Gå til innhold

Adobe vil tvinge deg til å oppdatere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der er nesten ett ran..

Nytt for CS6 blir også muligheten for å betale en månedsavgift fremfor å kjøpe programpakken. Om dette blir tilgjengelig i Norge, og til hvilken pris har vi ennå ikke mottatt noen informasjon om. Vi oppdaterer artikkelen så snart vi får denne informasjonen fra Adobe.
Noen har hevdet at man kun skal kunne lease hvis man ikke har CS 5.5. At hele røkla skal være cloudbasert. Eller var det en vond drøm jeg nettopp våknet fra?
Lenke til kommentar

"Leasingen" ser ut til å bli at du betaler månedlig for "hele greia" med alt - jeg hadde tråd om samme tema her.

 

Greia er at det i tillegg til den nye Cloud-modellen blir mulighet for følgende:

Du kan kjøpe CS6 - komponenter eller hele - til fullpris. Akkurat som tidligere versjoner.

Du kan oppgradere fra CS5/CS5.5 til CS6 - komponenter eller hele - til oppgraderingspris. Akkurat som før.

Men - hvis du har eldre enn "forrige" versjon (dvs CS3/CS4), så får du værsågod å punge ut med full pris for CS6, eller først oppgradere til CS5(.5) til oppgraderingspris, for deretter å oppgradere til CS6 til enda en runde oppgraderingspris. Dette er nytt - man har tidligere kunne oppgradert fra de tre siste versjonene, ikke bare fra den aller siste.

 

..Og det er dette siste Kelby m.fl. protesterer mot.

Lenke til kommentar

Det kommer sikkert noen "reduserte" Cloud-modeller, så man får flere muligheter enn å betale for "alt" på månedlig lisens.

 

Tipper LR4 blir et helt frittstående produkt. Om man kun tillater oppgraderingspris fra LR3? Aner ikke.

 

 

Tipper uansett Adobe kommer til å tenke seg litt om - det er mange (som meg) som "hopper over" et trinn eller to - har selvkona har en CS4 jeghun kan tenke mseg å oppgradere til CS6. (Selv om hun kjøper til student/lærerpris, som kun er i fullversjon, da, og ikke oppgradering. Får passe på å i alle fall ikke skille meg på denne siden av CS6.)

 

Eller vent - i så fall tar jo hun lisensen med seg! Jaja - får vel beholde henne, da. :p

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel ikke lengre noen tvil om at Adobe er et av de største møkkaselskapene i historien av møkkaprogramvareselskaper.

 

Fikk bedriften til å kjøpe Photoshop CS3-lisens, men kan garantere at jeg aldri kommer til å få noen som helst til å kjøpe noen Adobe-lisens noen gang igjen.

 

Jeg tror Adobe er over toppen, de har rett og slett frastøtt seg for mange brukere på for mange forskjellige markeder. Skulle bare ønske konkurrentene kunne skjerpa seg litt på produktutvikling. Photoshop og Dreamweaver er fortsatt uten likeverdige konkurrenter, i min bok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er jo ren utpressing av de som føler seg avhengig av Photoshop, men ikke trenger de nye funksjonene i en av oppgraderingene. Er det rart Gimp (m.fl) vokser og blir mer og mer anvennelig for fotografer?

 

Photoshop er antakelig også blant de mest piratkopierte programmer og populariteten til de illegale versjonerne vil bare vokse jo verre Adobe oppfører seg.

 

Den ene gangen om året jeg har en masse bilder å behandle installerer jeg bare en trial version.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser for meg at ting snus litt på hodet for en del da.

 

Mitt inntrykk er at mange, spesielt "litt yngre" har kjørt ulovlig med ønske om å eie en lisens de kanskje ikke har hatt råd til i utg.punktet. Prisene her kontra i Unaiten er jo hinsides fornuft, så det har jeg forståelse for ? at folk til slutt handler derfra.

 

Fremover ser man kanskje at brukere med lisens og alt i orden, strekker strikken og oppgraderer uten å gjøre opp for det. Og mange som etter hvert skjønner at de faktisk ikke trenger det aller siste kule ? et par eye-candy funksjoner, lar sikkert bare toget kjøre ...

 

Det er vel neppe noe vinneroppskrift de stunter til med!

Lenke til kommentar

Det tomsi sa. Direkte irriterende å tvinges til å bruke manuell DNG-konvertering for å få redigert NEX-5-filene mine. Å skyte jpeg er uaktuelt for meg (er hekta på Raw), og det hadde kostet dem lite å utvide ACR til å være framoverkompatibel med senere DNG-konverteringplugins.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Dette er jo ren utpressing av de som føler seg avhengig av Photoshop, men ikke trenger de nye funksjonene i en av oppgraderingene. Er det rart Gimp (m.fl) vokser og blir mer og mer anvennelig for fotografer?

