallet hadde noe å si i det hele tatt egentlig.. Uansett slipper han ikke unna ansvar, som mange er så redde for. Å tvangsinnlegges er da absolutt en STERK form for straff, selv om det ikke er fengslings. Hvis man virkelig vil handle utifra hevnbehovet kan man trøste seg med at Breivik ikke vil ha det særlig fint i åra fremover.

Lenke til kommentar

det er ulovlig i Norge å straffe folk som er strafferettslig utilregnelige, og han kan derfor kun dømmes til hjelp

 

 

Hjelp til hva da? Å komme tilbake til samfunnet igjen?

Bli frisk.

 

Hvorfor? Hva skal det være godt for? Og hvem skal betale for medisineringen?

Det er slik et bra samfunn skal være, at vi hjelper de som trenger hjelp. Pengene kommer selvsagt fra staten.

 

Bare så det er sagt har jeg ingenting til overs for ABB, jeg har aldri hatt det så jævlig som 22. juli (som politiker for SV og SU på tidspunktet, og ikke være sikker på om venner og kolleger var i live eller uskadd) -- men jeg nekter å la mitt hevnbehov gå utover de viktige rettsprinsippene vi har lovfestet over lang tid.

Endret av Zodihax
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...