Gå til innhold

Samsung, iPhone eller HTC til mamma?


Anbefalte innlegg

Moren min har gått lei av sin Sony E Satio og har ønsket seg en ny (smart)telefon. Hun, som andre mødre her i verden så veit hun lite som dagens mobiler og hva de gjør. Men siden hun bare kjøper mobiler en gang hvert femte år så anbefalte jeg de heteste.

 

Hun har kommet med noen forla, som iPhone, Samsung og HTC. Jeg syntes at det var gode forlag men hvilket blir det? Hvilket som passer henne best?

 

Kravene som hun kommer med:

 

- Rå kamera!

- Rask og enkel

- Bra batteri

- God lyd

- Storskjerm

- Fint design

 

Hva anbefaler dere? :thumbup:

 

EDIT : TITTEL

Endret av TomKorawit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvit galaxy s2... madammen fikk nettopp sinn etter å ha vært misunnelig på min s2 siden mai:-) at den er noe særlig mye vanskeligere å bruke enn iphone er jo bare tull.. gi meg ett eksempel på en ting som en gjennomsnitts mobilbruker vill finne vanskeligere å bruke på s2 vs iphone? Er det å ringe? Sende mld? Slå av å på datatrafikk? Surfe på nett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvit galaxy s2... madammen fikk nettopp sinn etter å ha vært misunnelig på min s2 siden mai:-) at den er noe særlig mye vanskeligere å bruke enn iphone er jo bare tull.. gi meg ett eksempel på en ting som en gjennomsnitts mobilbruker vill finne vanskeligere å bruke på s2 vs iphone? Er det å ringe? Sende mld? Slå av å på datatrafikk? Surfe på nett?

iOS som en helhet er enklere og mer brukervennlig. Android er mer rettet mot de som ønsker å kunne gjøre ting på akkurat sin måte, men du har helt rett i at disse telefonene ikke trenger å være vanskelige i bruk. For en med litt teknisk innsikt, så tar det ikke lang tid å sette opp telefonen slik at mor i huset kan bruke den. De avanserte innstillingene trenger man sjelden å røre om man ikke ønsker det, og kombinert med at Android-telefoner finnes i alle prisklasser, med unntak av den aller rimeligste, så er det noe som passer de fleste. Og telefonene er tross alt enklere i bruk enn de tradisjonelle telefonene som ikke er fullt så smarte, rett og slett fordi trykkskjerm gjør det mer intuitivt og man får muligheten til å bruke snarveier på samme som på en mer tradisjonell PC.

Lenke til kommentar

Hvit galaxy s2... madammen fikk nettopp sinn etter å ha vært misunnelig på min s2 siden mai:-) at den er noe særlig mye vanskeligere å bruke enn iphone er jo bare tull.. gi meg ett eksempel på en ting som en gjennomsnitts mobilbruker vill finne vanskeligere å bruke på s2 vs iphone? Er det å ringe? Sende mld? Slå av å på datatrafikk? Surfe på nett?

iOS som en helhet er enklere og mer brukervennlig.

Dette er feil.

 

Er det lettere å gå inn på instillinger, telefon, meldinger, internett osv på en iOS enhet over en Android enhet?

 

Jeg klarer ikke å se noen som helst måte at iOS er noe lettere å bruke enn en Samsung Galaxy S II f.eks.

 

Om en person bare bruker de vanlige programmene som er på telefonen out of the box, så er både iPhone og Samsung Galaxy S II eller en annen Android telefon like lett å bruke.

 

Også er ikke AppStore noe lettere å bruke enn Android Market heller.

 

Så vennligst forklar på hva som er lettere med iOS over Android?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Hvit galaxy s2... madammen fikk nettopp sinn etter å ha vært misunnelig på min s2 siden mai:-) at den er noe særlig mye vanskeligere å bruke enn iphone er jo bare tull.. gi meg ett eksempel på en ting som en gjennomsnitts mobilbruker vill finne vanskeligere å bruke på s2 vs iphone? Er det å ringe? Sende mld? Slå av å på datatrafikk? Surfe på nett?

iOS som en helhet er enklere og mer brukervennlig. Android er mer rettet mot de som ønsker å kunne gjøre ting på akkurat sin måte, men du har helt rett i at disse telefonene ikke trenger å være vanskelige i bruk. For en med litt teknisk innsikt, så tar det ikke lang tid å sette opp telefonen slik at mor i huset kan bruke den. De avanserte innstillingene trenger man sjelden å røre om man ikke ønsker det, og kombinert med at Android-telefoner finnes i alle prisklasser, med unntak av den aller rimeligste, så er det noe som passer de fleste. Og telefonene er tross alt enklere i bruk enn de tradisjonelle telefonene som ikke er fullt så smarte, rett og slett fordi trykkskjerm gjør det mer intuitivt og man får muligheten til å bruke snarveier på samme som på en mer tradisjonell PC.

 

Har du noen gang startet opp en ny sgs2 ? Den kommer ferdig oppsatt til bruk.. tror du virkelig at 200 000 000 android brukere må tilpasse mobilen si for at de skal kunne virke tifredsstillende? De du leser om på forumer som dette utgjør en promille av android brukerene og er nok litt mer enn gjennomsnitlig opptatt av å custom tilpasse mobilen til sitt bruk. Men alle android mobiler funker vel så bra som en iphone uten å måtte tilpasses på noen som helst måte...