Synes det er rart at de lot 5.5 telle som en full release. Jeg har heldigvis CS5, og kan vente, men om de skal begynne å komme med nye versjoner hvert år kan det fort bli dyrt.

 

Kan stort sett bruke Gimp, men synes det er enklere å jobbe med Photoshop da det er det jeg har lært. Kommer nok til å være oppmerksom på alternative programmer til Photoshop og Dreamweaver, og fokusere mer på Gimp fremover om Adobe fortsetter slik. Eneste som kan bli vanskelig er Flash, men det er også delvis på vei ut.

 

Liker ikke tanken på leasing, vil heller betale og eie, men får se hvordan det blir mottatt.

Lenke til kommentar

Bare ett lite spørsmål, på jobben driver vi å funderer litt på hvordan vi skal løse dette. Vi sitter med 7-10 Cs4 (design premium, eller noe i den duren). Hvor mye billigere blir det å først kjøpe ett sett med cs5(.5) og så gjøre det samme når CS6 kommer kontra å kjøpe full pakke direkte når cs6 kommer, evt om cloudløsningen har noe for seg..

 

 

 

 

hmm..

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

FastStone, Bibble5 og Gimp.

 

Jeg kommer aldri til å benytte PhotoShop/LR da min prinsippielle motstand mot monopolister/giganter er for stor.

 

Det hjelper jo heller ikke at Adobe priser greiene helt hinsides (jeg har 6 maskiner helt lovlig på en og samme Bibble lisens hvor to av disse kjører Linux). Nå drar visst Adobe til igjen, det må gjøre vondt å bli stekt i den panna.

Lenke til kommentar

FastStone, Bibble5 og Gimp.

 

Jeg kommer aldri til å benytte PhotoShop/LR da min prinsippielle motstand mot monopolister/giganter er for stor.

Jeg liker ikke brukergrensesnittet på LR, så det er min primære grunn til å kjøpe den, så jeg bruker Bibble 5 for tiden.

 

Jeg har en gammel Elements versjon (6), men den er for gjelda i 16 bits modus til å være nyttig. I 8-bits modus er den helt grei.

 

Det kommer jo snart en ny gimp versjon (2.8) - hvordan er 16 bits støtten i den i forhold til 2.6?

Lenke til kommentar

Bare ett lite spørsmål, på jobben driver vi å funderer litt på hvordan vi skal løse dette. Vi sitter med 7-10 Cs4 (design premium, eller noe i den duren). Hvor mye billigere blir det å først kjøpe ett sett med cs5(.5) og så gjøre det samme når CS6 kommer kontra å kjøpe full pakke direkte når cs6 kommer, evt om cloudløsningen har noe for seg..

Med CS5 var det nytt at man kan nøye seg med å oppgradere deler av suiten - hvis det for eksempel kun er Photoshop dere er interessert i, så kan dere vurdere å kjøpe oppgradering til CS5 og deretter senere oppgradering til CS6 når den kommer på nyåret.

Det blir nok billigere med 2x oppgradering enn 1x fullversjon.

 

Og om Adobe kommer til å lempe på vilkårene er det ikke godt å si - ombestemmer de seg nå kommer mange å bli sure av det også - så har de (unødvendig) kjøpt CS5-oppgradering...

Lenke til kommentar

den største grunnen til oppgraderingspresset er at adobe har RAW støtten så hardt integrert i programmet, slik at når man kjøper seg nye hus, så må man oppgradere. For mange av oss er det ikke et alternativ å konvertere til DNG.

 

Tja. Man kan bruke andre programmer og redigere der eller i TIFF i PS

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Bare ett lite spørsmål, på jobben driver vi å funderer litt på hvordan vi skal løse dette. Vi sitter med 7-10 Cs4 (design premium, eller noe i den duren). Hvor mye billigere blir det å først kjøpe ett sett med cs5(.5) og så gjøre det samme når CS6 kommer kontra å kjøpe full pakke direkte når cs6 kommer, evt om cloudløsningen har noe for seg..

Med CS5 var det nytt at man kan nøye seg med å oppgradere deler av suiten - hvis det for eksempel kun er Photoshop dere er interessert i, så kan dere vurdere å kjøpe oppgradering til CS5 og deretter senere oppgradering til CS6 når den kommer på nyåret.

Det blir nok billigere med 2x oppgradering enn 1x fullversjon.

 

Og om Adobe kommer til å lempe på vilkårene er det ikke godt å si - ombestemmer de seg nå kommer mange å bli sure av det også - så har de (unødvendig) kjøpt CS5-oppgradering...

 

fra bythom.com

Consider this:

 

Yearly implied update to keep Lightroom/Aperture and Photoshop up to date: US$200-300

Plug-in Suites costs averaged to yearly: US$100 a suite

 

So, if you've got Lightroom, Photoshop, two plug-in suites, Capture NX2, and maybe another two or three software programs, the likely ongoing yearly investment for you is likely to be something on the order of US$500 or more to just stay current.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...