Lenke til kommentar

Hvorfor skal alt være så "SUPER EASY" som Apple sier 900000 når de viser frem nye telefoner etc? Er det ikke bare å sette seg ned å lære seg telefonen. En uke så burde vel alle klare å lære seg å bruke den. Eller er det bare jeg som ikke skjønner dette?

 

Når det gjelder kravene til OP har vel ikke iPhone så veldig bra kamera, tho hvis du skal ha bra kamera kjøper du vel et skikkelig kamera utenom for å ta bilder. Kamera på mobilen er imo bare for casual bilder. But hey that's just me.

Lenke til kommentar

Har du noen gang startet opp en ny sgs2 ? Den kommer ferdig oppsatt til bruk.. tror du virkelig at 200 000 000 android brukere må tilpasse mobilen si for at de skal kunne virke tifredsstillende? De du leser om på forumer som dette utgjør en promille av android brukerene og er nok litt mer enn gjennomsnitlig opptatt av å custom tilpasse mobilen til sitt bruk. Men alle android mobiler funker vel så bra som en iphone uten å måtte tilpasses på noen som helst måte...

Jeg har en Galaxy S2 selv, så jeg vet godt hvordan den er ved første oppstart. Dessuten har jeg jobbet som selger i en butikk som selger telefoner, og har startet opp mange helt nye Android-telefoner for kunder og gitt veiledning i bruk. Likevel synes jeg at iOS har et enklere grensesnitt, som i større grad skjuler det som er avansert. Dette gjør iPhone til en telefon som egner seg for de som bare vil ha noe som fungerer, men var samtidig en av hovedgrunnene til at jeg selv, som utvikler og entusiast, ville ha noe annet. Android trenger ikke være vanskelig, men iOS er fortsatt litt mer brukervennlig.

 

Hvorfor skal alt være så "SUPER EASY" som Apple sier 900000 når de viser frem nye telefoner etc? Er det ikke bare å sette seg ned å lære seg telefonen. En uke så burde vel alle klare å lære seg å bruke den. Eller er det bare jeg som ikke skjønner dette?

Jeg kan komme med et eksempel. Informatikkstudenter ved NTNU avsluttet nylig et prosjekt som gikk ut på å lage et program for en restaurant. Det var direkte komisk å se hvordan nesten alle hadde presset programmet fullt av fancy funksjonalitet, uten å tenke over hvordan arbeidsflyten vil være. Det var så uoversiktlig at jeg, som tar slike ting mye lettere enn folk flest, så ut som et spørsmålstegn. Vel og bra med funksjonalitet, men når ting rettes mot vanlige folk så er ofte det enkle det beste. Dersom man kan hoppe over et langt kurs i bruk av programvaren fordi det er så enkelt at alle kan bruke det, så synes jeg det er positivt. Mange, spesielt eldre, er skeptiske til slike ting nettopp fordi de synes det er vanskelig. Da er ikke løsningen å gi dem en brukerveiledning som tar en uke å lese.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Android trenger ikke være vanskelig, men iOS er fortsatt litt mer brukervennlig.

 

Javel? Bytta ut min 3Gs siden jeg var så lei å rote dypt i menyen hver gang jeg skulle slå av eller på bluetooth/wifi. Ikke kunne jeg eksportere kontakter til SIM kortet, hvis jeg skulle finne på bytte telefon. iTunes var alltid er helvetet. Opprette bildemapper eller sorter bilder på selve telefonen var tydeligvis strengt forbudt. Irriterte meg stort at jeg måtte hele tiden konvertere video for å kunne spille av på iEnheten.

 

Nei, S2 og Android har vært en åpenbaring for meg som hadde hatt iPhone siden 2007.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye som er enklere å gjøre på Android, men det meste av dette går under ting normale brukere ikke gjør. Unntak finnes selvfølgelig, og iPhone har et uforkammet godt rykte, men Apple kan det med brukervennlighet for massene. Det passer ikke mitt behov, og åpenbart ikke ditt heller, men for veldig mange er iPhone en god telefon. Den trenger ikke være det eneste alternativet for en som er ute etter en smarttelefon som er enkel å bruke, og jeg synes mange tar det litt for selvfølgelig at de MÅ ha en iPhone, men likevel - og det er mer en innrømmelse enn en kampsak - så er det en pokker så god telefon som passer mange av de som ikke har behov for å gjøre så mye avansert med telefonen.

Lenke til kommentar

Hva er så avansert/unormalt med å slå av wifi/bluetooth for å spare batteri(1), eksportere sim kontakter(2) eller opprette bildemapper(3) etc?

 

For min del blir ting avansert når begynner å roote eller jaibreake enheten.

1: Ingenting. Det er heller ikke så vanskelig, men det er selvfølgelig fint å kunne gjøre i rullegardinmenyen på SGS2 så man slipper å gå innom menyene.

 

2: Apple er litt sære og sverger til iTunes. Det fungerer helt fint så lenge man kjøper en ny iPhone, og Apple har neppe interesse av å legge veldig til rette for at man skal kjøpe andre telefoner.

 

3: Jeg har aldri prøvd å gjøre det på en iPhone, men det er selvfølgelig nyttig. Litt overraskende om man ikke kan det med nyeste versjon av iOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...